Tukiasemalla käydään yleensä vilkasta kokemusten vaihtoa lääkkeistä.
Jos jonkun mielialalääkkeen käyttö arveluttaa, sieltä löytää yleensä ketjun tai parikin ihmisten kokemuksia.
Tukiasemalla käydään yleensä vilkasta kokemusten vaihtoa lääkkeistä.
Jos jonkun mielialalääkkeen käyttö arveluttaa, sieltä löytää yleensä ketjun tai parikin ihmisten kokemuksia.
Tässä asiassa nyt on se huomion arvoista, että muslimille kaikki liittyy uskontoon, minä en pysty erittelemään mitään sen ulkopuolelle. En minäkään vauhkoa siitä ja hauku muita jos he kirjoittavat asioita epäuskon pohjalta. Minä kirjoitan uskon pohjalta ja jos haluat siitä valittaa ylläpidolle ja jos se johtaa toimenpiteisiin on se sinun aisasi. Mutta ei tuollainen uhkailu estä minua uskomasta. Voit jättää lukematta kohdat jotka eivät miellytä.
No mutta eikös sitä nyt kuitenkin voisi jotankin seurata topiikkia? Ei mullakan mitään ole rönsyilyä vastaan mutta jos alkaa menemään aivan erisuuntaan niin ei hyvä…
Miten teillä Bipoilla musiikki vaikuttaa mielialaan?
Itsellä tuntuu mielialat vaihtuvan biisien mukaan.
Onneksi olen lähestulkoon kaikki ruokainen musiikin suhteen.
Eli hyvää musaa ni tuntuu et mania on heti päällä ja
kaikki on kivaa ja siistii…
Paskaa musaa ni alkaa heti vituttaa(masentaa).
Olen ylivilkas ajatuksiltani. Niin sanotusti haaveilija.
Löytyykö samanlaista meininkiä?
Yksi ilmoittautuu joukkoon o/ Ja kyllä hyvinkin tuttua tekstiä. Vuoden ollut diagnoosi ja tyyppi kakkonen eli masennus ilmenee vahvempana. Tosin tautia olen ainaskin yläasteelta asti jo käynyt läpi. Lääkityksenä tällä hetkellä deprakine ja truxal. Olen itse mennyt jo ihan sekaisin noiden lääkevaihdosten kanssa enkä tiedä mitä pitäisi ehdottaa tai mikä olisi hyvä ratkaisu. Lamictalia on kehuttu niin monelle hyväksi lääkkeeksi ja minua harmittaa niin penteleesti, että se ei sitten tietenkään voinut sopia minulle. Toivon, että uusi lääkärini osaa nämä asiat. Olen liian pää pyörällä. Jokin mättää deprassa. Tai ehkä se asia ainakin mättää, että käyn pirun kiusallista masennusta tällä hetkellä läpi enkä saa siihen masennuslääkettä, kun se ei kuulemma ole niin mustavalkoinen prosessi. Alan vaan pikkuhiljaa hajota näihin masennusten oireisiin ja kiitos ei… ei, en tahdo taas osastolle. Juuri sieltä olen pois päässyt. Maniassa on osastolla tehty vaikka mitä kivaa esim. pelattu räsypokkaa, juostu päädyistä toiseen ja heitelty kärrynpyöriä ja papatettu ja kikatettu ja taas jauhettu asioita niin kuin pireissä. Ja hyvin luova tila se myöskin on. Keksii kaikkea hauskaa kirjoituksiin, maalauksiin, mihin vain. Vaikea kyllä määritellä välillä että mikä on sitä hypomaniaa ja mikä omaa itseään. Toki rahantuhlaus, monet seksisuhteet lyhyessä ajassa kertoneen faktat, mutta esim. autojen päältä toiselle autolle pomppiminen tai puissa kiipeily. Sehän on ihan perushippeilyä
En tiedä kuuluuko manian oireisiin, mutta kerran kuvittelin olevani baarissa joku buffy the vampire slayerin tyylinen ja tiesin, että minun pitää tuhota kaikki pahikset ja tiesin olevani niin hyvä ja voimakas ja uhmakas ja ties mitä kaikkea (lol), se ei päätynyt hyvin… paluu todellisuuteen tuli opamox purkki kurkusta alas vedetyn jälkeen (ei ollu täys purkki). Sitten hihittelin sairaalassa. Kirjoitan aiheesta vielä lisää myöhemmin. Nyt käy aivot vähän kiristyksillä ja vaikempaa kirjoittaa.
Itse olen myös bibo. Se todettiin n. 6 vuotta sitten. Lääkityksenä menee Efexor depot 300 mg/vrk, Seroquel 500 mg/vrk, Deprakine 1500 mg/vrk, Diapam 30 mg/vrk, Remeron 15 mg/vrk, Melatonin 6 mg/vrk, Serenase 3 mg/vrk.
Täytyy sanoa, että mulla toi mania ei oo kyllä lähelläkään pirin vaikutusta. Piristä mulla tulee mukava ja menevä ja todella puhelias olo. Maniassa olen kyllä sosiaalinen, mutta hyvin itsekäs ja kärkäs. Ärsyynnyn ja raivostun helposti. Minulla on epäluuloja ja tuskaisia ahdistuksia.
Bibo myös minä- diagnosoitu ekan kerran 2006. Nyt lääkkeenä Seroquel 300mg + Sepram 40mg. Annostua Seroquelin kanssa vaihtelee 300-800mg/pv. Ekan kerran tuntuu että lääkeet tehoo mutta en ole ihan toimintakyvytön- vaan ehkä ekaa kertaa alan olemaan oma itseni.
Mulla aina talvella masis ja keväällä & syksyllä maanisempi. Nyt oli eka talvi ilman vakavaa masista ja kevät ilman överi maniaa.
Mullee Deprakine ei sopinut oli aika harhainen olo ja vaihdettiin siksi Seroqueliin kun se auttaa enemmän harhatiloihin ym.
bibolaarihäiriö on 0,5 prosentilla ihmisistä
Mulla toi Sepram saa aikaan manian jos en syö sopivaa annosta Serogueliä. Biboille kuulema yleinen juttu että masennus lääke saattaa vetää maniaan, samoin pelkkä mielialalääke saattaa laukaista manian. Mulla noi maniat on ihan samoja oloja kuin piripäissäni oli. Virtaa on ja aloitan asioita jotka jää kesken. Unohtelen asioita, pulssi on nopea ja olen yli sosiaalinen mikä ei normaalisti ole yhtään mua. Innostun kaikista asioista ja lupaan mennä milloin mihinkin uuteen harrastukseen tms.
Mä nostan aina 50mg/ilta. Kannattaa kumminkin varmistaa se lääkäriltä. Mulla nyt hyvä annos on se 300mg
Tässäpä mainio topic, nostan tämän nyt tapetille, koska tämä liittyy myös Kannabis ja Bipolar II topiciin selkeästi. Ihmettelin miten plinkissä voi olla näin paljon informaatiota yhdessä threadissa.
ilmottaudun mukaan kerhoon :mrgreen:
Niin tuttua tekstiä ketju täynnä,melkein jokaiseen voisin yhtyä,että joo,just noin mullakin ja kyllä…tollasia temppuja tehny myös
Mulla toi diagnosoitiin vasta huhtikuussa 2007,mutta olin ite jo parisen vuotta tienny että mulla on tää sairaus.Lääkärit ei vaan halunnu myöntää sitä,koska itse “diagnosoin” itseni ja kerroin oireet ym. Sitten yks järkevä psykiatri osastolla luki mun papereita ja ihmetteli että miks ihmeessä diagnoosia ei oo aiemmin tehty ku oon niin selvä tapaus
Mukana tässä kulkenu jo 15 vuotta sitten saatu epävakaa persoonallisuushäiriö,ja vakavia masiksia ollu ennen tämän puhkeamista. Mullakin traumaattinen asia puhkaisi tän kaksiksen.
Tää ei todellakaan oo kiva sairaus… ja nii helvetin vaikee itekään tajuta+osata ennakoida mitään,kun mulla on vielä sitten toi sekamuotoisena.Ei voi sopia seuraavaks päiväks menoja,tapaamisia,kun ei tiedä millä tuulella ja voinnilla aamulla herää
Inhoon tätä koko paskaa! tarpeeks tässä elämässä jo muutenkin…
Ja joo,kun on hypot päällä,ni läheiset epäilee heti että oon vetäny piriä,raivostuttavaa sekin.
saa selitellä että eikun nyt on maniat meneillään ja ym… eikä ite aina ees huomaa oireilevansa,ni sit on ihan ymmällään että wtf??!
Mielestäni hypoissa on kyl jonkun aikaa/vaihtelevasti pirifiiliksiä,mutta mulla kans ärtymys ja kiukku nostaa päätään aika nopeesti,että silloin on olot kuin hirveimmissä laskuissa
Mulla lääkityksenä 225mg efexor,300mg lamictal. (+pamit ja nukahtamislääkkeet)
Serojakin kaapissa,mut en suostu syömään niitä,kun lihon niistä ylipaljon,kauheet mässyt.
Sit otan ku valvonu liian kauan,ni saa nukuttuu hyvin.
Nyt lekuri määräs tota topimaxia.kokemuksia? parempi/huonompi ku lamictal?
Olis kiva tutustua ja tavata teitä… mulla ainakaan ei vertaistukea juurikaan ole. Tiedän että sitä löytyis kyllä,vaikka Helmi ry:stä,mutta en saa aikaiseks mennä sinne yksin.Ja pelkään sitoutua mihinkään,kun kaikki jää tosiaan aina kesken.
Onnea!
Vaikka melko samat oireethan noissaki on…
epävakaa pershärö sucks
vaikeuttaa helvetist elämää,eikä sitä sairautta ees oteta tosissaan useinkaan
Litolla on eräs epämiellyttävä tosivakava sivuoire . Munuaiset menee sököks ,se takia moni litopotilas joutuu viemään noin kerran 6kk yövirtsanäytteen ja käymään verikokeissa . Eräs kaverini oli aloittanut litolääkityksen alle 35v ja nukkuipois 55v ikäisenä syy/seuraus ,munuaiset lakkas toimimasta ja sydänkohtaus . Zyprexaakin käytetään nykyään bipon hoidossa (alunperin skitsofrenialääke ) . Sekä on myös tullut jo ns.kolmannenpolven neuroleptejä . Mutta Larkku rulettaa edelleen , Paras akuuttiin psykoosiin .
Astrazenecalta on tulossa uusilääke seroquell perheeseen sellainen kuin seroquell prolong . Josta povataan zyprexan kaltaista trendilääkettä
juu päivää mä liityn kans tähän ketjuun kun tänä aamuna sitten vahvistui bipo-2-diagnoosi. toisaalta helpotus, toisaalta kauhistus…no pääasia, että loppuis sekoilut ja sais elämään jonkinlaisen tasapainon. nyt on varsinkin tää vuosi ollut ihan vuoristorataa. ja huumeista haluan eroon lopullisesti - alkoa olis hyvä oppia käyttää kohtuudella. uskon, että se onnistuu. Ajattelin viettää vaihtoehto-juhannuksen ja tehdä sen antabuksen voimalla saattaa olla, että alkaa pipo kiristää, jos vaan kotiin jään kökkimään, kun on mennyt niin lujaa viime aikoina, mutta kokeillaan ja katsellaan. Joku päihteetön piknikki olis hieno juttu, mutta kun koko kaveripiiri käyttää kuka mitäkin…höh…
.
Mulle lääkäri kertoi, että vanhemmalla iällä oireet yleensä pahenee. 2-tyypin bibot saattavat saada 1-diagnoosin ja masikset pahenevat. Toisaalta mä olen iän & lääkityksen myötä oppinut paremmin ennakoimaan hypoa & masista. Mulla toi masis & hypo heittelivät vuoronperään aika kovalla vauhdilla.
.
mielenterveysseura.fi/mieli_ … et&show=no
Ko. linkissä on kerrottu sairaudesta aika paljon, myös 1 & 2-tyyppien eroista.
1-tyyppissä mania ajat ovat täysin hallitsemattomia ja vaatii usein sairaala reissun jotta manian saa taltutettua. 2-tyypissä mania ilmenee hypomaniana eli lievempänä.
Googlettamalla löytyy aika hyviä sivustoja.