APUA!

tekstini voi olla sekavaa luettavaa mutta niin on ajatukseni mutta toivon että ymmärrätte ja osaisitte neuvoa.

Tilanteeni on tämä että minulla on 2vuotias lapsi, jonka isä on huumeidenkäyttäjä. Hän jäi joulun aikaa kiinni rännäämisestä joka oli helvetillinen sokki. Heitin miehen ulos siltä istumalta ja vannoin tappavani hänet. Toisin kävi. Otin yhteyttä sosiaalitoimeen heti silloin ja sieltä neuvottiin minun olla antamatta lasta miehelle vaikka uhkailisi ja että poliisin yhteys jos lähestyy. No kun aikaa kului n. kuukausi saimme ajan sinne lastensuojeluilmoitukseni vuoksi. Yllätys oli suuri kun tantat vaan paapoivat miestäni kun on joutunut tuommoiseen tilanteeseen, annettiin A-klinikan esite käteen ja neuvottiin olla sinne yhteydessä. Seuraava askel oli se kun ukko otti yhteyttä A-klinikkaan ja sai hoitopaikan. 2 viikkoa kesti laitoshoito. Sinisilmäisenä kuvittelin että 2 viikkoa teki ukosta uuden ihmisen ja kaikki olisi hyvin. Ja paskat. Taas tuli sosiaalitoimistoon aika minulle ja kysyttiin vain että kuinkas olette saaneet sovittua tapaamiset ja sanoin että huonosti. Kun en haluaisi itse valvoa niitä, koska tekee kipeää nähdä aina mies ja en saa itse ollenkaan vapaa-aikaa kun joudun tuonkin katsomaan. sanoivat että voit maksaa 18 euroa kerralta turvapaikkaan että valvovat tapaamisen, ja pyh. Hetki oltiin muka onnellisia yhdessä, vaikka silloinkaan en uskaltanut lasta jättää ukolle.

Nyt sitten paljastui että mieheni myy omia erittäin vahvoja lääkkeitään (huumausaineeksi luokiteltuja) ja ostaa kadulta toista lääkettä ja käyttää sillointällöin amfetamiinia! Ja hänestä siinä ei ole mitään väärää että diilaa lääkkeitä ja käyttää huumeita. Jokainen hänen kaverinsa on koukussa johonkin ja nyt vaatii että lapsi olisi hänellä vuoroviikoin. En pysty suostumaan tuommoiseen ja soskusta en saa mitään apua! Mitä voin tehdä? Sanooi että alkaa käymää seuloissa mutta kun hän osaa jo laskea että koska ei mikäkin näy, ja kun resepti kuitenkin yhteen jota voi niin väärinkäyttää. Olen niin hukassa ja yksin tämän tilanteen kanssa että mietin jo että pitääkö minun karata lapsen kanssa että en joudu pelkäämään sitä että sosku antaa päätöksen että lapsi on vuoroviikoin isällä. voiko poliisi tai mikään muu taho mua auttaa. En ikinä voisi kuvitella että antaisin lapsen isälle joka itse voi olla ihan sekaisin. tai veisi lapsen semmoiseen paikkaan jossa vedetään nokkaan, rännätään ja kaikki ovat ihan seis.

Soita a-klinikalle (jossa ilm. seulat ottavat, harva vie muualle testejä) lääkkeidenjakopäivät=kun retkahtaa amfeen ja pyydä testi kun ilmoitat jos tiedät miehen olevan amfen alaisena. Tällöin saat valvotut tapaamiset eli siinä on ammattilainen ja puhallutetaan yms ennen tapaamista… Monet kiertävät testejä ja mikäli on syytä epäillä, voi klinikka tehdä muutamalle potilaalle “satunnaisen testin!”…

Vahvat kipulääkkeet ovat todella haluttuja käyttäjien keskuudessa joten hän tod. näk näkee rännäämistä yms… Saat muutenkin todennäköisesti aikaa jos sanot miehen vetävän väärin lääkkeitään tms. Onko hänellä tuomioita?? Mikäli on epäilystä niin epäilty saa todistaa oikeutensa tavata=testit 2krt/vko… Voi ottaa riskin kanssa yhden päivän kamaa… Eli ei kovin hyvä diili narkkarille…

Voit ottaa vuokra-asunnon itsellesi ja nähdä miehen kanssa kun on selvänä… Vahvat kipulääkkeet ovat oikeasti ryhmä josta narkomaanit maksavat eniten… :unamused: Jotkut ihmiset hommaavat respan vain, että myyvät lääkkeensä… On se sen verran hyvä bisnes… :astonished:

Voimia sulle ja pidä huoli iettä sinä ja lapsesi olette AINA etusijalla, ilman mitään selityksiä!!

Kiitos malibu vastauksestasi. Olen niin voimaton jo asian suhteen, koska tuntuu että missään ei oteta vakavasti huoltani, koska mies osaa esittää todella hyvin. Taidankin heti tänään olla yhteydessä A-klinikkaan ja toivon että sieltä saisin hieman ymmärrystä ja apua huoleeni, kun soskusta sitä ei näköjään saa. Soskusta minulle sanottiin silloin että valvottuja tapaamisia on vain jos lapsi on huostaanotossa? Mutta lapsen takia jaksan taistella ja soitella ympäri kyliä, koska se on viimeinen asia jota haluan että lapseni joutuu olemaan tekemisissä/nahdä narkkaamista. Mies sanoo että ei aio myöntää missään mitään ja silloin minusta tehdään hysteerinen äiti :frowning: Ja että kukaan ei lapsen nähden aijo rännätä yms. mutta lapsen ei tarvitse olla semmoisen ihmisen kanssa missään tekemisissä joka on aineissa. Nyt alan selvittämään asiaa ja toivon että asiaan tulee ratkaisu. Ja tuomioihin niin mies on ajanut amferatin ainakin ja muu lista on pitkä. Jos olen ymmärtänyt oikein lähtee istumaan joksiki aikaa joskus

Mielestäni olisi hyvä kysyä ryhmäpalaveria. Siellä olisivat te, sosiiaalityöntekijä(t) ja klinikan työntekijä(t). Sinun tulee esittää asiat että tajuavat miehen a) rännäävän + (ihmiset ympärillä ketkä käyttävät), b) vaihtarit muuhun aineeseen ja c) säännölliset testit ja testit mikäli tiedät hänen ottaneen vaikka amfea (näkyy 3vrk:tta about)… Kysy sosiaalipuolelta että ovatko he oikeasti sitä mieltä, että lapsi on joka toinen vko ihmisellä joka piikittää lääkkeensä ja jonka seuraan et ole aiemminkaan uskaltanut lasta jättää kun tapana vetää pää sekaisin.

Klinikan tulee pitää sun puolta asiassa viimeistään, lapsi on tärkein. Ei mies menetä samantien tapaamisoikeutta, mutta sun on oikeus vaatia testejä. Testit ovat kalliit, mutta mikäli suostuvat ottamaan testit “tarvittaessa”, ts. kärähtää edes yhdestä aineesta jota hänellä ei mene itsellään; testit tulee ottaa 2krt/vko. Sen jälkeen jos jää vielä kiinni, tapaaminen on valvottua (ilm. sinusta tulee virallisesti yh ja lapsen edunvalvova ja mieheen käytetään aluksi ehkäiseviä keinoja testit yms, myöhemmin jos retkahtaa; jopa laitokseen voidaan painostaa jotta välttyisi oman lapsen huostaanotolta), eli se tunti tai kaksi työntekijän vahtiessa…

Tietenkin haluavat että lapsella on isä ja äiti, mutta on tainnut mies jättää kertomatta muutamia asioita. Rännäämisen jäljet näkyvät melko pitkään, ainakin muutaman päivän. Klinikalla tietävät että voi rännätä myös esim. jalkoihin ja juuri lapsen takia nämä asiat on otettava tosissaan. Lisäksi tuo ystäväpiiri ja aineiden vaihtaminen… Tuo yhteispalaverissa esiin ne asiat jotka kerroit täälläkin, vaadit testejä jotta mies saa nähdä lastaan, koska pelkäät jättää lasta hänen seuraansa!! Miten voit jättää lapsen ihmiselle, joka lääkepäivänään saattaa tuoda ihmisiä taloonsa jotka esim. piikittävät… Kerro lisäksi että olet häneltä itseltään kuullut että “testit on helppo kiertää”, joten et voi luottaa hänelle ennen aikojaan kerrottaviin testipäiviin…

Ole valmis viemään asia vaikka oikeuteen asti. Nuo ovat kuitenkin ne perusoikeudet, teillä on yhteinen lapsi ja sinulla on silloin oikeus tietää kuinka hänen hoito menee ja olla yhteydessä klinikkaan testitulosten takia… Lisäksi on heidän velvollisuus vahtia, että lapsi on paikassa jossa eletään kunnolla. Yleensä ero-tilanteessa mikäli toinen vanhempi on päihdeongelmainen, tuo ryhmätapaaminen tehdään automaattisesti. Sulla itselläsi on oikeus vaatia sitä asiaa klinikalta, koska narkomaani-äiti jos retkahtaa 3krt, niin aletaan ensin mietoihin toimiin, myöhemmin… väliaikainen huostaanotto ja lopuksi huostaanotto… On monia entisiä tuttuja ketkä eivät saa nähdä lastaan, osa ei ole edes taistellut, mutta ne ketkä ovat taistelleet; ovat kyllästyneet antamaan testit niin usein vain siksi, että näkisivät lastaan…

Kannattaa muuten kysyä onko sinun mahdollista mennä käymään itse klinikalla (ajanvaraus) kyselemään lapsen ja sinun oikeuksia, koska todella pelkäät antaa lasta hänen huostaansa?? Todella omituista että ei oteta asiaa vakavasti, ellei sossussa ole uskottu että “vermet olivat kaverin” ja “exä tahtoo itselleen lapsen ja valehtelee siksi”… Klinikalla tuntevat taudin nimeltä narkomania… Sen vuoksi meillä esim jos yhden sairaanhoitajan mielipide siitä onko neulanjälki pistetty 2vkoa sitten verikokeessa vai aiemmin; pyydetään ristiriitatilanteessa toinen sairaanhoitaja antamaan oman mielipiteen asiasta… Voimia ja jaksa taistella, huumeidenkäyttäjien läheisten tukilinjoilta, ryhmistä tms. saattaisit myös saada sellaista apua, että he auttaisivat sinua saamaan oikeutesi läpi. Mikäli kaikki on kunnossa (mies ei jää testeissä kiinni, ei näy piikitysjäljet tms.), hän saa tavata lasta mutta monesti jo suhtautuminen esim. satunnaisiin testeihin ja käsien tarkastamiseen näyttää onko tarvetta valvoa tapaamisia… Kyllä kaikki mun tutut ketkä ovat a-klinellä, joutuvat antamaan testit jotta saavat pitää tai edes nähdä omaa lastaan…

Tässä sulle sivu lastenhuollosta. Tuossa ennaltaehkäisevässä sosiaalihuollossa on pykälä päihteidenkäytöstä. Ohjelma henkilökohtaisesti lasta ja perhettä varten, lapsen näkökulmasta. Silti toivon todellakin että klinikka on sinun puolellasi, kerro miten suhtautuivat sosiaalitoimistossa asiaan ja kysy ihmeessä saisitko yhden ajan jotta tietäisit mitä odottaa!! Mikäli klinikka on yhtä yhteistyöhaluton niin ota yhteys vastaavaan henkilöön… Varmasti klinikalla ovat huomanneet että 2vkon katko ei ole auttanut… silloin heidän tehtävä on auttaa sinua tai siis yhteistä lasta… Vanhempien kun on oltava sellaisessa tilassa että kykenevät huolehtimaan lapsesta, oman itsensä lisäksi… Paljon voimia ja muista olla silti jämäkkä ja vaadi vastauksia; nyt on resurssivaje mutta kyse on LAPSESTA! Varmasti itselläsi stressi vähenisi, mikäli tietäisit lapsesi olevan turvassa tapaamisten aikana… :unamused:

Olen miettinyt asioita muutaman päivän ja olen entistä väsyneempi vain tähän. Mies haukkuu vain minua vainoharhaiseksi, hulluksi ja niin edellen. Tuo jo kertoo aikapaljon hänen käytöstään. Siis siksi haukkuu minua kun ole ottanut yhteyttä A-klinikkaan ja soskuun uudelleen. Soskusta vain ihmettelivät kun soitin ja sanoin että olen ottanut yhteyttä A-klinikkaan jos yhdessä pitäisimme palaverin ja miettisimme miten jatkossa toimimme että lapsen hyvinvointi turvataan. Sanoivat että eikö tämä ole hyvä järjestely että ukko käy minun tykönä katsomassa lasta. Mutta nyt olen siis soittanut nuihin ja odottelen josko sieltä nyt tulisi aika ja saisin tämän asian ainakin eteenpäin. Pelkään vain että uskon taas ukon jorinat kaikesta paskasta, kuinka hän ei mitään käytä ja on niin hyvä ihminen. Tiedän niin hyvin että osaavat esittää maailmanparasihmistä. Haluaisin niin vain unohtaa koko ihmisen ja jatkaa elämää niinkuin hän ei olisi siihen koskaan kuulunutkaan mutta ei se niin vain onnistu lapsen takia. Mutta malibu, sinun tekstisi ovat täyttä asiaa ja saan niistä paljon voimaa ja tietoa, joten kiitos <3 kerron taas kun asiat etenevät että jouduinko hullujenhuoneelle vai selviänkö täysjärkisenä :smiley:

Hei!

Paistaa se aurinko risukasaankin… minulla ei ole lapsia mutta useamman vuoden yritin “hoitaa” sekakäyttäjämiestä… turhaan. Vasta nyt olen osannut lopettaa taistelun ja löytänyt elämästä uusia ihania asioita. Eilen juuri mietin, miten onnekas olen kun hän soitti pitkästä aikaa. Ennen olisin siltä seisomalta lähtenyt sinkoilemaan ties minne “auttaakseni”, anelemaan anteeksi jostain mitä en ole edes tehnyt yms. mutta nyt olinkin tyyni ja rauhallinen… mun elämä on mun ja miehen elämä on miehen.

Haluan tulla toivottamaan sinulle hurjan paljon voimia taistelussa turvalllisemman elämän puolesta!

Hei Pelokasäiti!

Mikä teillä on tilanne nyt kesäkuun alussa? Malibulta saitkin hienoja vinkkejä. Kiitos Malibu :slight_smile:

Ohjaaja Saara

Mitäpä kertoo äidistä, että edes tekee lapsen “narkin” kanssa? Seurustellukin vielä, luultavasti yrittäny leikkiä kotia. Aika kohtuutonta, ettei isä saisi tavata lasta jos on puhtaat seulat. Aika työlästä ja epävarmaa pelata seulojen kanssa, joten vainoharhaiselta tuntuu suhtautuminen. Vaikuttaa jonkun katkeran yhn mustamaalaustiliykseltä, jos ei ole mitään pelättävää, esim väkivaltaa ollut. Lapsen vieraannuttaminen on todella julma kosto jostain. Luulin tietäväni tapauksen, ja liityin kirjoittaakseni totuuden, mutta aloin epäröimään… Kiinnostaisi tietää lisää tästä, olisko tää yhen kamun sekopääex-akka.

Allekirjoitan edellisen kommentin siitä, et vaikka isä käyttäisikin päihteitä, hänellä on oikeus tavata lastaan, jos niin haluaa! Jos äiti ei uskalla antaa lastaan isälle, niin sitten valvotut tapaamiset. Ei ole reilua lasta kohtaan, jos ei saa nähdä isäänsä ollenkaan!

Liikaa kuullut viime aikoina tapauksista, joissa lapsen avulla kostetaan isälle ero. Osassa päihteet mukana, mut suurimmassa osassa ei. Täysin vakaissa oloissa eläviltä isiltäkin lasten äidit yrittävät evätä lasten tapaamiset ja vaikeuttavat niitä parhaansa mukaan… Eivät tietenkään kaikki, mut liian monet. Joten vaikka kuinka olis lapsen isälle vihainen, ei lapsen suhdetta isäänsä saa katkaista!!!