Olen 32v “nuori mies” ja käyttänyt 30mg oxamiinia/vrk jo 5 vuotta.
Vuosi sitten löysin lääkärin joka rahaa vastaan kirjoittaa mitä potilas haluaa.
Lääkäri kirjoitti minulle: Xanor 1mg 2x/vrk ja Xanor 2mg depot 2x/vrk.
Kaikkia edellä mainittuja olen ruoskutellut päivittäin.
Vime viikolla hakeuduin A-klinikalle päästäkseni eroon näistä mömmöistä.
Lääkäri ehdotti minulle olevansa valmis kirjoittamaan lähetteen Järvenpään sosiaalisairaalaan.
Olen itse kokeillut lopettaa “seinään” ko. lääkkeet mutta se ei onnistu koska saan niin kovat viekut, viimeksi lanssilla sairaalaan, sydän ei jaksanut.
Vähentää en itse kykene koska aina kun jokin menee vituiksi niin tulee poimittua kaapista “raksu”. Enkä uskalla olla syömättä koska sydämeni oli viimeksi pysähtyä.
Käytössä tällä hetkellä PÄIVITTÄIN: 6mg XANOR ja 30mg OXAMIN…
Taitaa olla täysi helvetti päästä noista eroon…
Halua löytyy mutta PELOTTAA VITUSTI!!!
Ko. lääkärin yhteystietoja on sitten turha minulta kysellä! EN ANNA NIITÄ koska en halua kenellekkään samanlaista helvettiä kuin minulla nyt!
Missään nimessä tuollaista lääkitystä ei saa lopettaa seinään. Lääkärin kanssa kannattaa tarkkaan suunnitella hidas vähentämisohjelma. Alottaisin nopea vaikutteisen alpratsolaamin poistamisella ja vaihtamalla kokonaan depot-muotoiseksi ja annoksen vähentämisen jälkeen vaihtoa ensin klonatsepaamiin (Rivatril) ja sen jälkeen diatsepaamiin (Diapam) ja mahdollisesti vielä tarvittaessa klooridiatsepoksidiin (Risolid).
Tämä ei siis todellakaan ole mikään nopea ratkaisu vaan tuollaisella käyttöhistorialla ja annostuksella vähentäminen ja lopettaminen saattaa kestää todella kauan.
Maxi, ootko siellä? Mieten nyt menee? Petri on oikeassa, sun lääkemäärä on tällä hetkellä niin iso että seinään ei kannata lopettaa. Ehkä tuo pelkkä Oxamin menis vielä - en tiedä. Sosiaalisairaala voi olla hyvä vaihtoehto, oletkin varmaan tutustuntut tuohon bentsoista vierottautumisen Käypä hoito -suositukseen joka siis löytyy Sosiaalisairaalan sivuilta. Mikä siihen on syynä että jos yrität vähentää asteittain niin retkahdus tulee? Mitä arvioisit psyykkisen riippuvaisuutesi asteeksi? Olis tosiaan hyvä jos sulla olis joku läheinen joka oikeasti ymmärtää tilanteen, haluaa tukea, eikä vain syyllistä. No, ainakin minä oon täällä, verbaalisesti en kovin lahjakas oo mutta ainakin kohtalotoveri. Itse nyt aion yrittää pärjäillä kokonaan ilman, mun lääkemäärä on aika pieni, tiedän kuitenkin että viekkareita tulee ja ne ei oo miellyttäviä… Jokainen kokee viekkarit omalla tavallansa, esim. sydämen tykytykseen voi kokeilla Propralia mutta kun mun parestesioihin ei mitään tukilääkettä ole. Tälle palsatalle kannatta kirjoitella. Täällä on niitä kaltaisiamme jotka haluavat mutta eivät pääse eroon. On myös näitä “räväkämpiä” persoonia joilla on pitkä lääke-/huumetausta eivätkä välttämättä kokonaan halua lopettaakaan mutta heillä on paljon tietoa lääkkeistä ja viekkareista ja siitä miten selvitä, kannustavat ja heittänevät parilla viisaalla neuvolla mielellään -olen todennut. Vertaistuki on sitä parasta terapiaa. Esim. Fabian keskustelee täällä, hän on tällä hetkellä vieroituksessa ja ens viikolla koittaa se toivottavasti onnen päivä jolloin bentsot on kokonaan alas ajettu Otapa yhteyttä häneenkin.
Itsellä on pahimmillaan mennyt 4-5mg/vrk(olen syönyt xanoria n5v 1v nopeana ja sit siiryttiin depottiin, kun vuoristorata alkoi) puoltoista vuotta myöhemmin(isommasta annoksesta) tällähetkellä olen tilanteessa, että yritän olla 1mg depot/vrk joskus otan parikin jos oikein siltä tuntuu (määrätty 1-3mg/vrk). Eihän tähän tilanteeseen ole päässyt, kuin jatkuvalla vajareilla, mutta se palkitsee, sillä sit kun muistelee menneitä niin eipä siitä juuri muistikuvia ole ja se kyllä kannustaa alkaa jopa tuntemaan asioita niinkuin iloa, surua ja etenkin se onnistumisen tunne, joka kuuluu elämään.
Minäkin voin tulla tueksi jos haluat keskustella asiasta ota yhteyttä yv.
Joo ei todellakaan mitään seinään lopetusta, pirun vaarallista ja sen huomaa ettei siitä tuu mitään varsinkaan esim Xanorien kohdalla… Itellä on ollut tuskasta lopettaa Rivatril 6mg/pv useiden useiden vuosien käytön jälkeen, nyt viimesen vuoden aikana sitä on tiputettu valvonnassa sitten 3mg:sta alaspäin ja tällä viikolla oli viimenen ~0.25mg jämäannos ja todella paska olo, vaikka todella hitaalla kuukausi tahdilla tiputettu, toivottavasti pääsee eroon lopullisesti, mutta se suurin ongelma on poissa. Nyt omalla kohdalla bentsoista voi akuuteissa tilanteissa olla jopa hyötyä joskus. Tsemppiä vaan vaikeen ongelman ratkomisessa.
Kirkas! Kuinka pitkään olet käyttänyt ja mitä? Millaiset oli sun vieroitusoireet, mikä oli pahin ja mikä pitkäkestoisin. Mistä tiesit että nyt on aika pudottaa annosta
Olen nyt kesäkuussa menossa ensin 2viikon suljettuun hoitoon ja sen jälkeen arvioidaan tilanne uudelleen. Mahdollisesti 4vk toimintaterapia siellä samassa paikassa jonka jälkeen “pääsisin” pois ja vieroitusta jatkettaisiin avohoidossa. Eli aamuisin klinikalle 9-10.30 välillä hakemaan nappia.
Tuohon vaiheeseen päästyäni en saa lääkkeitä kotiin kun ainoastaan viikonlopuksi. Avohoito arvioden mukaan kestäisi minulla vähintään vuoden…
Avossa täällä annetaan VAIN oxamin/oxepam lääkettä.
Tällä hetkellä hoitava lääkäri on soittanut joka paikkaan josta reseptejä olen hakenut ettei niitä minulle SAA KIRJOITTAA!!
Jouduin myös antamaan kirjallisen suostumuksen jolla lääkäri pääsee apteekin jonnekin tietokantaan seuraamaan mitä tämän hoidon aikana haen keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä.
Kysyit aiemmin että miten arvioisin minun psyykkisen riippuvuuden: asteikolla 0-10, se on nyt 10+
Maxi. Tiettyä mielenrauhaa antaa varmasti myös se että on jonkinlainen suunnitelma olemassa. Miten olet ajatellut pärjätä kesäkuuhun? Mikä vei sut aikoinaan pähteiden tielle
Mulla on ollut tänään testipäivä. Aamu oli aivan helvetillinen, heräsin aivan jumalattomaan kutinaan. Ei helvetti, sitä ei kestä kukaan. Kaiken muun sietää. Pienellä Insomin määrällä olen viime viikon pärjännyt. Mutta nyt en oikeastaan tiedä pahentaako vai helpottaako lääke oireita? Olen tänään tarkoituksella ottanut isoja annoksia (ja olo on tosi tympee ja mitäänsanomaton) useaan kertaa jotta tiedän onko todella viekkareita. Toisaalta tuntuu että helpottaa, toisaalta ei, esim. huuletkin kutisee ja turpoilee pian lääkkeen oton jälkeen. Mietin mitä on, lääkeallergiaako? Osin varmasti viekkareita. En tiedä mitä pitäsi tehdä. Nyt otin antihistamiinia ja kortisonia - katsotaan millainen on huomisaamu.
Mulla määrättiin 5vuotta sitten oxaminit terveysasemalta keskivaikean paniikkihäiriön oireiden helpotukseen.
Vuosi sitten lääkäri alkoi tipputamaan annosta siitä aikoinaan määrätystä 30mg/päivässä annostuksesta.
Tunsin etten pärjää uudella 22,5mg annoksella joten etsin käsiini “puoskari” lääkärin joka kirjoitti mulla läjän xanoreita iteroiduilla resepteillä. SIITÄ SE SITTEN LÄHTI “homma lapasesta”.
Tänään sain tiedon että mulla paikka varattuna toukokuun viimeiseltä viikolta.
Sinne asti yritän tasapainoilla xanoreilla ja oxamiineillä. Yritän kovasti auttaa itseäni tässä kuukauden ajan tiputtaa annostusta mutta vaikeaa se on ku kaapit pursuaa pillereitä.
Pystytkö pistämään ne ylimääräiset pillerit muovipussiin ja viemään apteekkiin hävitettäväksi?
Ne pistetään pussiin ilman pakkauksia ja reseptejä, mielellään myös listasta poistettuna. Kukaan ei kysy sinulta mistä ne hankittu tai kenen ne ovat, sanot vain että hävitettäväksi.
Äläkä missään nimessä laita niitä roskiin, sieltä ne voi tonkia vaikka lapsi suuhunsa. Eikä vessastakaan saa vetää, ei tunnu kivalta ajatukselta saada juomaveden mukana ylimääräistä lääkitystä.
Siis, JOS kantti kestää luopua niistä?
Ei luonto anna vielä periksi tehdä tuota että veisin ne apteekkiin
Ajattelin asian niin että otan KAIKKI BENUT mukaan hoitolaitokseen minne menen näyttääkseni heille että olen TOSISSANI tämän kanssa.
Vien myös “puoskari” läääkärin kirjoittamat reseptit sinne tuhottavaksi.
Resepteillä saa vielä xanttui: 100kpl 2mg hitaita ja 200kpl 1mg nopeita
Tältä ko. lääkäriltä on lähtenyt jo oikeudet kirjoittaa kaikkia keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä… Sain tässä tietää ONNEX lähti.
Kuulin myös että tämä ko. lääkäri on vastuussa kirjoittamistaan resepteistä esim. tästä minun tilasta, tämä tarkistettu asianajalta. Reseptihän on “LÄÄKEMÄÄRÄYS jonka annostusta ei saa itse mennä muuttamaan”
heippa! vaikee on päästä eroon noista rauhottavista!!! ite sain bentsot v.2003 paniikkihäiriöön,ja myöh.käytin ahdistukseen niitä. temestaa,xanoria 4mg/pv meni useita vuosia… 2v.sit alotin lopettamisen…eka siirryin xanorista opamox 3 15mg tabl.pvssä.oli silti vaikeuksia…aikaa meni ja viime syksynä vähensin pikkuhiljaa yhteen tabl.ja tammikuus 2012 pudotin sen yhden.nyt ollu ilman siitä asti ja viekkareita on esim.lihasjumeja,stressaannun helpommin ja tarvisin rentouttaa jo ihan kehoakin ja psyykettä “kemiallisesti” kuitenki sitä tein 9v… oon saanu viel oltuu hakematta apteekista lääkkeet ulos,kaapissa eio siis yhtään "varalla"jos pahapaikka tulis… paniikkia on meinannu muutaman kerran tulla,joskus on jännittyneisyyttä. mut oon kuitenkin parantunut paljon niistä ongelmista, MIHIN söin rauhottavia(jatkuva paha olo,ahdistus,paniikkihäiriö,jännittäminen ym) sen takii varmaa pystyn oleen syömättä kun ne ongelmat on parantunut…tosin ei kaikki ,kävin 2v.terapias ja vuosi taukoo ja alotin taas terapian,lisäks muuta apua tarviin. mut oli viimeset vuodet sellate tilanne,et oli jatkuvat viekkarit lääkityksestä huolimatta…jonkuntasoset. kierre oli siin pistees,et ei ne toiminu enää…kuitenki vähensin pikkuhiljaa,vaik olis pitäny lisätä annosta jos olis halunnu et ne toimii… kova työ on ollu vähentää ja olla ilman,etenki rasittuneena kaipais sitä “kemiallista rentoutusta” mut hei,jos haluut vaihtaa ajatuksia bentsoista ja muusta niin pistä s postii… tsaukkista@suomi24.fi
Tuo kuuluu asiaan. Pitkäaikaisessa käytössä lääke jo itsessään alkaan aiheuttaa niitä oireita mihin sitä määrättiin ja sitten on päälle vielä ne viekkarit. HELPPOA SIIS EI OO Mulla itsellä on vähän kokemusta mutta sun bentsoannokset ovat olleet aika isoja ja kun vasta tammikuulta lähtien olet ollut ilman niin tuo toipuminen tulee vielä jatkumaan pitkäänkin - että toivoa on Olikohon tuo Xanorin vaihto lyhytvaikutteiseen Opamoxiin ihan viisasta Mäkin oon yrittänyt vähennellä ja olla ilman - helppoa ei oo. Ajattelin että otan lääkkeen kolme kertaa päivässä aina samana kellonaikana olipa oireita tai ei (näin neuvotaan), silti tuntuu turhalta ottaa tuota päivälääkettä jos sitä ei tunne tarvitsemansa, mutta se kostautuu sitten kun iltapäivän lääke ei enää riitäkään kun ei ole sitä päiväannosta alla. Ja tiedän tuon tunteen kuinka sitä kemiallista rentoutusta kaipaisi raskaan työpäivän jälkeen - se on paha, paha paikka. Kuin Dark Magus kirjoitti - bentsot ovat hyviä lääkkeitä ja niillä on välteltetty monta itsemurhaa. Näin onkin lyhytaikaisessa käytössä mutta kun pitkään käyttää niin toisenlaiset isot ongelmat on edessä
juu, kyl se on vaikeeta juu rentoutuu ilman bentsoi…oon koittanu ettii muit keinoja. muuteskiin oon siirtyny luontaistuotteisiin mut ne on kalliita,mut on ne auttanu jonkin verran… mä tässä joudun taisteleen bentsottomuuden kans yhä, ja oon miettiny ns.satunnaiskäyttöökin…