C-hepatiitti

Päivää taloon :slight_smile:

Onko täällä kohtalotovereita (vai pitäisikö etsiä saunasta)? Saimme viime perjantaina tietää, että miesystäväni on C-hepatiitti -positiivinen… ja olemme harrastaneet suojaamatonta seksiä, silloinkin kun minulla on kuukautiset. Järjetöntä tietysti, mutta kondomi meni rikki heti ensimmäisellä kerralla ja arvelimme, ettei sillä kai jatkossa ole merkitystä - varsinkin, kun rakkaani vakuutti, ettei hänellä VOI olla mitään tauteja, vaikka hän on “joskus ihan vaan kokeillut” suonensisäisiä huumeita taatusti puhtailla välineillä :imp: Raskauden ehkäisy on kyllä kunnossa.

Onko kukaan joutunut samaan tilanteeseen ja miten on käynyt? Miten voin kestää odottaa, että 6 kk:n jälkeen pääsen testiin?

Olemme molemmat alkoholisteja, mikä ei tietenkään paranna tilannetta - tällä hetkellä rakkaani sanoo, että hän ei ikinä lopeta juomista, mitäs se kuolemaan tuomitulle kannattaa…

Niin, tää C-hepatiitti on kaikkein pahin (ei ole rokotetta eikä tehoavaa hoitokaan, 85% tartunnan saaneista jää viruksen kantajiksi ja suuri osa näistä kehittää maksakirroosin tai -syövän 10 - 20 v:n kuluttua).

Kertokaa, jos on kokemuksia,
Toivoo onneton puupää

C-hepatiitti ei tartu seksin välityksellä, paitsi jossain yhdessä miljoonista tapauksista. Minun miehelläni on c(tai en tiedä kuinka monta alalajia) ja käytämme ehkäisynä kuparikierukkaa. Minulla ei ole c-tä, käyn testeissä säännöllisesti. Ottakaa myös B-hepatiittitestit, koska se tarttuu seksissä.
Jossain Msn-yhteisössä on c-hepatiitti-tukiyhteisö, sinne vaa jäseneksi hakemaan(suljettu yhteisö), saat tietoa ja muiden kokemuksia ja voit itse kysyä ja kirjoitella. Siellä vierailee myös asiantuntijoita, ainakin tulevaisuudessa.
t.kultahammas

Asiasta on olemassa paljonkin tietoa. Tässä niin kuin kaikissa muissa sairauksissa kannattaa ottaa selvää asiantuntijoilta. Omassa mielessä moni sairaus kasvaa paljon suuremmaksi kuin mitä se on. Monien sairauksien kanssa voi elää, joten turha hysteria pois.

Tässä eräs asiantuntija lausunto:

Mikä on C-hepatiitti?

C-hepatiitti on maksan sairaus, jonka aiheuttaa virus. C-hepatiittivirus elää tartunnan saaneen veressä aiheuttaen valtaosalle viruksen kantajista kroonisen tulehduksen, joka etenee maksassa omaa vauhtiaan.

Miten C-hepatiitti tarttuu?

Hepatiitti C tarttuu pääosin veren välityksellä huumeidenkäytön yhteydessä. Yleisimmin se tarttuu, kun käytetään yhteisiä ruiskuja ja neuloja C-hepatiitin kantajan kanssa. C- hepatiittitartunnan saaneen verta siirtyy silloin pieni määrä ruiskun seuraavaan käyttäjään.

C hepatiittitartunta voi tarttua myös suojaamattomassa seksikontaktissa, ihon läpäisevässä työtapaturmassa tai äidistä lapseen. Riski saada tartunta näillä tavoilla on pieni.

Miten C hepatiitti ei tartu?

Tartuntaa ei voi saada kosketuksesta, halaamisesta, suukottelusta tai kättelystä. Se ei myöskään tartu astioiden, ruoan tai juoman välityksellä eikä sitä voi saada yleisistä saunoista, vessoista tai uimahalleista. Kuivunut veritahra ei myöskään aiheuta riskiä.

Miten C hepatiittitartunnan voi ehkäistä?

Parhaiten tartunnan voi ehkäistä lopettamalla huumeiden käytön. Jos tämä ei toteudu, voi miettiä tartuntojen osalta vähemmin riskejä sisältäviä tapoja esim. poltettavia ja tablettimuotoisia huumeita.

Suonensisäisiä huumeita käytettäessä välineiden tulee olla aina puhtaita ja vain omaan käyttöön tarkoitettuja. Käytetyt neulat ja ruiskut tulee palauttaa neulanvaihtopisteisiin siellä, missä sellainen toimii tai säilöä ne läpäisemättömään astiaan, kuten maitopurkkiin, ennen roskasäiliöön heittämistä.

Vaikka suurin osa tartunnoista tuleekin nimenomaan ruiskuista ja neuloista, tartuntariskin sisältävät myös muut huumeidenkäyttöön tarvittavat välineet: lusikat, sekoituskupit, filtterit tms.

Mitkä ovat tartunnan ensi oireet?

Huomattava osa tartunnan saaneista ei huomaa mitään sairauteen viittaavaa. Vaivoina voi ilmentyä kuumetta, yleistä sairauden tuntua, ylävatsakipuja ja pahoinvointia, joskus oksentelua tai ripulia. Tämän ns. ensitaudin mentyä ohi, huomaamatta tai selvillä oireilla, vointi yleensä paranee. Myöhemmin silmämunissa ja iholla voidaan havaita keltaisuutta. Samanaikaisesti virtsa muuttuu väriltään tummaksi ja ulosteet vaaleiksi.

C-hepatiittitartunnasta voi saada varmuuden vain verikokeella. Terveyskeskuksessa tai yksityisellä lääkäriasemalla tehdystä testistä tartunta ilmenee noin 4 kuukauden kuluttua tartunnasta. Aiemmin saatu C-hepatiittitartunta voi ilmentyä myöhemmin esim. muista syistä tehtyjen verikokeiden yhteydessä.

Voi se tarttua seksin välityksellä. Koska siinä on jo veritartunta vaara, oli sulla kuukautiset sitten tai ei. Ja testeihin voit mennä HETI. JA sitten menet puolenvuoden päästä ja taas vuoden päästä. Mutta kaikki on mahdollista.
Ja jos joku nyt kovan tuomion kanssa muutenkin elää, niin ei s etarkoita, etteikö siinä siltin voisi tapahtua käännettä - parempaan. Edelleenkin, kaikki mahdollista.
C-hepatiittiin on hoito, interferoni, joka annetaan vain, jos on ollut vähintään vuoden raittiina. Mutta akuutti(hätä)tapauksissa sen voi saada enemminkin. Mutta hoito ei tehoa, jos silloin juo, se vaatii ehdotonta raittiutta.
B.hepatiittiuin on olemassa vastar0kote, kannattaa ottaa. Siihen kuolee helpommin. Mun ex:llä oli B, mutta ei tarttunut, koska minulla oli rokotus voimassa.

Minä kävin ottamassa A ja B-rokotteet ja samalla hain tietoa C:stä ja sen tartuntavaaroista. Kätilöystäväni sanoi, että heille kättärillä opetettiin, että C tarttuu seksissä hyvin helposti ja todennäköisesti.
Sitten marssin Vinkkiin (neulojen vaihtopisteeseen) jossa olin testauttanut itseni useita keertoja ja pitkällä aikavälillä. Halusin tavata lääkärin ja keskustella asiasta sekä saada uusinta tutkimustietoa mustaa valkoisella.
Miehelläni on C-hepatiitti, minulla ei. Olimme käyttäneet siihen asti kondomia. Kysyin kaikki mieleentulevat kysymykset tältä lääkäriltä, joka on nimenomaan hepatiitteihin erikoistunut ja erittäin kokenut työssään. Sain neuvon, että käyttäkää kondomia, jos pelottaa, koska pelottavaa seksiä ei ole kivaa harrastaa, mutta hän voi sanoa, että nykyisin ohje on, että ei tarvitse suojausta. Riski on hyvin pieni.
Eri asia on sitten , jos paneksii kaikki paikkansa ihan hajalle ja veri lentää, niin ehkä voi sitä kumia käyttää(jos vielä johonkin pystyy), mutta yksittäinen haava toisen sukupuolielimissä ei lisää tartuntariskiä. Ja sitävarten ne sitä liukkariakin oli aina siellä Vinkissä tyrkyttämässä…
t.KH
P.S Sain myös uusinta tutkimustietoa paperilla ja toimitin sen kätilöystävälleni, joka toimitti sen opettajilleen kouluun. He kielsivät sellaisen informaation levittämisen Kätilöopistolla. Kaverini kuitenkin monisti papereita ja jakoi niitä kättärillä vaivihkaa joka paikkaan. Ei saanut sieltä työpaikkaa.

Tässä niin kuin kaikissa muissa sairauksissa kannattaa ottaa selvää asiantuntijoilta. Omassa mielessä moni sairaus kasvaa paljon suuremmaksi kuin mitä se on. Monien sairauksien kanssa voi elää, joten turha hysteria pois.

t. vähentäjä Juhani