Sain kuin sainkin nukuttua yöllä unilääkkeen avulla kahdeksasta kahteeen, sitten torkuin tunnin torkkuja. Ja se hikoilun määrä, kylmä ja kuuma vuorotellen. Onneksi koirat nukkuivat vieressä niin ei pelottanut niin paljoa nukkua. Huoh, tämä päivä tulee olemaan vaikea.
Hyvää huomenta Dalisson,
hieno juttu, että sait nukuttua noinkin hyvin! Parempaan suuntaan olet menossa päivä kerrallaan! Oliko sulla tänään se lääkäri?
Tsemppiä, Tyyne on täällä hengessä mukana.
Tyyne
Kyllä tänään lääkäriin klo 13.
Selvisin tästä päivästä!
Sain lääkäriltä unilääkkeitä että saan nukuttua ensi yönä. Tällä viikolla sitten AA:n tutustumaan.
Huomenna ei välttämättä ole enää paha krapula, sain kunnon ruokaa syötyä nyt illalla.
Mieltä painaa juominen ja mies. Se uhkasi heittää mut pois kotoa. Mutta eihän ketään nyt voi omasta kotoaan häätää.
Miten teidän puolisot ovat suhtautuneet asiaan? Meillä mies ei ole muutenkaan ikinä osannut käsitellä tunteitaan muuta kuin huutamalla ja lyömällä. Jotenkin olen niin heikko aina kun juon että koen ansaitsevani kaiken sen raivon. Vaikka tiedän, että minkäänlaista väkivaltaa ei pitäisi hyväksyä. Mutta nyt mulle on tärkeintä saada tämä krapula pois ja aloittaa raitis elämä. Tämähän on jo toinen päivä ilman alkoholia.
Tuossa kannattaa muistaa että läheiset ihmiset hyvin usein ja tyypillisesti kaatavat alkoholin kanssa vaikeuksiin joutuneen niskaan kaiken, ja tämä on puolustuskyvytön ja joutuu ainakin näennäisesti hyväksymään kaikki moitteet. Hän on puolustuskyvytön ainakin sen aikaa kuin on krapula, eli alkoholin palamistuotteita on ilmeisesti vielä myrkyttämässä elimistöä. Siinä vaiheessa olisi ehkä paras tapa sanoa aviopuolisolle että on joutunut alkoholin kanssa vaikeuksiin ja on siksi nyt lopettanut alkoholin käytön, ja joidenkin päivien kuluttua muuttuu jonkinlaiseksi, ilman alkoholia eläväksi ja ehkä miellyttäväksi tai sitten epämiellyttäväksi ihmiseksi, etukäteen ei voi tietää.
Kannattaa myös muistaa se pirullinen seikka että sinun mahdollinen ja toivottava viinapöhnästä selviäminen tarkoittaa myös että ennenpitkää otat oman paikkasi ja sinulle kuuluvan osan vallasta itsellesi, miehesi valta vähenee. Sellaiseen ihminen saattaa reagoida ikävästi jopa itse koko kuviota tiedostamatta.
Tuo viimeksimainittu tiedoksi kaikille joilla ei tiedossa ollut: Kun viinakoukussa ollut perheen tai muun yhteisön jäsen raitistuu niin muiden jäsenten valta vähenee, ja joku saattaa tiedostaen tai tiedostamattaan kokea muutoksen olevan osittain tai kokonaan kielteinen.
Huomenta Dalisson.
Toivottavasti elämä alkaa voittamaan.  Muista, että kaikki ovat tulleet tänne ensimmäisen kerran.  On hienoa, että tulit mukaan samaa sairastavien joukkoon.
Elämä voittaa, olet pohjasi katsonut ja mukava lukea, että et jää sinne pohjalle rypemään.  Tänne tuleminen on merkki, että haluat voittaa alkoholin.
Olet päättänyt käydä AA:ssa, lääkäriapua hakemassa.  Hienoa, yksin ei oikein tahdo selvitä.
Oman kokemukseni mukaan täältä kannattaa noukkia rusinat pullasta.  Kaikki mikä sopii jollekin, ei välttämättä sovi kaikille.  Vertaistukea täältä saa, koska kaikki olemme alkoholisteja, erilailla alkoholin kanssa ongelmia itsellemme aiheuttaneet.  Minulle kesti pitkään kirjoittaa esiin, että olen alkoholisti.  Jotenkin sitä tahtoo kieltää faktan itseltään.  Kun sen saa sanotuksi on jollakin tapaa helpottavaa.
Itse saan apua kunnalliselta alkoholiterapeutilta, mt-toimistosta.  AA:ta olen kokeillut, ei oikein ollut minulle sopivan tuntuista.  Olen vähän yksinäinen susi ja tuo ryhmässä oleminen tuntui -ei nin kivalta-.  Monet sitäkin kautta ovat raittiuden löytäneet ja mikä tahansa vaihtoehto on parempi, kuin jatkaa juomista. Antabusta syön vielä turvaksi ainakin näin alussa.
Lainaan tuohon "kollegan viisaita sanoja:
Täsmälleen sama on käynyt minulle.  Kaksi kappaletta vaimoja on mennyt tolaltaan, kun lopetin juomisen.  Ensimmäinen tapahtui jo vuosikausia sitten.  Nykyisen kanssa on vähän samaa. Tai ei tuo nykyinen enää vaimo ole, läheinen nainen kuitenkin.
Jostakin kumman syystä se selvempi puoliso alkaa jollakin tapaa oireilla, kun ennen huonompi alkaa muuttua tasavertaisesksi.  Ei ole enää se pahis ja sylkykuppi, mitä ennen.
Parisuhde joutuu uudelleen tarkisteluun.  Mutta jos puoliso rakastaa, hän tukee ja on mukana alkoholistin raitistumisessa.
Toipumisesssa juomisesta pitää ola itsekäs. Pitää tehdä mitä itselle pitää. Oireili puoliso sitten miten paljon tahansa. On sen puolison pienuutta, jos ei kestä mukana. Voi miettiä onko sellainen puoliso itsekään ihan ok. päästään, jos alkaa kiukutella toisen taistellessa hengestään. Siitähän on kysymys, kun lopettaa pakonomaisen kovan juomisen.
Toivon sinulle kaikkea hyvää ja voimia.  Päivä päivältä olosi paranee, kun pidät viinat kaupassa.
Tule tänne kertomaan, jos on paha olla.  Täällä ymmärretään.
t,  kanssamatkustaja kapteenikoukku 
Dalisson kirjoitti
Oletpa paskamaisessa liemessä. Alkoholismi on koko perheen sairaus. Uudenlaiseen elämään tarvitsette tukea molemmat. Sitä on saatavana mm. A-klinikalta. Keskustele miehesi kanssa sinne yhdessä menemisestä.
AA:lla on myös avoryhmiä, joihin puolisot tai kuka tahansa on tervetullut. Alkoholistien omaisille on olemassa vertaistukena Al-Anon ryhmät.
Nyt kun menet AA-palaveriin, voit sieltä pyytää mukaasi luettavaa sekä itsellesi että puolisollesi.
Ole rohkealla mielellä, olet jo astunut toiminnan ja tekojen tielle.
Tänään et ole yksin
Tilanteet ovat erilaisia, ja toimintatavat sitten sen mukaan.
Minulla tuo alkoholismi oli niin tiukassa, vuosikymmenien tuloksena, että alku oli otettava sen mukaisesti.
Ensimmäiset pari viikkoa se oli niin tiukoilla, ettei  lopettamispäätökseni olisi kestänyt edes  kiukkuista katsetta,  eikä missään nimessä mitään keskusteluja kenenkään kanssa.
Se oli semmoinen, se raittiuden arka taimi, että sitä oli varjeltava kaikelta , ei siihen sopinut muiden edes päin hengittää.    Se oli  yksi henkilökohtaisimmista asioista  vuosikymmeniin.
Kai sen ainakin silloinen vaimoni huomasi, mutta fiksuna ihmisenä ei alkanut utelemaan. Sain aikaa itselleni.
Kun sitten höyryt olivat haihtuneet ja tiesin että homma on hanskassa, ehdin kyllä päihdeasioista keskustelemaankin, ihan riittävästi.
Dalisson kysyi puolison suhtautumisesta juomiseen. Minun osaltani täytyy sanoa, että puolisoni on joutunut sietämään paljon juomistani, mutta silti hän on pysynyt rinnallani. On ihme, että olemme edelleen avioliitossa. Hän on ollut minulle paras ja usein ainoa tuki, kun olen ollut käymässä viinamäellä; ja etenkin silloin kun olen tullut sieltä takaisin… Tosin pohja se on hänenkin säkissään ja ihan ymmärrettävästi hän on meinannut erota minusta useankin kerran; välillä enemmän ja välillä vähemmän tosissaan. Tilannehan on se, että hän ja lapset ovat minulle yksi ja merkittävä syy yrittää pysyä täysin raittiina. Jos asuisin yksin, niin enpä olisi varma, kuinka äijän kävisi, jos en olisi jo kompostissa.
Toivottavasti saat Dalisson taisteltua raittiutta elämääsi ja pääset kaikin puolin jalollesi. Voimia sinulle ja muille taistelijoille.
Kolahti pahasti kun kerroit että miehesi huutaa ja lyö. Taitaisi tarvita ulkopuolista apua miehesikin, lyöminen varsinkaan ei ole hyväksyttävää. Kun menet aa:han, kysy sieltä apua tuohonkin, sehän voi olla yksi syy juomiseesi.
Jos asunto on teidän yhteinen, ei siitä noin vain toista pois heitetä. Ja kumpi heitetään, sekin on asia erikseen. Ja vaikka olisi vain miehesi nimissä on avioliitolla ja perheelläkin merkityksensä, siinä sinulla on laki takanasi.
Voimaa nyt selviytymiseen, sinulla on monenlaisia asioita huolenasi. Kun pääset alkoholista ihmeesti alkaa avautua ovia muuhunkin selviytymiseen.
Kiitos kaikille.
Viime yönä sain nukuttua hyviä pätkiä jo ja olo on paljon parempi kuin eilen aamulla.
En ole pystynyt enkä jaksanut keskittyä muuhun kuin eilen kärvistelin päivän töissä ja illan lepäsin. Mies ei enää eilen illalla ollut vihainen. En kuitenkaan jaksanut hänen kanssaan ruveta puimaan asiaa läpi.
Taas kun tästä päivästä selviää on huomenna jo varmasti parempi päivä taas.
Kiitos kaikille sanoista ja neuvoista. Palaan niihin vielä myöhemmin. Nyt kuitenkin noustava sängystä. Hyvää alkavaa päivää kaikille!
Fyysinen krapula alkaa helpottamaan, henkinen ei.
Tänään olen itkenyt koko illan. Itkenyt sitä minkä pettymyksen olen tuottanut kaikille mun läheisille ja miettinyt sitä olisiko heidän paljon parempi olla ilman minua. Itkenyt sitä miten paljon vihaan tätä tautia ja miten paljon vihaan itseäni sen takia. Ja sitten kuitenkin tiedän, että pikkuhiljaa tämä helpottaa. Kun väsymys helpottaa ja kun aikaa menee. Onneksi minulla on koirat, niiden takia en halua luovuttaa.
Dalisson kirjoitti
Mennyttä ei voi muuttaa. Toivon sulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita et voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitkä voit ja viisautta erottaa ne toisistaan.
Hiljaa hyvä tulee 
Voi mikä yö. Mies oli messuilla ja tuli yöllä kännissä kotiin. Oli hirveän agressiivisella päällä ja löi, potki ja repi hiuksista. Huusi ja haukkui minut miten ketään ei kiinnosta enää miten minulle käy, koska olen paska juoppo ja että minut pitäisi upottaa täyteen lyijyä ja mereen. Olen aivan hajalla. Lyönnit sattuu ja henkinen väkivalta sattuu myös. Minulle on sanottu että soita poliisit, mutta en vaan pystynyt. Ymmärrän mitä kauheaa henkistä tuskaa olen aiheuttanut kaikille läheisille, mutta en kestä lyömistä.
Voi sinua rakas Dalisson.
Onko sinulla luottoystävää, joka voi auttaa juuri nyt?
Kiitos, kun kirjoitat tänne tunteista ja tapahtumista. Vaikka tasa-arvon aikaa elämme, niin ei me naiset useimmiten fyysisessä voimassa pärjätä miehille. Olet suuressa vaarassa.
Olet arvokas ja ainutlaatuinen. Turvakoti? Ystävän luo?
Halaus sinulle.
Heiheihei, nuo ovat kaksi eri asiaa: sinun alkoholismin aiheuttamat murheet ja miehesi väkivaltaisuus. Ymmärrän, että liität lyömisenkin alkoholismiisi, koska tunnet ansainneesi kaikkea pahaa alkoholismisi takia, mutta kukaan ei saa koskaan lyödä ketään. Ei millään verukkeella. Jos miehelläsi on niin paha olla kanssasi, että lyömään pitää alkaa, niin silloinhan hänen pitöisi erota sinusta. Ei alkaa lyömään. Dalisson, sinä et saa antaa miehesi koskeakaan sinuun enää! Mene kertomaan nyt asiasi jonnekin ulkopuoliselle taholle. Joohan?
Voi hyvänen aika Dalisson,
Tiedän, että ei kannattaisi puuttua toisten asioihin mutta nyt on pakko; lähde! Ainoastaan siinä tapauksessa anna puolisollesi vielä yksi mahdollisuus, että hän osallistuu johonkin vihanhallintaryhmään! Väkivaltaisella käytöksellä on taipumusta vain paheta ajan myötä.
Olen todella huolissani terveytesi ja henkesi puolesta  .
 .
Suosittelen, että otat koirasi ja häivyt hyvän sään aikana!
Et ole tehnyt mitään sellaista, että olisit ansainnut tuollaisen kohtelun. Olet arvokas<3
Tyyne
En voi minäkään olla ottamatta kantaa kirjoitukseesi, rakas Dalisson.
Ei Sinua saa ja voi kohdella tuolla tavalla. Paitsi että henkinen ja fyysinen väkivalta tuhoaa elämäsi, se lisäksi vaikeuttaa raittiuden tiellä pysymistä.
Pystyttekö puhumaan tästä fyysisestä pahoinpitelystä? Tee miehellesi selväksi, että et enään aio sietää hänen käytöstään. Ja toimi sen mukaisesti. Hae apua, ennen kuin tilanne täysin ryöstäytyy käsistä. Pääsisitkö alkuun esim. terveyskeskuksen kautta? Tärkeintä, ettet jää asian kanssa yksin.
Olemme kaikki todella huolissamme Sinusta.
Voimia Sinulle, lähetän virtuaalisia voimahaleja.
Dalisson hyvä, miehesi (vai avomies?) teot ovat poliisiasia. Sinun on aika toimia. Tänään.
Samaa mieltä kaikkien edellisten kanssa, Dalisson. Aiemminkin jo kirjoitin sinulle ettei lyöminen ole sallittua, mutta en ymmärtänyt että tilanne on näin paha. Menet ainakin terveyskeskukseen nyt heti, vammasi ja pahoinpitelyn jäljet on dokumentoitava johonkin. Sitten mielellään poliisille. Poliisilta saat myös jatko-ohjeita tulevia tilanteita varten (en uskokaan ne tähän jäävät). Mietipä nyt tosissasi haluatko asua yhdessä pahoinpitelijän kanssa? Ainakin väliaikaisesti voisit muuttaa pois, siksi aikaa kun selvitätte tulevan tilanteenne ja hoitosi alkoholismisi suhteen. (Ehkä myös miehesi hoitamisen.) Onko asuinpaikallanne turvakoti? Se olisi yksi mahdollisuus.
Alkoholismisi ei ole syy antaa kenenkään pahoinpidellä sinua. Sinä olet arvokas ihminen joka ansaitsee hyvän elämän.
Oletko lukenut täällä plinkissä osiota Kotikanava? Siellä on kirjoittelua juuri näistä aiheista. Käypä vilkaisemassa, voisi olla tukea tilanteeseesi. Ja kirjoita toki tännekin.