Day 1 ensi sunnuntaina

Päätös on nyt tehty. Alko loppuu 3.10 klo 23.30. MInulle sopii tällainen etukäteen päättäminen, että saan psyykattua itseäni.

Pari asiaa askarruttaa. Vaimolta ei tullut päätökselle mitään tukea: tämä on taistelu, josta minun on yksin selviyttävä voittajana. Ehkä vaimo tulee mukaan kun näkee tulokset.

Toinen pelottava asia: minulla ei ole mitään ideaa, mitä juomisen tilalle? MIten saan aikani kulumaan? Onko se vain pelkkää kärvistelyä? Kaiken lisäksi huono-onnisena nilkan nivelsiteet hajosivat pari päivää sitten, niin se vähäkin likunta mitä ennen harrastin, on ainakin kuukauden verran poissuljettu.

Kaikkea tukea kohtalotovereilta toivoen,

Akseli

Antabus on ykkösvalinta juomisen tilalle. Sen kanssa ei kahdesti tarvitse miettiä asiaa. Lääkärin vastaanottoa tuo tarvitsee, mutta eipä siinä tarvitse muuta selitellä kun että uskoo Antabuksen olevan tukena lopetuspäätöksessä.

Tervetuloa Lopettajien joukkoon!
Minulta juominen loppui vasta sen jälkeen, kun lakkasin taistelemasta vahvempaani vastaan ja laskeskelemasta milloin juoda ja milloin ei.
Juomisen tilalle tulee raittius, niin sinullekin.
Minulle se on tarkoittanut loppuaikojen yksin juomisen tilalle raittiita tovereita ja ystäviä, myös perhetuttuja AA:n piiristä, mutta myös muualta. Nytkin tulin juuri eräästä harrastuspiiristä, jossa ei käytetä alkoholia, enkä tiedä kovinkaan monien siellä tapaamieni alkoholinkäyttötapoja. Huomisiltana on tarkoitukseni mennä parin tunnin AA-palaveriin hakemaan vahvistusta raittiudelle vertaistuen merkeissä. Erilaiset kulttuuritilaisuudet ovat myös mahtuneet aikatauluihini. Tulevana viikonvaihteena lähden vaimon kanssa pienelle keikalle, siellä ravintolassa jotkut ottavat olutta tai viiniä, niin vaimonikin. Olen oppinut, että varminta raittius on, kun on raittiina itsensä takia.

Raittiina eläessä aika ei tunnu riittävän, joudun välillä karsimaan joitain kovastikin kiinnostavia asioita, kun oikeat hommat on hoidettava ajallaan ja vastuullisesti.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Tervetuloa Plinkkiin Aleksi.

Tekstistäsi ei käynyt ilmi onko vaimollasi alkoholiongelma? Jos ei, niin hän ei välttämättä osaa tukea ainakaan aluksi, kun ei tiedä, kuinka vaativa (vaikkakin palkitseva :smiley: ) tie sinulla on edessäsi, kun olet päättänyt raitistua. Ja jos hänellä on alkoholiongelma, päätöksesi sattaa herättää aika sekalaisia tunteita. Mutta muista, yksin sinun ei todellakaan tarvitse taistella. Tämä plinkki on hyvä vertaistuki ja tarvittaessa voit olla yhteydessä myös paikkakuntasi A-klinikkaan. Minulla tukena ovat juuri nämä kaksi mainitsemaani ja yli 11 kk on nyt raittiutta takana. Ja toki muitakin tukimuotoja on olemassa. Niistä varmaan kertovat asioista paremmin perillä olevat.

Mitä juopottelun tilalle? Siinäpä tuhannen taalan kysymys, jota monet omissa ketjuissaan pohtivat. Uskoisin, että muiden tarinoita lukemalla löydät vastauksia tai ainakin johtolankoja. Minulle juomisesta vapautunut aika oli todellinen yllätys (positiivisessa mielessä). Ei pelkästään vapautuvana aikana, vaan myös vapautuvana henkisenä kapasiteettina. Vaikka et kaikelle vapautuvalle ajalle ja aivokapasiteetille heti keksisikään hyödyllistä käyttöä, niin silti se on juomisesta vapautunutta, ja se on jo iso asia ja merkki siitä, että hyviä asioita tapahtuu.

Tsemppiä ja kirjoittele tänne.

Tuolta ketjusta viewtopic.php?f=42&t=35382&start=15 poimin tämmöisen omia havaintojani taistelussa viinapirua vastaan:

Tuommosia mietteitä joskus 7kk:n kohdilla. Nyt reippaasti yli vuosi juomatta niin iso kivireki on tipahtanut harteilta pois. Tosiaan mitä sen tilalle sitten niin en osaa sanoa. Mitä mieleen juolahtaa.

Tsemppiä!

Kiitos ystävät kannustuksestanne! MInulle merkitsee paljon, että juoppokin saa kannustavia sanoja tukea jostain: tulee tunne, että minäkin olen arvokas. Aion olla kannustavien sanojenne arvoinen. Day 1 lähenee!

Terv. Akseli