Askarruttavat Asiat

Olen aina kirjoitellut samalla nimimerkillä. Ensimmäinen viestini oli täällä Me Lopettajissa “viinapirun teloitusketjussa” 16.5.2010.

No mitäs pirua, miten olin ihan varma että nicki oli silloin alkuaikoina joku toinen. Höh, ei sitten.

Miksi ihmiset rakentaa juttuja mäen päälle: kirkonmäki, viinanmyyntimäki, pöpilänmäki, pieksämäki, sairaalanmäki. On niitä muitakin, huippunsa on jesse-patsas Riossa ja sen sellaset pytingit,
jopa kaupungit, ja laskettelurinteet. Siksikö, että on helpompi saada mäkistartti
vanhalle tojolle, jonka renkaissa ei ole edes nastoja talvella.

Koska juomisen lopettanut juoppo on raitis, onko koskaan ??

Tulkintoja on esitetty ahkerasti jo kivijuoppomiesajoista lukien. Nyt tiiän nykyihmisen fysiologisen vastauksen.

Alkoholisoitunut henkilö on taatusti fyysisesti raitis, kun kehonsa kaikki solut ovat vaihtuneet juopottelemattomiin.
Tähän menee aikaa n. 6-12 kk, kun suoliston ja muiden sisäelinten solut lakkaavat olemasta ja vaihtuvat uusiin.

Henkisesti ja tieteellisen tarkasti ei ole todettu ja hengellisesti tosivaikia tiätää, ehkä pitää kysyä yksilöltä itseltään.

Ehkä silloin, kun ymmärtää olevansa jotain ihan muuta kuin mitä on kuvitellut olevansa, eli ei enää samaistu siihen mielen luomaan illuusioon? Jos koko minuus on rakentunut sen alkoholismin ympärille, niin se varmaan on se panssarikin aika vahva minkä tarvisi siitä ympäriltä murtua, jotta jotain muuta pääsisi syntymään tilalle ja sen vanhan antaisi kuolla pois.

Alkoholisti on raitis lopetettuaan alkoholin käytön. :smiley:

Niin vai kuiva vs. raitis, että ootko sää sieltä korvien välistä raitistunut ja ja ja… joo ei jaksaa enää.

Kuiva jutut on spekulointia ihmisten psyykestä. Kun aineen käyttö lopetetaan niin raittius alkaa. Kaikki muu on sitten jotain ihan muuta. Ihmisiä on monenlaisia ja erilaisilla kummallisuuksilla siunattuja. En kehottaisi ketään jäämään vellomaan kuiva/raitis höpinöihin vaan elämään sitä raitista elämää.

Jep, näinhän se on.

No tämän teorian mukaan olen siis ollut:

alkoholisti-raitis-alkoholisti-raitis-alkoholisti jne vaikka kuinka monta kertaa kun aina pyhästi päätin lopettaa.

Tämä on tosiaan aika turhaa keskustelua kun ei edes pystytä yksiselitteisesti määrittelemään kuka on alkoholisti vielä vähemmän kuka on raitis. Siksi itse käytän mieluummin termiä lopettanut juomisen esim omalla kohdallani ja syykin selvä , elämäni on paljon parempaa kun on juomatta.

Tosiaan kyllä se on minustakin ihan eri maailma, niin kuin siinä sen lääkärin (joku rossikos se oli) määritelmässä joka täällä on monet kerrat ollut kerrotaan. Että ero raittiilla ja kuivalla maailmalla on kuin yöllä ja päivällä. Ja raitistunut ihminen kokee elämänsä saamanaan lahjana, kun taas kuiva kokee yhä juomattomuuden jonkunlaisena uhrauksena. Alkoholi ei aiheuta silloin ihmiselle yhtään sen ihmeempiä tuntemuksia enää kuin vaikka valopetrooli. Se on vain menettänyt merkityksensä eikä tarvitse sen enemmin ajatella. Ja just näin koen itsekin omalta kohdaltani asian olevan.

Mutta joo tätä asiaa on täällä niin monta miljoonaa kertaa jo möyhitty, että ei jaksa enää.

Mua askarruttaa se, että miksi yksinkertaisesta pitää tehdä monimutkaista.
Ei raittiudessa ole mitään monimutkaista. Se on päihteettömyyttä ja sillä sipuli. Eli alkoholisti, joka lopettaa juomisensa on raitis. Jos hän aloittaa taas juomisen, niin hän on joitain muuta.
Simppeliä.

Eiköhän liene tarkoituksena jakaa raittiitkin oiekauskoisiin raittiisiin ja vääräuskoisiin jotka tietenkään sitten eivät ihan kunnon raittiita olekaan.
Kaikkia mahdollisia asioita yritetään mystifioida ja pakottaa johonkin filosofisiin kaavoihin -päihdeongelman kanssa tuo näkyy olevan jo enemmän sääntö kuin poikkeus.

Joku sillä saa pönkitettyä omaa itsetuntoaan, ja varmasti se toimii aina jonkun bisneksen tai opillisen yhteisön itseensäsitomiskonstina.

Mutta päihdeongelmien ratkaisun kannalta nuo lähinnä teosofiset oppirakennelmat eivät ole tarpeellisia.

Raitis voi olla hyvinvoiva, realistinen, haamuja ja kummituksia pelkäämätön, sosiaalinen, elämänmyönteinen ja sympaattinen ihminen jonka elämäntavat ja selvänäolo eivät ole riippuvaisia minkään yhteisön tai menninkäisen armosta… mutta raitis ihminen voi myös olla ihan päinvastainen tapaus -ja silti se raittius on raittiutta.

Nyt askarruttaa se, että olen harvinaisen samaa mieltä MM kanssa. Enkö olekaan omaperäisesti ajatteleva induvisualisti… Noh, uskon että tähän ajatukseen yhtyy aika monikin oikeassa elämässä, vaikka välttämättä ei tällä palstalla.

visualisti joo… :laughing: :laughing: Uusi termi,olisiko se jonkin sortin yksilönäkijä… hahhaa.

Lisäksi mua askarruttaa kaikenlainen tuuliviirimeininki. Ihmiset ovat kuin poliitikkoja. Ei väriä, mielipidettä, omaa ajatusta mistään… perse pitkällään kumarrellaan joka suuntaan. Väkisinkin se anusaukko tuossa hommassa vilahtaa myös.

Niin pitkään kun ihminen ei ole sinut sen asian kanssa, niin sitä pitää vääntää ja kääntää ympäri ja ämpäri ja samalla joko suoraan tai kiertoteitse osoittaa toisen väärässä oloa. Ihan sama asia, vaan vähän toisennäköisessä kaavussa.

Basiin on ainakin alkanut tulla väriä ja särmää, huomaa selvästi, että suunta on löytynyt hyvän itseluottamuksen kera tarvitsematta enää yrittää olla koko maailman symppis joka koloon ja suuntaan, me like :slight_smile: .

T. Prääliö

Niinkun mitä väännellä tai osoittaa? Mitä tekemistä sillä on raittiuden eli päihteettömyyden kanssa? Mitä oikeassaolemista?
Raittius alkaa minun silmissäni siitä hetkestä kun käyttö lopetetaan. Aivan taivaan sama mitä kuka vetvoo tai haluaa osoittaa tai otaksuu minun osoittavan. Omalla kohdallani raittius alkoi 27.8.2010 ja jatkuu edelleen. Minulla oli myös raitis kuuden kuukauden jakso ennen tätä mennä vuosina. Kaikki raskausajat ja imetykset olen ollut myöskin raitis. Pitkät rupeamat siis niistäkin. Ei minulla ole mitään tarvetta muuttaa ajatustani tästä asiasta.

Prossa bro <3, joo…omana ittenä olo on sitäkin, että on joku mielipide asioista ja sen voi sanoa anteeksi pyytämättä.