Kuten jotkut ovat kirjoitteluistani ehkä huomanneet, olen viime aikoina tutustunut pahamaineisen Subutexin, eli buprenorfiinin vaikutuksiin. Yllätykseksekseni aine osoittautui subjektiivisilta vaikutuksiltaan varsin miedoksi. Myöskään niitä refloja, joiden pitäisi tulla jo ensimmäisen, tai vähintään toisen kokeilukerran jälkeen ei näkynyt. Enkä ole toistaiseksi roskiksessa piikittämässä itseeni viimesillä ruokarahoilla ostamaani väärennettyä Subutex-tablettia. Tässä ketjussa en etsi moraalisaarnaa, vaan objektiivista tietoa aineen ominaisuuksista.
Mitä olen netistä lukenut, buprenorfiinin puoliintumisaika on keskimäärin 37 tuntia, jos annostelu tapahtuu kielen alla liuottamalla. Jos oikein olen laskenut, buprenorfiini olisi suurin piirtein poistunut elimistöstä viikon sisällä. Voiko buprenorfiinia käyttää satunnaisesti, esimerkiksi kerran viikossa ilman vieroitusoireiden riskiä? Oletuksena tässä on tietenkin se, että käyttö jää tuohon yhteen kertaan.
Lääketieteellisessä kirjallisuudessa buprenorfiinin fyysistä addiktiopotentiaalia pidetään matalana. Jostain luin, että eläintutkimuksissa koe-eläimet eivät saaneet vieroitusoireita, kun buprenorfiinin saanti katkaistiin. Toki pitää muistaa, että buprenorfiinin tullessa markkinoille suositeltu annos oli 0,2 milligrammaa, kun korvaushoidossa käytetään jopa 30-kertaisia annoksia. Kuinka paljon käytetty annos vaikuttaa vieroitusoireiden voimakkuuteen? Jos Subutexia käyttää säännöllisesti matalilla annoksilla, jäävätkö mahdolliset vieroitusoireet lieviksi?