Hei. Olen 21 vuotias nuori mies.
Onko minulla ongelma? Juonko liikaa? Vastaus on kyllä minun mielestä.
Alotin juomisen 5 vuotta sitten mutta 2 vuotta sitten tämä lähti lapasesta.
Nykyään juon melko usein. Viikonloppuna juon perjantai-sunnuntai välin kokoajan ja siitäkin putki vielä saattaa jatkua melko pitkään. Viimesin putki oli 12 päivää ja se eilen loppu mutta tänään minun oli pakko ottaa muutama kalja että sain krapulan pois… jäikö se siihen? Ei!
Juon jokaikinen viikonloppu ja nämä viikonloput venähtää melkopitkiksi yleensä.
Syyn kyllä tiedän miksi juon… Yritin hukuttaa murheita viinaan mutta ne perkeleet osaa uida. Menetin ajokortin ja koulupaikan alkoholin takia ja nämä asiat ei ainakaan auttanu asiaa. Ryyppääminen jatkui.
Miksi näin nuoren miehen pitää juoda niin hemmetisti? Viinasta olen päässyt irti että en ota mitään muutakuin kaljaa mutta sitäkin menee 18päkki päivässä.
Kaikki kaverini sanoo minulle että juon aivan liikaa. Minun vastaus on heille ollut aina että voin lopettaa tämän milloin tahansa. Miks pitää valehella itselleen ja muille? Ei, en voi lopettaa vaikka niin haluaisinkin. Parhaani yritin mutta alkoholi vei voiton, miksi? miksi just minä? Mitä voin asialle tehä?
Yksin tästä irti en pääse… Mistä apua?
Tilanteesi kuulostaa siltä etten usko vähentämisen olevan vaihtoehto. Elämäsi on pelottavaa vauhtia vajoamassa yhä syvemmälle. Kirjoita sama teksti lopettajien puolelle. Olet hienosti ymmärtänyt alkoholin olevan suurena syypäänä sinun ongelmiisi. Voimaa!
Kiitoksia mutta itse ajattelen niin että täysin lopettaminen ei ole vaihtoehto ainakaan vielä.
Näin nuorella iällä ei voi luvata että lopettaisi alkoholin aivan kokonaan…
Ajattelenko nytten väärin?
Vähentäminen on se suurin asia mihin tarvitsen apua ja vähentämisestä eteenpäin myös voi seurata kokonaan lopettaminen. Näin nuorella iällä olen oppinut sen että mitään ei voi lopettaa kuin seinään…
Ikävä sanoa, mutta olet alkoholisti tuollaisilla käyttötottumuksilla nuoresta iästäsi huolimatta. “Näin nuorella iällä olen oppinut sen…!” Et ainakaan alkoholismista ole oppinut siis vielä ainakaan tarpeeksi, et oikeastaan mitään!
Alkoholismi on krooninen parantumaton sairaus. Ainoa tehoava hoito on pidättäytyä alkoholin käytöstä kokonaan. Mitään muuta hoitoa ei ole!
Alkoholin käytöstä on alkuun vaikea luopua, kun on tuossakin määrin makuun päässyt. Hae itsellesi ammattiapua. A-klinikka tai millä toiminimellä päihdepsykiatria missäkin pitäjässä kulkee. Voit yrittää tukea raitistumiseen myös vertaituesta, jos onnistut löytämään itsellesi sopivaa vertaistukea raitistumisen tueksi.
Aivan välttämätön ennen minkään avun toimimista on syntyä oma halu lopettaa juominen. Tapasi käyttää alkoholia ikäisenäsi on tuhoon johtavaa, ellet ajoissa ryhdy korjaaviin toimenpiteisiin!
Täh?! Ei kai sun mitään tarvitse luvata, nuorella tai vanhallakaan iällä, mutta kannattaisi silti pitää totaalibreikkiä alkoholista jonkin aikaa, jotta saat ajatuksiasi ja asioitasi hieman selkiytymään . Sitten tauon jälkeen voit kokeilla, onnistuisiko maltillisempi alkoholin käyttö. Veikkaan, että ei, koska kerran juoppo, aina juoppo, mutta kyllä jotkut ovat onnistuneet vähentämäänkin. Se vain vaatii sen tauon, jolloin on pidättäydyttävä alkoholista tyystin. Seinäänlopetus on ainoa keino lopettaa alkoholin käyttö, sillä se on niin nopeasti puoliintuvaa ainetta, että sen kanssa loiventelusta harvemmin tulee mitään, kuten itsekin olet huomannut. Alkoholin seinäänlopettaminen saattaa tosin vaatia katkoa ja lyhytaikaista benzolääkitystä, jos ryyppääminen on ollut niin rajua, että vieroitusoireet voivat olla jopa hengenvaaralliset.
Moi!
Olisko sulla tueksi jotain ystävää? Joku, jolle kertoisit ongelmastasi ja halusta lopettaa? Joku aikaansaava tyyppi, joka auttaisi sua hakemaan apua? Oot niin nuori, omien muistikuvien mukaan ainakin itse olin aika pelokas ja kynnys hakea apua olis varmaan tuntunut tosi korkealta! Vaikka hävettäis tai ahistais myöntää, että taidat olla alkoholisti etkä selviä ilman apua, niin se kannattaa silti tehdä. Kerran se vaan kirpasee ja sen jälkeen on suunta ylöspäin .
Tsemppiä ja ennen kaikkea voimia tehdä se päätös lopettaa toi paska ja hakea apua.