Olen Tollen Läsnäolon voima -kirjan parissa ja sen avulla koittanut päästä paremmin selville ajatuksistani ja tunnereaktioista. Olen jopa tieten tahtoen vääntäytynyt vaikeisiin tilanteisiin (muiden seuraan) päästäkseni kokemaan, mitä tunnen, kun ahdistus alkaa vallata.
Joka tapauksessa tuntuu, että selviän kyllä hyvin ilman paineita (tai saan ne ajatukset hiljenemään) “asiatilanteista”. Eli kävin ihan mielenkiinnosta nuorisotyöntekijän luona ja jopa puhumassa papille niitä näitä raamatusta. Mulla ei sinäänsä ollut suurempia vaivoja näissä tapaamisissa.
Kuitenkin eniten vaikeutta aiheuttaa vapaammat sosiaaliset tilanteet. Mulla on joskus aiemminkin käynyt mielessä epäilys, että olen kenties jotenkin outo. Tämä ilmenee nimenomaan, kun ollaan ihan “normaalisti” kavereiden (joita joskus oli) tai puolituttujen kanssa viettämässä aikaa. En oikein aina tajua läppiä tai ihmisten oikeita tarkoitusperiä. Uskon lähinnä siihen, mitä sanotaan. Tai ääripäänä, että alan mielessäni epäillä jonkun jokaista sanaa, koska tiedän heidän joskus valehdelleen. Itse en juuri osaa valehdella päin naamaa.
No, mulla jostain pulpahti mieleen, että olen joskus aiemminkin tätä kelaillut, mutta jätin asian siihen. Luin joskus mm. autismin kirjosta ja Aspergerin oireyhtymästä. Monet kuvaukset sopii lähes jokaiselta kohdalta muhun. Mutta voiko olla mahdollista, ettei tätä ole kukaan (psykiatri, vanhemmat) huomannut tai pannut merkille sen kummemmin?
Onko näitä asioita edes hyötyä pohtia? Tai siis, entä jos esittäisin epäilyni jollekin mielenterveystyöntekijälle. Oli hänen diagnoosinsa sitä tai tätä, oisko sillä mitään merkitystä mihinkään? Tietenkin moinen epäily “outoudesta” omassa mielessä voi painaa…
Internetin testeillehän ei juuri painoarvoa varmaan kannata antaa. Tein kuitenkin mielenkiinnosta pari. Ensimmäinen testi (xestia.net/testit/asperger.php) sanoo
Toinen oli psychcentral.com/cgi-bin/autismquiz.cgi
Koitanko vain etsiä jotain oikeutusta oudolle käytökselleni?