Avautumista

Ihan ensin kiitos kaikille palstalle kirjoittaneille. Olen käynyt usein lukemassa tekstejä, jo monen kuukauden ajan. Tämä tuntuu välillä ainoalta paikalta missä pelataan rehellisyydellä. Sekä itseä että muita kohtaan.

Minulla ei kenenkään muun mielestä ole ongelmaa, mutta jos minusta itsestäni tuntuu että on, niin eikö se silloin ole niin?

Vähän päälle parikymppisenä meni lujaa. Tai ei oikeastaan lujaa, vaan todella surullisesti. Oli sekamuotoista masennusta, sen lääkitystä, suuria elämänmuutoksia (vanhempani erosivat ja äitini teki itsemurhan), ahdistusta. Ulkona piti käydä vähän irrottautumassa arjesta ja yhtäkkiä huomasin että siinä 22-vuotiaana olin viettänyt noin kaksi vuotta elämästäni ollen joka päivä ainakin silleen niinku pikkasen hiprakassa tai pikkuisen krapulassa. Vähän ja vähän, tai enemmänkin. Terapian avulla ja pitkällä sairaslomalla sain nostettua itseni siitä suosta ja oltua kokonaan selvinpäin hieman alle puoli vuotta, sen jälkeen arvelin että homma on hallinnassa ja osaan ottaa maltilla. Tästä on nyt aikaa lähes viisi vuotta, mutta hiljallen se on hiipinyt takaisin elämään, juominen. Ei tosin onneksi samassa mittakaavassa kuin aikanaan mutta kuitenkin. Alkon ohi mennessä mukaan tarttuu kuin ihan vahingossa muutama pullo viiniä, juon helposti illassa kaksi pulloa kotona yksin ollessani, en tosin usein, ehkä kerran kahdessa viikossa, mutta yksi hulahtaa helposti mikä tahansa viikonpäivä, ihan siinä vaan ruokaa laitellessa tai telkkaria katsoessa. Opiskelen ja teen keikkatyötä ravintola-alalla joten töiden jälkeen on “ihan normaalia” mennä käymään “muutamalla” eli ainakin kolmella tuopilla ja sitten on tietysti opiskelijabileitä ja muita puolituttujen kissanristiäisiä joissa tulee otettua kuppia vielä roisimmalla tahdilla - en suoraan sanottuna edes viihdy bileissä niin hyvin, mutta kun niitä ns oikeita ystäviä ei oikein ole, on pinnalliset ihmiskontaktit parempi kuin ei mitään.

Opintoni ovat edenneet siinä tahdissa kuin niiden pitääkin, ehkä hieman alisuorittaen mutta kuitenkin ja työni olen hoitanut aina kunnialla (kerran olen tosin joutunut kunnialla selvitäkseni liruttemaan kossua tuoremehuun, kun lähdin kankkusessa paikkuuvuoroon) mutta olen ahdistunut eikä tämä tunnu hyvältä.

Kaikki sosiaaliset kontaktini liittyvät kuitenkin tavalla tai toisella juomiseen, mitään sellaista järkevää missä tapaisi uusia ihmisiä, en ehdi opinnoilta ja työnteolta harrastaa. Aiemmin join joka päivä, joo ei ole enää sitä, eli tavallaan se suurin ongelma on takanapäin, mutta nykyisin olen yksin kotona kännissä pari kertaa kuussa, pari kertaa kuussa hyvässä simassa ulkona, useamman kerran pikku hönössä ja pari kertaa aivan totaalisen lärvit, baarissa mopo lähteekin yleensä aivan käsistä varsinkin jos ei ole mitään sellasta virallista seuraavana päivänä ja kun annoksia lähtee myöhemmin laskemaan niin ei kahden käden sormet riitä alkuunkaan. Muisti on mennyt monta kertaa ja tuntuu että pätkii muutenkin, vaikka en kuulemma kännissä ollessani vaikuta siltä että olisin mitenkään “erityisen kännissä”, olen hyväkäytöksinen jne.

Olen satunnaisesti tapaillut toisella paikkakunnalla asuvaa hieman vanhempaa miestä, hän ei sen suuremmin dokaa mutta ottaa kuitenkin ja tuhahtaa kun olen esittänyt että minä en ehkä haluaisi. Minulla ei ole hänen nähdäkseen mitään ongelmaa, kun työt ja koulu pyörii hyvin enkä “näytä juopolta”. Työkavereiden mielestä mulla ei myöskään ole ongelmaa koska enhän ole koskaan jäänyt töistä pois tai tullut paikalle kännissä ja ainoastaan kerran krapulassa viimeisen vuoden sisään. Kurssikavereiden mielestä ongelmaa on vielä vähemmän, sillä sehän on vaan mahtavaa että voi vetää kaksin käsin ja silti suoriutua hommista. Enkä minä tietenkään pysty olemaan niin itsekäs että veisin kenenkään näiden ihmisten aikaa, tai edes yrittäisin sitä, kertomalla millaista tämä elämä minulle oikeasti on ja paljonko viiniä, kaljaa ja kossutuoremehua oikein menee.

En ole vielä kolmeakymmentäkään ja inhoan itseäni, enkä keksi kuin äärimmäisiä keinoja tämän tilanteen kehittymisen katkaisuun, mistä en siitäkään pidä enkä niitä haluaisi lähteä toteuttamaan, vaikka tiedän että pitäisi. Minun tulisi lopettaa nämä työt ja löytää uusi joka sopii opiskelun aikatauluun, yrittää löytää järkeviä ystäviä, yrittää löytää oikea, kunnollinen parisuhde ja kaikki vaan tuntuu niin toivottomalta ja mahdottomalta vaikka ihan hyvin tiedän, mitä kaikkea pitäisi tehdä. En oikein uskalla. En vaan oikein tiedä mitä jää jäljelle jos lopetan juomisen. Alkoholi on lohduttaja, ystävä, pelastaja, keskustelun avaaja, rentouttaja, tsemppaaja, nukuttaja, halun nostattaja, talvi-illan lämmittäjä, ajatus joka piristää kesken kammottavan pitkän luennon tai sen viimeisen kitutunnin ennenkuin työpaikalla tulee pilkku keskiviikkoiltana. Minusta tuntuu että se on saanut minut ansaan.

Tämän kirjoitettuani on nyt sellainen olo että tekis mieli pyytää jostain syystä anteeksi mutta ehkäpä ei kuitenkaan ole nyt sen paikka. Jotain muuta sen sijaan kyllä varmasti tarttis tehdä.

Vaikuttaa vahvasti siltä, että olet todellisessa koukussa etanoliin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kyseessä on erittäin kova huumausaine ja haitat sen mukaiset niin fysiikkaan kuin psyykkeeseenkin.

Minäkin koin joskus alkoholin vaikutukset samantyylisesti kuin sinäkin nyt kuvaat. Se kaikki oli vain harhaa. Tällä tavoin juuri kovat huumausaineet toimivat, ne vääristävät ajatuskulkuja, tunne-elämää ja aiheuttavat pakkomielteen.

Sinuna minä hakisin apua tilanteeseen. Joko ihan A-klinikalta tai AA-ryhmistä.

Tsemppiä, et ole ainut tuohon ansaan langennut!

Kauanko kesti että alkoholia ei enää tarvinnut miettiä?

AA-ryhmään menokynnys on todella korkealla. Ehkä se jossain vaiheessa on kuitenkin ajankohtainen asia, kunhan tässä saa ensin oman pään sisällä perusasioita palloteltua.

Omatoimisen muutoksen ohjelma-osioon olen tutustunut ja viimeisen viikon harjoitellut suunnittelua ja hallintaa sekä myös kieltäymystä. Alkoja on ohitettu menestyksekkästi, jos näin voi sanoa! En ole myöskään ryypiskellyt yksin vaan olen koittanut keksiä kotona muuta puuhaa, lähtenyt lenkille, aakkostanut kirjat hyllyssä, tällaista pientä näpertelyä. Vajaa viikko on tietysti vasta vajaa viikko mutta päivä kerrallaan kai näissä asioissa vaan voi mennä, selvinpäin ei voi olla kuin siinä hetkessä mikä on käsillä.

Pitäisin siitä, jos alkoholi voisi olla osa elämää mutta mukavana nautintona, kohtuullisesti käytettynä, ilman ylilyöntejä, sen takia olen pitkään sysännyt ajatusta täysraittiudesta pois mielestä, mutta ehkä tällainen “puhdistautuminen” pitäisi ainakin aloittaa ihan täysin kuivalla kaudella ja sen aikana miettiä millaista suhdetta alkoholiin toivoo, oli se sitten raju vähentäminen tai kokonaan raitistuminen? Miten muilla on mennyt? Vähentäen vai kerrasta homma poikki?

No tuota, kuinkas sattuikaan. Itsellä tuli pari päivää sitten tasan kolme kuukautta tipatonta, elikkä 90 päivää vesilinjalla. Nyt kuitenkin ajattelin ihan huvin vuoksi dokata perinteiset perjantaiperseet ja lauantai-aamun tasoittavat, yhteensä 24 annosta. Ilman muita ihmisiä, kaikessa rauhassa kuten olen aina tehnyt, ilman mitään erityistä juomista laukaisevaa. Tuntuu vain kuitenkin hyvältä olla oman elämäänsä herra, myös huumeita käyttämällä, ei niistä kokonaan erossa pysymällä.

Sen verran hyviä kokemuksia tuosta viimeisimmästä kolmen kuukauden tipattomasta, että suosittelen pidempää nollajaksoa, ennenkuin jatketaan nautiskelujen saralla. Ihan vaan kehon ja mielen terveyden kannalta, sekä ennenkaikkea, uteliaisuudesta että mitä tapahtuu? Hirveän paljon ihmiset ovat olleet pettyneitä päihdelinkissäkin kun ovat “ratkenneet ryyppäämään”, mutta itse ajattelen asian kuten sinäkin, että huumeet tuovat elämään mukavaa nautintoa kohtuudella käytettynä.

Ehdotukseni: Pidä muutaman viikon pituinen tauko. Olen lähes varma että olet siitä ylpeä jälkeen päin! Kirjoita ihmeessä vaikka päivittäin myös tänne. Se selkiyttää aika tavalla myös sitä miten aiheen kokee itse. Ja mikä tärkeintä: Kirjoita erityisesti silloin, jos satut juomaan. Juuri ennen juomista sekä sen aikana. Useimmat kun tuppaavat kirjoittamaan vain krapulassa kun ei ole enää kivaa. On tärkeää kirjoittaa myös positiivisia asioita, koska ne tuppaavat unohtumaan, jolloin niitä pitää lähteä uudestaan ryyppäämällä hakemaan.

Positiivisuutta elämään! :wink:

^Jännästi väheni sun 12 kk:n tavoite kolmeen kuukauteen. Hyvä breikkihän sekin on toki. Ei vaan välttämättä pysy tossa sun 24 annoksessa vaikkei toleranssia olekaan, ja voin kertoa että itse sain 2 päivän ryypiskelystä ja 1 päivän “tasoittelusta”, ehkä yhteensä n. 30 annoksesta, suurin piirtein karmeimman krapulani koskaan. Jos meinaat hakea oikeutusta dokailullesi niin totta kai kannattaa kirjoittaa ylös niitä hienoja nousuhumalafiiliksiä - mutta onko se oikeasti sen arvoista? Ei siitä kohtuukäyttöön, tai edes satunnaisdokailuun, useimmiten kuitenkaan päädytä jos ollaan seilattu jossain 100 viikkoannoksessa vuosikausia. Haluatko oikeasti heittää sen raittiuden tuoman, toki varsin tasaisen ja tylsän, mutta dokailumeininkeihin verrattuna kaikin puolin ylivertaisen fiiliksen kurkusta alas? :unamused:

^^ Itselläni ainakin seuraa 20 annoksen “perjantaiperseistä” nykyään lähes satavarmasti se, että putki jää päälle enkä ole vielä seuraavaan perjantaihinkaan mennessä selvinnyt… Mutta itsepähän päätät juomisestasi.

Erinomainen kysymys, jotta otettasko skaba? Auringonnousuun, eli aprillipäivään asti vejettääskö, G? :slight_smile:

Mielestäni Arkkitehdin täytyy kokeilla tämäkin (en sitä tietystikkään toivo ja kehoittaisin välttämään) polku. Ei alkoholisti useinkaan muuten usko tilaansa ennenkuin lyö tarpeeksi useasti päänsä mäntyyn.

Näin ainakin itse koin asian. Toivottavaa tietysti olisi, että alkoholistin ei tarvitsisi käydä yhtään syvemmällä kuin tarpeellista on.

Sinä Arkkitehti varmaan myönnät, että nyt perjantaina haluat päihdyttää itseäsi, mutta aivan hyvin itsekkin tiedät sen, että jos sen teet alkoholilla olet jossain vaiheessa (viikon, muutaman kuukauden tai puolenvuoden kuluttua samassa pisteessä kuin aikaisemmin)

Tule sitten ainakin rehellisesti kertomaan oloistasi kun täriset pelkotiloissasi osastolla kun taas odottelet sitä mansikkapami-liuostasi.

Enpä taida, mun skabailut on skabattu. Ei jaksa. What’s the point?

Juurikin näin, kiitos kaikille jotka messissä mukana! :slight_smile:

Minä olen kokonaan luopunut ajatuksesta että joisin vain muutaman kaljan, tai ylipäänsä vähentäisin yhtenä ryyppyiltana juotavan viinan määrää. Hirmuista itsen kiusaamista olisi sellainen. “Sopiva” määrähän lisääntyy vuosien ja kokemuksen myötä, ei vähene.

Siksipä olen viime vuosina juonut putkeen silloin kun olen juonut ja sitten ollut kokonaan raittiina muutamia viikkoja.

Nyt olen taas kerran ollut kokonaan raittiina muutamia viikkoja. Useista edellisistä raittiina olemisista poiketen kokeilen nyt myös kokonaan lopettamista. Se kokeilu kestää minkä kestää, päivän kerrallaan.

Suosittelen vähintään kolmen viikon täysraittiutta. Sitten alkaa tietää miltä sellainen tuntuu. Jos juo säännöllisesti useita kertoja viikossa niin olo muuttuu yhä surkeammaksi pikkuhiljaa, ilman että sitä itse huomaa.

MarleenaK, mulla oli ihan samanlaisia ajatuksia kuin sinulla vielä muutama vuosi sitten. Ja harrastelin alkon kanssa samalla tavalla kuin sinäkin nyt. Kuulostaa todella tutulta. Ja miten kävi kun yritin vimmaisesti sitä ns. kohtuukäyttöä? No, huonostihan siinä kävi. Tilanne paheni pahenemistaan ja viimeiset pari vuotta oli todella jyrkkää syöksykierrettä. Nyt jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut paljon helpompaa, jos olisi tajunnut lopettaa koko alkon kanssa läträilyn jo paljon aikaisemmin. Monelta murheelta olisi silloin säästynyt.

Mutta sinun pitää juoda ja yrittää sitä kohtuukäyttöä niin kauan kun juotatuttaa. Ja ihan itse sitten päättää suunta mihin menet, ei kukaan voi sanoa tai määrittää puolestasi oletko alkoholisti tai ongelmakäyttäjä. Ja kuka tietää, ehkä pystytkin siihen kohtuukäyttöön, minä en pystynyt. Sen vaan sinulle sanon, että raittiudessa ei ole mitään negatiivista kun sen ns. oivaltaa, ainakin tämän Kulauksen elämä on muuttunut vain parempaan suuntaan kun korkki on mennyt kiinni.

Moikka MarleenaK!

Aloin miettimään, että saat muistin menetyksiä. Mulla ne oli merkki tulevasta syöksykierteestä. Empä minä sitä silloin tiennyt. Oli mulla tietty masennusta taustalla, mutta alkoholinkin käyttö synnyttää masennusta ja pahentaa sitä niin se kyllä lamaa ihmisen. Myös se jos nuo muistinmenetykset pahenee ja teet jotain peruuttamatonta…

Viimeksi kun avasin korkin, niin korkkasin samalla rikosrekisterin… :open_mouth: Eipä sillä kai väliä kun viina pohjille vienyt. Mäkin 32v. Älyähän pitäis ajoissa, mutta kun on pää umpiluuta. Vähän harmittaa tämä tilanne, mutta kai sitä tästä jotenkin… Oliskohan se ollut 25v kun mietin, että taitaa tässä juomisessa olla jotain ongelmaa - taisimpa jossain foorumilla kysäistä asiasta. Aika nopeasti tuo alamäkikin alkoi tuolloin - parin/kolmen vuoden kuluttua…

Tarpeeksi kun juo, niin pääsee Kelan sponsoroitavaksi kokopäiväjuopoksi, niin kuin minä. Sekö on tavoitteesi?