Joku taisi jo tästä mielenkiintoisesta uudesta firmasta mainitakin täällä. Ehkä tämä sopisi paremmin tuonne vähentäjien puolelle, mutta koska olen lopettanut itse, keskustelen mielummin juomattomien tai sitä yrittävien kanssa.
Minua ei tietenkään kiinnosta osallistua ko. prosessiin, mutta asiana tämä ikuisuusaihe pisti miettimään. En aidosti usko että hoito auttaa alkoholisteja. Jos joku suurkuluttaja haluaa popsia lääkettä, jotta voisi juoda kohtuullisesti, miksei hän tee sitä ilman terapiaa ja lääkettä, jos ei kerran ole alkoholisti. Ihmeellisiä juttuja.
Jutussa mainitaan, että hoito saattaa auttaa myös alkoholisteja, ja miksi hoiton mentäisiinkään jos pystyisi kontrolloimaan juomistaan (=>alkoholisti ei tähän kykene). Mutta mikä on alkoholistille tärkeintä ja rakkainta? Se on tietysti kunnon ryyppäämisen tuoma humalatila. Kuka alkoholisti oikeasti haluaa juoda vain pari lasillista, koska siitä ei tule humalaan. Ei juoppo paria lasillista halua, vaan sen kännin.
Ei minulla muuten mitään tällaisia “hoitoja” vastaan ole, mutta tulee väkisinkin mieleen oma “ajanpeluu” lopullista ja ainoaa oikeaa ratkaisua hakiessani. Varmasti olisin tarttunut tähänkin oljenkorteen juomista jatkaakseni. Joillekin voi siinä leikissä käydä kehnosti.
Totta puhut.
Jokunen vuosi sitten minäkin kokeilin naltreksoni ( Revia ) hoitoa ja kävin ihan asiaan perehtyneen “päihdeterapeutin” vastaanotolla. Hoito oli kallis, jotain tonnin paikkeilla + lääke päälle.
Olin jo silloin alkoholisoitunut eli tuommoinen juttu oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Sainpahan ihan viralliselta taholta luvan jatkaa ryyppäämistäni.
Kaikenlaisia keinoja on. Kuka sitten minkäkin kokee apua tuovan. Olen kyllä ajatellut niinkin että myös nuo tarpeettomat ja hyödyttömät käynnit veivät minua kohti lopullista ratkaisua. Minun kohdallanihan ei muuta ratkaisua ole kuin täydellinen pidättäytyminen viinasta. Se on toiminut
No voi sanonko… kyllä ottaa päähän. Maksa 2000 euroa siitä, että voit juoda kohtuullisesti, koska “Suomalaisethan muuttuvat sosiaalisemmiksi parin drinkin jälkeen.” Öh. Ja jos olet alkoholisti, pitää hoitoa jatkaa tämän jälkeenkin, jotta voit juoda. Ilmeisesti tuntematta itseäsi vammaiseksi sosiaalisessa tilanteessa, kuten tämä henkilö tuntuu tässä meidät itsemme kuvittelevan jokaisissa pippaloissa.
Joo, kyllä varmaan jollain tasolla tämä voisi toimiakin, mutta mikäs ihme tässä olisi se hyöty? Eikö tässä yhteiskunnassa voi elää kittaamatta edes kohtuudella?
Miksi ei voida ymmärtää, että lopettanutta ei kiinnosta juoda edes kohtuudella? Ei siinä ole mitään tavoittelemisen arvoista. Ugh.
Jess tosi hyvä aihe! Minä mainitsin tämän jo pari päivää sitten tuolla “Mediasta poimittua” ketjussa, mutta kyllä tälle on ihan paikallaan oma topikki!
Mun mielestä tää hoitopaikka on ihan ookoo kokeiltavaksi niille jotka maksaa hoidon omasta pussista tai työnantajan pussista. Yhteiskunnan varoja en kyllä maksusitoumusten muodossa tähän soisi käytettävän.
2 donaa on kuitenkin suhteellisen halpa hoito verrattuna mihin tahansa laitoshoitoon, joten se lienee investoitavissa jollain työssäkäyvällä omasta lompsastakin, kun hoitopaikkahan on profiloitunut juurikin työssäkäyville ihmisille “joille alkoholi ei ole vielä näkyvä haitta”.
Juurikin näin. Ei ois voinu vähempää kiinnostaa mikään kohtuukäyttö-mamoilu! En mä tosin tolkuttomasti humalassakaan halunnut olla, vaan silleen “sopivasti”. Siinä kohtuun ja kaatokännin välimaastossa siis, jossa oli kivan pehmeä olla.
Olen samaa mieltä, että kohtuukäyttö ei ole realistinen tavoite alkoholistille tai vakavan alkoholiongelman omaavalle. Täysraittius on ehdottomasti paras ratkaisu heille. Mutta jos henkilö ei halua raitistua, hän tuskin lopettaa kokonaan ennen kuin hän on oman kokemuksen kautta huomannut sen mahdottomaksi. Vielä harvempi lopettaa vain siksi, että joku päihdeterapeutti sanoo ettei kohtuukäyttö tule onnistumaan. Tällaisen hoidon suurin etu lienee se, että sillä tavoitetaan heidät, jotka eivät muunlaiseen hoitoon suostuisi.
Hei kaikille tutuille (ja tuntemattomille) pitkästä aikaa Ja hyvää alkanutta vuotta! Olen lueskellut silloin tällöin palstaa taustalla kun alkoholi on itselle niin “läheinen” asia. Tähän aiheeseen oli pakko tarttua. Itse olen onnistunut aika hyvin uuden toimintamallin opettelussa, en ole täysin raitis mutta viimeisestä persekännistä muistinmenetyksineen ja mokailuineen alkaa olla pian kolme vuotta. Join nuoresta pitäen ja useimmiten humalahakuisesti, nykyään silloin tällöin muutaman annoksen. Epäilen siis että alkoholisti sanan painavimmissa merkityksessä en sitten tainnut (ihan vielä) olla koska sain homman kuriin, suurkuluttaja kai sitten tai mitä lie:) Mutta että pitäisi ottaa lääkettä että voisi juoda kohtuudella ja edes sitä vähäistä “mielihyvää” tuntematta? Kuulostaa isolta huijaukselta, toivottavasti tämä kokeilu ei johda mihinkään eikä saa lääkäreitä lähettämään ihmisiä (alkoholisteja) rahojaan tuhlaamaan! Lääkefirman sponsoroimaa kusetusta ja medikalisaatiota parhaimmillaan. Ei kohtuukäyttö ole realistinen tavoite (tuskin) kenellekään alkoholistille. Tänä vuonna en ole vielä “ottanut” Lizzy
…hahhaa kaikennäköisiä luulemushoitoja esitellään…ihmeellisiä humppamaakareita tulla tupsahtellee…taidanpa heittää parit kärrynpyörät minäkin kun niin turhauttaa …voi että on taas hump pamaakarit keksinnön tehneet ja juopoilta kiskotaan viimeisetkin rahat…hupsista eihän tää kärrynpyörä onnistunutkaan…kännissäkö mä oonkin …perskutarallaa…oon mä vaan huoleton poika…tilulili lei…
…ei auta AA,BB :mrgreen: eikä nyt CC…nahkurin orsilla tavataan…
Tulkaa nyt AA.laiset tänne pätemään…“MIKÄÄN MUU KUIN AA ei käy”… AA:n sanelema Totuus on ainut Totuus…
Kertauksen vuoksi Pyhät AA-Totuudet
1.Raittius on saatavissa VAIN AA:n kautta - älä pidä muita raittiuksia
2.Alkoholisti EI VOI parantua - AINUT mahdollisuutesi on istua AA:ssa joka päivä, elämäsi loppuun saakka
3.Jos olet raitistunut ilman AA:ta - Et ole koskaan alkoholisti ollutkaan
4.Jos olet palannut kohtuukäyttöön - et ole alkoholisti koskaan ollutkaan
5.Jos olet eri mieltä tämän Totuuslistan kanssa ja olet alkoholisti, tulet vielä polvillasi tunnustamaan
“AA ON TOTUUS”
6.Alkoholismi on tunne-elämän sairaus. Tunne siis elämä !
7.Olen ollut syntymästäni saakka alkoholisti.
8. Suku-,itsesäilytys- ja sosiaalinen vietti hallintaan.
9. Pe**että penkkiin !
10. Älä ota ekaa ryyppyä - nerokasta !
11. Osta itsetutkisteluvihko (A5)
12. Olimme tulleet näiden askelien tuloksena täysin valmiiksi !
Kale, sulla on nyt tainnut mennä tuo AA päähän pahemmin, kuin 5 pulloa Kossua. Tämä on CC-ketju. Yritä pysyä aiheessa. Pistän pian pystyyn DD-ketjun, koska sen enempää AA, BB kuin CC:kään ei ole minua raitistanut ja sinne et sitten tule jauhamaan mistään muista aakkosista kuin tupla-D:stä.
Täytyy kyllä ihailla, kuinka hyvät tulokset tällaisella hoidolla saavutetaan. Hoitoyksikön oman ilmoituksen mukaan hoidon läpikäyneistä asiakkaista 78% pystyi joko saavuttamaan WHO:n kohtuukulutuksen rajan tai puolittamaan alkoholin käyttömääränsä. Jos joku hoidon läpikäynyt päätyy myöhemmin täysraittiiksi (kuten jaana.muru), niin ei kai sitäkään varsinaiseksi epäonnistumiseksi voine lukea.
Tässäpä hiukan lehdestä kopsattua tietoa ja mielipidettä.
Kaupunkilehti Tamperelainen kertoi viikko sitten Koskikeskukseen avattavasta uudesta päihdeklinikasta. ContrAl Clinicsin järjestämä hoito perustuu alkoholin aiheuttamaa mielihyvää vähentävään naltreksoniin.
Hoidon tavoitteena on palauttaa potilas kohtuukäyttäjäksi ilman että edes hoidon aikana vaaditaan täysraittiutta. Noin puoli vuotta kestävää matalan kynnyksen hoitoa tuetaan kahdeksalla lääkärin ja psykoterapeutin vastaanotolla.
Tampereelta kotoisin olevan päihdeterapeutin mukaan mielihyvän ja palkitsevuuden kahlitsemisella lääkeaineilla ei ole mitään järkeä.
– Jos ei ole riippuvainen, miksi pitäisi poistaa alkoholi luoma mielihyvän tunne lääkkeillä. Harvalle riippuvaiselle alkoholi enää tuottaa hyvää oloa, joten mitä hyötyä tällaisesta lääkityksestä on, napauttaa Nyman.
Päihdeterapeutin mukaan alkoholisti ei saa viinasta enää hyvän olon tuntemuksia, vaan kyseessä on sairaus ja päihderiippuvaisuus.
– Kun sairaus on siinä pisteessä alkoholisti pakenee vain omaa ahdistustaan. Toipuminen edellyttää täysraittiutta, vakuuttaa Nyman.
Etkö usko, että kukaan nykyinen alkoholisti voisi palata kohtuukäyttäjäksi?
– En usko siihen. Puhun omasta kokemuksestani, ja siitä mitä olen päihdeterapeuttina nähnyt.
Täysraittius on paras ratkaisu alkoholistille. Siitä tuskin on kenelläkään epäilystä. Mutta se ei vaan mene niin, että kun tämä totuus täällä Päihdelinkissä kuulutetaan, kaikki alkoholistit lakkaavat juomasta. Tällainen hoito voi olla hyvä ponnahduslauta kohti päihteetöntä elämää, jos ihminen ei ole heti valmis siihen. Parempi ainakin kuin kohtuukäytön yrittäminen vielä kerran omin avuin.
Tarkennan sen verran että varsinaista CC hoitoa en ole läpikäynyt.Yksityistä vastaanottoa pitävä päihdeterapeutti on Tampereelta ja käytti hoitona tuota Reviaa. Sitä en tiedä josko tänä päivänä hänelläkin olisi kytkökset tuohon CC juttuun.
Silloin ehkä vielä elättelin kuvitelmaa kohtuukäytöstä, ymmärtämättä että olin jo sairastunut alkoholismiin. Alkoholismiin ei ole muuta hoitoa kuin täydellinen pidättäytyminen viinasta… näin se vaan on. Nyt sen jo hyväksyn ja pyrin elämään sen mukaan.