Consuveto meni (huolella) ohi, ja nyt skitsottaa

… eli tänään Hailioquel itse vajosi niinkin syvälle että heitti concertavedot tosi tyylikkäästi ohi. Oikein kunnon patti tuli tuohon kämmenselän alapuolelle. Nyt kysymys kuuluukin onko tässä joku laskimotukos vaarana tai mitä täs voi pahimmillaan tapahtua paitsi amputaatio? Kipu on läsnä pienesti koko ajan.

Olen pitänyt kylmäkäärettä ja hieronut aluetta ja tursottanut sen täyteen Trombosolia. Onks kellään muit neuvoja? :astonished:

Jos olet pk-seudulta ,käy vinkissä hakemassa antibiootti kuuri jos ei turvotus muutamassa päivässä laske , siellä voit asioida nimimerkkisi turvin ,eikä jää ikävää merkintää ,julkisenpuolen papereihin ,myös isoja yksityisiä ,neuvoisin välttämään ,jos vielä joudut kyseistä lääkäritaloa joskus elämäsi aikana käyttämään.

Jos olet todella pieneltä paikkakunnalta ,voit tietenkin ilmoittautua ,kaverisi kelakortilla ,kaveri jolla kyseinen merkintä papereista ennestään löytyy,käydä reseptin antibiootteihin pyytämässä esim. Sairaalasta ,mutta vain ,jos kaverisi tähän luvan antaa .

Terveysneuvonta pisteet ehdottomasti parhaita .
nervi,milli,vinkki nimillä tunnetaan.

Älä lähde sitä itse hoitamaan ja puhkomaan ,vaikka miten desinfioisit jne. Voit vahingossa saada tulehduspöpön verenkiertooon menemään.

Laskimotukosta ,jos ajattelit ,ei varmaan pelkoa valtimoon pistämisestä.

Pahimmassa tapauksessa ,voit myös omia vanhoja antibiootteja syödä ,jos edelleen hyvin kipeä ,tai pyytää kavereilta niitä,tämä vain tapauksessa ettet lääkäriin pääsisi.

Amputointeihin yleensä johtanut,vain käden ollessa kuukausi kaupalla musta/sininen ja hoito jätetty täysin heitteille.

Hirudoid ja trombo rasvoista parhaimmistoa ,mutta päivien kuluessa ja turvotuksen jatkuessa älä niihin pelkästään luota-antibiootit on avainsana näissä tulehdus tapauksissa,sekä haavan/tulehduskohdan puhtaana pitäminen.

Pari kolme kertaa päivässä suihkutat,sitä lämpimällä vedellä vaikka 5min. Kerrallaan,auttaa myös ,vesi vanhin voitehista.

Terveisin -kaikki raajat tallella Mikko

Olen aikoinani käyttänyt ibuprofeiinia estämään tulehdusta, sen 3krt/vrk… Ei ole sairaalaan/lekurille tarvinnut mennä, mutta vatsa ei kyllä kyseisestä aineesta pidä! Tosin myös heti tapahtuman jälkeen olen vetänyt melko kireän siteen kyseisen kohdan ympärille, jotta saisi suurimmat, ihonalle kuulumattomat aineet pois… Patit ovat mustelmiksi muuttuneet kyllä parissa päivässä…

Ps. Meille kävi fysioterapeutti kertomassa että tulehtuneisiin hartia-/niska/-selkälihaksiin 3krt/vrk Burana 3400mg(!) 4-5vrk! Turha lekuria vaivata… Ylittää 1200mg:llä suosituksen ja vatsa ei kestä kyllä tota määrää ilman Somacia itselläni ainakaan! :unamused: :neutral_face:

Luulin itse tässä olevan kyse kunnon tulehduksesta,(en sen estämisestä) mihin ei oman kokemukseni mukaan paljon Buranat lohduta,tulehduskipulääkkeistä ei haittaakaan ole ,mutta saattaa vaatia ,juuri noita somaceja ym. Jos herkkävatsainen tapaus.

Lekurissa ne toisinaan viiltää sen auki kirurginveitsellä ,jos selvä mätäpatti kyseessä ja antibiootit päälle.

Noi ohi rätkimisen seurauksena saadut tulehdukset ,hoidetaan erilailla ,kuin normaali lihasten kolotus,mihin tulehduskipulääkkeet yleisiä.

Kokemusta löytyy itsellä liiankin runsaasti ja antibiootit ainoita,mitkä jeesanneet,yleensä kyllä huomaat kropassasi ,sen myös ,kun paha tulehdus kyseessä ja CRP .t koholla ,kuumeinen olo, hikoilu varsinkin nukkuessa ,tyynyliinat ,lakanat märkinä ja niin edelleen.

Esim.kurkkumätään -ota strepsils,ei paljon lämmitä ja kipuun auta.

Tulehduskipulääkkeet(subut myös auttavat asiaan) antibiootit -antibiootit ja vielä kerran antibiootit,jos taas harmiton patti kyseessä ja ranteessa /kämmenselän alapuolella,laita side siihen sitä tukemaan ja juoksutat pariin kertaa päivässä lämmintä vettä ,vaikka 5min.kerralla.

Ea2 kortin omaava & väh.10 antibiootti kuuria takana tulehdusten tähden -Mikko

PS.se remmi ja muut kohdan painelu kyllä hieman jeesaa ,heti tapahtuman jälkeen ,mutta sillä konstilla ei edes suurintaa osaa moskasta pois saa ,en suosittele jälkikäteen itse ,sitä värkeillä lähteä pois imemään ,ettei tulehdus leviä & epähygieenisissä olosuhteissa lähtis ronkkimaan ollenkaan .

pps.Lääkärit suhtautuu näihin pääsääntöisesti ,ota Burana &itse aiheutit ,turha tulla tänne ruikuttaan linjalla,hyvin usein ja vielä kaupan päälle ,se nimen lokaaminen,julkisen/yksityisen papereihin,silloin hommaa ne antibiootit edellä mainitsemallani tavalla,mutta niitä ei myöskään kannata hupiin popsia,jos satut sairastumaan ,niin kroppa valmiiksi vastustuskykyinen.

Vinkki,nervi,milli-sinne& lääkärille näyttämään ,siitä ei ainakaan haittaa ole ja juuri tämänlaisten tapauksien takia ,he siellä ovat,et siis vaivaa heitä turhan takia.

Hei ja kiitos vinkeistä ja kommenteista!! :slight_smile:

Eli menin sitten A-klinikalle että tuotenniin tsekatpaas tää handu niin sanovat että keskussairaalaan heti et suljetaan pois vissiin laskimotukos; oli niin turvonneet kädet.

Menin sit ja lääkäri hiplas kädet ja CRP normaali, otti vielä varmuudeks verikokeen (jalasta) ja nekään ei näyttäneet mitään pahaa.

Eli kotikonstien ja näillä vinkeillä mitä tuli niin eteenpäin.

Hyvä ,jos jotain vinkkiä/infoa pystyimme antamaan… :wink:

Se käsi oli siis pahaksi päässyt turpoamaan,(oletan sairaala käynnistä) :cry: ???

Kerroitko lekurille todellisen syyn??

miten suhtautu asiaan??

Määräsikö mitään antibiootteja,kun senkat ei koholla ollut??

Hoito-ohjeita ,tuliko kovasti??

Popsi ,popsi buranaa ,kivut sulle kyllä jää :laughing:

olen joskus itse joutunut käydä ,kaverin papereilla Ressun hakemassa(kaveri oli lähiaikoina ollut tulehduksen takia lasaretissa),kun oma nimi ,ei vielä sairaalan kirjoissa ,huumeidenkäyttö teksteillä ollut pilattu,kaverin suostumuksella tietenkin ja korvasin hänelle kyllä ,sen kelakortin vilauttamisen ,mutta tämä sinun kohdallasi myöhäistä.

Onko teilläpäin nervi,milli,vinkki???

Jätin tuosta pois etovaa, turhan tarkkaa sekä juuri tuossa kohdassa (kun huomaa lyövän/lyöneen) ohi; (olennaista) tietoa (itse käyttänyt näitä keinoja)… Onhan sitä tuolloin puhtaita neuloja ja nuo trombosolista aaloeen kaikki keinot käytössä… :unamused: :neutral_face: Pitää olla myös varma ettei kyse ole valtimosta ja tarkkailla jatkuvasti… :unamused: Onneksi en ole tänä vuonna iv:sti käyttänyt… Itse oletin, että kyseessä on ohilyöty (ihonalla) oleva patti… Tuossa vaiheessa olen keinolla millä hyvänsä, yrittänyt poistaa kaiken sen; mikä ei ihon sisälle kuulu… :unamused: :blush: :open_mouth: Uskomatonta kyllä, olen onnistunut joka kerta… Täällä puhkaisevat isolla “sukkapuikolla” ilman puudutusta…

Itseäni on siunattu kyllä järjettömän hyvällä puolustuskyvyllä. Horkistakin olen selvinnyt ilman sairaalaa, pari kertaa on ollut erittäin lähellä sinne lähteminen, kun kuume on ylittänyt 40 astetta kainalomittarilla… :neutral_face:

Itselläni on ollut valitettavan monta kertaa turvonnut käsi ohivetojen tähden. Tietty kohta, tuntuu leviävän laajalle alueelle etenkin kyynärtaipeen kohdalla. Siksi “yritän kohdentaa” paineen tietylle alueelle ja paranemisen huomaa suuresta mustelmasta… :unamused: joskus on myös ilmaa ollut ihon alla, tällöin kyse on ollut suonista, jossa ei enää spigu pysy paikoillaan… :blush:

Itse nyt jälkeenpäin tosiaan käyttäisin puhtaita siteitä (myös ilmaa), hieroisin pattia (kun on todettu ettei myrkkyjä vereen lähde), käyttäisin trombosolia, aloe veraa/bepantenia (nopeuttaa ihon paranemista, jälkimmäinen muuttuu b(6?)-vitamiiniksi iholla), vesi ja lämmönvaihtelut… Itse toimin hiukan kuin sijoilta menneen nilkan kanssa, kylmä-koho-kompressio. toisaalta verenkierron tehostamiseksi kylmä-kuuma hoito… Veri kuitenkin kiertää myös sydämen yläpuolelle, joten itselläni on ollut side ja olen yrittänyt pari-kolme pv pitää kättä enemmän sydämen yläpuolella; turvotus laskee helpommin… Eikö ole alkanut mustelmaksi vielä muuttumaan? Painontunne ja kohdan tuntuminen kuumalta ovat ainakin merkkejä, mikäli alkaa myöhemmin tulehtumaan… Mikko osaa varmasti kertoa tarkemmin… Sekavaa tekstiä, toivottavasti jotain selkoa saa… :confused:

Olen itse miettinyt, että kun luonnossa on kasveja jotka poistavat nestettä (esim koivunlehti sekä muistaakseni kaali); toimisivatkohan yrttikääreinä mikäli tulehdusriskiä ei ole? Kesällä usea ihminen hankkii tulehduksen hauduttamalla haavaa laastarin alla… Kamomillasaunion teetä & auringonhattu-uutetta mikäli yritän ennaltaehkäistä infektioita/yms. Ekana mainittu aloen lailla “rohto joka vaivaan”, antiseptisiä, ikivanhoja yrttejä joiden teho on tiedetty jo Kleopatran aikoina… :sunglasses:

^
Kyllä jo muinaiset roomalaiset luontaistuotteet ja yrttikääryleet hyväksi havainneet(lääkkeiden piikittämisen suhteen -ei tietoa) :laughing:

Horkkiin minulla asperiini&disperiini auttanut parhaiten ,verta ohentavan vaikutuksen johdosta.(alle puoli tuntia ja sairaalloinen vapina & pääkipu poissa)
Terveydenhoito alan ammattilaisten mielestä ,ne horkat pitää vain pois kärsiä,ilman lääkkeitä ( olen erimieltä ,asperiinin 1kpl norm.tbl vaikutuksista ,että se esim.ohentaisi liikaa ,muutenkin paksua vertani) :wink:
Jotkut myös vannovat ,sillä se lähtee,millä tullutkin-linjaan.
En ole kokeillut,joten en tiedä.
(lyödä siis uudet vedot,heti horkan perään,vaikeaa myös kunnon vapinassa,jos putket muutenkin heikossa kunnossa.

Käsien,jalkojen turpoaminen kovin tuttua(kämmenet,pohkeet)
Niihin pistäessä ja ei minun ole tarvinnut edes ohi pistää ,kyseisissä kohdissa ,kun turvotusta ilmennyt,auttanut kyllä ,kun ollut edes viikon alueille pistämättä,niin turvotus hävinnyt-ilman lääkkeitä.

olemme varmaan samaa mieltä sydämen veren pumppaamisesta( pumppaamalla sitä yläpuolelle esim.aivoihin)

Haava-alueen puhtaana pitäminen erittäin tärkeää ja sitä lämpimällä vedellä heikolla paineella suihkutella ,sekä haavalaput/siteet päivittäin vaihtamalla.
Ihonsiirto tapauksissa myös näin toimittu,(olen nähnyt,en kokenut. Kiitos luojan)
Amputuointi tapauksissa ,muistaakseni vuosia valtimoon tökitty,vaaroista välittämättä ja hoito jätetty heitteille.
en ole ikinä kehdannut kysellä enempää tapauksista…

Veritulppa joillekin tutuksi tullut valitettavasti,mutta tietämissäni tapauksissa rätkitty nivusiin ,pää laskimoiden lähelle tai siihen itseensä(päälaskimoon)-hoitona Ultran avulla saatu lääkärissä ihmetellä ,miehille laskettua-aikaa ,jalkojen tukoksien häviämiselle ja kuinka kauan mahaan pitää verenohennuslääkettä pistää & lääkkeitä syödä …(tämäkään ei oma kokemus-hyvä niin)

Asiantuntija en ole ,kokemusta valitettavasti löytyy …

Edelleen raajat tallella Ea2 Mikko

Sen verran pakko puuttua asiaan, että se nimi siellä julkisen sairaalan (ei siis edes poliisin) rekisterissä on pieni hinta (opioidien ja bentsojen saatavuus saattaa hieman kärsiä) siitä, että säilyttää raajansa. Jos siis vähänkin sellainen olo, niin ei sinne sairaalaan kannata tuon takia jättää menemättä.

Itselläni on useampi tuttu ketkä ovat olleet vähällä menettää jalan/käden/hengen tulehduksen levitessä… :unamused: Myös ne pari tuttua, keneltä on jotakin pienempää amputoitu; ovat vetäneet valtimoon. Jokainen näistä lääkkeitä, kämmenselkään jalkojen lisäksi (amputaatio, kyllähän kämmenestä löytää valtimon, jos ranteen puolelta yrittää); todellakin komppaan myös, että merkintä on olematon vrt kuolioon/kuolemaan!

Filmaamatta kun maissitärkkelykset yms tökkää väärään suoneen, verisuonet tutkitaan sydämestä sormiin/varpaisiin… Lisäksi jokainen tuttu, joka on 1-2vkoa sairaalassa (usein teholla) viettänyt ohilyöntien tähden, on suostunut lähtemään viime hetkillä… :unamused: Mutta kuulin aivan lähiaikoina, että on aivan kehuskelun aihe vetää vetoja, vaikka toinen käsi olisikin amputoitu… :open_mouth: Samoin kh:oon pääsee jos venäläistä rulettia haluaa pelata… :unamused: Muutama v aiemmin täällä oli topic (linkkeineen), jossa kirjoitettiin “20-vuotiaan narkomaanin kieltäytyneen hoidosta-amputoitiin jalka”. Tuolloin oli ~20 potilasta ilman raajaa; paljonko lienee luku tänä päivänä? :astonished:

Itsellänikin on raajat tallella, usealta tutulta verikoe sormenpäästä valuttamalla, kaulasta tai jopa pyydetään itse ottamaan… Silti jatketaan vetämällä varpaidenväliin tai mihin nyt saa vedettyä… Lääkkeitä… :unamused: Laitoin Mikko askarruttavien topiciin siitä sinun viestistä vastakommentin, kun tulee olemaan neverending topic näätäilystä; kerta IMO saa riittää kun virallista vittuilua ei itselle tullut. (*kop kop)…

Onko HailiQ:lla turvotus jo laskenut? Ei käsi ole alkanut punoittamaan tms?

Hieman infoa trompeista, itselläni ollut kummassakin pohkeessa jokunen proppu. Eka polvileikkauksesta ja toseen jalkaan kun katkoin nilkan nivelsiteen, aina puolivuotta Marevaania ja meinasivat määrätä loppu iäksi johon en suostunut. No katsoivat onko mulla taipumusta proppuihin eikä ollut, suostuin disperiinin syöntiin ja se lekuri sanoi ettei se ohenna verta vaan estää verihiutaleita tarttumasta toisiinsa. Verisuoni kirurgi oli ja nyt kun jotain leikelty ei ole haitannu ja varoiksi olen saanut pistoskuurin mahanahkaan, päässyt kotiakkin ku diabeetikko osaa pistää kyllä.

Annos on lasten disperiini eli viidesosa aspiriinistä, määrän nosto ei auta yhtään.

Tätä yritin itse kertoa(vinkki ,antibiootit,lääkäriin jne. &myös varoittaa siitä nimen pilaamisesta.

Malibu ,hänhän kertoi kämmenselkään pistäneensä&laskimotukosta kelanneensa ,tämän takia suljin valtimon pois laskuista