Askarruttavat asiat

Vähän siinä käsityksessä mä ainakin olen ollut, että meidän jarrumies olisi kaivannut vähän vauhtia ja vaarallisia tilanteita etanan elämäänsä :confused: :laughing: .

Mitenköhän sen Maagon piriputken kanssa sitten meni? Kyllähän herra tuossa kävi pyörähtämässä. Toivottavasti pää on edes vähän selkiintynyt :confused: .

Komppaan Winstonia tuossa “älä tee itsellesi hätiköityjä diagnooseja/älä käytä diagnooseja puolustuksena tyhmälle käytöksellesi ja huonoille elämäntavoillesi”. Olet emqqu vielä nuori, ja vaikutat muutenkin vilkkaalta ihmiseltä mielialavaihteluineen. Tuohon kun lisää runsaan sekakäytön, ei ole mikään ihme, että mielialasi ja ajatuksesi poukkoilevat ylös alas. Ei siinä tarvitse mitään sairautta olla taustalla. Diagnooseja voi tehdä vasta, kun otat päihteet pois yhtälöstä. Ja kun aikuistut, mielialanvaihteluilla on tapana tasoittua. Itse kun olin nuori, erilaiset psyykkisten sairauksien diagnoosit tuntuivat jotenkin PUOLEENSA VETÄVILTÄ, niinkin sairaalta kuin se kuulostaa. Onkohan sinussa vähän samaa? Että haluaa olla erilainen kuin muut - ja yksi tapa on etsiä itsestään sairauksia.

Oli mullakin nuorena tyttönä tuota, että ne mun diagnoosini, joita siis oli jo silloin ihan lääkäreiden toimesta annettu, olivat mulle ikään kuin jonkinlaisia “meriittejä”, juuri sitä, että olenpa ns. erilainen nuori. Nykyään en enää ihan sillä tavoin ajattele, koska eipä tämä “hullun” elämä todellakaan useinkaan mitään hienoa ole, päinvastoin, mutta valitettavasti kyllä vedän tuon Olen erityistapaus -kortin esille monesti selittääkseni huonoa käytöstäni ja huonoja valintojani.

Jopa adhd tasoittuu, kun on 1/2v raittiina… Tasoittuu, ei poistu… :neutral_face: :blush: Itse kirjasta kun lukio-aikoina opiskelin psykaa; mietin että rajatila kuulostaa pelottavan paljon itseltäni… Nykyään on epävakaa pers häiriö, mutta diagnisoitu se hemmetin rajatila-muoto… Puoli vuotta raittiina todellakin, ennenkuin edes alkavat tekemään testejä… Eli kyllä ne aineet saa mielen vuoristoradaksi; nyt nauraa ja 2 minuuin päästä skitsoaa ja siiä pari min niin itkee… Kokemusta on, mutta oli yli vuoden sekakäyttö (päivittäin), josta kylmä kalkkuna… Asiaa eivät auttaneet useamman kk:den lääkekäyttö josta reilu kk rysäpameja vähintään lätkä/pv… Kolme vkoa olin saitsulla; sen jälkeen alkoi huomaamaan itsekin jo edistymistä…

Miksi en saa yhtä portfoliota tehtyä? Se on liian helppo, ei voi tehdä vain monisteet+tekeleet-systeemillä… Oikeasti flippaan kohta näiden turhien töiden kokoamiseen… Tarvitsisin sihteerin… :unamused: :open_mouth: :confused: Hyvä tehtävä addille… :imp:

Jättäisin väliin.

Sisältää indometasiinia ja etyylimorfiinia. Etyylimorfiini on kodeiinia miedompi opiaatti, eli ihan lelutavaraa. Olen kokeillut yskänlääkettä, jossa oli etyylimorfiinia, enkä tuntenut mitään. Indometasiini taas on tulehduskipulääke (eli ei mitään viihdekäyttöarvoa). Suurien annosten syömisestä en tiedä, miten vaarallista tuo indometasiini lienee suurina annoksina. En jaksa selvittää. Tämän verran löytyi nopealla haulla:

Indometasiinin yliannostus aiheuttaa jäljempänä mainittujen haittavaikutusten voimistumista, ripulia, oksentelua, ahdistuneisuutta ja levottomuutta sekä ihon punoitusta ja turvotusta.

[i]Yleiset haittavaikutukset (harvemmalla kuin yhdellä 100:sta):

masennus
huimaus, päänsärky (erityisesti otsan alueella), korvien soiminen
näön hämärtyminen, kaksoiskuvat, sarveiskalvon samentumat, verkkokalvovauriot
pahoinvointi, oksentelu, ripuli, ylävatsakivut
väsymys.

Melko harvinaiset haittavaikutukset (harvemmalla kuin yhdellä 100:sta):

veden ja natriumin liiallinen kertyminen elimistöön
tuntoharhat, ääreishermoston sairaus
kuulon aleneminen
mahalaukun ja pohjukaissuolen tulehdus, ruoansulatuskanavan haavaumat, puhkeamat ja verenvuodot
ihon, limakalvojen ja silmänvalkuaisten keltaisuus
ihottuma, kutina, nokkosihottuma
verivirtsaisuus, munuaisten toiminnan heikentyminen
emätinverenvuoto.[/i]

Kyllä tuo erottelemalla on ihan hyvä opioidi. Ainakin minä olen tykännyt. Sellainen kevyt ja mukava, saman vahvuinen kuin kodeiini. Erotteleminen on tärkeää koska indometasiini on järkyttävä myrkky. Pitää pitää mielessä myös se että erotelemallakaan se ei kokonaan lähde pois.

No ei se indalgin kyl ihan mitään “lelutavaraa” ole.

Jokeri on miettinyt yhtä asiaa aika paljon ja lopulta alkanut tutkimaan sitä. Jokeria on askarruttanut ovatko huumeiden käyttäjät tyhmiä vai vitun tyhmiä :confused: ? Siis en nyt tarkoita huumeiden käyttöä, koska siinnähän ei nyt ole mitään pahaa, vaan noin yleensä.

Kyllä se on näin, että huumeiden käyttäjät ovat todella tyhmiä! Olen yrittänyt selittää nisteille, että kiero/epärehellinen ja älykäs eivät ole synonyymejä, vaikka moni nisti niin luulee. Alla on yksi Duodecimin artikkeli asiasta ja vastaavia toteamuksia on todella paljon!!!

terveyskirjasto.fi/terveyski … i=seh00019

Jokeri

^ Siis mikä tuon artikkelin pointti on liittyen kirjoitukseesi, Jokeri?

^“Kehitystä haittaavia tekijöitä olivat keskimääräistä heikompi älykkyys sekä sosiaalisten taitojen ja emotionaalisen kontrollin puute. Havainnot tehtiin seuraamalla ruotsalaisia kutsuntoihin osallistuneita miehiä 36 vuoden ajan.”

Jaa. No, ovathan narkkarit yleensä aika vajakkeja. Mutta niin ovat juopotkin tuolla kuppiloissa ja monet muutkin ihmiset. Mutta joo, ehkä keskimääräistä daijumpia.

Onko nyt meneillään jokin plinkkiläisten yleinen kevätretkahtelu vai osuvatko mun silmiini vain ne jutut, kun itse tässä retkuilen, eikä loppua taas tunnu näkyvän :confused: . Retkahtelenpa vain silloin tällöin, juu… Taidanpa taas kyllä ihan käyttää :unamused: :blush: .

Mitäs emqqulle kuuluu?

Hieman askarruttaa myös se, että onkohan tuosta, että olemme ns. ottaneet emqun siipiemme suojaan ja saarnaamme, varoittelemme ja pelottelemme juurikaan hyötyä vai enemmänkin haittaa :confused: . Olemmehan me vanhat, tai ainakin vanhemmat ja pidempään käyttäneet, saarnaajanarkit kuitenkin vieläkin hengissä, niin hyvässä hapessa, että pystymme jopa kirjoittamaankin :laughing: , jutuistamme ei saa sitä kuvaa, että elämämme olisi aina vain silkkaa paskaa ja pyörisi pelkästään kaman ympärillä. Tuosta saattaisi helposti ajatella, että kun nuokin ovat tuonne asti selvinneet vastoinkäymisistään huolimatta ja niillä on monesti ihan mukavaakin elämässään, niin ei kai mullakaan tässä mitään kovin pahaa hätää voi olla :confused: .

^ Niin no, pitäisi varmaan kertoa joitain niitä douppaamisen haittoja omalta kohdalta: Minulta on jäänyt kaman takia yliopisto kesken, ja sitä kautta lupaava akateeminen ura. Yksi pitkä ihmissuhde raunioitui. Olen ollut nyt vuosia sivussa kaikesta työstä ja opiskelusta, koska huumeet ovat syrjäyttäneet minut niin pahasti ja kärsin ahdistuksista (joista siis en kärsinyt ennen douppailua). Lähes kaikki skarpit kaverit ovat kaikonneet. Ja tuossa vasta päällimmäisenä mieleen tulevat kurjuudet, jotka johtuvat douppaamisesta. Olen ollut ns. fiksu narkki, eli en ole käyttänyt itsetuhoisesti, ja olen koko ajan yrittänyt hillitä käyttöäni, yrittänyt vähän väliä lopettaa jne. Olen esimerkiksi säästynyt c-hepatiitilta ja pahoilta tulehduksilta ja tukkeumilta verisuonissa (nämä ovat yleisempiä kuin moni uskookaan nämä tukkeumat ja sen sellaiset). Enkä ole tuhonnut aivojani pitkillä valvomisputkilla ja ravinnonpuutteella, tahi rätkinyt jalkojeni suonia paskaksi. Nopeiden käyttäjillä on usein selkeitä aivovaurioita. Että tällaista kaikkea kivaa emqqu sinullekin luvassa, ja kun tuossa iässä jo aloitat, niin luultavasti sinulla tulee menemään vielä paljon huonommin. Kuulostaako houkuttelevalta? Nyt olisi korkea aika lopettaa, nyt kun se on vielä SUHT helppoa.

^ Musta ehkä kaikkein pahinta siinä, että alkoi käyttää huumeita ja sekoilla oikein olan takaa, oli juuri se, että menetti aika äkkiä ne oikeat, kunnolliset ystävät, mikä toki ymmärrettävää olikin. Eihän sellaista huumehörhöilyä kukaan, joka ei sitä itse harrasta, jaksa pitkään katsella, vaikkei mikään täysi streittari olisikaan. Kyllä ne uudet “kaverit” vähän aikaa olivat oikein mukavia ja “ymmärsivät” mua, mutta pian sieltä paljastui se totuus, että kehenkään ei voi luottaa ja selustaansa pitää vahtia kaiken aikaa. Eivät kaikki nistit automaattisesti ole tyystin itsekkäitä kusipäisiä rottia, löysinhän mä miehenkin silloin, kun molemmilla taisi olla se melkeinpä pahin nistivaihe menossa, mutta kyllä se oikeasti luotettavan narkkiystävän löytäminen on aikamoista arpapeliä ja sen luottamuksen saavuttaminen vie aikansa. Onneksi olen saanut takaisin niitä ns. kunnollisia ystäviänikin, kun menoni on vuosien mittaan hieman rauhoittunut, mutta aikaa ja vaivaa sekin vaati ja jotkut kaverit ovat menneet ilmeisesti iäksi :frowning: .

Sekään ei ole sitten lainkaan hauskaa, kun porukkaa alkaa kuolla ympäriltä :cry: . Vaikka ne niitä narkkituttuja olivatkin, niin aina se mua on koskettanut ja joskus todella syvältäkin. Mä en vain pysty itseäni niin pahasti kovettamaan, etten välittäisi moisesta, vaikka se monesti olisi ollut suurempi ihme, että olisivat hengissä säilyneet pidempäänkin. Hyvä kuitenkin niin, etten ole tunnekylmä paskiainen…

MT-ongelmat(siis sellaisetkin, joita olisi ilman päihteitäkin) eivät myöskään taatusti helpota douppaamalla, paitsi tietysti hetkeksi, kun on oikein hyvissä kuoseissa, mutta sen jälkeen kaikki on kahta huonommin. Myös kovin nuorena aloitettu rankka päihteily jättää ihmisen sinne lapsen tai ainakin teinin tasolle. Ei mulla mitään unelmia ole omakotitalosta, farmariautosta, turistirysämatkoista, 2,5:stä lapsesta ja kultaisestanoutajasta(No, vauvakuume vaivaa välillä, mutta se on kai vain kestettävä ja koiratkin ovat ihania, mutteivat taida sopia meidän talouteen), mutta on se nyt usein helvetin noloa, että yli kolmekymppinen akka käyttäytyy ja ajattelee, kuin pahainen kakara, eikä ole mitään koulutusta tai edes pahemmin työkokemusta :blush: .

Mäkin olen, kumma kyllä, säästynyt tartunnoilta, enkä ole suonianikaan kovin paskaan kuntoon saanut, mutta aina se fyysinenkin terveys huumeiden käytöstä kärsii, enemmän tai vähemmän.

Rahatkaan eivät kovin pitkälle riitä, kun kunnolla innostuu vetämään ja siinäpä sitten pähkäillään, mistä sitä tehdään lisää…

Sekopäissään voi myös aiheuttaa itselleen ja eritoten muille ihmisille todella pahoja juttuja ja niitä sitten yrittää sovitella itselleen todennäköisesti loppuikänsä. Se, että ne on sovittanut yhteiskunnalle ei paljoa lohduta, ei ainakaan mua :cry: .

^ Aikas lepposen kuulosta :slight_smile: Kai teet jotai hommii siel maalla näin kevään alla ? Hyvä saada ajatukset douppaamisest johki iha muuhu kerta rauhottumas olet. Kaupungilta maalle, kunnon ruokaa, puhdas ilma kevät ja sauna = " Voiko ihanemmin päivä enää alkaa" :mrgreen:

^ Hyvä homma! Tsemii selvistelyssä, koeta venyttää toi selvänä olo siihen pariin viikkoon, niin alkaa ne aivokemiat jo palautuun hissuksiin kohdilleen. Se taitaa olla suunnilleen aina se kriittisin aika, se pari viikkoa, sen jälkeen voi jo helpottaakin himotukset.

Mietiskelin tässä,että miksiköhän kukaan ei ole vielä tehnyt topiccia(tai en ainakaan ole huomannut itse) esimerkiksi. ‘‘miten menee tänään’’,‘‘päivän kuulumisia’’ tms.:smiley: Onhan noita päivän positiivisia ja -negatiivisia aiheita,mutta olisi ihan jees jos olisi erikseen semmonen missä voisi kertoa niin hyvii ja huonoi juttui samassa,eikä tarvisi miettiä että eksyykö nyt aiheesta tai muuta.Ei vissiin taida olla myöskään semmosta topicia,missä voisi vähän pidemmältä ajalta kertoa vaikkapa positiivisia ja/tai negatiivisia asioita.Toki voi hyvinkin olla mahdollista,että tuon tapasia aiheita olisi jopa useampikin,mutta itse en ainakaan ole törmännyt.Toivottavasti joku vielä edes jotenkin ymmärsi mitä tuossa nyt yritin kertoa. :laughing: Nyt aloin epäilemään tämän viestin lähettämistä,kun kuitenkin seuraavaksi etusivulle pamahtaa joku kyseisen tyylinen topic. :laughing:Sekin voisi olla mahdollista että olisin itsekkin törmännyt ja kirjoittanut tuon tyyliseen topiciin,mutta nyt vaan jostain syystä ei tule mieleen.:smiley: Eipä ole nyt viime aikoina täällä paljoa mua näkynyt,mutta siitä ehkä tarkemmin kerron jossain muussa aiheessa.:slight_smile: Tietysti tässä taas tulee mietittyä niin paljon asioita,osa ihan fiksujakin,mutta tuossa nyt oli sen hetkinen asia,mikä tuli mieleen heti kun kirjauduin sisään.Tämä voi olla myös hyvinkin semmoinen viesti,mitä ehkä heti huomenna vähän kadun ja käy vituttamaan kun kirjoitettua ei saa enään poiskaan,mutta sehän on ihan hyvä kirjottaa erilaisilla fiiliksillä ja olotiloissa tänne,ettei aina vaan tulisi semmoista samanlaista tasapaksua normikuulumis tekstiä.Nyt yritän alkaa käymään täällä taas useammin ja enemmän kirjoittelua.:slight_smile:

Pikkasen ihmetyttää ku multa lähti tilapäinen paikka hampaasta ja hyvä lääkäri sanoi ettei siinä ole enään materiaalia jotta paikka pysyisi ja irtihän se lähti, juuri niin paha et odotan keskussairaalaan sen pois leikkaamista. Säryissäni muistin olleeni kerran apteekissa kun joku asiakas osti paikkaa itse hampaasi ainetta, paketissa kaksi tuubia valkoista kittiä joka kovettuu vedellä. Paikkasin ite ja peilillä kun katon niin komea tuli ja hyvin on kestänyt näkkärin syömistä, eihän siitä ikuista voi tulla mutta olenpa kivuton ja jos irtoo niin ainetta on kymmeniin uusiin paikkoihin. Rupesi askarruttamaan mitä kaikkea sielä apteekin hyllyllä oikein on.