Tehtiin tuon yhden toisen foorumin porukan kanssa päätös, että Suomi tarvitsee palvelun, jossa nuoret aikuiset voivat keskenään keskustella päihdeongelmistaan reaaliajassa. Päätös piti ja nyt meillä tällainen palvelu löytyy.
Kävin pikapuolisesti kattoo ja ihan ok. paikka näyttäis olevan.
Jännä miten erilainen “tunnelma” on tollaisessa live-chat huoneessa, kun kaikki näkee heti mitä kirjoitat ja kaikki on siinä paikalla jotka ovat liittyneet. Hankala pukea sanoiksi, mut kun on vaan yksi alue johon spämmäillään niin se on tosiaan live-chatroom.
Mut hyvä idea ja tuun varmasti käymään myös siellä tän tutun ja turvallisen plinkin lisäks…
Joo, ehdottomasti! Tervetuloa oikein lämpimästi. Niinkuin chat-huoneissa yleensäkin, niin ei meilläkään aina ole väkeä, mutta minä koitan parhaani mukaan siellä olla ainakin. On siellä välillä ihan hyvinkin ollut porukkaa. :mrgreen:
Miks tää on rajattu nuorille aikuisille? Entä jos on vanha kääkkä? Eiks nuorilla oo sitä paitti kiire kuosailla, kerkeekö siinä koneella olla? Vai siinäkö just pitääkin kuosailla, koneella, että kestää.
Samaa ihmettelin minäkin. Ei nuoria kuosipäitä kiinnosta vertaistuet tai chatit. Jollain 30-40v tyypeillä olisi varmasti enemmän kiinnostusta roikkua tuolla.
^/^^Kyllä sinne sekaan mahtuu ja on myös toivottavaa et meitä ns. vanhempia kuosailijoita tulis mukaan…
Tänään tein päivällä sinne tunnukset, ja joristiin siinä parin moden kans muutama tunti ihan niitä näitä. Ihan mukavan tuntuista sakkia tuntuu se porukka olevan joka siellä kirjoittelee, toki vielä vähäinen on se osallistuja määrä mut veikkaan et siitä se kasvaa…?
Yllättävän “koukuttava” on tossa muodossa oleva live-chatroom kun kaikki tapahtuu just siinä hetkessä, eikä vastausta tarvii odotella seuraavaan päivään jos jotain haluat vaik kysyä.
Ja tulipa minusta jo yksi Moderaattori siinä jutellessa ja kun olin ittestäni vähän avautunut enemmän, et huomasivat ettei ihan “yläaste ikäisestä” ole kyse…
Pari tuntia siinä itsekseni jo ns. tein duunia ja seurailin juttuja. Tai oikeastaan taisin eniten olla äänessä ite siinä, kun oli sen verta itseään koskettava aihe menossa…
Eiku mukaan vaan muutkin täältä, voidaan tutustuakin paremmin kun saa jutella ihan livenä ja mistä vaan, eikä tartte pelätä moderointia… Ainakaan jos minä oon paikalla… :mrgreen:
Tää täytyy tsekkaa ehdottomasti. Vasta huomasin tälläisen ketjun.
Onko tää joku 24/7 tuki ja turva??
Edit. Kävin kattoon sen ja harmi kun olin ainut paikalla,mut ihan toimivalta systeemiltä se näytti. Täytyy käydä päivä-aikaan tyyppään uudestaan,josko olis hyvin possea paikalla,ni toi on hyvä käyttää, kun samaan ketjuun täällä ei kaikki ole paikalla samaan aikaan. Muuten se ei hirveästi eroa täällä sit jossain ketjussa heittää läppää,mut tuolla salettiin vastaukset viesteihin nopeammin & ehkä useammalta hlö. ltä. Saa nähdä. Olis todella hyväkin ,jos saunankin väki käyttäs tätä aktiivisesti. Silloin aina näkis ketä paikalla, jos ei seuraa ketjuista saunas.( tai tsekkaa aktiiviset keskustelut/ viimeisimmät mitä postattu plinkkiin. )
Kun alhaalla aina max 1 hlö.paikalla jolla nimi näkyy ja vaik 9 muuta,ni sillai se olis jees.
Mutta jääkö ne tonne muistiin jollekin, ja sieltä ei voi varmaan vanhempia viestejä nähdä päivän/kahden takaa. Tais näkyy vaan max.10 viimeistä viestiä tossa,joten pitkiä stooreja tuolla on pahempi kirjoitella. Ja täällä muissa ketjuissa voi muokkaa omia & katsella myöhemmin samasta aiheesta olevia juttuja. Tuolla smalltalkin mestarit loistaa varmaan,mut niinkuin aiemminkin tokaisin ihan kiva jutska varmaan toimiessaan aktiivisesti…
En ole tutustunut tuohon chattiin, eikä mulla toistaiseksi siihen mielenkiintoakaan ole, koska Plinkki riittää mulle mainiosti näistä päihdehommeleista jauhamiseen ja väliin on ihan terveellistä käydä vaikkapa ulkoilemassa netissä roikkumisen vastapainoksi :mrgreen: . Samaa kuitenkin herkesin pohtimaan, kuin Nyyty ja Näätä, eli yleensä ne päihdeongelmaiset, jotka sitä apua ja vertaistukea tarvitsevat ovat näitä vanhempia kääkkiä, jotka ovat jo tajunneet, että päihteet voivat olla ihan ongelmakin. Ei minua ainakaan nuorempana(Oletan, että näillä nuorilla aikuisilla tarkoitetaan n. 18-25 -vuotiaita) kiinnostanut mikään päihdeongelmani(Joka kyllä tuolloin oli suurempi ongelma, kuin nyt vanhana kääkkänä) puiminen, vaan ongelma oli nimenomaan lähinnä silloin, jos päihteitä ei joskus sattunut olemaankaan, ainakaan riittävästi, ja siinä ei auttanut mikään vertaistukiturina, vaan ratkaisuna oli säätää niitä päihteitä pikimmiten :mrgreen: .
Sinne jää 500 edellistä viestiä näkyviin ja niitä voi selata scrollaamalla siinä chat-ikkunan päällä ylös alas. Ja kyllä meitä siellä on aktiivisiakin käyttäjiä, rekisteröityneitä on nyt reilu 10 ja muita käyttäjiä käy piipahtamassa sillointällöin. Me ollaan vaan siellä kaikki vähän eri vuorokaudenaikoihin, mutta sanotaan että siinä 21.00 → siellä kiivaimmat keskustelut on käynnissä.
Hyvin on mukavaa porukkaa sinne kertynyt. Kaikki mukaan vaan. Ja jos ei siellä heti ole ketään niin tulkaa myöhemmin uudestaan. :mrgreen:
Tässä nyt ei ehkä ole kuitenkaan samantyyppisestä vertaistuesta kyse kun esim. AA/NA kerhoissa. Ollaan enemmänkin sellaisessa nuorten- ja miksei vanhempienkin päihdeongelmaisten kohtaamispaikassa, jossa saa jutustelun lisäksi myös akuuttia vertaistukea pahimpaan hätään. Osittain sivusto toimii myös ennaltaehkäisevänä päihdepalstana. Keskustelua on niin laidasta laitaan, niinkuin on ihmisiäkin. Siellä on myös ihmisiä jotka ei käytä päihteitä ollenkaan.
Ja ihan vaan for your information, kommenttisi: “…ne päihdeongelmaiset, jotka sitä apua ja vertaistukea tarvitsevat ovat näitä vanhempia kääkkiä, jotka ovat jo tajunneet, että päihteet voivat olla ihan ongelmakin…” On ihan täyttä paskaa. Vanhemmat ihmiset ei tarvitse yhtään sen enempää tai vähempää vertaistukea kuin nuoremmatkaan.