Apua tarvitaan

Kylläpä se on vaikeaa. Nimittäin alkoholinkäyttö. En tiiä mikä ois mulle paras vaihtoehto lopettakaa mut pakko kokeilla vaikka kaikki keinot. Alkaa seurustelusuhdekin kärsimään aika paljon. Jos tämä ei lopu niin kohta ei enään suhdetta ole. Vaikea käsittää et minulla on Alkoholiongelma. Mutta pakko se on myöntää että se on. Ollu jo pidemmän aikaan. Pitänee käydä vaikka aa palaverissa jos siitä olisi hyötyä. Vaikea laittaa edes sanoiksi mun fiiliksiä. Aika sekavat tunteet kyllä on…

Moro turhautunut ja tervetuloa porukkaan!

Apukeinoja on paljon, itselleen kannataa miettiä ja vaikka kokeilla se paras ja toimivin lisäapu… mutta itse se lopettaminen käy helpoimmin kun tekee heti alkuun lujan päätöksen itsensä kanssa ja lopettaa sen läträämisen…tämä työ on joka tapauksessa tehtävä… otti lisäavuksi sitten mitä hyvänsä!

Mutta tervetuloa tosiaan!

Vaikea käsittää että on alkoholiongelma… niinpä. Sillä varjolla minäkin taisin nuorempana istua oluella illan toisensa jälkeen, eihän se ollut ongelma vaan siinä kaveripiirissä aivan normaalia käytöstä ja vapaa-ajanviettoa. Ja jäi se sitten päälle, vaikka osa kavereista varmasti ymmärsi hiljentää tahtia tai lopettaa vallan.

No, lopettaminen on kuitenkin aika vaikeaa ellei tunnu siltä että se olisi tarpeen, että asiassa on jotain ongelmallista nykyisellään.

Ei siihen ongelmakeskeisyyteen kannata jäädä kieriskelemään, eteenpäin kuin mummo lumessa, mutta siinä päätöksentekovaiheessa ei ole hyötyä siitä että pohtii josko minulla ei kuitenkaan alkoholiongelmaa olisikaan…

Keinoja sitten on, monenlaisia. Itsestä kuitenkin, ainakin useimmiten, se päätös ja vastuu päätöksen pitämisestä olisi löydyttävä. Alkuvaiheessa joutuu poistumaan omalta mukavuusalueeltaan, ei sille oikein mitään voi. Apukeinoista on kai apua just silloin, sitä olotilaa voi helpottaa monin eri tavoin, joskus jo asioiden selvittäminen yhdessä alan ammattilaisen kanssa voi antaa vinkkejä ja virikkeitä elämäntapojen uudelleenjärjestelyyn.

Se hyvä puoli hommassa on, että mikään ei ole ikuista, kyllä se siitä helpottuu ja jossain vaiheessa olo on tuon asian suhteen pelkästään huojentunut kun ei tarvitse sen murehtimiseen aikaa ja voimia käyttää.

Tervetuloa vaan tänne keskustelemaan, minunkin puolestani.

Kyllä se siitä!

Kiitoksia :slight_smile: olin tossa vuoden lopussa 2 kk juomatta ja sitten se taisi mennä siihen että ajatteli, että eihän minulla mitään hätäät ole. Otanpas yhden oluen ja siitä se sitten taas lähti. Ja joo kävin juttelemassa, oiskohan 4-5 kertaa mutta en oikein innostunut siitä henkilöstä. Mutta olen miettinyt noi aa ryhmiä jos sinne sais mentyä ja sais juttuseuraa. Onko kokemuksia?

Heippa. Minä olen jo kolmatta kertaa pidemmällä raittiudella. Jokaisen raittiuden alussa olen käynyt AA-palavereissa, joten voitaisiin sanoa, että AA:n tuella olen raittiuteen päässyt kiinni.

AA-ryhmiä on monenlaisia niinkuin on myös noita ammattipuolen immeisiä monenlaisia. Apuja on runsaasti tarjolla ja kannattaa varmaan kokeilla alkuun ennakkoluulottomasti kaikkea mahdollista.

Kannattaa tässä alkuvaiheessa hiukan satsata tähän hommaan sekä perehtyä myös asian tietopuoleen kunnolla. Silloin ymmärtää kuinka perkeleellisen asian kanssa ollaan tekemisissä.

Joo. Katselin että siellä on avoimia ja suljettuja kokouksia. Pitäisi vain saada rohkeutta kerättyä ja mentyä. Katselin että siellä on aika paljon erilaisia ryhmiä, mutta ei kai se auta kuin mennä käymään. Oletko ajallisesti ollut raitis kauan? :slight_smile:

Nyt on yhteyksissä jotain vikaa, mutta koitan vastata jotain, mikäli tää onnistuu.

Parikymppisenä menin ekan kerran AA:han ja sitä raittiutta kesti useamman vuoden, kauanko sitä en jaksa muistaa. Sitten juopottelin muutamia vuosia, palasin AA:han ja siitä lähti yli 13 vuoden raittius. Sen jälkeen juoda lotkotin itseni melkein hengiltä, menetin kaiken ja nyt olen ollut kuukautta vaille 4 vuotta raittiina jälleen AA:n vanhalla hyväksi havaitulla menetelmällä.

Turhautunut kirjoitti

Hei, kokemuksia on, ja lyhyesti kerrottuna: raittiuteni olen saanut AA:sta. Käytin alkoholia parikymmentä vuotta, vuosien mittaan enenevästi ja yritin olla herrasmiesjuoppo. En onnistunut, Lopulta myönsin itselleni, että olen alkoholisti. Raittiina olen saanut olla siitä asti, kun sanoin palaverissa olleille naisille ja miehille, että olen alkoholisti. Oletko sinä? Jos olet, on sinullakin mahdollisuus lähteä samalle toipumisen tielle.

Alkoholismi on krooninen sairaus, eikä se ole sinun tai vanhempiesi eikä yhteiskunnan vika. Mutta kuten mies metsänreunasta jo kirjoitti vastuusta, vastuu sinun raittiudestasi on sinun. Alkoholismi on usein myös itsensä kieltävä sairaus.

AA-ryhmiin liittyminen on yksi hyvä raitistumiskeino. Muitakin on, mutta AA:lle ominaista on, että sinne on itse haluttava eikä ole muita pääsyvaatimuksia kuin halu lopettaa juominen. Jäsenmaksuja ei ole, mutta kahvit ja vuokrat kerätään kävijöiden keskuudesta vapaaehtoisesti. Rahattomuus ei ole este mukaan tulolle.

Hyvä kun tiedät jo kokoontumispaikkoja. Helise kirjoittikin, että niitä on monenlaisia, mutta kun ennakkoluulottomasti käyt erilaisissa, voit päättää, haluatko mukaan vai löydätkö jonkin muun tien tai haluatko palata entiseen. Sekin on mahdollista.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Jolaista jännittää varmaan ihan pirusti mennä tuollaiseen ryhmään ensimmäisen kerran.
Itse en ainakaan jännitykseltä oikein mitään tajunnut. Joidenkin sanomat tuntuivat kuin omasta elämästä oisivat
kertoneet.
Rohkeasti vaan, kyllä paikalla olijat tietävät miten jännittää ja se on luonnollista.

Noiden ammattiauttajien joukossakin on monenlaisia, omaan makuun paremmin toimivia ja sellaisia joiden
kanssa ei suju. Sitäkin kannattaa kokeilla useammin.

Kolmas keino on kai sitten koettaa itsekseen pyristellä ja ratkaista ongelma. Sitähän ovat kai
kaikki jonkiverran kokeilleet, toiset onnistuneetkin.

Tsemppiä ja lääkityksiä kannatan välttämään mahdollisimman paljon. Niitä ainakin ammattiauttajat usein
vähä tyrkyttävätkin. Siis jos ei nyt syystä tai toisesta ole mielestään pakotettu lääkkeisiin turvautumaan.
Jatka kirjoittelua, täältä on moni saanut paljon tukea alussa varsinkin.

Kiitoksia kokemuksien jakamisesta kaikille. Luulen että menen aa kokoukseen, koska se vaikuttaa hyvälle. Itsekseen en pysty tästä selviämään, joten tämä pelkkä kirjoittelukin helpottaa oloa. Ois mahtavaa ku ois sellainen pilleri jolla saisi kaikki mielihalut hiljentymään. No mutta toivottavasti se ajan kanssa sitten hiljentyy tai ainakin rauhoittuu.

kansanradioliitto.fi/ohjelmat.php?id=208

Itse en aa:n toiminnasta tiedä oikeastaan mitään… Ainakaan kokemuksen pohjalta…mutta ylläolevasta osoitteesta kuuntelin etenkin raitistumisen alkuun noita alkoholistien raitistumistarinoita ja tsemppasin niillä itseäni (antabuksen ohella), kuten tänne plinkkiin kirjoittelullakin … todella kovista tilanteista on moni itsensä saanut pinnalle!

Joo noi kuulosti hyviltä, kun vähän aikaa kuuntelin. Kiitos vinkistä! :slight_smile:

Oman raitistumisen alkuun aloitin myös ketjun tsemppilinkkejä…jonne keräsin ja jokunen muukin sinne laittoi linkkejä selviytymistarinoihin niin YouTubeen kuin muuallekin… hyviä haastatteluja yms… taidanpa sen kaivaa esiin etusivulle kun on uusia tullut taas jokunen… josko sieltä jotain helpottavaa löytyisi myös! :smiley:

Nyt on otettu ensiaskel ja soitettu aa:n auttavaan puhelimeen. Oli tosi mukava jutella asiasta jonkun joka on käynyt läpi asian. Huomenna olisi tarkoitus mennä sitten aa kokoukseen hakemaan uusia kokemuksia ja tukea.

Tervehdys, Turhautunut!

Sulla on oikea ote. Alkoholismista toipuminen tapahtuu jotain tekemällä luotettavammin kuin pelkällä meinaamisella. Ajatuksesi ovat jo muuttuneet sanoiksi ja seuraavat askelet vievät sinut ovelle, josta avautuu tie raittiuteen ja vapauteen juomisen kurjuudesta.

Tänään et ole yksin

Kiitos tsempistä lomapuisto! Huomenna pitää ottaa vielä yksi tärkeä askel, jotta pääsen oikeasti alkuun tässä hommassa. Jännittää ja hermostuttaa jo valmiiksi, mutta se on luultavasti aika yleistä tässä tilanteessa.

Hyvää huomenta ja hyvää alkanutta arkiviikkoa!

Päivä kerrallaan