Tänään on oikein hyvä päivä perustaa uusi ketju. Olen siis aikaisemmin kirjoitellut Lopettamon puolella, kun olin 400 päivän tipattomalla. Multa löytyy perusdiagnoosi ja sen lisäksi posttraumaattista oireilua (vielä virallisesti diagnosoimatonta mutta ihan selkeä tapaus kuitenkin) ja kovia ahdistuksia sekä ajoittaista unettomuutta.
Eilen join ensimmäistä kertaa yli 400 päivään ja huh, mikä kankkunen vaivaa (ja hyi minua, join tasoittavan oluenkin ). Tuumailin tehdä niin, että katselen miten nämä juomahommat sujuvat vaikkapa kuukauden verran ja sitten laitan taas korkin kiinni jos ne häiritsevät elämää. Juomattomuudenhan koin tosi helpoksi, en kärsinyt kitkutuksista/mielihaluista, eli on kiva tietää että siihen voi aina palata. Juomisasiat eivät siis sikäli ahdista tai mietitytä. Lääkityksenä mulla on rauhoittava ja nukahtamislääke, joiden käyttöä vahtaan tiukasti ja noudatan varovaisuutta. Ongelmia ne eivät ikinä ole tuottaneet. Juominen kyllä on, mutta yhdistän sen lähinnä stressiin ja ahdistukseen… Ja on se mun diagnoosillanikin ihan tyypillistä.
Tässä ketjussa toivoisin saavani niskaotetta elämänlaatua huonontavasta ahdistuksesta ja posttraumaattisesta oireilusta ja löytäväni uutta suuntaa elämälle. Mullahan on itseasiassa aivan loistava elämäntilanne nyt: opiskelupaikka, tasa-arvoinen ja rakastava parisuhde -toipumisen edellytykset on siis olemassa, ja kaukana ollaan niistä ajoista kun yritin toistuvasti itsemurhaa ynnä muuta mukavaa. Eli se mun “uusi suunta” on lähinnä päänsisäistä tasapainon etsintää.
Kaipa siis tulen tänne hölisemään ihan satunnaista tavaraa. Sellaisen toiveen esitän, että ketjussa ei puhuttaisi syyllistävästi raiskauksen ja lähisuhdeväkivallan uhreista (Lopettamossa oli välillä aika hirveää settiä), ja myöskään homofobiaa ja rasismia en sulata ollenkaan. En ole ainoa mielenterveysongelmainen, joka on joutunut seksuaalisen väkivallan uhriksi, ja tykkäisin että internetistä olisi hyvä löytyä nurkka jossa kovia kokemuksia voi käydä läpi turvallisesti ja saada niihin tukea puolin ja toisin. <3