Autio maa

Luin joskus jostain, että alkoholisoituminen kestää kymmenen vuotta. Muistan kuinka kaksitoista vuotta sitten join ensimmäistä kertaa alkoholistisesti. Istuin olohuoneen lattialla, puolivuotias lapsi jokellellen vierelläni ja join. Join arki-iltana yksin kotona lapsen kanssa tölkillisen olutta. Se helpotti oloa, se helpotti yksinäisyyden tunnetta ja epätoivoa. Auttoi jaksamaan illan pitkät tunnit. Tuolloin se oli se yksi tai kaksi tölkkiä. Nämä vuodet ovat sisältäneet erilaisia vaiheita, on syntynyt toinen lapsi, on ollut täysraittiuttakin pitkiä aikoja. Viimeiset viisi vuotta olen ollut jotenkin huolissani, tiedostanut että minulla on jonkinlainen ongelma. Ei kuitenkaan iso ongelma, sellainen pieni - jokaisellahan on joitakin ongelmia elämässään. Olen muutaman kerran yrittänyt vähentää, onnistunut siinä ja jonkin ajan kuluttua palannut vanhaan. Olen laskenut riskirajoja, olen miettinyt, murehtinut, salaillut ja välillä hävennyt niin helvetisti.

Vajaa kaksi viikkoa sitten vietin ystävien kanssa iltaa yhdessä, ihan mukava päihtynyt ilta. Paljon puhetta ja iloa, musiikkia ja maailmanparannusta. Valvoimme aamuyölle. Mutta se aamu. Se krapula oli jotakin hirmuista. Olen ollut pahemmassakin kunnossa, mutta jotenkin se vaan tuntui henkisesti niin pahalta että päätin taas tehdä jotain. Minulla ei ole vielä tällä kertaa ollut suurempia ongelmia olla ilman, mutta kaikki koetinkivet ovat vielä edessä. Olen lomalla, työ ei stressaa ja voin keksittyä tähän, voin suunnata tahdonvoimani juomisen välttämiseen. Itse asiassa se on ollut yllättävän helppoa. Ensimmäset viisi päivää olin todella väsynyt, nukuin pitkiä yöunia ja päiväunia. Sadan kilometrin ajomatka tuntui ylivoimaiselta keskellä päivää, melkein nukahdin rattiin. Väsymyksen jälkeen tuli alakulo ja haikeus, mitä nyt teen? Olenko menettänyt ainoat ystäväni, siiderin ja punaviinin? Olin apea, flegmaattinen ja kaikille nuiva, lyhytsanainen. Tunteet vaihtelivat laidasta laitaan, purskahdin itkuun pelkästä ahdistavan asian ajattelemisesta. Mitä teen nyt? Kaikki nämä illat ja yksinäiset hetket, miten selviän niistä ilman tölkkiä tai lasia?

Ihmettelin oireitani, eikö juomisen lopettamisen pitäisi avata taivaan portit jo viikossa? Tämä ei mene nyt niin kuin kuvittelin. Siksi eksyin tänne, olen nyt kaksi päivää vähän väliä lukenut tätä palstaa. Erityisesti keski-ikäsiten naisten ketju on pysäyttänyt minut. Taidan olla ihan oikeasti alkoholisti. Vaikka juominen on välillä ollut alle riskirajojen, vaikka olen akateemisesti koulutettu, vaikka perheasiat ovat kunnossa, vaikka hoidan hyvällä menestyksellä haasteellista työtä, vaikka harrastan itse monenlaisia asioita vapaa-ajallani, kaikesta huolimatta näyttäisi loppujen lopuksi siltä että olen kehittänyt itselleni riippuvuuden. Riippuvuuden siihen alkuhumalan kuplivaan tunteeseen, rentouteen ja hilpeyteen. Sellaisen riippuvuuden mikä on tarkoittanut sitä, että vähintään neljänä iltana viikossa on kulunut vähintään neljä alkoholiannosta. Usein enemmän, usein vähän salaa ja piilotellen. Olen ollut arkiaamuna krapulassa, päätä on särkenyt ja sielua korventanut. Jotenkin kun pari päivää sitten tajusin ja myönsin itselleni tämän tosiasian, olen alkanut tuntea itseni vahvemmaksi. Ongelman myöntäminen, todellisuuden kohtaaminen on varmaankin hyvä alku. Toivon sille tarinalle onnellista loppua, mutta karikoilta tuskin vältyttäneen. Haluan kirjoittaa ajatuksiani ylös, ehkä vähän saada virtuaaliempatiaa, olalle taputuksia ja kannustusta. Olen kuitenkin asiani kanssa aika yksin irl.

Tuttuahan tuo on, välillä menee paremmin ja taas kaikki romahtaa, voi olla ettet koskaan ala juoda päiviä putkeen vaan pysyt tuossa välimaastossa, mutta yhtä kaikki, jos se vaivaa sinua niin silloin kannattaa miettiä miksi pilata elämää niillä ihanilla juomilla, jotka eivät kuitenkaan anna sitä mitä haluat.
raitis elämä paranee paranemistaan vuosien myötä. yhtäkkiä alkaa tajuamaan ettei enää tarvi viinaa. Voi pitää hauskaa ystävien kanssa hullutellen mukana selvinpäinkin, parantaa maailmaa ihan selvin päin.
Niinhän minullakin oli kaikki hyvin jossain vaiheessa, oli työ, lapset, omakotitalo, autot pihassa ja harrastuksia. En tiedä mikä oikeasti tuli että aloin sitten juoda yhä enemmän ja enemmän. Väsyinkö siihen oravanpyörään, eikö se elämä ollutkaan niin mukavaa ja henkisesti antoisaa kuin toivoin, en tiedä. Sitten meni työ osittain konkurssin takia, osittain juomiseni takia kun en enää kyennyt hakemaan oikeasti töitä. oli aikaa juoda, ja sitten tuli aika että join monta päivää putkeen, päivisin hoipertelin krapulassa juoden aamulla ekana oluen. Eipä se enää ollut hauskaa.
Jostain se vain minuun tuli, halua löytää uusi elämä, halu elää juomatta. Erosin miehestä kun ajattelin, että mies se on joka minut saa juomaan, eipä auttanut, sama tahti jatkui. Mutta olin kuitenkin aloittanut uuden elämän hakemisen ja joskus krapulassa rukoilin, liekö se auttoi kun tapasin AA:ssa olevan ihmisen jonka kautta pääsin AA:n ohjelman kautta raittiiksi ja sitten muutaman kuukauden jälkeen myös ryhmiin.
Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan, eli kannattaa hakea se oma polku miten raitistua!

Juu, …

Tervetuloa mukaan. Näitä toipumistarinoita kannattaa todellakin lukea. Kaikessa rosoisuudessaan ne kertovat, mistä tässä jutussa on kysymys. Rohkeasti vain taudin kimppuun. Mitä aikaisemmin ongelmaan puuttuu, sitä suuremmin siitä hyötyy. :smiley:

No eihän ihanan raittiin elämän taivas ole minulle viikossa eikä parissa avautunut. Aikaa se vienee, sekä on siinä joutunut miettimään elämänsä kuvioita uudestaan. Hauskan pitämiseen ei todellakaan tarvita alkoholia. Selvästä päästä se onnistuu minulta kyllä manioisti. Lapset ovat hyviä opettajia hauskanpitoon. Muistelen kaiholla kollipoikain kanssa tekemiäni hölmöilyjä ja reissuja, muistellaan näitä välillä porukalla kaiholla!

“Mitä aikaisemmin ongelmaan puuttuu, sitä suuremmin siitä hyötyy.”

Parempi myöhään kuin liian myöhään.

Eihän se raitistuminen tosiaankaan heti taivaan portteja aukaise, mutta elämän laatu paranee aivan varmasti. Viinan aiheuttama ahdistus ja tuskaisuus poistuu aikanaan. Itse olen ollut kohta 6 v raittiina ja tämä onkin jo muodostunut elämäntavaksi :smiley: Normaalia, tavallista elämää ilman niitä hirvittäviä ahdistuskohtauksia, ilman morkkiksia. Kannattaa kokeilla, tähän voi jäädä koukkuun. :smiley:

""Normaalia, tavallista elämää ilman niitä hirvittäviä ahdistuskohtauksia, ilman morkkiksia. Kannattaa kokeilla, tähän voi jäädä koukkuun. :smiley:

Jees, jees. Tähän koukkuun tarttumista suosittelen kaikille ikään, sukupuoleen. uskontoon ja -mitä niitä onkaan -

Ei ratkea kaikki hetipuolenkaan heti- ei myöskään- jos päivän kerrallaan jaksaa katsella- mikään huonone. Siis minun nimeomaisessa tapauksessani!

Tämähän on vertaistukipalsta! Jään “innolla” odottamaan kuinka väärässä taas olenkaan- enhän pysty edes kohtuukäyttöön!!! En pystykkään!

Ystävällisesti teidän; - Hyvää yötä edelleenkin…

Pahoitteluni Kuusama, että ensimmäiseen kirjoitukseesi tulee tätä tekstiä:

Käyppä tuossa alla linkatussa ketjussa ensin…

viewtopic.php?f=42&t=35382&start=225
niin vähän selkiytyy tapsan sekava tarinointi.

Ja tapsa57, kaada nämä minulle kohdistetut kaunat tonne minun ketjuun, ei muualle!!!. Selkiskö? . Muille nämä viittaukset ovat vaan sekavaa höpinää.

Vai haluatko karkoittaa uudet kirkoittajat tältä palstalta, mitä? Mikä on motiivisi?

Paluu lähtöruutuun on tapahtunut. Ihan samat ajatukset kuin kesän alussa: tässä ei ole järkeä ja ahdistun kuoliaaksi. Kesä meni pitkälle tosi hyvin. Olin ihan kokonaan ilman alkoholia noin kuukauden, ulkomaanreissulla tuli juotua, mutta vain hyvin kohtuudella. Kun työt alkoivat alkoi taas samat rutiinit hiipiä arkeen: pari siideriä illalla ja perjantaina enemmän. Yksi työporukan risteilyreissu, morkkiksen kera kotiin sieltä. Nyt syyslomareissun morkkis niskassa. Olen taas niin alhaalla ja vihainen itselleni, miksi taas? Tänään vuorossa siis päivä yksi.

Jotenkin sitä “unohtaa” koko ongelman todella nopeasti. Iskee sellainen harhaluulo, ettei tässä ole mitään hätää, voihan sitä pari olutta ottaa tai avata viinipullon. Ja voihan sitä, mutta kun se aina loppujen lopuksi päätyy siihen että joku päivä juon liikaa ja en vaan voi elää sen kanssa. Tiedän paljon ihmisiä jotka vain naureskelevat, tulipahan otettua ja oli hauskaa. Olen vain niin ankara itselleni, ehkä se johtuu siitä että lähipiirissäni on vain hyvin vähän alkoholia käyttäviä ihmisiä. Yritän siis taas. :confused:

Luin aloituksesi kesältä, ja niin monta tuttua kohtaa siinä. Juuri tuollainen “ainahan nyt pari voi ottaa” tissuttelija olen minäkin. Ja taitavasti olen valehdellut kaikissa kyselyissä ja testeissä itseni kohtuukäyttäjäksi. Joskus duuni aamuina vähän krapulaa, mutta buranalla sen sai kuntoon. Ja niin monet kerrat olen päättänyt lopettaa sinä pahimpana morkkis aamuna, mutta kolmantena selvänä päivänä olen aina viimeistään retkahtanut. Sitä vastaan tässä taas taistelen.

Kuulostaapa tutulta. Olen nyt käynyt tätä tuttua morkkispaskaa läpi reilun vuorokauden. Itseinhoa, vanhojen asioiden kelaamista, häpeää, ja toivoa että aika nyt vain kuluisi. Pahalta tuntuu muistella ja ajatella niitä koko elämän aikana tapahtuneita övereitä. Väännän puukkoa haavassa ja muistelen niitä kaikkia, kiroan itseäni alimpaan helvettiin siitä etten ole jo oppinut aiemmin. Olen jo muutaman vuoden tiedostanut tämän asian, alkukesästä tajusin että haluan ison muutoksen. Haluan nämä paskapäivät pois elämästäni, haluan tämän häpeän ja salailun pois. Paha mieli tuntuu pahalta, olen surullinen ja ahdistunut.
Tunnen kehossani vieläkin alkoholin vaikutuksen. Turvonnut olo, jäsenet ovat jäykät ja hitaat. Kävin eilen illalla liikkumassa, todistamassa kai itselleni ja muille etten oikeasti ole krapulassa vaikka olinkin. Uskon että alkoholi vaikuttaa kehooni nykyään paljon enemmän kuin ennen. Tämän viimeisen retkahduksen myötä huolestuin tosissani myös terveydestäni. Olo oli yöllä juomisen jälkeen niin paha, ihan kuin en olisi pystynyt hengittämään. Luin tuolta muiden juttuja ja niistä mieleeni tuli, että ehkä se oli jonkinlainen lievä paniikkikohtaus. Olen viimeisen vuoden aikana kärsinyt päänsärystä joka voi kestää kolmekin päivää. Aina sen säryn laukaisee alkoholi. Olen saattanut arki-iltana ottaa ne muutamat siiderit, syönyt huonosti ja jo yöllä herään kovaan päänsärkyyn. Olen tutuille ja läheisille kertonut näistä säryistä, syystä en. Olen ne muutamat siiderit juonut salaa, en sitä yhtä, mutta ne kolme tai neljä muuta. Minua on kehoitettu monet kerrat menemään lääkäriin näiden särkyjen takia. En ole mennyt, koska tiedän itse syyn. En halua mennä lääkäriin valehtelemaan. Olen nyt kuitenkin miettinyt miten aion selittää juomattomuuteni muille ja tämä päänsärkyhän on hyvä syy. Aion sanoa että kokeilen onko sillä vaikutusta. Todella naurettavaa ja surullista että joudun miettimään mitä aion sanoa viikon päästä työpaikan juhlissa, mitä aion sanoa ensi jouluna jne. Jotenkin tämä suunnitelma kuitenkin lohduttaa ja helpottaa henkisesti. Nyt minun täytyy vain kestää nämä paskamorkkikset läpi ja suunnata katse eteenpäin. Elämässä on niin paljon muuta iloa, miksi pilata sitä iloa tällä?