Atomoksetiini adhd:n hoidossa?

Olen menossa vaihtamaan concertaa pois sivuvaikutusten takia, ja olen ajatellut joko stratteraa ( atomoksetiini) tai dexedrineä.

Vaikuttaa lyhyen googletuksen jälkeen että tuo atomoksetiini olisi aika hyväkin lääke ADHD:n hoitoon? Ja ehkä joskus hieman viihdearvoa :unamused:

Ite onnistuin viimein saamaan lääkityksen ja diagnoosin aikuisiän ad/hd:sta…
Kahden vuoden pallottelun jälkeen sain viimein käsiini strattera 40mg, huomenna alotan kuurin, saas sitten nähdä
jeesaako vaiko ei… Epäilen kyllä tuota stratteran viihdekäyttö arvoa, koska ei ole edes stimulantti, tuskimpa siitä
mitään kummempia oloja saa, mut auttaa varmaan kyllä siihen mihin on kirjotettukin… Mut jos jollakulla on kokemuksia ks.lääkkeellä
viihteilystä, kiinnostas kyllä kuulla! :astonished: Voi olla et varmaan 1-2kk:n jälkeen koitan vaihtaa lääkityksen metyylifenidiaattiin, ritalin tahi concerta taikka molemmat, vaix aika vastenhankasesti mulle kirjottaa nuita a-vitamiini johdannaisia, ja kaikki sen tähden ku jouduin päihdeseurantaan ajokortin takia, kotietsinnän yhteydessä ja yrtti sato pääty sikalaan… Kannabiskäryn vuoksi, nihkeesti nuita huum.reseptillä määrättäviä lääkkeitä kirjottavat… :confused:

itellä lähti conserta -54mg ku näkyi höpö heinä seuloissa :frowning:

Kaikki tutut ketkä atomoksetiinia saaneet ADHD:hen on kyl haukkuneet sen ihan paskaksi. Oma kokemus on että metyylifenidaatti on psyykkisesti ja fyysisesti raskaampi kuin deksamfetamiini. Metyylifenidaattilaskut menee pirilaskuistakin pidemmälle.

Sellaistakin kuin selegiliiniä määrätään ADHD:hen. Pehmeempi vaihtoehto stimuksi, ilman laskuja. Ja onhan se nootropiini eli älylääke myös. :smiley:

Tohon lisättäen en suosittele Ritalinia kellekkään, enemmin Consertaa joka on uudempi ja parempi teos, tosin ritalinia en ole koskaan maistanut, mutta consertaa 54 mg vai 56 mg en muista tähä hätää kumpi se oli olen käyttänyt vuoden verran kunnes respa meni vanhaks, nyt odotellessa että sais takas mutta vahvuuden pienennettynä kun meni vähä pipariks koko juttu itsellä, tuli napsittuu 7 kpl 54/56 mg consertaa muserrettuna ja jumantsukka kesti toipuu siitä 24 tuntii ensimäiset 6 tuntii yhtsoittoo nousuu jossain pilvilinnassa ja seuraavat 17 tuntii pää jumissa ettei tajunnut mist mitään. Ainoo todellinen huoli lääkkes on se ettei kantsi pali urheilla kun tuo pumppu saattaa pettää kun huimat yli 150 lyöntii minuutis jos meet kävellen et kantsii tsillata iisisti, kaljan kanssa halluja punaisia täpliä missä sattuu… Mut savujen kanssa meni melkein rajan taakse, näki enemmän halluja.
Johtopäätökset voi ottaa ite, Heng kohtaisesti kantsii lopettaa kaikki aikanaan… (Minä en lopeta koskaa).

joskus otin ritalinia viihdekäyttöön 80mg, laskuihin tepsi vasta toinen kakkosen santtu. Medikinetti on melkolailla samaa tavaraa.

Mua oikeasti ihmetyttää tää ADHD-lääkkeiden suosio viihteily-tarkoituksessa :open_mouth: … Mul tulee sekä dexest että consuist sivu-oireit (on siis adhd itelläni). Enkä tarkoita mitään koura-kaupalla otettua määrää vaan ihan 3 tunnin sisään jos on 2 tablettia ottan, ni oireet alkaa siit vajaan ½h:n päästä :confused: . Dexest tulee paljon lievemmät mut silmiä särkee tai näkökenttä on hiukan omituinen… Mielihyvää en siitä saa, puhumattakaan et pystyisin niiden avulla valvoa. Ainoa valvomiseen edes jollakin lailla liittyvä seikka jota välillä käytän noiden kanssa on, että mikäli on todella aikainen herätys laitan kellon soimaan ½h ennen nousemista ja otan aamu-lääkkeen. Tuolloin herään paremmin, koska normaalisti lojun sohvalla ja nukun istualtaankin siinä tv:n ääressä (vaik tarkoitus ois katsoa sarjaa) jopa useamman tunnin. Tuo lääkkeen otto ennen heräämistä saa mut jotenkin tekemään aamu-rutiinit aika-taulussa edes suurinpiirtein, vaikka vielä väsyttäisikin…

Itse olisin mieluiten ilman koko lääkettä, mut tämän päivää päälle viikon aikana jona koulua on ollut; oon neljästä kerrasta kerran ehtinyt bussiin (toisella kerralla sain kyydin parin pysäkin päähän että ehdin kyytiin), on jääny puhelin kotiin; samoin lompakko ja olen jopa ehtinyt hukata kelan tärkeän paperin jossa koulu on oman osansa täyttänyt myös sekä paljon muuta pientä säätöä jonka toivon tasoittuvan kunhan on päässyt kunnolla jyvälle koulunkäynnistä… Mulla toinen ongelma on se puhuminen & keskittyminen. Ei tarvi ku kuulla käytävältä meteliä ni en saa keskityttyä ja mulla on melko paljon tekemistä näin lääkittynäkin katsoa, etten kysele tunnilla turhia asioita tai “ole kuuntevani” (eli luulen kuuntelevani mutta omat ajatukset on liian pinnassa joten kaikki menee ohi; kaikki tietää varmasti tän mut ku se on jatkuvaa) ja kun annetaan tehtävä ni joudun nolona kyselemään et mitä pitikään tehdä… :blush: Mut sori, tää oli ihan offia…

Onks aloittaja rekkautunu ADHD-aikuiset RY:n foorumille? Siellä on kaikista adhd-lääkkeistä tietoa, mulla on menny vain consu ja dexe (kokeiltu myös consun rinnalla efexoria mut ei sopin mulle lainkaan sivu-oireiden takia). Mä oon lukenu tuolta et jotkut tykkää mut useimmat ei. Mut se on aivan sama kaikis lääkkeis, siellä sivuja on sentään todella paljon (consu, dexe ja ritsku-ketjut on päältä 100 sivua ja lisää tulee; harvinaisemmat lääkkeet on vähintää 25-30 sivun ketjuja). Viihdekäytöst en tiedä; luulin ettei efexoria voi käyttää viihteeseen ni kas kumma ku kävin melkein vuos sit yhel ex-frendil joka on korvaukses; kehu mulle et aivan älyttömän hyviä “ootko testan?”… Mut ADHD-lääkkeis on se hyvä puoli et jos yks ei sovi ni sit kokeillaan toista! Ritskut ja Dexet on muutenkin useiden lääkäreiden mielestä sellaisia lääkkeitä joita ei mielellään kirjoiteta; erikoislupa ja kaikki… Lisäksi on lehdissä aika ajoin ollut juttua et osa päätyis katukauppaan tai hlö käyttäis lääkkeit itse väärin joten kokeilee miedommat ensin. Lääkärille on kuitenkin opetettu että amfetamiini on huume ja vaikka tiedetään että lääke toimii, ni mekaniikka kuinka se aivoissa vaikuttaa stimuloinnin sijaan rauhoittavasti ei ole osattu vielä kertoa. Osa uskoo että ADHD häviää iän myötä; todellisuudessahan se lievenee niin paljon että monet voivat elää ilman lääkitystä. (on se mul lieventyny kyl mut mä en pärjäis elämäs jos olisin samanlainen ku muksuna :blush: )

Mikäli lääkäri sulle tuota on ehdottanu ni mä kokeilisin. Sopisit vain et jos se ei auta ni sit joku muu. Jos sä alat jankuttaa et tahdot just vaik Dexeä ja mikään muu ei käy ni silloin tuskin saat respaa lainkaan… Mäkin kokeilin kaikki mahdolliset Concerta-kokoonpanot (36, 36+18, 54, 18+18+18); osan moneen kertaakin, ja kaikenlisäks vielä 54mg:llä tuli niin karsea silmäsärky melkein 2 tunniks iltapäiväl et otin mielummin liian pienen annoksen… Tääl tuo kulttuuri määrää ensisijaisen lääkkeen; Ruotsissa kokeillaan ensin Dexeä, koska harvempi saa sivu-oireita siitä… :unamused:

Nii ja tuonne addi-sivuille on sit rekattava itsensä et pääsee edes lukemaan; liekö liika trollaatu sit…

No, itellä vaan pärisee kaikki stimulantit tosi hyvin. Noi ritskutki ostin ilman respaa ulkomailta btw.

Miksi Concerta on parempi kuin Ritalin? Niissähän on molemmissa sama vaikuttava aine, metyylifenidaatti. Ritalin vain on nopeavaikutteisempi.