Avomiehen peliriippuvuus ja velat

Olen seurustellut avomieheni kanssa pian 2 vuotta kunnes eilen sain selville, että hänellä on velkaa monista eri pikavippifirmoista. Hän oli veloissa jo silloin kun aloimme seurustella, mutta ei halunnut kertoa minulle mitään ettei juttu kaadu siihen. Velkaa on n. 5000e, ja hän on yrittänyt selvitä niistä yksin. Viime vuoden lopulla velkaa oli enää 800 euroa, mutta pakollisten kulujen vuoksi velkaa oli pakko kuulemma ottaa lisää. Jos olisin asiasta tiennyt silloin, olisin voinut auttaa. Enää en voi, ei minulla ole tuollaisia rahoja eikä hän halua että osallistun velkojen maksuun. Järkyttävää, että n. 4 kuukaudessa velkaa on tullut lisää yli 4000e?! Omien sanojensa mukaan hän on päässyt riippuvuudesta eroon eikä halua enää pelata, ja myönsi itse että on ollut riippuvainen. Mietin kuitenkin, että hän on pelannut myös tänä vuonna isoja summia, koska ei vippejä olisi muuten noin paljoa. Luottotiedot hänellä on kuitenkin kunnossa, koska hän on ottanut aina uuden vipin, jonka on käyttänyt toisen vipin maksuun… kierre on valmis.

Mitä ihmettä tässä voi tehdä. Tuntuu, että en tunne koko ihmistä enää, ja että koko suhteelta lähti pohja alta. Luotin häneen 100% kaikessa, tuntuu niin petetyltä. Tavallaan ymmärrän kuitenkin, miten vaikeaa kertominen olisi ollut ja hän sanoi itse, että ei tiedä olisiko pystynyt kertomaan, ellen olisi saanut itse selville asioita. Mies oli todella helpottunut kun sai kerrottua koko jutun eikä tarvitse enää salailla. Hän ei ole kertonut asiasta kenellekään koko aikana, koska häpeää sitä niin paljon.

Saimme asioita kuitenkin selvitettyä niin, että hän ottaa nyt pankista lainan, jolla maksaa kaikki vipit pois jotta pääsee eroon niistä firmoista. Sitten lainaa lyhennetään kuukaudessa niin paljon kuin mahdollista. Hän sanoin myös, että avaa uuden tilin jolle palkka tulee (on siis vakituisessa työssä), ja minulla on tunnukset tilille. Tuntuu kuitenkin todella ahdistavalta “kytätä” aikuisen ihmisen tekemisiä ja rahankäyttöä. En ole äiti. Pelkään kuitenkin luottaa häneen aivan täysin, joten voi olla että käyn tiliä silloin tällöin katsomassa. En tiedä miten saan luottamuksen takaisin. Mies kuitenkin sanoi, että hän haluaa olla luottamuksen arvoinen, mutta voiko pelkällä tahdonvoimalla selvitä? Itse hän on sitä mieltä, että pelaaminen ei enää ole ongelma, eikä hänen tarvitsisi käydä missään juttelemassa asiasta. Minä kuitenkin haluaisin mennä juttelemaan ja saada uusia näkökulmia asiaan.

Tänään kun jäin yksin kotiin, ahdistus purkautui ihan järkyttävällä voimalla. En voinut muuta kuin itkeä, enkä uskonut että minulle voi käydä näin. Mieleen tuli lapsuudesta muistot, kuinka “vahdin” äitiäni, että hän ei voisi juoda. Nyt on ikäänkuin sama juttu. En tiedä miten paljon minun pitää varoa sanojani tai tekojani, ettei omalla toiminnallani olisi minkäänlaista negatiivista vaikutusta mieheen. En tiedä jaksanko olla varpaillani. Rakastan miestä ihan kauhean paljon, ja hän rakastaa minua. Haluaisin jatkaa hänen kanssaan, ja suunnittelimme mitä kaikkea voimme tehdä tulevaisuudessa kun laina on maksettu. Haluaisin toteuttaa ne suunnitelmat juuri hänen kanssaan, mutta pelkään, että jos satutankin itseäni.

Hei, kantsii lukea Tommy Hellstenin kirjoja, juuri sinun tilanteesta kertovia jossain alkoholistin lapsesta tulee puolisoaan tukeva uhri. Ei pahalla, mutta hänen kirjoistaan olen itsekin saanut paljon tukea.

Pidä ne nettitunnukset ja pyri varmistamaan ettei miehesi pelaa. Kun pelipiru vie, niin tunnissakin saa hassattua aika monta pikavippiä ja sitten tilanne on entistä tummempi. Enpä usko että kovinkaan monesta pankista antavat lainaa kun näkevät että pikavippejä ottanut. Pyrkikää tukemaan toisianne, ottamaan kissa pöydälle ja erittelemään kaikki tulot/menot. Jos mies ei tähän suostu, niin nosta kytkintä.

Juu, kiitos vinkistä, täytyy lukea. Meillä on lainalle takaaja, joten toivotaan että laina saataisiin. Olemme keskustelleet todella paljon tästä asiasta, ja mies sanoi, että hänellä ei ole enää syytä pelata ja hän haluaa aloittaa uuden elämän. Aion silti välillä katsoa tilejä, jotta luottamuksen palauttaminen olisi helpompaa. Katsottiin eilen yhdessä tämän vuoden tiliotteita, ja hän oli pelannut todella paljon. Päivittäin, jopa 100 euroa.

Jos kuitenkin pelaaminen jatkuu, niin en aio katsella sitä. En halua, että joudun pelkäämään että milloin paljastuu taas tuhansien eurojen pikavipit… ajattelin muutenkin käydä ensin yksin puhumassa psykologilla, koska asian esiintulo oli todella järkyttävää, kun luulin että kaikki oli hyvin. Sen jälkeen menemme miehen kanssa yhdessä keskustelemaan. Toivon niin kovasti, että kaikki kääntyy vielä hyväksi. Nyt ainakin uskon, että niin käy :slight_smile:

Toisaalta olo on nyt tosi helpottunut, kun miehen outoon käytökseen, tilien ja rahatilanteen salailuun tuli syy. Ajattelin ensiksi, että mies ei ole voinut rakastaa minua oikeasti kun on pystynyt valehtelemaan ja salailemaan asiaa koko seurustelun ajan. Nyt kuitenkin kun katson miestä, niin näen sen saman miehen joka minulla on ollutkin, mutta nyt tiedän myös hänen heikkoutensa ja aion tukea häntä niin hyvin kuin pystyn, niin kauan kun se ei käy itselle liian raskaaksi.

Hei, toivotaan että saatte arjen taas toimimaan. Se on vaikeaa tietysti jos koko ajan pelottaa mitä se mies touhuaa koneella tai huoltamolla…pirullinen juttu tämä peliongelma, se lupaa pelaajalle paljon muttei loppupeleissä anna mitään takaisin. Onhan näitä juttuja isojen pottien voittajista, jotka loppupeleissä pelaavat kaikki takaisin. Sanopa se miten miehesi saisi kaidalle tielle, itse varmasti tiedät arjessanne parhaan ratkaisun. Itse aina suosittelen koko nettiyhteyden katkaisua. Jos rahaa on maksaa laskuja niin voi käydä kirjastossa tai kaverin koneella maksamassa niitä verkkopankissa tai pankin aulassa.

Loppupeleissä nettiyhteys itselle on tullut maksamaan paljon eekuja, en koskaan olisi kehdannut pelata niin paljon kuin mitä olen nyt pelannut jos olisi pelannut jossain Ärrällä tai huoltsikalla :smiley: Netissä sitä pääsee humahtamaan nettimaailmaan jossa kukaan ei toru tai sääli tai opasta, sitä vaan pelailee hauskoja mukavia pelejä.

Kaidalle tielle päin ollaan kovasti menossa :slight_smile: miehen ongelmana on ollut pelkästään pelikoneet, joita on juurikin huoltsikoilla yms pelannut. Netissä ei ole pelannut rahapelejä. Hän sanoi itse, että ei nosta itselleen käteistä ollenkaan, jotta näen verkkopankista mihin hänen rahansa menevät. Mitään epäluottamuksen aihetta ei ole tullut. Pystyn jopa luottamaan häneen ja uskon että hän ei pelaa (välillä mietin, olenko liian naiivi kun jo viikon jälkeen olen näin varma. Mutta syytön kunnes toisin todistetaan :wink:. Laina-asiatkin ovat vetämässä, ja ensi viikon aikana pitäisi tulla päätös.

Olemme suunnitelleet yhteistä tulevaisuutta ja mies sanoi, että odottaa todella että päästään elämään oikeaa elämää ja matkustelemaan yhdessä, mitä emme ole voineet koskaan tehdä rahantilanteen takia.

Meidän suhde on parantunut todella paljon jo tässä viikon aikana. Mies on paljon enemmän läsnä kuin ennen, ja juttelemme kaikesta paljon enemmän. Suunnitellaan yhdessä rahankäyttöä ja mietimme mihin on varaa ja mitkä asiat täytyy hoitaa ensin. Rakastan tätä avointa ilmapiiriä, kun kaikesta pystyy puhumaan!

Moi. Mikä tilanne tällä hetkellä. Tosin itse en usko mieheni lauseisiin että kaikki on kunnossa ja kun nyt nämä saan maksettua. Olemme olleet 2 vuotta yhdessä ja tämän asian olen tiennyt viime syksystä jolloin poraten kertoi yli 4000e vipeistä. Kertoi että helpotti ku sai sanoa. Lupasi että nyt loppuu. Tilitietojaan ei ikinä näytä. Netti tikun olen vienyt nykyisin mennessäni koska tiedän että tässä asiassa osaa valehdella uskottavasti,muuten ei valehtele. Viel2 velkaa yli 4000. Eli pelannut on. Ja todellista velkaa en edes tiedä koska ei näytä mitään. Pyysi jos ottaisin 4000 lainaa,jotta maksettaisiin vipit.

Meillä sama tilanne, mutta niin, että minä olen se joka on vippejä ottanut ja pelannut. Kaikki ei suinkaan ole mennyt pelaamiseeen vaan ihan arjen pyörittämiseen. Perheessämme on ollut tulehtunut tilanne jo useamman vuoden ajan ja minä olen yrittänyt sinnitellä ja hoitaa kodin ja maksaa laskut, kun ei ole miestä kiinnostanut laskupinoa katsella. Nyt sitten alkoi ihmettelemään, että mitä laskuja sinulle tulee kun vippifirmojen laskuja tuli kotiin. Alkuun selitin ympäripyöreitä vastauksia, mutta lopulta tunnustin, että pikavippilaskuja ja kuinka paljon. Pyysin, että hän takaisi minulle pankkilainan, jolla saisin maksettua vipit pois. Tähän hän suostuikin, mutta sen jälkeen olen ollut hänelle pelkkää ilmaa. Yritin kertoa hänelle kuinka paha olo minulla on ollut jo pitkään, mutta vastaus oli että pitää sitten olla siellä missä on hyvä. Olen miettinyt asunnon hankkimista ja pois muuttamista, sillä tälläisestä tilanteesta kärsii kaikki. Haluaisin parisuhteemme jatkuvan, mutta en tälläisenä jossa toista kartellaan eikä puhuta mitään.

Hei!

Oletkohan Niinrikki123 vielä keskusteluissa mukana? Oli mukava lukea, kuinka teidän perheessä puoliso on sitoutunut pelaamattomuuteen itse. Haluaa kertoa asioista ja pitää näkyvänä tekemisiään. On selvästi oivaltanut oman tilanteen ja pyytää siihen sinulta apua. Miten teillä nykyään menee, onko tilanne säilynyt ennallaan?

Minusta oli surullista, Tulppu, että miehesi käänsi sinulle kokonaan selän asian paljastuttua. Oletteko päässeet keskustelun alkuun ja miten sinun taistelusi pelaamista vastaan etenee? Saatko siihen tukea psykologilta tai joltakin muulta taholta? Tässäkin minusta on hienoa se, että sait kerrottua asian oikean puolen ja kuulostaa siltä, että otat oman riippuvuuden tosissaan. Myönnät sen itselle. Samalla toivot, että puoliso kuulisi sinua ja tukisi matkallasi. Ehkä hän on vain sydämistynyt ja miehenä ei osaa näyttää tunteitaan. Se, että häntä suututtaa tai että hänellä on ikäviä tunteita pelaamistasi kohtaan, on hänen oikeutensa. Mutta kyllä hän toivon mukaan näkee myös lopulta sinun oman matkasi, kun pidät siitä kiinni.

Ei me muuta voida, kuin olla uskollisia omalle itselle, olemalla rehellisiä itsellemme ja pitämällä itsestämme huolta. Pelaamattomuus tuo suurempaa iloa elämään kuin pelaaminen ikinä, näin olen kuullut lopettaneilta. Siitä elämä on alkanut. :slight_smile:

Voimia!

T. sortsima