Hei, olen uusi talla palstalla. Olen elamanhaluinen ihminen, jolla paljon ystavia. Hiukseni olivat kiiltavat, ystavani aina huomauttivat myonteisesta asenteestani elamaan, nauroin jms. Nyt hiukseni putoavat tukkuina pois, kasvoillani on sitruunailme, melkein aina olen pahalla tuulella ja artynyt. En tapaa juuri ystaviani, koskapa en koskaan voi etukateen tehda tapaamisia.
Miksi ? Olen alkoholistin vaimo.
Mieheni juo ja aivan mahdottomasti, on aina juonut. Avioliittoa kestanyt muutama vuosi. Han juo iltaisin, kavereiden kanssa, yomyohaan, ja kun aloitetaan oluella, siita ei loppua tule. Millaan muulla ei ole merkitysta, kuin vain juominen. Vahaiset rahamme kuluvat kaikki baareihin ja taksiin. Asiasta on puhuttu loputtomiin, tuloksetta. Nyt elamanhaluni myos youneni on viety, ja harkitsen joko asumuseroa tai avioeroa. Rakastan miestani vaan tama rakkauteni haivenee paiva paivalta, ja sydameni on kovettunut.
Han saa “raivokohtauksia” usein kotiin tultuaan, jolloin huudetaan ja raivotaan, ovia paiskitaan, ja joskus todella pelkaan hanta. Riita aloitetaan esim lusikasta tms. Kuviot ovat teille muille varmasti tuttuja.
Olen kaynyt vertaistuki ryhmissa, mieheni itse ei halua mihinkaan AA ryhmaan tms. Usein oisin han rukoilee etta mita tehda, mista etsia apua. Kun kuitenkin osoitan minne menna, minne soittaa, joko yksin tai yhdessa, han ei halua sita tehda. Sanoo vain etta ei sita voi lopettaa juomista aivan ykskaks. Eli tulos on kerran viikossa juopottelusta on nyt tullutkin 3-4 kertaa viikossa. Sanoin suorat sanat, ja ilmoitin ettei hanen sanoillaan ole enaa mitaan merkitysta, vaan teoilla, eli NAYTA etta pystyt jotain tekemaan tahan huonoon tilanteeseen. Olen tajunnut etten itse voi tehda mitaan, vaan se on han jonka pitaa tehda “tyo”.
Vertastukiryhmissa sanottiin etta mina mahdollistan hanen juomisensa. En anna enaa rahaa, vaan kaverit soittaa etta tule, he tarjoaa. Mitas siina sitten tekee, kun mies tulee uppihumalassa kotiin, vaatii taksirahaa, kaatuu kotona lattialle, uhkailee, huutaa, sylkee paalleni. Voiko siina tilanteessa normaalisti reagoida enaa ?
Mieheni ei ole suomalainen, elamme niukoilla rahoilla, han on tyoton. Minulla pienet tulot. Useat hanen ystavistaan ovat joko eronneet tai asumuserossa, ja heilla on rauhansa (juoda) ja asuntonsa. tatako mieheni haluaa, kun minulle aina usein siita kertoo ? Onko tama mita han lopulta haluaa, vaan ei tietoisesti voi sita minulle kertoa.
Asiat on nyt menneet niin pitkalle, etten nuku moneen yohon viikossa ollenkaan, hermoni ovat melkein riekaleina, ja mika tahansa ratkaisu on parempi kuin talla lailla elaminen. Han vain toteaa, ettei ole muutakaan tekemista, joten menee kavereiden kanssa ulos, ne tarjoaa ja niin poispain. Miehellani on ns. vakivaltainen piirre luonteessaan.
Kiitos kun luitte taman eepoksen, voiko joku antaa jotain neuvoa, vihjetta, ollut sama tilanne. Miten Suomen laki on asumuserossa, miten se turvaa naisen/ vaimon paikan (varsinkin jos se on vaimo joka pitaa koko taloutta ylla ja maksaa kaikki laskut) ? Mieheni on taysin riippuvainen siis minusta.