Bubrekorvaushoidosta...

Miten monta päivää ihminen saa olla käymättä korvaushoidossa ennen kuin se katkaistaan? Miten usein ne testaavat muiden huumeidenkäyttöä? Ja miten se vaikuttaa hoitoon, jos näytteissä näkyy esim. piriä tai muuta?

Mulla on tärkeä läheinen ja olen ihan pihalla korvaushoidosta. Luulen, ettei tyyppi enää edes käy siellä… Nyt ollut kertomansa mukaan ainakin kahtena päivänä putkeen käymättä.

Moikka Mievaan,

korvaushoitoklinikoilla on vaihtelevia käytäntöjä hoitoihin liittyen, joten mitään varmaa vastausta ei voi kysymykseesi antaa. Kahden päivän poissaolon jälkeen usein annosta tiputetaan turvallisuussyistä väliaikaisesti, mutta mikään automaattinen hoidon irtisanomisperuste lyhytaikainen korvaushoidosta poisjäänti ei ole. Korvaushoitolääkkeen lopetuksessa voi tulla koviakin vieroitusoireita, joten hallittu, hidas lopettaminen olisi kaikista suositeltavin vaihtoehto jos tällaiseen tilanteeseen päädytään.

Asiakkaan tahdosta rippumattomia korvaushoidon lopettamisia ei pitäisi nykyään hirveästi tapahtua, mutta jos niin käy, suosittelen ottamaan yhteyttä päihdeasiamiestoimintaan (http://www.paihdeasiamies.fi/) josta saa lisätietoja onko lopettamisen perusteet olleet oikeat ja voiko hoitoa vielä jatkaa. Toivottavasti tilanne ratkeaa, hienoa että välität lähimmäisesi hyvinvoinnista ja oikeuksista!

Juha/Plinkin tiimi