Apua tilanteeseen, keskustelua

En tiedä mistä aloittaa. Olemme olleet 10 vuotta yhdessä, naimisissa 4vuotta. Kumppanilla aina ollut ongelmaa holin kanssa, viimeisen vuoden aikana rauhoittunut kuitenkin. Ei siis juo usein, mutta kun juo se menee aina yli eikä hän tunnista omaa rajaansa. Rikkoo lupaukset aina, olivat sitten miten pieniä tahansa. Humalassa hyvin sekava ja agressiivinen, aikaisemmin ollut väkivaltaa. Viimeyönä hän oli työreissussa jonka jälkeen tarkoitus oli jäädä ottamaan muutama, eihän se muutamaan jäänyt. Kotiin tultuaan hän oli uhkaava ja tullessaan lapsetkin heräsivät. Yritin saada häntä rauhoittumaan mutta silti lastemme edessä huusi, kirosi ja haukkui minua. Kun olisin poistunut tilanteesta ei päästänyt minua pois, lopulta kuitenkin hän lähti nukkumaan. En osaa kirjoittaa selkeästi, liikaa ajatuksia omassa päässä. Se että lasten edessä puhuu ja käyttäytyy noin on hirveää enkä ymmärrä miten hän edes voi. Tuossa kunnossa hän on kuin täysin eri ihminen, pelottava katse, agressiivinen ja hyvin ilkeä. Hän oli myös sormuksensa johonkin heittänyt, hukannut en tiedä tarkemmin ja sekin tuntuu tietynlaiselta loukkaukselta, aikuinen ihminen hukkaa humalassa milloin lompakkonsa, puhelimensa tai sormuksensa. Tietenkin kaikilla joskus sattuu mokia mutta hänellä se juominen menee aina tähän samaan, tuntuu kuin hän ei osaisi ottaa vastuuta. Kun hänen kanssaan yrittää puhua tai kysyä mikä on tämä hätä niin kaikki on aina minun vika. Eilenkin olimme sopineet sovussa asiat jonka vuoksi en ymmärrä miten kuitenkin lasten herääminen ja hänen kuntonsa oli silti minun syytäni. Kuten aina, selvänä ihana ihminen. Humalassa särkee aina sydämeni, aina yllättää miten joku voi olla omalle kumppanilleen niin ilkeä ja kylmä. En tiedä onko minulla oikeutta tuntea pahaa tästä sillä juo kuitenkin melko harvoin, verraten muiden tilanteisiin jossa puoliso juo esim päivittäin. Olen jo kaksi edellistä mokaa antanut anteeksi ja sanonut että nyt viimeinen kerta, silti aina myönnyn sillä en osaa hahmottaa tai jäsennellä mitä minun oikeasti kuuluisi tehdä. Läheiseni jolle olen näissä tilanteissa itkien soittanut tietenkin melko suorasanaisesti kannustaa minua heittämään hänet ulos, mutta vaikea sitäkään neuvoa ottaa tosissaan sillä hän on kuitenkin tavallaan puolueellinen. Puoliso harrastaa paljon ja onkin lähes joka päivä menossa eri asioillaan joten mielestäni annan hänelle myös omaa aikaa ihan kiitettävästi, silti hän osaa sanoa aina vaan sen kuinka olen liian tiukka tai että haluaisi minun olevan myönteisempi. Minun on äärimmäisen hankala aina luottaa ja uskoa kun näitä tälläisiä tilanteita sattuu sillä se tuntuu vievän aina maton jalkojeni alta, eikä hän ymmärrä miten minulla kestää päästä asioista yli. Esimerkiksi vuosi sitten hän oli reissussa joka piti olla yhden yön ja vähän hauskanpitoa, menikin niin että heti vahva humala, puhelin hukkaan ja radiohiljaisuus. Odotin kotona kaksi päivää ja sitten yöllä tulikin kaatokännissä kotiin, olin seota huolesta kun ei voinut edes kaverinsa puhelimella ilmoittaa missä menee ja mitä tapahtuu, se ilta päättyi pahoinpitelyyn. Tuollaisten tapahtumien jälkeen kun hän puhuu että olisi taas johonkin menossa minulle tulee huono olo ja stressi sillä vaikea luottaa ja uskoa, tietynlainen pelko tai oikeastaan jo tieto miten siinä tulee tapahtumaan. En oikein edes tiedä mitä haen tällä, viimeyö meni itsellä valvoessa joten en oikein osaa edes kirjoittaa järkevästi tänne, pahoittelut siitä. Kai jonkinlaista keskustelua tai vertaistukea haluaisin aiheeseen, kuitenkin tätä samaa kaavaa on ollut jo vuosia vaikkakin harvoin. Kesällä yhden törttöilyn jälkeen ihan itse puhui ja päätti ettei alko hänelle sovi ja että lopettaa, olin ylpeä. Pian se muuttui siihen että juo muutaman sillointällöin, no okei. Siitä sitten muuttui ykskaks että voikin taas ”normaalisti” juoda ja viettää iltaa ilman ongelmia ja näin siinä kävikin, sen oikeastaan tiesin jo etukäteen. Tuntuu ettei tämä muutu koskaan, eikä hänen kanssaan voi oikein keskustellakkaan näistä sillä aina esittää ettei mitään olisikaan tapahtunut ja jos saankin hänet puhumaan kääntyy syy ja vika aina minuun.

kiitos jos jaksoit lukea :heart:

3 tykkäystä

Tässä kirjassa käsitellään tätä vaikeaa aihetta. Jokainen tarina on tietenkin hieman erilainen, mutta juovan alkoholistin käyttäytymismallit on melko samanlaisia.

Riskinä on, että tuhoutuu itse sairaan ihmisen mukana.

Vaikea näihin on neuvoja antaa, mutta kyllä lasten ei pitäisi joutua juoppoa pelkäämään.

Nyt varmasti tiedät itsekin että jo lasten, mutta myös itsesi, takia ainoa keino on ottaa ja lähteä. Ei helppo päätös mutta varmasti parempi kuin jääminen.

Voimia, muista että sä olet vahvempi kuin uskotkaan! :heart:

6 tykkäystä

Hei @jokuvain , hienoa että puhut täällä tilanteestasi. Se kuulostaa todella raskaalta.

Tässä on kyse lähisuhdeväkivallasta. Sinä olet tilanteessa, joka on sinulle itsellesi ja lapsillesi hyvin vahingollinen. Jo pelkkä väkivallan pelko on lamaannuttavaa ja hyvin väsyttävää.

Kuten @Nellaelina kin tuossa edellä sanoi, lähtemisen päätös ei ole helppo. Haluaisin kuitenkin sanoa sinulle, että tilanteesi kuulostaa siltä, ettei se tule muuttumaan millään sellaisella mitä sinä itse teet paremmin. Et voi muuttaa kumppanisi käytöstä. Hänen täytyisi ymmärtää tehdä se itse ja hakea siihen apua.

Alkoholismi ja lähisuhdeväkivalta ovat asioita, jotka ilman niihin puuttumista ja hoitoa useimmiten vain pahenevat.

Sinä tarvitset tässä raskaassa elämäntilanteessasi apua, ja sinulla on sitä oikeus myös hakea. Kirjoituksestasi ei suoraan käy ilmi, oletko nainen, mutta jos olet niin Naisten linja tukee juuri sinun tilanteessasi olevia. Löydät sen yhteystiedot ja avun eri vaihtoehdot täältä:

Toivon sinulle paljon voimia! Tämä on raskas elämänvaihe, mutta jos havahdut siihen, että sen täytyisi muuttua, paremmat ajat ovat tulossa. Kunhan vain haet itsellesi tukea. :heart:

7 tykkäystä

Edellä jo tulikin hyvin vastauksissa oleelliset.

Vielä omakohtaisesti sanoisin, että luulen, että omienkin vanhempieni olisi ollut parasta erota aikoinaan. Omakaan isäni ei juonut usein, ja teki paljon töitä ja hoiti hommansa, mutta kun joi, oli ilkeä ja ikävä. Vaikkei käyttänyt fyysistä väkivaltaa, oli ilmapiiri uhkaava ja lapsena olen herännyt tilanteisiin, kuullut ikäviä juttuja, ja todistanut tavaroiden paiskontaa ym. mikä on riittävästi aiheuttanut pahaa oloa ja vaikuttanut elämääni. Ja vaikuttanut myös väleihin äitini kanssa. Olin vihainen siitä, ettei äiti osannut pitää puoliaan ja elää omaa elämäänsä.

Uskon, että on paljon merkitystä lapsiin jo pelkästään sillä, millainen ilmapiiri kodissa on, ja vanhempien välit, äidin tyytyväisyys tai tyytymättömyys…

Eli kuten edelläkin kommenteissa todettiin: Varmasti vaikeaa on tehdä muutosta, mutta se varmasti kannattaisi. Oman ja lasten hyvinvoinnin laittaminen etusijalle.

En usko, että puolisosi käytös voi muuttua. Varsinkaan, ellei hän näe mitään tarvetta itse muuttua.

Sä voit tehdä oman ja lasten elämän eteen valintoja. Voimia!

2 tykkäystä