Mitä mieltä olette tästä ilmiöstä mikä ilmeisesti on olemassa. Siis, että ensin syödään bentsoja esim.2-5vuotta ahdistukseen, auttaa mutta tietysti usein tehot laskevat. Sitten ahdistus tulee todella kovana takaisin, johtuen ns.“paradoksaalisesta” ilmiöstä. Eli syödään bentsoja ahdistukseen mutta myöhemmin menee tehot ja nyt sitten itse ne bentsot aiheuttavat ahdistusta?
Tästä olen lääkäreideni ja läheisteni kanssa vääntänyt kättä, mikä on totta ja mikä ei, siis omalla kohdallani.
Tilanne oli 2.5 vuotta se, että söin Tenoxia 40mg/pv+Opamoxia 30mg päivä. Auttoi aluksi hyvin mutta sitten ahdistus tuntui kolminkertaistuvan, marssin yksityiselle ja nyt sitten Opamoxia menee neljäkertaa enemmän+tenox+rivatril.
Oireina minulla oli:
-Voimakas ahdistuneisuus (invalidisoiva)/(itsetuhoiset ajatukset)
-Henkilön on vaikea kontrolloida huoltaan (ansassa olemisen tunne)
-Levottomuus ja hermostuneisuus
-Uupuminen herkästi
-Ärsyyntyneisyys
-Lihasjännitys (täydellinen kyvyttömyys rentoutua)
-Unihäiriöt (vaikeudet nukahtaa tai pysyä unessa, levoton epätyydyttävä uni)
-Keskittymisvaikeudet tai “mielen tyhjeneminen”
-Ahdistuneisuus, huoli tai fyysiset oireet aiheuttivat minulla huomattavaa kyvyttömyyttä sosiaalisilla, ammatillisilla tai muilla tärkeillä toimintoalueilla
-Autonomisen kiihotustilan oireet, sydämentykytys tai tunne, että sydän hakkaa, tai kohonnut pulssi, hikoilu, vapina, suun kuivuminen, joka ei johdu nestehukasta tai lääkityksestä
-Rinnan ja vatsan alueen oireet, hengitysvaikeudet, tukehtumisen tunne, rintakipu tai epämiellyttävä tunne rinnassa, pahoinvointi tai vatsakipu (esim. vatsanväänteet)
-Psyykkiset oireet, pyörryttävä, huimaava, sekava tai horjuva olotila, tunne siitä, että ympäristö on epätodellinen (derealisaatio) tai että itse on kuin jossain kaukaisuudessa tai “poissa tästä maailmasta” (depersonalisaatio), pelko itsehallinnan menettämisestä, sekoamisesta tai tajunnan menettämisestä
-Kuumat aallot tai vilunväristykset, ihon puutuminen tai pistely/kosketusherkkyys
-Nielemisvaikeudet tai palan tunne kurkussa (totaalinen ruokahaluttomuus)
-Korostuneet reaktiot yllättävissä tilanteissa tai herkkyys pelästyä
Nämä oireeni poistuivat täydellisesti uuden lääkityksen myötä. Diagnoosini on vakava yleistynyt ahdistuneisuushäiriö (diagnoosin tehnyt kolme eri lääkäriä, mutta maininneet myös tästä toisesta mahdollisuudesta). Mutta mitä jos diagnoosi onkin väärä, voiko se olla? Jos kysymyksessä onkin tämä “paradoksaalinen ilmiö” ja olen 2-3v päästä samoissa ahdistustiloissa kuin aikaisemmin.