Avovaimolla peliriippuvuus

Paljastui että avovaimolla on kolikkopeliriippuvuus. On se aikaisemminkin noita pelejä myöntänyt pelanneensa ja satunnaisesti unohtunut johonkin muutamaksi tunniksi ja on ollut “kävelyllä”, tms.

Nyt olin itse vuodepotilaana ja avovaimo lähti käymään kaupassa. Hänellä ei ollut rahaa joten annoin pankkikorttini hänelle mukaan ja sanoin että ottaa automaatista rahaa ostoksiin. Puolen tunnin kauppareissu kesti puolitoista tuntia ja ostosten lisäksi tililtä oli nostettu 40 euroa, selitti että oli jotenkin hukannut ne 40 euroa. Seuraavana päivänä hän sanoi käyvänsä äkkiä kaupassa ja kinusi pankkikortin mukaan. En siitä edellispäiväisestä osannut olla kovin huolissani joten annoin sen kortin. Avovaimo lähti sinne kauppaan ennen puolta päivää ja tuli takaisin seitsemän jälkeen illalla, tililtä oli nostettu 160 euroa ylimääräistä. Myönsi itsekin pelanneensa, mutta tuntuu suhtautuvan asiaan hyvin kevyesti, sekä siihen että varasti minulta 200 euroa, että siihen että ne meni pelaamiseen.

Nyt pohdin että miten hänet saisi myöntämään että hänellä on iso ongelma? Enää en voi luottaa häneen raha-asioissa joten minun rahoja hän ei enää voi pelata, mutta omat vähät rahansa hän kyllä tuolla tyylillä hukkaa äkkiä.

Tuo on tyypillistä riippuvaisen käyttäytymistä. Asia kannattaa ottaa heti pikimmiten käsittelyyn. Etsi täältä vaikka ketju “pelivelkoja” ja lukekaa se yhdessä. Sieltä näkee kuinka homma voi ryöstäytyä käsistä. Yleensähän pelikierre alkaa aina muutaman euron kokeilusta ja kohta huomaakin jo pelaavansa viimeisiä rahoja tililtä. Jos vaimosi suostuu, kannattaa sinun säilyttää hänen pankkikorttiaan ja nostaa hänelle rahaa vain tarvittaessa. Itse pääsin ongelmasta eroon yksinäni, mutta sitä ennen tuli kyllä suuriakin tappioita. Nuo tappiot ja retkahdukset olisi välttänyt, jos joku muu olisi hallinnut tiliäni. Lisäksi toipuminen olisi ollut nopeampaa. Itse paranin lopullisesti siinä vaiheessa, kun tajusin mitä kaikkea voinkaan hankkia menetetyllä rahalla ja kuinka mukavaa on, kun tilillä on katetta.

Muista, että kyseessä on sairaus. Älä syyllistä vaan ole myötätuntoinen. Kerro olevasi huolissaan hänestä. Voitte ottaa vaikka jonkun yhteisen tavoitteen. Vuosi pelaamatta ja niillä rahoilla yhteinen loma tai jotain vastaavaa.

Yritän ehdottaa että alamme yhdessä seuraamaan hänen rahankäyttöään. En usko että hän suostuisi siihen että hoitaisin hänen raha-asiansa kokonaan.

Sain suurimman osan rahoista häneltä takaisin ja loputkin hän lupasi maksaa. Pelaamisongelmaa hän ei myönnä, ei kuulemma yleensä pelaa, tämä oli yksittäistapaus. Hurjalta kuulostaa jos oikeasti ensimmäinen lipsahdus olisi noin iso, mutta toisaalta en tunne muita pelureita joten en tiedä miten ongelma kehittyy.

Itse tosiaan aikoinani olin pelaaja ja aika pienestä se lähti. Kyllä tuo tilanne kuulostaa jo todella vakavalta. Tuo ehdottamasi tilien seuranta on hyvä juttu. Kun tietää, että joku myös näkee tilitapahtumia, häpeän myötä kynnys pelata laskee. Kannattaa myös selvittää, ettei hän ole ottanut velkaa/pikavippejä. Tuokin on ikävä kyllä melko tavallista. Lue vaikka täältä eri pelaajien kokemuksia, niin saat käsityksen mistä ongelmassa on kyse.

Avovaimo lupasi jo että saan nähdä hänen tilitietonsa, mutta tänään kotiin tullessa hän antoikin pankki- ja luottokorttinsa minulle ja pyysi minua säilyttämään niitä ettei hän enää pääse pelaamaan. Minusta ainakin kuulostaa hyvältä että hän nyt myöntää peliongelmansa ja haluaa lopettaa. Oli kuulemma ollut pelaamassa ja joku tuntematon oli tullut puhumaan ja kehoittanut lopettamaan, se oli hiukan herättänyt.

Hyvä, että tilanne on hoidossa nyt! Ongelmia tulee aina elämässä vastaan, onneksi kohdallanne ei ole tapahtunut vielä mitää peruuttamatonta! :slight_smile: Siitä se lähtee päivä kerrallaan, tärkeä tosiaan on nollatoleranssi peleihin. Muista olla kannustava äläkä syyllistä liikaa. Kyse on kuitenkin vakavasta riippuvuudesta, jollainen voi syntyä kenelle vain. :slight_smile: