Bentsot kielen alta?

Mulla olis ihan yks naurettavan pieni kysymys. Kannattaako Tenoxit ja Opamoxit liottaa kielen alta, josta vaikuttava aine
kulkeutus suoraan veren kiertoon? Entä Insomin? Koitin etsiä kovasti muualta vastauksia mut en löytänyt…
Jossain luki, että näin nautittuna varmasti vaikuttaa nopeammin mutta hyöty suhde olis minimaalisesti parempi koska syötynä maksa leikkaa vaikutuksesta muutaman prosentin pois??

Älkää dissatko, olen pilkun viilaaja ja unettomuus vaivaa ja kaikki hyöty on otattava irti mikä vaan on mahdollista saada :smiley:

Yleisesti ottaen lähes jokaisessa bentsossa (muistaakseni ainakin kaikissa mainitsemissasi) hyötyosuus on hieman parempi syötynä. Mutta nopeamman vaikutuksen saamiseksi tulee kyllä aina lioteltua kielen alta.

Mä pistän ainakin aina rivat kielen alle. Mut jotkut opamoxit, nehän on ihan järkyn makusia. O_o

mun lääkäri sanoi, että diapamista (en muista koskiko tämä kaikkia bentsoja) 1/10 menee hukkaan, jos sen tabletin nielaisee veden kanssa. perusteluina oli, että maksa (tai joku sisäelin) “syö” hieman vaikutusta. tossahan toi ero on aika pieni, mutta eri suuntainen, kuin sun teesissä…

Opamoxit ja tenoxít ei oikee taho sulaa kielen alla, diapam, rivatril ja xanor taas sulaa. Toimii tällöin nopeammin ja vähän paremmin.

Mut hyi helvetti xanorit maistuu pahalta! :confused:

Kitos vastauksista.
Eilen tungin kaikki Tenoxit ja Opamoxit kielen alle ja 45minuutin päästä niistä oli sulanu ehkä noin 20%, luovutin ja nielasin.
Mielestäni kyllä mitkään tässä kejussa mainituista betsoista ei maistu mitenkään erityisen vastenmieliseltä. Pahin on mielestäni Sumatriptaani, siis migreenin täsmähoito lääke.

Suoraan se ei kyl suun kautta verenkiertoon mene! Ainoastaan piikittämällä se menee suoraan verenkiertoon. Tätä metodia en kuitenkaan suoisittele kenellekään, enkä ehdota edes käyttämään piikkiä. :unamused:

Mut kuitenki hait sitä vissiinki nyt tässä takaa, et miten noista saa maksimoitua sen tehon mitä ko lääke/lääkkeet voi antaa… Toki ne limakalvoissa/ta vaikuttaa nopeemmin, mut siitä en sano mitään, et vaikuttaako “paremmin”…
Ja jos tää poistetaan "opastuksesta väärinkäyttää lääkkeitä ni… noh… en sitä tosin kyllä epäilisi yhtään… :unamused:

Itse aikoinani sulatin tai pureskelin kaikki ryynit. Nykyisin käytän ryynit niinkuin kuuluu, eli nielen veden kanssa. En ole mistään saanut tietoa että napit toimisivat paremmin “väärinkäytettynä” (Tietysti jotkut esim. Dormicum ym.) Mutta esim pamit, rivat ja xanorit nielen ilman turhia kikkailuja. Ja hyvin toimi.

Ei kannata turhia kikkailla, kayttäkää niinkuin ohje sanoo.

Kyl nisti haluu kaikesta Maago hyvä kaiken irti mitä saa… :mrgreen: :wink:

Rivatril vaikuttaa ainakin nopeammin / paremmin kielen alla sulatettuna. 0.5mg ei kyllä tahdo sulaa ollenkaan vaan muuttuu mössöksi (ja maistuu pahalta), mutta 2mg liukenee todella nopeasti ja maistuu minttukarkilta. Eli tuota en ainakaan lähtisi nokittamaan, uskoisin että vois kirvellä kun maistuukin raikkaalta :laughing: Ja muistaakseni olisiko epilepsia kohtauksissa niin käytetään jopa kielen alla vaikutuksen maximoimiseksi vaikkei epilepsialääkkeeksi luokitellakaan. Korjatkaa jos muistelen väärin :unamused:

Täytyy sanoa,etten itse ole ainakaan huomannut mitään eroa oraalisesti nautittuna tai kielen alla liuotettuna.Ero on niin pieni,ettei ainakaan näillä bentsotoleilla huomaa mitään.

kakkosen rivat toimii huomattavasti nopeemmin kielen alta ku oraalisesti. (nielaistuna)
hyötyosuuksista en mene takuuseen.

Aivan täysin samaa mieltä. 0.5mg ruskeeta rivaa ei kannata edes kokeilla.

Joo o… Toimii varmasti nopeemmin, mut niin ei kestäkään lääkkeen vaikutus kauan.

Ja Rivatril on juuri ihan epilepsialääkkeeksi tehty! Sitä voi myös käyttää rauhoittavana lääkkeenä. True fact!

( lääkeinfo.fi/Medicine.aspx?m=983&i=ROCHE_RIVATRIL )

En tie kui toi linkki katkee tohon http:n jälkeen… Mut ton saa copy pastettuu tosta kyl…

Juu, saattaa olla, että muistan väärin. Koitin bluelightin bioavailability-keskusteluja selata, mutta eipä niistä paljon viisaammaksi tullut. Yleisin mielipide (järkevää lähdettä ei oikein löytynyt) taisi olla, että hyötyosuudessa ei ole pääsääntöisesti eroa, mutta vaikutus alkaa nopeammin.