Sattuneesta syystä ( ) olen lueskellut paljon B-PEth testistä ympäri nettiä. Kyseinen testi mittaa siis kroonista- ja humalahakuista alkoholinkäyttöä jopa 4vkoa takautuvasti:
Netissä on kuitenkin osin hähmäistä ja ristiriitaista tietoa yhden illan juomisen vaikutuksista arvoihin. Yleinen konsensus on, että puoliintumisaika on 3-5 päivää (tai enemmän) ja yksittäinen juomiskerta voi näkyä testeissä jopa 12 päivän ajan määristä riippuen. Sen sijaan suomenkielisissä artikkeleissa todetaan, ettei yksi humala nosta arvoja mitattavalle tasolle. Muunkielisissä artikkeleissa mielipide on eri, juuri tuo näkyvyys 3-12 päivää.
Olisiko jollain faktaa aiheesta tai omakohtaisia kokemuksia? Olin siis itse about 2,5kk juomatta, minkä jälkeen nappasin yhtenä iltana 4dl 40 volttista alkoholia nopsaan tahtiin. Testi on 12 vuorokautta tästä episodista - näkyyköhän siinä mitään merkkejä, kun pienin mitattava arvo on 0.03? Harmittaisi jos näkyy, koska juominen on muuten suht hyvin hallussa tätä nykyä.
P.S. Ei kiitos linkkejä artikkeleihin, olen takuuvarmasti lukenut ne kaikki
Ei ole omakohtaista kokemusta, eikä faktatietoa. Jos kertajuopottelu näkyisikin maksimissaan tuon 12 vrk., niin sullahan on se aika kulunut umpeen juuri sopivasti, kun testiin menet. Ihan näin hyvin lyhyellä matematiikalla en kovin hälyttäviä lukemia kuumottelisi. Jos haluat ottaa varman päälle, ettei viisari yhtään värähtäisi, niin ainahan voi pelata aikaa päivän-pari. Näinä päivinä se käy vieläpä hyvin helposti; sanoo vain, että on pakko mennä koronatestiin :mrgreen: .
Ymmärtääkseni PEth-arvo ei kerro mitään alkoholin aiheuttamista vaurioista tai niiden hälytysmerkeistä, ainoastaan alkoholin suurkulutuksesta. Kai ihminen yleensä itse tietää, onko ryypännyt. Onko PEth-testillä käytännössä mitään muuta käyttöä, kuin tahon X seuranta esim. työpaikan hoitoonohjaus-, lastensuojelu-, kortti hyllyltä takaisin- tmv. tilanteissa? Ei sinun tilanteesi minulle kuulu. Ihan yleisesti mietin tuota, kun joskus ko. testistä luin, että mitä virkaa sillä on. Tietysti noissa em. tilanteissa parempi tuollainen testi, kuin se perinteinen maksa-arvojen tuijottelu ja niistä arpominen. Ne kun saattavat joskus leimata alkoholistiksi raivoraittiinkin ja päinvastoin olla paljastamatta mitään, vaikka ihminen olisi aivan täyshappo.
PEth-arvo siis nousee tuon mukaan mitattavalle tasolle jo kertakännistä, enkä mä ainakaan löytänyt koko artikkelista selkeää mainintaa, että tuo 3-5 vrk. puoliintumisaika EI koskisi myös yhden illan känniä. Tokikaan kertarykäyksellä arvoja ei saa varmaankaan nousemaan mittavalle ammattilaisdeekutasolle, mutta kyselitkin sen perään, ettei PEth näkyisi lainkaan.
^ Virhe on tehty ihan siinä, että joit viinaa pari viikkoa sitten viikonloppuna. HC-suurkuluttajilla PEth-arvo nousee huomattavasti enemmän, kuin tuo 0,6 -heilahdus.
Monenko viikon raittiudella tuo sit laskee viitearvojen sisälle?
Olen käsittänyt, että nuo lukemat tarvitsee jo päivittäistä suurkulutusta.
En edes tiedä, mitä varten sitä nyt seurataan eikä kukaan ole vaatinut ehdotonta raittiutta?
Jos aiemmin kulutus on ollut viikoittaista koko viikonloppu ja nyt viikonloppu silloin tällöin, niin eikö arvojen kuuluisi laskea kuitenkin?
Terveydenhuolto ei osaa vastata mihinkään, näköjään täällä saa oikeammat vastaukset.
^ 2-4 viikkoa on PEthin näkymisaika, eli viimeistään neljän viikon täysraittiuden jälkeen sen pitäisi palata viitearvojen sisään. Yhden illan humalajuominenkin nostaa PEth-arvoa. Ammattilaistason suurkuluttajilla PEth nousee huomattavasti suurempiin lukemiin, kuin tuo mainitsemasi 0,6.
Verinäytteen otossa pistoskohdan puhdistaminen alkoholipitoisella aineella voi vääristää tuloksen. Nykytiedolla se onkin ainut syy, miksi PEth-kokeesta voi saada väärän positiivisen. Labrahoitajien pitäisi kyllä olla tietoisia tästä asiasta, mutta ainahan se mahdollista on, että kämmäävät.
Voi hyvänen aika! Kai sinä nyt tiedät, minkä vuoksi olet alunperin lääkäriin/tutkimuksiin mennyt tai miksi sinut on niihin passitettu. Kyllä se nyt vähän antaa osviittaa siitä, miksi PEth-arvoa tutkitaan. Ei se mihinkään ihan peruslabroihin kuulu ihan jo kustannuskysymysten vuoksi. Ja aina kannattaa suunsa avata, eli jos eivät ensimmäisellä kerralla kysymyksiisi vastaakaan, niin sitten kysyt uudemman kerran. Kyllä minä ainakin olen aina lopulta saanut kysymyksiini ihan tyydyttävän vastauksen terveydenhuollossa, vaikka alkuun joku yksittäinen työntekijä siellä olisikin ollut nihkeä tuppisuu.
Tarkkana kun verikoe otetaan!!! Kättä EI saa pyyhkiä desifiointi lapulla!!! Tuttavani kohdalla näin tehtiin, lääkäri lopetti samantein adhd lääkityksen ja väitti kaverin olevan alkoholisoitunut, verikokeen tuloksen perusteella kaverin olis pitänyt olla ottohetkellä hirmusessa kännissä ja olis pitäny juoda viikkotolkulla. Kaikista parasta että hän on täys absolutisti. Otin ko.testistä selvää ja hoksasin tämän labrassa tehdyn virheen. Lääkäri ei millään meinannut tätä uskoa!!pari viikkoa meni asian tappelun takia,koskaan ei pahoitteluja tullut. No sitten eräs tuttavani oli menossa samasiin kokeisiin ajokorttia varten,valistin häntä asiasta ja onnex koska labran työntekijä oli tekemässä nii saman virheen jolloin kaveri keskeytti homman. Olin myös yhteydessä ko.Labraan ja valistin heitäkin.
Mulla otettiin tämä 2 viikkoa sitten,olin ollut 3pv selvänä,takana 2viikon putki,sitä ennen koko syksy meni juodessa muutamien viikkojen pausseja lukuunottamatta. Arvo oli 1.67.otetaan uudestaan kolmen viikon päästä.tää oli hyvä kun otettiin koska päihde hoitaja ekalla käynnillä ehkä hieman vähätteli ongelmaani.tänään käydessä ei puhunut enään mitään kohtuukäytöstä tai juomapäiväkirjan täytössä,tapaaminen oli tosi antoisa. Kiukuttaa kun olen useasti apua hakiessa joutunut vakuuttamaan että ongelma on paha.tiiä sitten miksei mua meikata uskoa. Minnesota hoito takana,useat työpaikat juomisen takia menettäneenä ja pitkiä putkia juoneena olettaisi että uskotaan kerrasta.
Hei Irene!
Minkälaista apua siis olet vailla?
Niiltä lekureilta pitää osata välillä vaatia.
Joka on sinällään perseestä kun ihminen yleensä lähtee hakemaan apua vasta viimeisillä voimillaan.
Ootko terveyskeskuksen armoilla vai päässyt päihdepolille?
Tammikuu selvinpäin ja b-peth helmikuun alussa.
Piti sitten kiskoa n 8(?) annosta alkoa neljä päivää ennen koetta.
Tulos oli kuitenkin juuri juuri viitteiden sisällä, eli 0,28.
Harmittaa kun tuli juotua ennen koetta, mikä lienee olisi ollut tuon kuukauden tipattomuuden jälkeen suoraan.
Testiä ei voi kusettaa, mutta toki voi laskelmoida todennäköisyyksiä. Itse menen mieluummin nykyään ottamaan varmat nollat testistä, kuin pelko perseen alla.
Moro,itel semmonen kokemus et putken jälkeen kestää noin 6viikkoa et nollilla.8 annosta ei nosta arvoa 0.28 asti.
Itellä 8 nostaa noin 0.10.Toki painan 100kg.
1 illan perskänni noin 0.3
Mulla oli Peth todella rajun ryyppyputken jälkeen 3.65. Kuukauden juomatta ja laski 0.25 eli rajojen sisään. En kyllä suosittele tollaista ränniä kenellekkään.