Brintellix - vortioksetiini

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä lääkkeestä?

Aloitin 10mg päivässä annostuksella vajaa viikko sitten kyseisen lääkkeen ja suhtaudun tähän suurella mielenkiinnolla sillä kyseessä ei ole ihan perinteinen SSRI/SNRI lääke.

Olen ollut hyvin skeptinen masennus lääkkeitä kohtaan ja olen useimpia testannutkin, mutta lopettanut melko pian sivuvaikutusten takia, enkä toisaalta kokenut niistä hyötyäkään.

“Vaikutustapa:
muuntaa serotonergisten reseptorien toimintaa ja estää serotoniinin kuljettajaproteiinia”

“serotoniinimodulaattori ja -stimulantti”

“Vortioksetiinin monikanavainen vaikutus välittyy 5HT3-reseptorin antagonismin, 5HT1B-reseptorin osittaisen agonismin ja serotoniinin kuljettajaproteiinin (SERT) eston kautta. Lisäksi se on 5HT7-reseptorin antagonisti ja 5HT1A-reseptorin agonisti. Serotoniinin lisäksi vortioksetiini vaikuttaa noradrenaliini- ja dopamiinijärjestelmiin sekä lisää histamiinin, glutamaatin ja asetylkoliinin vapautumista.”

[i]"Brintellix edustaa uutta vaihtoehtoa masennuksen akuutin vaiheen hoitoon ja uusiutumisen estoon. Sen vaikutusmekanismi poikkeaa muista kaupan olevista masennuslääkkeistä erityisesti 5HT3- ja 5HT7-reseptorisalpausvaikutuksiensa osalta.

Vortioksetiinilla saattaa olla lisäksi ahdistuneisuutta lievittävää ja kognitiivista suorituskykyä kohentavaa vaikutusta sekä vähemmän seksuaalihaittoja kuin SSRI- tai SNRI-lääkkeillä"[/i]

“Vortioksetiinin käyttöä yleistyneen ahdistuneisuushäiriön hoidossa on myös tutkittu, mutta tutkimukset eivät osoittaneet sen olevan lumelääkettä tehokkaampaa”

Tuo on tässä ehkä huolestuttavan asia, koska itselläni on diagnosoitu GAD ahdistuneisuushäiriö, mutta en lannistu tosta, koska se vaikuttaa kohtalaisen moniin reseptoreihin, joiden toiminnalla on jo itsessään vaikutusta ahdistukseen.

Olen kuullut enemmän hyvää kuin huonoa tästä lääkkeestä. Lääkärikin sanoi, että moni vannoutunut bentsojen käyttäjä on yllättynyt sen toimivuudesta.

Itse käytin n. 10 vuotta säännöllisesti bentsoja ja nyt olen ollut n. 6 kuukautta kokonaan ilman bentsoja ja en olisi uskonut ikinä pääseväni tähän hetkeen, että elämä alkaa tuntua hyvältä ilman bentsoja ja ahdistuskin alkaa olla lievittynyt.

En tiedä voisiko n. Viikko brintellix lääkkeen käyttöä jo parantantunut elämänlaatua? Se voi johtua monesta muustakin asiasta, mutta aika lupaavalta tämä brintellix vaikuttaa.

Kokeilin kuukauden verran, mutta se vei minulta motivaation ja mielenkiinnon mihinkään. Vei myös tunteet nollille. Minulle määrättiin sitä keskivaikeaan masennukseen sen jälkeen, kun fluoksetiinista ei ollut apua.

Ensimmäisen viikon oireilua: voimakasta ahdistuneisuutta, jossa mukana pelkoa ja surua. Pahoinvointia ja huimausta. Pahoinvointi alkoi noin 45-50 minuuttia lääkkeen ottamisesta ja meni ohi noin parissa tunnissa. Vilkasta unennäköä.

Toisesta viikosta lähtien tylsistynyt olo, ei motivaatiota. Ei saanut aikaiseksi mitään, koska mikään ei huvittanut. Päivistä tuli tosi pitkiä ja ensimmäistä kertaa elämässäni minulla oli tylsää. Huononsi minun kohdallani elämänlaatua siinä määrin, että lopetin kokeilun jälkeen Brintellixin käytön.

Huomasin oikeastaan juuri samat haittavaikutukset ja jotain siihen päälle. N. Kuukauden tätä koitin, mutta pahoinvointi oli läsnä jokapäiväisessä elämässä ja pää tuntui, että on niin jumissa ettei toimi kunnolla. Sekä ahdistuskin vaan lisääntyi. Pari päivää lääkkeen lopettamisen jälkeen oloni oli parempi kuin yhtenäkään päivänä brintellixin kanssa.

Tämä taitaa olla taas yksi niitä lääkkeitä jonka vaikutusmekanismi kuulostaa teoriassa hyvältä, mutta käytännössä kasa vain ikäviä sivuvaikutuksia.

Ei ole omakohtaista kokemusta Brintellixistä. Varmaan joillain toimii ihan okei ja jos toimii, niin hyvä homma.

Yleisesti markkinoilla olevilta masareilta ei kannata kovin suuria odottaa. Yksilötasolla toki lääke X saattaa olla jollekin suorastaan hengenpelastaja, mutta tarkoitankin nyt väestötasolla. Brintellixkin on ollut kaupan jo vuosia, eikä siitä mitään suurta ylistystä ole kuulunut. Jos sellainen mielialalääke olisi keksitty, joka todella toimisi suurimmalla osalla ihmisistä ja mahdollisimman vähillä haittavaikutuksilla, sitä ylistäisivät jo kuorossa niin tutkijat, lääkärit, kuin tyytyväiset potilaatkin kautta maailman.

Ainahan lääkefirmat kääntävät jonkin molekyylirenkaan toisinpäin ja antavat tälle uudelle “keksinnölleen” jonkin hienon nimen siinä vaiheessa, kun edellisestä rahasammostaan meni lisenssi umpeen. Vaikka lääkkeessä jotakin hienosäätöä tehtäisiinkin, käytännössä kaikkien markkinoilla olevien mielialalääkkeiden vaikutusmekanismi on sama. Poikkeuksena Voxra ja Valdoxan, jotka eivät ensisijaisesti vaikuta serotoniinireseptoreihin, mutta eivät nekään mitään ihmelääkkeitä ole olleet.

Minähän en asiasta mitään tiedä, mutta kuvittelisin, ettei parempien mieliala- ym. mielenterveys-/mielisairauslääkkeiden kehittäminen mikään tyystin mahdoton tehtävä olisi. Varsinkin psykoosilääkkeiden kohdalla tämä olisi toivottavaa, koska ne ovat äärimmäisen tarpeellisia niitä tarvitseville, mutta ymmärrettävistä syistä jäävät ottamatta, koska sivuvaikutukset ovat sietämättömiä. Sinne 50-luvun tasollehan neuroleptit ovat jämähtäneet, vaikka niitä säännöllisesti uusilla kauppanimillä työnnetäänkin markkinoille. Kuitenkin mm. syöpälääkkeet ja -hoidot ovat kehittyneet paljon aiempaa tehokkaammiksi ja vähähaittaisemmiksi ja aina vain vaikeampia kirurgisia operaatioita pystytään suorittamaan. Se vain on tutkijan/lääkärin maineen ja kunnian kannalta hienompaa suorittaa kasvojen siirto tai kehittää pikana toimiva koronarokote, kuin keksiä hyvä hullunpilleri. Hullut nyt ovat vain hulluja. Ei niillä niin väliä ole :unamused: .

Kokemukseni mukaan tämän lääkkeen sivuvaikutukset eivät ole kovin vaarallisia.