Buvidal-korvaushoito, kokemuksia, infoa ym

Onkos täällä ketään vielä, joka on korvaushoidossa buvidal-injektiolla? Itse olen jonossa korvaushoitoon, vielä n. puolitoista kuukautta, ennen kuin aloitetaan. Lääkäri oli päättänyt, että minut pistetään buvidalille, joka on uusinta uutta, tässä kaupungissa ei vielä montaakaan ihmistä sillä ole.

Olin hieman ihmeissäni, että lääkäri valitsi minulle tuon injektion metadonin sijaan, joka on täällä se aine, jolle yleensä laitetaan. Xonea täällä ei ole juuri kellään, koska alueen lääkäri on niin metadoniin päin kallellaan. Tämä on tietysti mulle helpompi vaihtoehto, ei tarvitse kuin kerran viikossa käydä injektiolla. Metadonilla kun menee liki vuosi, että saa ansaittua viikon kotilääkkeet.

Täällä on hieman hassusti niin, että Metadoniila saa näkyä seuloissa pilvi ja bentsot, niistä ei rangaista niin että annosta tiputetettaisiin. Buvidalilla pitää olla täysin puhtaat seulat. Minä en bubren lisäksi muuta käytäkään, kun pilveä ja bentsoja, mutta nyt on asrnnoiduttava niin, että mitään en käytä. Nyt olen jo ollut pari viikkoa ilman bentsoja, ja myös pilveä, joten ajattelin, etten enää niitä osta. Eipähän tarvitse bentsorefloja kärsiä enää uudestaan. Muutenkin parempi olla niitä ilman, että pärjää ensi kuun, kun bubren hinta on taivaissa.

Mutta tästä buvidalista ei löydy vielä infoa eikä keskusteluja mistään, on niin uusi juttu. Jos jollakin on jo tämä kh:n muoto, kuulisin mielelläni kokemuksia ja muutkin joita aihe kiinnostaa, on tietysti tervetulleita juttelemaan.

Niille jotka ei ko. aineesta tiedä, niin kyseessä on siis kh bubrella, jossa bubrea pistetään kerralla viikon annos rasvakudokseen, josta se liukenee pikkuhiljaa elimistöön 4mg/pvä tahdilla. Ilmeisesti on myös mahdollista pistää jopa kuukauden annos kerralla, mutta täällä pistetään, toistaiseksi ainakin, viikon annoksia.

Hei 8ballisti!

Buvidal-hoito kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Mitä itse olet siitä mieltä? Tosiaan aiheesta ei ole vielä juurikaan keskustelua, on sen verran uusi juttu. Yritämme saada aiheesta tietoartikkelin, kunhan löydämme sopivan kirjoittajan.

Olisi hienoa, jos tulisit kertomaan kokemuksiasi, sitten kun hoitosi alkaa. Ehkäpä muut saisivat apua siitä ja keskusteluakin syntyisi?

Tsemppiä hoidon aloittamiseen ja hyvää kesää!

Yst.terv.
Tiia / Plinkin tiimi

Mulle tulikin iloinen yllätys, mun korvaushoito alkaakin huomenna osastojaksolla. Vielä toissa viikolla sanottiin, että elokuun puolen välin jälkeen, mutta perjantaina soitettiinkin, että tule keskiviikkona. Tämä pelasti mun kesän ja taloudellisen tilanteen. Nyt on mennyt tosi pieniä annoksia bupree ja välillä ollut ilmankin (ja mulla käyttötapa nasaalisti, hirveä piikkikammo), tänään sain vaan filmiä, niin nakkasin 4mg kielen alle ja ah kun alkaa helpottaa. Kunhan saadaan hoito aluilleen, niin kerron tänne fiiliksiä. Katsoin netistä buvidaljuttuja ja törmäsin kuviin siitä neulasta ja ruiskusta, ei helvetti se näytti isolta ja pahalta :smiley: Mä en haluu nähdä koko neulaa livenä, mulla lähtee taju! Mutta kyl mä kestän pistoksen kerran viikossa, tai nyt alkuun niitä tulee tietty useampia, mut kyllä mä jotenkin siitä selvinnen :laughing:

Mukavaa kesää kaikille!

Niin ja oma mielipiteeni buvidal hoidosta, mitä Tiia tuossa kyseli:

Näin vielä kokematta itse hoitoa ennakkoajatuksia. Olen erittäin avoimin mielin, ja kieltämättä metadoni pelotti mua vähän, kun oletin sille “joutuvani”. Olin aika yllättynyt, kun mulle valittiin tämä hoitomuoto. Paljon olen yrittänyt etsiä tietoa asiasta ja lukenut kaiken, mitä olen löytänyt. Toiset ovat hyvin tyytyväisiä, toiset taas ei… Mutta nämä asiat on hyvin henkilökohtaisia kokemuksia. Mulla on jotenkin luotto siihen, että mulle se toimii. Ja tottakai sen helppous miellyttää, ei tarvi joka aamu hakea lääkettä ties kuinka kauan. Eli olen aika positiivisella mielellä menossa aloittamaan. Selostan tänne fiiliksiä, kun hoito etenee.

Moi

Kokemusasiantuntijauutisten Krisu ja Samppa ovat tehteet aikas kattavan videon korvaushoidosta omiin kokemuksiinsa nojaten. Video on pitkähkö, mutta kannattaa katsoa! Siitä saattaapi saada tsemppiä korvaushoitoon :slight_smile: Miten sulla 8ballisti on mennyt hoidon aloitus?

VIDEOON: KESKUSTELUA KORVAUSHOIDOSTA

yt. Tiia / Plinkin tiimi

No niin, vihdoin sain aikaiseksi kirjoittaa, olen ollut nyt kh-aloituksessa kolme ja puoli viikkoa. Mistäs aloittaisin…

Aluksi minuun pistettiin 16mg ja siitä parin päivän päästä 24mg, joilla pärjäsin muutaman päivän ihan ok, mutta sitten tuli reflat. Seuraavat pistokset oli 24mg viiden päivän välein reflat alkoi aina jo ennen neljättä päivää… Mulle vaan sanottiin, että kyllä se tasoittuu ja alkaa kantaa viikon. Huomasin pistopaikkojen välillä suuren eron, reiteen pistettäessä hikoilu, kylmäkuumavaihtelu jne ei lähtenytkään pois ollenkaan, mutta käsivarteen ja mahaan pistettäessä ne oireet pysyivät poissa muutaman päivän. Hoitajat ja lääkäri kyllä vakuuttavat, ettei pistokohdalla ole mitään merkitystä, mutta nyt kahdesti piikin reiteen saatuani olen hyvin eri mieltä.

Viime viikolla sain sitten 32mg, reiteen, ja sillä pitää nyt pärjätä viikko. Ikävä tilanne, sillä vieroitusoireet vain jatkuivat, en huomannut olossa mitään muutosta. Olen esittänyt huoleni hoitajille ja lääkäreille, mutta mua ei tunnuta haluavan uskoa ja lääkäri pisti vieroitusoireeni psyyken piikkiin. Käytännössä tuntuu, että mulle sanottiin, että kuvittelen vieroitusoireeni. Lisäksi on kehitetty olla puhumatta metadoni lla olevien kanssa korvaushoidostani. Tämä salailu ihmetyttää.

Olen puhunut paljon siitä, että olen huolissani mitä siviilissä tapahtuu, jos kärvistelen suuren osan ajasta refloissa. Kyllä, olo voisi olla huonompikin, mutta jatkuvat kohtuu lievätkin reflaoireet ovat raskaita. Hoito tuntuu tasaisesti vajaalta koko ajan eikä olo ole normaali, mikä olisi kh:n tavoite. Ymmärrän, että tämä ei päähän kohahdakaan, mutta mitä korvaushoitoa tämä on, että olen ihan fyysissä refloissa jatkuvasti.

Vieläkin hoetaan, että lääkitys tasaantuu muka vielä ja alkaa kantaa. Annos on tapissa, säätövaraa tässä aineessa on kovin huonosti, kun käytännössä kaikilla on 24 tai 32mg/ viikko ,ja vaihtoehdot on siinä. En ole lainkaan vakuuttunut tästä ja haluaisin oikeastaan jo metadoni ole, se ainakin kantaa ja annos varmasti tasataan siihen, että refloista ei tarvi kärsiä. Joka päivä hakukin alkaa tuntua pieneltä ongelmalta siinä. Oman kokemukseni mukaan en tätä voisi suositella kenellekään ja olen hyvin pettynyt siihen, että kritiikkiini ja huoleeni hoidosta suhtaudutaan yliolkaisesti, kuin en tietäisi oloani. Lähdin tähän niin positiivisella asenteella, että siitä tämä ei ainakaan ole kiinni, etten olisi halunnut uskoa tämän toimivuuteen. Olen nyt vielä ylimääräisen viikon osastolla, jotta nähtäisiin miten seuraava 32mg toimii.

Korjaus ekaan lauseeseen, sain siis ekan pistoksen 16mg ja 8mg siitä parin päivän kuluttua päälle.

No niin, nyt tuli ratkaisu tähän asiaan, mun kh vaihdetaan metikselle. Sain tosiaan maanantaina viimeksi 32mg injektion ja se ei auttanut taaskaan yhtään mitään. Näin lääkärin tänään ja sovittiin, että mä jään osastolle ja toteutetaan vaihto heti perään. Olinkin ihan kauhuissani, että miten pärjään kotona ensi viikosta alkaen, kun olen refloissa koko ajan. Itselääkintäänhän se olisi mennyt.

Vaihto tehdään käytännössä niin, että saan lauantaista alkaen xonet suun kautta päivittäin ensi torstaihin saakka, niin että annos vastaa 24mg injektiota. En vielä tiedä paljonko se on päivässä, lääkäri laskee vastaavuudet. Sitten annetaan vielä 16mg injektiota vastaava määrä xonea sublingualiisti. Tähän loppuu xone ja pitää olla 24h ilman mitään ja reflojen oireiden alkaa, ja sitten aloitetaan metis. Normaalisti aloituksessa nostettaisiin 5ml kerralla, nyt aloituksessa nostoja nopeutetaan, kun olen jo nyt ollut osastolla kuukauden.

Olen tosi onnellinen, että mun kokemusta vihdoin kuunneltiin, mitään en olisi itsekään toivonut niin paljon kun et buvidal ois mulla toiminut, mutta koska se ei toiminut, eihän se palvele kh:n tavoitteita. Olen myös tyytyväinen, etten joudu kotiin välissä ennen vaihtoa kärvistelemään täysin riittämättömällä buvidalilla.

Mut uskon silti, että jollain muulla injektio voi toimiakin, eli kannattaahan sitä kokeilla, onhan se äärimmäisen helppo kh-muoto sopiessaan. Mutta kannattaa varmistaa, että on jokin muu vaihtoehto, jos käy kuten mulle. Minun piti olla juuri sopiva siihen, en ole koskaan rännittänyt ja annokset oli pieniä, n. 4mg päivässä. Mutta ei vaan auttanut piikit pätkääkään. Tuli pitkä hoitojakso nyt, mutta hyvä näin.

Hei!

Tosi kiinnostavaa kuulla tuosta sinun Buvidal-hoidon aloituksesta, kokemuksistasi ja hoidon haasteista, kiitos kun kerroit! Ja hienoa, että sinua kuunneltiin hoidon suhteen. Toivottavasti metadonhoito auttaa paremmin. Varmaan on juuri niikuin kerroit; kokemukset hoidosta ovat yksilökohtaisia, toisille sopii toinen ja toisille taas joku muu. Siksi onkin tärkeää, ettei asiakkaita laiteta samaan muottiin vaan on vaihtoehtoja. Ja että asiakasta kuunnellaan. Arvokas kokemus sekin.

Olisi hienoa, jos saisimme kerättyä tähän ketjuun muidenkin kokemuksia Buvidal-hoidosta, ja korvaushoidosta yleisemminkin. Käy sinäkin 8ballisti kertomassa kuulumisiasi aina kun jaksat ja haluat :slight_smile:

Tsemppiä syksyyn! (kohtahan sekin jo saapuu…)

yt. Tiia / Plinkin tiimi

Itse aloitin buvidal hoidon viime syyskuussa.
Aktiivista käyttöä oli takana noin 3 vuotta.
Viimeiset 1.5v pallo - 1.5 päivässä.

Aloitettiin suoraan buvidal 36mg? kuukausi annoksella.
Huomattiin että se määrä ei riittänyt alussa mihinkään. Vierotusoireet tulivat jo takaisin jo 3/4 päivän kohdalla.
Sain siihen lisukkeeksi sitten viikko annoksen joka viikko siihen asti että tuo kuukausi annoksen aika (3 viikkoa) oli täyttynyt.
Sen jälkeen noustiin Siihen keskimmäiseen annosluokkaan olikohan 64? Ja sen kanssa nyt menikin jo semisti paremmin. Vissii yhden kerran kävin 3viikon jakson aikana viikko buustin hakemassa.
Nyt ollaankin menty sitten sillä 128mg 9kk 4viikon välein. Tällä hetkellä asiat oikein hyvin. Tuossa viimeisillä päivillä aina alkaa sen pienen nihkeilyn nyt jo tuntea mutta eipä tuo töissä käymistä haittaa.

Ilmeisesti porukalla ei meinaa tuo alku oikein lähteä rullaamaan kovin hyvin? Itseltäni hoitajan tuuraaja kyseli ihan silmät pyöreänä “ai sulla alotettiin kuukausi annoksella suoraa?” :smiley:

Mites muilla, alkaako tämä olla jo kohta yleisin tapa korvaushoidossa? Toivottavasti. Väärinkäyttö potenttiaali minimaalinen.

[size=85]mukkauksena, tuo eka kk annos tais olla siis 64 ja sen jälkeen pistettii muistaakseni 8 aina lisäksi per viikko. 96mg otettii ton 64 jälkeen ja nyt ollaan tuolla katolla.[/size]

Hei!
Kiitoksia viesteistä. On mielenkiintoista lukea kokemuksia ja kirjoitelkaa ihmeessä niitä lisää, varmaan niistä on hyötyä muillekkin.

Onpa hassua, että on aloitettu niin, että kuukausi olisi pitänyt pärjätä viikon annoksella. 36mg injektiota ei ole, tarkoitit varmaan 32mg. Hyvä, että sinulla on toiminut. Onneksi kuitenkin on vaihtoehtoja, sillä minulla kun tuo ei toiminut, tietäähän sen miten olisi käynyt. Olisin alkanut täydentää itselääkityksellä, ja silloin koko kh olisi yhtä tyhjän kanssa.

Olen nyt jutellut useamman buvidalpotilaan kanssa, ja ei kukaan heistä oikein tahdo pärjätä viikkoa. He ovat kuitenkin niin metadonivastaisia, että eivät myönnä sitä hoitajille, vaan puhuvat keskenään. Minä olin ilmeisesti ensimmäinen, joka oli valmis metadoniin vaihtamaan ja uskalsin avata suuni, niin minua pidettiin jonain erikoistapauksena, kun en saanut vastetta buvidalista. Nyt tiedän, etten ole erikoistapaus, muut eivät vaan ole tuoneet asiaa metskun pelossa esiin. Olin itsekin joskus hirveän metskuvastainen, otin kaikki demonisointipuheet totena ja siinä samalla levitin sitä misinformaatiota itsekin. Sitten kun läheinen ihminen lähti metkuhoitoon, älysin tarkastella käsityksiäni ja tajusin, että ne jotka sitten kovimmin haukkuivat, eivät tienneet aineesta yhtään sen enempää kuin minäkään. Näiden mielestä ränniin voi lyödä mitä vain, mutta metsku se kauhea myrkky on. Läheisestäni näin, että hänestä ei tullut zombi, ei tunteeton, ei edes lihonut jne, todisti olemisellaan kaikki luulot vääriksi. Itse olin tuolloin kuivilla, ja tuntui kun olisimme olleet yhdessä selvin päin, en ottanut hänen hoitoaan ongelmaksi. Sitten sorruin itse uudestaan opiaatteihin, kun kotiuduin pitkän sairaalassa tapahtuneen oksikodonilääkityksen jälkeen. Päätin hyvin nopeesti hakeutua korvaushoitoon, koska henkinen tilani oli sellainen, että en pitänyt täysraittiutta realistisena.

Lueskelin injektiohoidosta paljon ja jenkeissä (tuotenimi Sublocade) hoito toteutetaan aika eri tavalla. Siellä aloitetaan hoito niin, että kaksi ensimmäistä kuukautta injektio on 300mg/kk. Tällä tarkoituksena kerryttää sitä elimistöön kantavuuden parantamiseksi. Kahden kk jälkeen kuukausipostokset on sitten 100mg. Suomessa toimitaan aivan päinvastoin, aloitetaan pienimmällä mahdollisella määrällä. On minusta ihan järkeen käypää miksi tuo jenkkimalli toimii paremmin.

Itse olen nyt metadonilla ja siihen enemmän kuin tyytyväinen. En kaipaa bentsoja, tämä riittää hyvin. Annos on nyt 70mg, ensi viikolla kotiudun vihdoin, niin huomenna nostetaan vielä 75 milligrammaan, että pärjään sitten kotona, kun on aktiivisempi ja lääkkeen saa pari kolme tuntia myöhemmin kun täällä osastolla. Sivuvaikutuksia ei ole muuta kuin iltapäivisin hikoilu, joka kuulemma tasoittuu, kun elimistö tottuu annokseen. Tunnen oloni paremmaksi kuin aikoihin. Kotiudun hyvällä mielellä pitkän hoitojakson jälkeen.

hmm… Kuulostaa perin rajulta tuo 300mg/kk :smiley: siis jos sen saa kertapistoksena?
Koska tuossa buvidalin 128mg olen huomannut sen että meinaa ensimmäisinä päivinä jopa nousta ihan kunnolla hattuun, kunnes tasottuu. Että kuinkahan tuo 300mg onnistuu sitten, tiedä sitten… Voi toki olla erillälailla toimivaa tavaraakin. Mutta tottahan tuo on että aika hassusti tuo alotus oli. Mutta sen alun kun sai taisteltua niin ei tässä mitään negatiivista ole itsellä havaittavissa. Joka päivä hoitajalla käynti ei kyllä oikein onnistu työssä käyvälle ihmisille. Ja tällä hetkellä ainaki minun kylällä semmonen tilanne että kaikki jotka ovat olleet xone korvauksessa aijotaan vaihtaa buvidalille mikäli vain mahdollista.

Ja miksi? Koska filmejä liikkuu aivan liikaa väärin käsiin :confused:

Työmies, tosi hienoa, että sulla on buvidalista noin myönteinen kokemus. Se on aivan totta, että työssä käyvänä metadoni-kh on aika lailla mahdottomuus. Ainakin alkuvaihe, kun ei ekoihin kuukausiin saa kotiannoksia. Tämäkin on hyvin kaupunkikohtaista kuinka tiheään kotiannoksia alkaa ansaita. Olin itsekin pitkään työelämässä käyttäessäni, enkä uskaltanut hakea apua ylipäänsä töissä ollessani, saati sitten korvaushoito, ei ei… Nyt olen pois työelämästä fyysisen vamman takia, en päihdeongelman. Buvidal mullistaa varmasti monen työssä käyvän ja opiskelijan päihdehoidon, toivon ainakin, että se saa lisää ihmisiä hoidon piiriin.

Sublingualisti annosteltava bupre tuntuu olevan ongelmallinen korvaushoidossa. Minun paikkakunnallani ei ole ollut buprehoitoa ennen buvidalia yli kymmeneen vuoteen muuta kuin raskaana oleville. Täällä ei siten kh-lääkkeet ole valunut kadullekaan. Tässäkin mielessä Buvidal on hyvä, moni ei metkulle edes halua ja välttelee hoitoa sen takia, vaikka en olekaan samaa mieltä monen kanssa perusteluista, pääasia on, että mahdollisimman moni hakeutuisi hoitoon.

Itse olen nyt ollut jonkin aikaa kotosalla ja opetellut uuteen rytmiin käydä aamuisin klinikalta lääkkeellä. Olen sinänsä hyvässä tilanteessa, että asun lyhyen kävelymatkan päässä klinikasta, joten käynnit ovat hyvin pieni vaiva.

On mennyt tosi hyvin. Minulla metadoni vie bentson tarpeenkin kokonaan pois, lopetin bentsot jo kesän alussa, kun buvidalilla niitä ei olisi saanut näkyä seuloissa (muuta käyttöä opiaattien lisäksi ei ollut koskaan kuin pilvi ja bentsot). Päädyin sitten lopettamaan hyvissä ajoin. Osasyy oli taloudellinen, koska bupren hinta oli niin kova. Buprella kuitenkin aina tuntui, että tarvitsen jotain pitämään ahdistuksen, jännityksen ym. kurissa. Vielä osastolla buvidalia aloitellessa mietin, että kuinka ihmeessä tulen pärjäämään lopullisesti ilman bentsoja. Metadoniannoksen alkaessa olla kohdillaan huomasin, että enpä enää kaipaa missään tilanteessa bentsoa. Omalla kohdallani tuntuu siis pätevän metkun parempi ohikäytön kurissa pitävä vaikutus. Tuntuu, että metskusta saan sen kaiken, mitä olen ennen päihteistä hakenut, fyysinen olo on tasainen ja mieliala hyvä, rauhallinen ja tasapainoinen.

Haluankin siis kannustaa kaikkia hakemaan apua, ensisijaisesti tietenkin vieroitusta, mutta jos se ei vaan tunnu onnistuvan, niin mikset antaisi itsellesi mahdollisuutta korvaushoitoon. Kyllä, se on sitovakin hoito. Mutta eikö kadulta opiaatin haaliminen ja itsensä terveenä pito ole sitovaa ja stressaavaa, monesti myös epävarmaa jos ei saatavuudesta niin taloudellisesta tilanteesta johtuen. Korvaushoidossa tuo stressi ja epävarmuus terveenä pysymisestä jää pois. Joillekin on ilmeisesti ylivoimaisen hankalaa herätä aamulla ja hakea lääke säännöllisesti, mutta itse kun on jo pitkälle aikuista elämää viettänyt, koulut käynyt ja työelämässä yli kymmenen vuotta ollut, niin tuo aamuherääminen ei todellakaan ole ongelma. Kannattaa kuitenkin punnita rehellisesti itselleen edut. Uskon, että hoito voittaa joka tapauksessa, kun olet oikeasti vilpitön itsellesi.

Ja nyt kun on buvidal mahdollisuus yhä enenevissä määrin, tiedän jo täältä useita sen ansiosta hoitoon hakeutuneita, toivon että ennen epäröineetkin antaisivat sille mahdollisuuden. Itsellä se nyt ei toiminut, mutta olen tyytyväinen omaan tilanteeseeni näin ja on silti mukava lukea buvidal-onnistujista!

Hei!
Kiitos hyvästä kokemuksellisesta tekstistä.

Onko kellään kokemusta mitä oheiskäytöstä seuraa kun on Buvidalilla? Itse ollut 32mg/viikko jo vajaan puolen vuoden ajan, mutta eron myötä on alkanut lipsahdella. Pelkään puhua siitä avoimesti klinikalla, sillä lastensuojelukin on pelissä mukana vaikka tapaamiset on jo muutenkin pitkään olleet valvottuja. Toffiseulassa näkyi loppukesästä hieman kannabiksen ja amfen jämiä niin heti uhkailtiin että joudun “takaisin” filmille, millä en ole edes koskaan ollut. Seulonnan tiheneminenkin jännittää, sillä joka kerta on todella vaikeaa saada kustua purkkiin, kun kyseisellä klinikalla ei ole edes kunnon seulavessaa. Asuntola-asuminen ja todella vähäiset suhteet eromasennuksen lisäksi ovat ajaneet retkahtamaan ajoittain amfetamiiniin, lähinnä koska ei vaan satu näkymään seuloissa niin pitkään. Luulin kesällä hoidon alettua puolen vuoden odottelun jälkeen saavani myös vaikean ahdistuneisuuden kunnolla lääkittyä, näin lupailtiin edellisessä hoitopaikassa, mutta Lyricaa tai opamoxia en saa aloittaa sillä perusteella että on riippuvuussairaus. Ymmärrän että suhtautuminen bentsoihin ja amfetamiiniin on varsin tiukka, mutta onko esimerkiksi satunnaiseen kannabiksen käyttöön suhtautuminen lievempää? Tahtoisin toki pystyä olemaan täysin ilman mitään muuta ja tavoitteet on päihteettömyydessä, mutta tuo ero pitkästä suhteesta pilasi lähes kaikki aikaisemmat tavoitteet joiden myötä pystyin olemaan vaivatta puhtaana. Nykyään se on ajottaista pään hakkaamista seinään. Pelottaa että ottavat buvidalinkin pois yksittäisten retkahtelujen vuoksi… Olisi siis kiva kuulla miten oheiskäyttö on vaikuttanut muilla hoitoon.

Moi. Joo eli itselläni alkoi kesällä buvidal ja ihan päin metsää mennyt heti ensimmäisestä injektiosta alkaen,joka oli muistaakseni 8mg viikko,joka oli heti alkuun riittämätön ja jouduin ottamaan töydennystä heti perään,jonka jälkeen annosta taas nostettiin eikä olo koskaan ollut niin sanotusti hyvä/,normaali!! Taas kerroin tästä eteenpäin jolloin annosta taas nostettiin ja tätä jatkettiin maksimiin asti 32per viikko+täydennyspiikki eli 40mg viikko ja olo kokoajan paska. Hikoilutti ja unettomuutta sekä ihon polttelua ja aivan kuin myrkytetty olo!! Tästä kerroin klinikalla jolloin sanottiin olon tasaantuvan ajan saatossa!! Toisin kävi. Menin uudestaan klinikalle ja minulle sanottiin,että ota nyt vain 16mg,vaikka oltiin aikaisemmin päädytty jo maksimiin ja silloinen lääkäri huom!! Erikoistunut päihdeläökäri: totesi minulla olevan tod.näköisesti yliannostus sitä myrkkyä ( buvidal) kehossani!!! Ihmettelin, että missähän vaiheessa se tuohon on kääntynyt kun kokoajan ollut vajavainen olo…!! Kieltäydyin ottamasta enää yhtään ylimääräisiä myrkkyjä kehooni ja sanoin että nyt rupeaa riittämään tämä korvaushoito,että tahdon katkolle lopettamaan koko korvaushoidon, johon lääkärin pöyristyttävä vastaus vieläkin höiritsee mieltäni: ei sinne noin vain pääse!!! Tömän siis sanoi päihteisiin erikoistunut (omien sanojensa mukaan 10vuoden kokemus päihteistä HUS:IN lääkärinä!!) Vastasin että siltä saralta siis lääkärinä kyllä kokemusta tuntuu olevan, mutta lopettamisesta tai käyttämisestä minulta taas löytyy n.18vuoden kokemus mites sinulta!!! Tahtoisin lopettaa tämän hoidon,koska elämänlaatuni on niin kovasti kärsinyt ja kieltäydyin tarkasti harkiten 16mg pistoksesta ja lääkäri sanoi minun paiskatessa oven kiinni kun emme löytäneet yhteistä säveltä, vaikka pyysin edes filmejä mukaan ettei reflat olisi niin hirveät, mutten niitä saanut!! Lopulta kyllä pääsin kaiken väännön jälkeen katkolle/kuntoutukseen ,mutta ennen sitä olin ollut kotona jo 8 viikkoa. Okei nyt takana vajaa puol vuotta ihan helvettiä,koska mitään lääkkeitä en ensimmäisiin kuukausiin (pari ensimmäistä) ottanut!! Nyt olo rupeaa pikkuhiljaa tasoittumaan, vaikka alku olikin ihan helvetti!! Eivät olisi halunneet minun lopettavan korvaushoitoa,koska korvaushoidon tarkoitus EI kuulemma ole tukea päihteiden lopettamista…??! jota en ollut ikinä kuullutkaan. Kirjoitan lisää jahka reflat lakkaa kokonaan ja jos joku muu on buvidalin jo lopettanut niin mielellään vaihtaisin ajatuksia kanssasi. Yst:terv:ja hyvää joulua kaikille?. -Peku-

Minulla alkaa olla yhdeksän vuotta korvaushoitoa takana enkä ole taipuvainen repsahduksiin,koska olin riippuvainen vain korvaushoito lääkkeestä,siksi olenkin jo vuosia saanut kotilääkkeet kerran viikossa haettavana.Päätin rueta lopettamaan hoitoa ja vähentämään annostani samoihin aikoihin ,kun uusi buvidal tuli hoitoon,josta kieltäydyin,koska olin lopettamassa hoitoa ja tiesin,että buvidalin vaihto ei olisi järkevää,kun annos jo niin pieni.Buvidalin kieltäytyminen aiheutti sen että vuosien kotilääkkeeni lopetettiin ja kun ihmettelin sitä ,niin puhuttiin,että kun lääkkeitä voi mennä myyntiin ja lääkärikin sanoi ,että he jotka kovasti buvidalista kieltäytyvät,luultavasti myyvät lääkkeitään(ihme syyllistämistä).Kotilääkkeitä ei saa edes poikkeutena esim joulut.Hyvin ristiriitaista ollut tämän buvidalin tulon jälkeen.Terveyden huollossa ei pitäisi olla käytössä termiä nimeltä rangaistus,mutta siltä tämä tuntuu,kun otetaan ihmisiltä kotilääkkeet,jos ei suostu tiettyyn hoito muotoon.Itseäni tämä ei nyt enää niin haittaa ,kun olen lopettamassa,mutta sääliksi käy niitä,jotka eivät ole.Ennen sain kehuja,että on se mukava kun voi joistakin olla ylpeä,mutta nyt olen tuntenut,niin kuin pidettäisiin jonakin uhkana ja rikollisena. Milloin meitä aletaan pitää tavallisina ihmisinä.

Niin, aina kun tulee jotain uutta, niin menee aikansa, että säännöt ja käytännöt ns. löytävät paikkansa. Harmillista sinänsä, että tulee vaikutelma ns. rangaistuksesta. Kannattanee kysyä jossain vaiheessa, että onko ns. luottoa ja kotilääkkeitä taas mahdollista saada.

No luottoa on ollut yhdeksän vuotta. Kaikki,jotka eivät ota buvidalia,joutuvat hakemaan suboxone lääkkeensä joka päivä.Näin sanottiin.Metadonin saajat sen sijaan saavat pitää kotilääkkeensä.Eikö tämä ole selvä sanktio buvidalista kieltäytyjille.?Itse en enää kaipaa kotilääkkeitä,koska olen lopettamassa hoitoa,mutta kirjoitan aiheesta muidenkin puolesta ja yleisesti.Ehdotettiin minulle omatyöntekijällä,että hakisin lääkkeet itse apteekista ja maksaisin itse,mutta kun aijon lopettaa,niin en jaksa rueta selvittää sitä vaihtoehtoa ja itselle on helpompi hakea lääkkeet päivittäin,koska se on parempi,kun lopettaa hoitoa.