moi! En tiiä mistä aloittaa kupin oton lopetus tai ees vähennys. Ei oo tukea eikä apuja… Halu on lopettaa, mut himo on kova.
Mulla sama pohdinnassa… Auttoi kun olin edes yhden illan selvin päin. Tiedän ettei se ole niin helppoa mutta kaikki selvät hetket on aina kotiin päin ja yksikin, vaikka miten pieni ja lyhytkestoinen päätös olla ottamatta on hyvä askel josta sietää onnitella itseään ja tsempata eteenpäin. Ihmisiä tässä vain ollaan. Oletko ajatellut pyytää tukea ammattilaisilta?
Kerrotko vähän sun tilanteesta ?
Olen töissä käyvä, haluan käydä töissä, tykkään työkavereista. Vaan juominen on revennyt käsistä, joka päivä siideriä, enempi tai vähempi. Töissä kuitenkin aina selvinpäin. Vaikea lopettaa tai edes vähentää. Riippuvuus suuri.
Eihän tuossa muu auta, kuin hakeutua avun piiriin, jos omat rahkeet eivät riitä lopettaa/vähentää alkolla läträämistä. Kyllä vaihtoehtoja on.
Ensimmäisenä tietysti oman paikkakuntasi päihdepalvelut, nämä entiset A-klinikat, millä nimellä nykyään missäkin kulkevat. Yhteystiedot löytyvät kyllä netistä. Työterveys, jonka asiakas olletikin olet, kun töissä käyt, mutta ymmärrän, jos kuumottelee mennä sinne julistamaan päihdeongelmaansa. Yksi vaihtoehto on yksityinen päihdeongelmiin erikoistunut lääkäri, mutta se tietty maksaa rahaa. AA:n kokouksiin voi mennä ihan vapaasti ja anonyyminä, eikä maksa mitään. Nykyään AA:lla on etäpaltsujakin, jos sellaiseen osallistuminen tuntuu helpommalta, kuin livetapaaminen. Kaikille ei tosin sovi se AA:n 1930-luvulle jämähtänyt, pseudotieteellinen ollaan niin pirun kroonisesti sairaita -ideologia, mutta ei se tosiaan mitään maksa, jos kokeilet. Moni on saanut apua AA:sta. Jos korkkia ei sitten saa kiinni omin avuin hetkeksikään, katko on oikea osoite.
Huomenta. AA-ryhmään minä menin kun en muuta keino uskaltanut hakea, tai en kehdannut mennä mihinkään terveyspalveluihin kun ne sitten kirjaa sen sinne ja se ahdisti.
Tosin enää ei ahdista. Olen kertonut terveysasemalla ja se on kirjattu sinne että olen alkoholisti, tosin terve ja raitis sellainen.
Ryhmiä on monenlaisia. Mutta itse sen päättää mitä haluaa itsestään kertoa ja mitä sanaa käyttää. Nykyään sanotaan usein että on addikti. Minä olen raitis alkoholisti. olen lopun elämääni alkoholisti, en kestä lipsua ja alkaa ottamaan “vain vähän”. Enkä edes halua kokeilla voisinko ottaa vähän, koska alkoholi ei enää anna minulle mitään hyvää tai helpotusta. Jos haluan jotain hyvää elämääni niin ulkoilen, kuntoilen, menen kylästelemään ystävän luo, tanssin, kuuntelen musiikkia, luen… on paljon kaikenlaista mistä saa huomattavasti paremman olon kuin alkoholista.
Alkoholi sopii toki joillekkin jotka osaavat ottaa se yhden laisisllisen, joskus…