Nykyään tuntuu olevan tällainen villitys että bentsot laitetaann kielenalle.
eroaako tämäpaljonkin nieltynä. onko siis mitään hyötyä, eikö ne samallalailla toimi, vai meneekö hukkaan jommallakummalla tavalla
^ Onhan tuo villitys ollut jo iät ja ajat. Toimivat kielen alta kyllä ihan yhtä hyvin ja esim. Rivatril on ihan tehtykin siihen tarkoitukseen, eli siinä on sitä makuainetta, jotta se maistuisi paremmalta kielen alla. Sinänsä tuossa kielen alle laittamisessa ei mitään järkeä ole, koska benzot imeytyvät ihan yhtälailla vatsasta, mutta esim. se Rivatril saattaa vaikuttaa hiukan nopeammin, joskaan ei muuten yhtään paremmin kielen alta. Yhtä kaikki, jos benzot kutakuinkin suun kautta nauttii, niin ne vaikuttavat, mutta muistakaahan sellainen juttu, että benzojen rännäilyssä ei ole mitään järkeä. Siinä ne menevät tyystin hukkaan, sen lisäksi, että saa suonensa täyteen paskaa ja aivan turhaan.
No joo kyllähän ne nopeammin vaikuttaa näin, mutta rauhottava vaikutus kestää myös vähemmän aikaa. Ainakin oman kokemuksen mukaan.
Lääkäri sanoi, että nieltynä toimii 1/10 vähemmän.
Joo sen kyllä huomaa, että kielen alle tarvii vähemmän laittaa ja vaikutus alkaa nopeasti pärähtäen, mutta vaikutus myös lopahtaa huomattavasti nopeammin. Ainakin oman kokemuksen mukaan.
Itse tulee laitettua kielenalle kyllä kaikki bentsot ja niiden johdannaiset tsopiklonia (sitä makua ei vaan kestä, vaikka Xanori onkin nykyään ihan herkkua) lukuunottamatta. Monissa bentsoissa tällä ei ole vaikutusta hyötyosuuteen (vereen imeytyvään määrään) eikä omankokemuksen mukaan vaikutuksen kestoonkaan. Poikkeuksina triatsolaami (Halcion) ja midatsolaami (Dormicum), joissa hyötyosuus kielenalta on hieman korkeampi kuin nieltynä.
Bentsojen hihattaminen on tosiaan järjetöntä, jos liuottimena käytetään vettä, sillä useimmat bentsot eivät ole tarvittavissa määrin vesiliuokoisia. Eräällä toisella liuottimella kyllä onnistuu, järkevyydestä en sitten tiedä (poislukien akuutti tarve esim. päivystystilanteessa).
Hyi vittu! Ehkäpä jostakin niinkin masokistinen, aistihäiriöinen tai makuaistiltaan kieroutunut tapaus löytyy, että tykkää zopikloniakin imeskellä
, mutta mä en kestä sitä makua edes nieltynä. Meneehän se nappi ykkösellä alas, kun ottaa ison lasillisen vettä tai mieluummin jotakin hyvänmakuista mehua kyytipojaksi, mutta se maku kyllä puskee suuhun sen jälkeen, eikä meinaa lähteä sitten millään pois
. No, eipä mulla zopikloni auta nukahtamiseen, eikä tunnu muutenkaan missään, paitsi makuhermoissa :mrgreen: , joten eipä tarvitse vaivautua kyseistä paskaa nielemään. On tuo mulla joskus aikoinaan toiminut, siis nukahtamiseen, mutta mieluummin otin zolpideemia(Silloin sekin vielä toimi), kuin heräsin se järkyttävä raudanmaku suussa, joka kyllä onnistui ihan jälkeenpäinkin pilaamaan ne unet, joita olin onnistunut saamaan
.
Itse en huomaa myöskään mitään eroa vaikutusajassa, laitoinpa benzot kielen alle tai nielaisin sellaisenaan. Mä tosin olen enimmäkseen käyttänyt Rivoja kielen alta(Ne eivät maistu pahalle, päinvastoin ) ja ne nyt ovat pitkävaikutteisia joka tapauksessa. Jos sä, Lucrezia, olet imeskellyt nopeita Xanoreita, niin asia voikin olla hieman eri, kun niiden vaikutus sahaa IMO joka tapauksessa ihan liikaa.
Sinisten enkelten ja ristipäiden nieleminen on suorastaan väärinkäyttöä!
Muut kyllä kiltisti nielen koostumuksen tai xanoreissa maun takia, mutta noi 2 on ehdotonta liuottaa.
Nopeassa imeytymisessä lääkeaineen pitoisuus veressä nousee nopeasti ja laskee nopeasti. Hitaassa imeytymisessä käyrä on huomattavasti tasaisempi.
Eli siis IV:nä (kielen alla vähän sama homma, imeytyy heti verenkiertoon), pitoisuus veressä nousee nopeasti ja laskee nopeasti, hitaasti, eli mahasta imeytyessä, lääkeaineen pitoisuus on tasaisempi ja täten vaikutus on miedompi, mutta kestää pidempään.
Eli terapeuttisessa mielessä, lääkeainetta oikein käytettynä järkevämpää olisi annostella 2x annos, kuin tunkea se kielen alle. Esimerkiksi bentsodiatsepiineista vierottautuessa kielen alle laittaminen aikaistaa vieroitusoireiden alkamista.
Biosaatavuus (bioavailability) taas tarkoittaa sitä, kuinka monta prosenttia valmisteen (bentsoissa yleensä tabletti) lääkeaineesta imeytyy vereen. Bentsoissa se on useimmiten sama, otetaanko lääke nieltynä vai sulateltuna kielen alla, tai IV:nä (IV-valmisteet bentsoista on erikseen, tabletteja ei tule murskata ja tökkiä, ne eivät imeydy ja jatkeaineet tukkivat suonia).
Tossa linkki kokaiinin imeytymisestä eri antotavoilla. Bentsoissa se vaihtelu on vielä rajumpaa antotavasta riippuen. Morfiinin eliminaation puoliintumisaika ei ilmeisesti eri antotavoilla muutu, mutta imeytyminen on tietenkin suoraa IV:nä annettuna.
http://www.druglibrary.org/schaffer/cocaine/SmokeFig3.gif_
tossa morfiinista:
intranasal.net/images/INvsIVvsor … ations.jpg
Tossa semmonen yleisperuskaavio, jota mun mielestä voi käyttää bentsodiatsepiinien imeytymisessä. Kunnollista kaaviota erityisesti bentsoista en löytänyt helposti netistä. Sininen siis IV ja suun kautta toi vihreä, punanen tod näk lihakseen pistettynä.
boomer.org/c/p3/c17/Fig1718.gif
Muistakaa: TABLETTIMUOTOISIA BENTSOJA EI OLE TARKOITETTU HIHATUKSEEN!
Jotenkin olen tottunut nauttimaan bentsot aina ihan nielemällä. Pidän pidemmästä ja tasaisemmasta vaikutuksesta.
Useimmat bentsot myös maistuvat yleensä todella pahalta. Kielenalla nousun huomaa ehkä selkeämmin, mutta kyllä se omien kokemusten mukaan myös laskee nopeammin ja sitten täytyy ottaa lisää, joten tuntuu että sitten niitä vasta meneekin hukkaan.
Kai se on täysin makuasia. Toimivuudessa toisaalta ei nyt kovin suurta eroa kuitenkaan löydy.
Jep järkevimpänä tapana mä itsekin pidän sitä ihan nielemällä nauttimista, nimenomaan sen takia että vaikutus tyssää aika nopeasti mulla jo sillä tavalla. Riippuu toki bentsosta jota syön, siis kun on lyhytvaikutteinen muutenkin. Mulle se kielen alle on sellanen nopea apu, jos tarvitsee juuri johonkin vitutuskohtaukseen tai ahdistukseen mahdollisimman nopean lievityksen, eikä ole vettä silloin edes useinkaan mukana.
Jostain syystä olen itse aina pureskellut bentsoni, paitsi tenoxin, enkä tsolpideemin makua kestä, joten sen nielen. Enkä kyllä muutenkaan halua tsolpideemin vaikuttavan yhtään lyhyempää aikaa kuin nieltynä vaikuttaa. Tapana on niellä se ilman vettä ja jos joskus jää suuhun, on maku niin hirveä, että pitää juoda jotain päälle, joka sen maun peittää.
En kuitenkaan ole huomannut, että bentsoni vaikuttaisivat liian vähän aikaa, kun ne pureskelen. Ennen käytin rivatrilia ja/tai diapamia, nykyään diapamia. En ole huomannut refloja, vaikken muistaisi sitä ottaa. Tosin mun annos on nykyään murto-osa aiemmasta, eli vaan 15mg/vrk. Periaatteessa pitäisi ottaa kolme kertaa päivässä, mutta otan silloin kun muistan. Ne harvat kerrat, kun oon “joutunut” nielemään ne bentsot esim. osastolla, eivät ole olleet musta yhtään erilaisia kuin nykyään. Vaikutus toki alkaa suht nopeasti pureskelemalla, mutten huomaa vaikutuksen häviävän.