Bentsoriippuvuus ja unettomuus

Olen kahtena yönä vetänyt seuraavat satsit ja nukkunut 3 tuntia, tää viikko on ollut ihan romahdus unettomuudessa:
40 mg Tenox, 10 mg Diapam. Yö on mennyt näin: 20 mg > heräys keskellä yötä, 20 mg lisää > ei toimi, olen ottanut vielä diapamin ja sitten ollut koomassa vähän aikaa. Olo on aamulla sama kuin ei olisi nukkunut. Kysymys on onko tämä jo erityisen vaarallinen annos???, rupes vähän huolestuttamaan itseasiassa. :frowning:

Olen nukkunut kuin tukki Tenoxilla, 20:selläkin, välillä 40:llä 8-10 h, mutta sitten päätin kokeilla 5-htp:tä piristämään mielialaa > VIRHE. Miten voi yks lisäravinne vaikuttaa näin. Kaks päivää paniikkikohtauksia,ahdistusta,paha reaktio lieköhän reaktio bentojen kanssa tai jotain. netistä en kyllä löytänyt, että noilla interaktioita olisi paitti bentsoja voimistavaa vaikutusta. Sain kaikenpäälle vapinaa, pumpun hakkausta ja ihan pökkyrän olon tuosta kombosta. Kuukausien hyvät unet katkesi ja nyt ollaan menty monta päivää heräten keskellä yötä kummaan oloon ja sittenpä en olekaan nukkunut. Kauheat itsesyytökset, ja tästä lähtien unohdan bentsojen kanssa kaikki lisäravinnekokeilut. Itsesyytökset on kovat, miksi helkutissa sitä piti kokeilla tuota mömmöä.

Menin lääkäriin, koska oon nyt alkanut todenteolla miettimään tätä mun bentsoriippuvuutta ja kasvavaa toleranssia. Sain Ketipinoria, jota oon kyllä kokeillut aiemminkin enkä välttämättä edes kovin hyvällä menestyksellä. 25 mg. Tuntuu, kuin olisin palannu taas surkeuden tilaan edistyksen jälkeen, vaikkei bentsot edistystä ole, mutta muuten elämä alko vähän näyttää jo valosalta. Kärsin vielä levottomista jaloista, että saa nähdä mennäänkö tässä ojasta allikkoon ja masennuksessa sukelletaan vielä syvemälle suohon.

Kertokaa ihmiset ootteko päässeet Tenox-riippuvuudesta ja ennenkaikkea; miten. Mulla se on niin paha että en nuku spontaanisti ilman Tenoxia.

Kertokaa hyvät ihmiset

Ei ole vaarallinen annos, kuten sulle jo totesinkin tuolla toisessa ketjussa. Jos sulla uniongelmia on, niin mikset samointein pyydä sitä 40 mg Tenoxia respalle? Siinä kun ei ole mitään ihmeellistä, tiedän moniakin itseni lisäksi, jotka käyttävät ton verran unilääkkeenä.

Diapamia mulla menee normaalisti 20 mg per päivä, mutta hetkellisesti 40 mg, koska on vieroittautumisvaihe meneillään Efexorista. Kyllä Tenoxin lisäksi voi vetää vaikka 100 mg Diapamia ilman, että se on vaarallista. Noin isoja annoksia taidetaan vaan määrätä alkoholivieroittautumiseen, muttei se siis missään nimessä vaarallista ole. Tai jos onkin, niin kuolemansyyn aiheuttaja on jokin muu kuin bentsot veressä, vaikka ehkä voivatkin aiheuttaa tapaturmaisia kuolemia tai tukehtumisen omaan oksennukseensa.

Mun näkökulmastani sun annoksesi on ihan kohtuullinen vielä, enkä itse henk.koht siirtyisi lepteihin noin. Ehkä vasta, kun nukkumiseen oikeasti tarvii tyyliin 100mg tennareita. :laughing:

Oman kokemukseni mukaan Tenoxiin on erittäin vaikeaa kehittää oikea fyysinen riippuvuus. Kuitenkin sen verran lyhytvaikutteinen bentso se on, eikä tarvetta ole annostella lisää herätessään, mikäli ei kiksejä siitä satu kaipailemaan. Sattuneista syistä olen joutunut lähes taukoamatta puolen vuoden ajan käyttämään Tenoxia 40 mg/yö. Nukun kyllä silti edelleen ilmankin, jos vaan sattuu nukuttamaan suinkin. Eli eipä se nukahtaminen tyystin mahdotonta ole.

Mä en nuku ilman, ja välillä tuntuu, että ei hitto mun päässä on joku vika. Kuukausien aikana unettomuus korjaantu ja nyt ton mun lisäravinneidiootteilun jälkeen ja panikoinnin jälkeen oon taas nukkunu 3 tuntia yössä, veikkaisin jotain keskushermostoreaktiota serotoniiniin, kun en oo SSRI-lääkkeen jälkeen sietänyt mitään serotoniinia enkä mirtazapiinia uneen (syke nousee, siitäki tuli reaktio, ja inhottaa se koomanen olo)yms…Mulla tuli nimittäin ssri-lääkkeen käytön jälkee unettomuus, johon kokeiltiin hoidoksi mirtaa ja ei hitto mikä kamala olo siitä tuli. 40 mg:lla Tenoxia 3 h unta:- EI - HYVÄ. :frowning: Mun ahistus oli kaikenpäälle jo hallinnassa, mutta nyt seki kaatuu niskaan EI "%% varokaa lisäravinteita ja tryptofaania/5htp:tä jos ootte yhtää herkkiä esim. SSRI-lääkkeen lopetuksen jälkeen. voi meinaan tulla paha takapakki ja oon koko viikon ollu itsevihoissani, ku mun tila on näin paljo menny taaksepäi edistyksen jälkeen.

No joo se oli sitte viimenen Ketipinorkokeilu. Ei sovi sekään. Nuppi meni vaan enemmän sekasin, tuntuu ku ois saanut jonku yöllisen kevytlobotomian ei ajatus juossu, koomatila tuli, ei unta ja sain taas paniikkikohtauksen ja ahistus on ollu huipussaan tänään. Aamulla leposykkeen mittasin: 107!! koko päivän oon miettinyt “is this real life” ja oottelen kooman poistumista…En taida reagoida kovin hyvin lääkkeisiin mun lääkehistorian miettien. Parempi sitten olla bentso"pärinöissä".

Ei ittelle tuu kovin kaksista oloa jos vetää liikaa bentsoja. Jo tosta kombosta 10 mg diapam + 40 mg Tenox tuntu että oli vähän liikaa. Hitto pitkän aikaa sain pidettyä käytön 20 mg Tennari ja 5 mg Diapam ja toimin melko kohtuullisesti.

^ Toki niitä unettomuusputkia vaan tulee joskus, eikä siihen välttämättä - valitettavasti - auta oikein mikään lääkekään. :confused: Kokemuksesta tiedän. On nimittäin mullakin ollut sellaisia kausia, että voisin vaikka vetää purkillisen Tenoxia ja uni ei varmaan tulisi silti. Tarkoitin tuossa vain, että todella pitkäaikaisen, yhtäjaksoisen ja korkea-annoksisen käytön se vaatisi, että saisi itselleen aiheutettua sellaista damagea aivoihin, että nukkuminen olisi fyysisesti mahdottomuus lääkkeiden käytön seurauksena. Liekö edes mahdollista bentsojen käytön seurauksena, ehkä ennemmin seurauksena leptien käytöstä voisi käydä niin.

Jos taustalla on jotain ahdistuneisuus-/masennusprobleemaa, niin tietty on vaikeampi nukahtaa tai välttämättä pysyä unessa lainkaan edes lääkkeiden avulla. Itse ainakin huomaan, että pahoina kausina, jos sattuukin nukahtamaan, niin todella pinnallista se uni on, koska jotenkin se olotila tulee unen läpikin ja näkee painajaisia niistä kuormittavista tekijöistä.

Et sä sitten Insominia saisi uniongelmaasi? Sekin on niin yksilöllistä, että mikä bentso toimii unensaantiin. Insominia paljon kehutaan parhaiten unettavaksi, mutta toiset taas sanovat, että Tenox voittaisi sen. Mitään tuskin menettääkään jos testaa. Tokikaan bentsot eivät ole mikään taikasauvaratkaisu unettomuuteen, koska totta kai päivittäiskäytössä toleranssi nousee jossain vaiheessa ja eivät ne sitten enää tehoakaan.

En mä ollenkaan ihmettele, jos sulle tuli paha olo Ketipinorista. Ei se muakaan unettanut, ts. en mä tipahtanut annoksen otettuani, vaan vasta tuntien kuluttua, mutta seuraavana päivänä herääminen oli vaikeaa ja pöhnä kesti armottoman kauan. Ketipinor nyt muutenkaan ei ole unilääke.

Omassa unettomuudessani olen tullut siihen tulokseen, että se vaan on osa mua - ollut lapsesta asti. Huonoina jaksoina se vaan pahenee, niin, että saattaa valvoa vuorokauden-pari ja nukkua vain parin tunnin pätkiä, eikä sille voi mitään. Inhottavaa se on ja tekee fyysisesti, sekä psyykkisesti erittäin pahan olon, mutta en nappaa bentsoja siihen joka yö, vaikka houkutus olisi suurikin. Osastolla ollessani tosin on ollut pakko syödä päivittäin, kun pitää olla aamuisin hereillä. Kotona koitan välttää, että säilyttäisivät tehonsa edes jotenkin. Toki silloin on pakko ottaa unilääkettä kotonakin, jos elimistö alkaa jo sanoa itseään unenpuutteen vuoksi irti, vaikkei seuraavana päivänä olisikaan mitään ihmeellisempää menoa.

Anyway, en sinuna olisi erityisen huolissani tuosta bentsoannoksestasi. Monia - minä mukaan lukien - ei toi yks 20 mg Tenox nukuta edes ekalla kerralla, joten älä suotta soimaa itseäsi. Mulla se 20 mg ei toiminut edes tolettomana. En tokikaan suosittele ihan kevein mielin nostelemaan bentsoannoksia, koska bentsokoukku on tosi paska koukku, mutta koukkuun neurolepteihinkin jää ja myös niihin nousee toleranssi.