Ben esittäytyy ja liittyy remmiin.

Terve

En oikein mieltänyt, enkä ehkä vieläkään ihan ole varma että voisinko kutsua ongelmaani alkoholiongelmaksi vaikka se suoraan alkoholiin liittyykin, mutta palaan tähän myöhemmin. Eli oma ongelmani liittyy humalahakuiseen juomiseen. En juo usein, eli ylilyöntejä on se yksi tai kaksi vuoteen, mutta aina asia harmittaa yhtä paljon sen hetken, kunnes sitä alkaa vähättelemään ja kuittaa juurikin tuolla että “hei, tekevälle sattuu ja jos nyt kerran vuodessa vähän yli…” ja juurikin tuo että asiaa ei miellä alkoholiongelmaksi mutta mikäpä muu se voisi olla. Noh ehkä hukutan jotain muuta ahdistustani turvallisessa ympäristössä sinne pulloon, sillä yleiset sosiaaliset tilanteet kyllä handlaan hyvin lähes aina, mutta ongelmia tulee etenkin kun “lähdetään ryyppää” ja katoaa kaikki kohtuullisuus. Jostain syystä en kestä tätä heikkoutta itsessäni sillä olen muuten varsin kurinalainen, kasvatan ihanaa lasta, harrastelen ja olen töissä yms.

Taas tietysti (kuten arvasittekin) takana on se viikonloppu tältä vuodelta kun tuli taas aiheutettua humalalla turhaa vaivaa ystäville yms niin jäin ihan miettimään elämäni muitakin käännekohtia ja huomasin että enemmän tai vähemmän alkoholilla on ollut jokin taustapirun rooli siellä ja olen aina kuitenkin onnistunut perustella itselleni asiat niin että alkoholilla EI olisi ollut osaa eikä arpaa asioiden kulkemiseen mutta nyttenhän sitä huomasi että hemmetti, sehän on varmasti juuri niin miten alkoholisti asian itselleen perustelisikin.

Mutta iso tsemppi teille kaikille ja palailen tänne lueskelemaan teidän kuulumisia ja sain jo itse hiukan apua muiden tarinoita lukiessa. Minulla on vain fiilis että ehkä omat solmut on kuitenkin muualla kuin alkoholissa, ja ne pitäisi käydä avaamassa jossain muualla, mutta onkohan tämä nyt sitten taas sitä vakuuttelua itselleen että “eihän sulla voi olla alkoholin kanssa ongelmaa”

Moro Ben!

Fiksun oloista pohdintaa sulla. Kuulostaa siltä mitä itsekkin uumoilit, että taustalla voi olla jotain muuta jota olisi hyvä pyrkiä selvittämään ja työstämään. Ja eihän sekään huono ole, että samalla pysähtyy myös kohtaamaan ne ongelmat omassa alkoholinkäytössä. Näitä molempia asioitahan on hyvä pyrkiä miettimään ja kehittämään jos itsellä vain tuntuu että syitä siihen on.

Oletko miettinyt tai käynyt vaihe vaiheelta läpi nuita iltoja kun sitten menee yli? Miten esimerkiksi ilta etenee, mikä meni hyvin, mikä huonosti, mikä suoranaisesti hävetti? Muuttuiko fiiliksesi jossain kohtaa ja minkä jälkeen olisi ollut ehkä viisasta hidastaa tai lopettaa juominen? Heittelen näitä esimerkkikysymyksiä ihan sillä, josko ne auttaisi tarkastelemaan iltaa eri tavalla ja auttaisi purkamaan asiaa.

Toivottavasti olet saanut mietittyä asiaa ja pääset eteenpäin sen työstämisessä! Se on jo iso asia, että omat ongelmat ja haasteet pysähtyy kohtaamaan ja haluaa työstää niitä. Tsemppiä sulle!

Moi Matleena

Lähtökohtaisesti kaikki meni mönkään jo ennen reissua kun meni kauppaan. Ostin sellaiset määrät alkoholia että sillä olisi saanut virtahevonkin tainnoksiin ja näin jälkeenpäin en lainkaan pääse kiinni siihen mitä ajattelin sillä hetkellä, täysin selvänä.

Tässä on kesäloma alkamassa pian ja pari pientä reissua ystävien kanssa ja ajattelenkin vain sitä että terassilla 1-3 olutta ja hauskaa on, ja uskon että tuossa pysynkin, mutta sitten jostain syystä tosiaan välillä näköjään tulee vedettyä pää niin täysin nollaan ja en siihen keksi hyviä syitä, mutta pelkästään jo asiasta kirjoittelu ja muutaman ystävän kanssa juttelu on auttanut ja toivon että nuo jäisi historiaan MUTTA olen ennenkin ollut tässä tilanteessa että ajatukset rullaa näin kunnes taas…

Moi,

mulla on kanssa muutamia kavereita jotka vetää ittensä idioottihumalaan ja tekevät tyhmyyksiä eivätkä välttämättä muista asiasta mitään.

Uskon kanssa että siinä enemmänkin taustalla jotain asioita jotka piinaa alitajunnassa eikä sinänsä alkoholiongelma.

Tsemppiä sulle ja toivottavasti saat asiat tasapainoon!

Moi ja tervetuloa! Mun mielestä tuo kuulostaa ihan normaalilta että juo kunnolla mutta vaan kerran pari vuodessa. Ehkä sitä nollausta tarvii joskus. Voihan olla että sulla on jotain piilevää hommaa taustalla, jota sitten nollailet? Oon kans miettiny että tähän juomiseen kätkeytyy ihan muut ongelmat kuin vaan se juomisen ilo.

Kannustan lämpimästi kunnon itsetarkkailuun nuissa juomatilanteissa sekä niihin johtavissa hetkissä. Olen itse huomannut esimerkiksi juomisen tai syömisen tai oikeastaan minkä tahansa kanssa, että mitä nopeammin ja jollain tavalla automaattisemmin jokin (yleensä ei toivottu) asia menee, siihen kannattaa sitä enemmän kiinnittää huomiota jatkossa. Sekin voi nimittäin auttaa havainnoimaan esimerkiksi tunnetiloja tai ajatusmalleja, joita taustalta voi löytyä.

Itse esimerkiksi olen pyrkinyt kiinnittämään erityistä huomiota niihin tilanteisiin, kun juomahalut alkavat nostamaan päätään ja kuinka tilanne siitä etenee. Tietty minun juomatahdilla niitä tarkkailukertoja on kertynyt huomattavasti tiheämpään ja tarkkailu on siten helpompaa, mutta ymmärrät varmasti pointin :wink: :smiley: