Apua sosiaalisten tilanteiden pelkoon

Moro! En tiiä onko oikea alue tälle mutta kirjotetaan nyt. Mulla on ollut sosiaalisten tilanteiden pelkoa 9 luokasta lähtien eli noin 3 vuotta. Pelko esiintyy silloin jos joudun esittämään jotain luokan edessä, käyn postissa, joudun soittamaan johonkin, menen johonkin tapaamiseen tai uuteen paikkaan.

Yleensä jännitän näitä tilanteita monta päivää aijemmin ja kelailen päässä millä tavalla teen asiat ettei mikään mene pieleen ja nolaa itseäni. Ajattelin mennä puhumaan asiasta koulun lääkärille mutta sekin jännittää niin paljon etten ole vielä päässyt menemään sinne. Onko muilla kokemuksia mitkä lääkkeet auttaisivat tähän vaivaan. Terapiaan en uskalla mennä

SSRI-lääkitys ja bentsoja tarvittaessa. Vältä ketipinoria (psykoosilääke).

Tohon lisäisin vielä että monet vakkarit eivät juuri mainitse SSRI lääkitystä tai suosittele sitä koska sairastavat itse Bipo-ykköstä tai kakkosta. SSRI-lääkitys usein buustaa mania tilaa.

Olen itse ollut röökikopissa missä viistoista maanikkoa lässyttää ja sössöttää saman aikaan. [Poistettu asiattomuuksia -Päihdelinkin moderaattori]

Ihan vinkkinä vaan aloittajalle, et noita “varis-lokin” antamia ohjeita ei sit kannata ottaa ihan vakavasti…!
Mut tervetuloa tänne lauteille ja kyllä täältä saat ihan oikeitakin neuvoja ja vinkkejä, kunhan porukka ehtii sulle vastailee.!
Ittellä ei valitettavasti ole tietämystä/kokemusta ko. asian suhteen, mut tiedän et monella täällä on ja varmasti saat heiltä hyviä neuvoja yms. :wink:

Täs jännittämisen kokemusasiantuntijan pitkä sepustus asiasta :wink: .

Bentsoja noihin on käytetty. Mä sain jännittämiseen eka kertaa oisko ollunna -93 tai aijjemmin. Nykyisin varmasti ollaan tarkempia, jollei niitä aiemmin ole käyttänyt. Tai sit meille ryynidemoneille syyni on supertarkka ja kynnys reseptiin viis metrii korkia :mrgreen: . Nykyisin myös väittävät esim.sertraliinin auttavan ainakin ahistukseen, en muista, oliks myös jännittämiseen. Just ja juu, sanon mie :unamused: . Se, pystyiskö bentsoi käyttään oikeasti vain harvoin tarvittaessa, riippuu paljon myös ihmisestä ittestään: meneeks muut asiat (aina) yli: juominen, syöminen, tupakointi, liikunta, ym. Jos on addikti, kaikki tuppaa meneen yli, siis ei pysty hallitsemaan käyttöä. Jos on kova jännittäjä, ja tarvii jatkuvasti, en tiijä kyl lääkityksistä: silloinhan niitä tartteis koko ajan.
Yksi keino o n esim. kognitiivinen terapia, tai jokin sellainen terapiamuoto, jossa terapeutti on niin joustava, että suostuu siihen, että potsku itse asettaa sellaisen tavoitteen, että pääsis pelosta harjoittelemalla, tai että se ainakin lievenisi. Ilmeisesti peloista ja jännittämisestä huolimatta menet silti jännittäviin tilanteisiin, mikä on ihailtavaa :smiley: . Kyl mäkin jännitän soittamisia, vaiks ravintolaan menoa, uusien ihmisten tapaamista, heidän kanssaan juttelua. Havaitsinpa täs vain yks päivä, että ihan oikeesti ainakin j o t k u t ihmiset ovat niin taitavia itse sosiaalisesti, että pystyvät helpottamaan jännittäjän oloa ja tilannetta. Kaikki eivät noki!!!

Betasalpaajia, siis verenpainelääkkeitä voi ottaa, jos ei jännitä aivan kaikkea, niin kuin minä ennen. En itse uskonut, että niistä ois mitään apua, kerta ongelma oli mielessä. Mutta. Kun kerran kokeilin jotain betasalpaajaa :open_mouth: kammottavalla :open_mouth: puheviestinnän kurssilla opiskeluaikana, helpotti myös mielen jännitystä se, että sydän ei hakannut tuhatta ja sataa, kädet ei tärisseet, pystyin puhumaan. Kun pahimmat fyysiset oireet katosivat, pystyin keskittymään paremmin siihen, mitä sanoin. Jos on matala verenpaine, en tiijä, käyvätkö em.lääkkeet, tuskin. Siis itse jännittämistä ei etukäteen helpota. Kuten sanoin, jos elämä vaikeutuu niin paljon, että tarvitsisi koko ajan jotain lääkettä tilaansa helpottamaan, betasalpaajat eivät käyne, paitsi ehkä jos se verenpaine onkin korkea… :unamused: .

Eräs ihminen kertoi käyttävänsä kannabista jännittämiseen. Siitä minen tiijä, ku mul tulee aina siitä niin kauhia ole, ettei ole mun aine lain. Eikähän tässä semmoisia saa suositella :unamused: .

Yksi asia vaiks esitelmissä on aiheen tunteminen hyvin! Tekee niin hyvän esitelmän, ett eijole kellään virnuilemista (sitä mä ainakin pelkään: naurunalaiseksi joutumista :confused: , vaiks jatkuvasti laitankin itteäni alttiiksi :laughing: ) eikä nokankoputtamista…??? Jos asian tuntee hyvin, pystyy paremmin keskittymään siihen, ei esiintymiseen. Sillon ku mul on jännittävä tilanne, tuijotan vaiks lattiaan tai johki, mut en missään nimes kato kuulijaa/kuulijoita silmiin, koska siinä meni keskittyminen.
Hengitysharjoituksia, palleahengitystä, pussiinpuhaltamista suositellaan kikkoina sillon, ku jännityskohtaus o paniikinomaista, ja sydämenrytmi menee aivan hirveäksi.

Joskus olen huomannut, että normi-ihmisten kanssa joskus auttaa, kun sanoo ääneen, että “huh, huh, jopas jännittää…”. Auttaa toisinaan, jännittäminen nimittäin on aika yleistä, jonkin asteisena, luulen… :confused: ?

Yks, ja vaikein (?), on l u o t t a a muihin ihmisiin… Mielestäni suurin osa ihmisistä ei ole veemäisiä kusipäitä… Juu on mua naiviksikin haukuttu, mut antaa kylän koirien räksyttää :sunglasses: . Toinen ajatus, joka on helpottanut, on se, ettei juuri ketään kiinnosta mun vähäpätöinen elämäni, vaan mun rahani, vaiks kaupas :unamused: … Tää on mua jonnii verran auttanut, mut kyllä mä elän kummiskin aika lailla rajoittunutta elämää. Vaan on jännittäminen iän myötä myös helpottanutkin :slight_smile: . Toisaalta, silloin kun kiskoin bentsoja kaksin käsin, ei elämäni kovin erilaista ollut, eli bentsot eivät tehneet musta itsevarmaa maailmanmatkaajaa, ylläripylläri :mrgreen: . Mähän olin nuorena lähes mykkä, ainakin selvin päin :open_mouth: . Nykyjään pälätän ihan perkeleesti… :laughing: . Senkin olen jollain tapaa hyväksynyt, siis sen, etten tee mitään Ihmeellistä, kaikkia sellaisia asioita, joita normit tekee… En vaiks matkustele, olen sairaseläkkeellä. Yleensä kaikki ihmiset pelkää ainakin jotain…Toisaalta: kellä on oikeus arvottaa m u n elämää sil perusteel??? Tää on mun, ja minä tätä elän, ja nykyään vielä suht tyytyväisenäkin, vaiks bentsoja tekis mieli, hah. Vierottauduin niistä keväällä ja kerran retkahdin. Ett silleen. Jännittämiseen siis ekal kerral sain…ei siinä sit mennykään ku neljännesvuosisata bentsoillessa, tosin tein toki paljon muutakin niistä huolimatta -pikemminkin kuin niiden ansiosta :bulb: :bulb: :bulb: . Eli mä ehottaisin kokeileen muita keinoja ekaks, ennen lääkkeisiin turvautumista, sillä niistä saattaa tulla melekoonen ongelma. Ainakin mulle kävi niin. Selvisin kummiskin :smiley: . Jos olet jossain koulussa, sieltä voi ehkä terveydenhuollon puolelta kysyä apua. Muuten mt-toimistoista, ja jos kertoo, että nimenomaan jännittäminen on ongelma, on ainakin mahdollista saada juuri siihen asiaan apua. Se vie aikaa ja joutuu kyl sietämään paljon…mut se v o i helpottaaa. Toisaalta, jos ehdottomasti haluat lääkettä, bentsoja jännittämiseen ainakin ennen kirjotettiin. Jos sellaista ei anneta, kunnilla on Valviran mukaan v e l v o l l i s u u s järjestää sitä terapiaa lääkkeiden sijaan mt-puolella.

Tämmösiä aatoksia, ja rohkeutta meil jännittäjille & muille ja. Ugh!

Hei,
Itse olen kärsinyt myös ahdistuksesta ihmisten seurassa niin pitkää kuin muistan. Koulussa oli esitelmät yms täyttä tuskaa.
Vasta 18v sain bentsoja ja ne auttoikin todella hyvin… lääkäri sanoi vielä ,että syö joka päivä näitä diapameja niin väsyttävä vaikutus lähtee ja jatka lääkitystä.
Ei kauaa auttanut enää niin määräsi rivatrillia lisäksi sekä ssri-lääkettä.
Ssri_lääkkeistä tuli vielä pahempi olla.
En ollut iloinen , enkä surullinen. Ahdisti silti!
Niiden lopetus oli hirveää, mutta tunteet sekä libido palasi. Kokeilin varmaan kaikki masennuslääkkeet paitsi mao-estäjät…
10v meni isot määrät kolmea tai jopa neljää eri bentsoa… rivatril annos oli 2mg 4-6 /päivä…
Olin vuoden vieroituksessa tramalia ja varsinkin bentsojen takia kun oli pakko…
Tärisin sen jälkeen n. vuoden . Olin välillä yli viikon syömättä kun en uskaltanut kauppaan edes…
Sitten riitti ja sain Rivatrilllit takaisin ja sen jälkeen elämä alkoi rullaamaan.
Näin ihmisiä , löysin mahtavan puolison.

Minusta rivatril on paras jatkuvaan ahdistuneisuuteen. Tuntuu ettei tolet nouse niin kuin muihin bentsojen!
Sama annos ollut nyt 8v. 2-3 2mg rivoja sekä välillä temestaa…
Lyrica auttoi joskus ,mutta ei kauaa…
Sanoivat ,ettei aiheuta riippuvuutta. :imp:
…ja paskat. Siitä oli vittumaisempi päästä eroon kuin 10v temgesic kuurista…

Mielialalääkkeistä sen verran vielä , että snri-lääke cymballa kilahti päässä ja viiltelin käden aika pahan näköiseksi… en tajua vieläkään miten sellaista tein…
Itsemurha mielessä jne… kiva lääke.
Söin puoli vuotta sitä ja siitä oli vaikeampi päästä eroon kuin 6v tramadoli kuurista!!

Tramadoli sopisi hyvin omankin psykiatrin mukaan hyvin masennukseen.

Nythän on tulossa uusia masennuslääkkeitä , jotka toimii hieman kuin esim bupre.
Se kyllä nostaa mielialaa sekä ahdistus katoaa.
Toivottavasti tulee uusia hyviä lääkkeitä pian!
Brintellix auttoi ihmeen hyvin vaikka en uskonut sen tehoavan , joten ei ihan placeboa ollut. Menetti vaan tehon liian nopeasti. Olo oli onnellinen ja tuntui ,että pää toimi paremmin jne. Ahdistus lieventyi kyllä ,mutta vaikutus katosi hiljalleen…

Nyt menee vain bentsoja ja minusta rivatril on paras ainakin itselläni ja pystyn käymään töissä yms…
TK halusi lopettaa ne nopeasti ,mutta onneksi löysin lääkärin joka ymmärsi tilanteeni. Syön niitä niin kauan ku vaan elän ja nautin. Koukussa olen kyllä mut se on pientä muuhun… kyllä Jää koukkuun ihan perus masis lääkkeisiin…

Kouvolassa terveyskeskus on lopettanut bentsoja seinään jo kuudelta tutulta!
Hoitovirhe sanoisin!
Laittoi TK minullekin merkinnät että käytän lääkkeitä väärin . Niistä tulee aina sairaalassa sanomista jos kouristanu tai muuta käynyt tässä…
Kerran pitkittynyt migreeni oli kestänyt jo yli viikon niin siellä lääkäri huusi kirkkaassa valossa että minulla on vieroitusoireita!?
Häh… rivatril menee ja sama annos toimii ja jos ei ole mitään ihmeellistä otan välillä vain puol tai yksi. Joskus en ollenkaan…
Onneksi löyty lääkäri joka ymmärtää.

Tsemppiä ja toivottavasti saat apua ongelmiisi :wink: :exclamation:

Hei,
Itse olen kärsinyt myös ahdistuksesta ihmisten seurassa niin pitkää kuin muistan. Koulussa oli esitelmät yms täyttä tuskaa.
Vasta 18v sain bentsoja ja ne auttoikin todella hyvin… lääkäri sanoi vielä ,että syö joka päivä näitä diapameja niin väsyttävä vaikutus lähtee ja jatka lääkitystä.
Ei kauaa auttanut enää niin määräsi rivatrillia lisäksi sekä ssri-lääkettä.
Ssri_lääkkeistä tuli vielä pahempi olla.
En ollut iloinen , enkä surullinen. Ahdisti silti!
Niiden lopetus oli hirveää, mutta tunteet sekä libido palasi. Kokeilin varmaan kaikki masennuslääkkeet paitsi mao-estäjät…
10v meni isot määrät kolmea tai jopa neljää eri bentsoa… rivatril annos oli 2mg 4-6 /päivä…
Olin vuoden vieroituksessa tramalia ja varsinkin bentsojen takia kun oli pakko…
Tärisin sen jälkeen n. vuoden . Olin välillä yli viikon syömättä kun en uskaltanut kauppaan edes…
Sitten riitti ja sain Rivatrilllit takaisin ja sen jälkeen elämä alkoi rullaamaan.
Näin ihmisiä , löysin mahtavan puolison.

Minusta rivatril on paras jatkuvaan ahdistuneisuuteen. Tuntuu ettei tolet nouse niin kuin muihin bentsojen!
Sama annos ollut nyt 8v. 2-3 2mg rivoja sekä välillä temestaa…
Lyrica auttoi joskus ,mutta ei kauaa…
Sanoivat ,ettei aiheuta riippuvuutta. :imp:
…ja paskat. Siitä oli vittumaisempi päästä eroon kuin 10v temgesic kuurista…

Mielialalääkkeistä sen verran vielä , että snri-lääke cymballa kilahti päässä ja viiltelin käden aika pahan näköiseksi… en tajua vieläkään miten sellaista tein…
Itsemurha mielessä jne… kiva lääke.
Söin puoli vuotta sitä ja siitä oli vaikeampi päästä eroon kuin 6v tramadoli kuurista!!

Tramadoli sopisi hyvin omankin psykiatrin mukaan hyvin masennukseen.

Nythän on tulossa uusia masennuslääkkeitä , jotka toimii hieman kuin esim bupre.
Se kyllä nostaa mielialaa sekä ahdistus katoaa.
Toivottavasti tulee uusia hyviä lääkkeitä pian!
Brintellix auttoi ihmeen hyvin vaikka en uskonut sen tehoavan , joten ei ihan placeboa ollut. Menetti vaan tehon liian nopeasti. Olo oli onnellinen ja tuntui ,että pää toimi paremmin jne. Ahdistus lieventyi kyllä ,mutta vaikutus katosi hiljalleen…

Nyt menee vain bentsoja ja minusta rivatril on paras ainakin itselläni ja pystyn käymään töissä yms…
TK halusi lopettaa ne nopeasti ,mutta onneksi löysin lääkärin joka ymmärsi tilanteeni. Syön niitä niin kauan ku vaan elän ja nautin. Koukussa olen kyllä mut se on pientä muuhun… kyllä Jää koukkuun ihan perus masis lääkkeisiin…

Kouvolassa terveyskeskus on lopettanut bentsoja seinään jo kuudelta tutulta!
Hoitovirhe sanoisin!
Laittoi TK minullekin merkinnät että käytän lääkkeitä väärin . Niistä tulee aina sairaalassa sanomista jos kouristanu tai muuta käynyt tässä…
Kerran pitkittynyt migreeni oli kestänyt jo yli viikon niin siellä lääkäri huusi kirkkaassa valossa että minulla on vieroitusoireita!?
Häh… rivatril menee ja sama annos toimii ja jos ei ole mitään ihmeellistä otan välillä vain puol tai yksi. Joskus en ollenkaan…
Onneksi löyty lääkäri joka ymmärtää.

Tsemppiä ja toivottavasti saat apua ongelmiisi :wink: :exclamation:

Jos kyseessä on silkka esiintymisjännitys, Propralista voi olla paljonkin hyötyä. Se kun auttaa käsien vapinaan, punasteluun, hikoiluun, äänen vapinaan ym. jännityksen ulkoisiin merkkeihin. Kun muut eivät näe, että jännittää, niin se voi helpottaa jo huomattavasti esitelmän pitoa tahi muuta sosiaalista tilannetta, jossa joutuu olemaan “kaiken keskipisteenä”. Päänsisäisiin yleisiin ahdistuksiin Propral ei tokikaan auta, vaikka jotkut lekurit sellaista väittävätkin. Niin, ja kuten jo sanottu, jos verenpaine on luonnostaan kovin matala, Propralia ei huoli käyttää, kuin ehkä korkeintaan ihan miniannoksilla. Se, että pyörtyy kesken kaiken verenpaineiden romahtamisen vuoksi tuskin auttaa vastaisuudessa sos.tilanteiden pelkoon :mrgreen: .

Benzojen käytössä en näe mitään pahaa, mikäli niitä ottaa vain tarvittaessa, eli silloin, kun se jännittävä tilanne on tuloillaan ja pysyy puhtaasti lääkinnällisissä annoksissa. Jotkut lääkärit voivat tosin olla sitä mieltä, että joskus ja jouluna oikeaan tarpeeseen otettu 1 Opamoxkin johtaa välittömästi riippuvuushelvettiin ja kaameaan väärinkäyttöön, mutta onneksi löytyy kosolti niitäkin lekureita, jotka eivät noin ajattele. Kannattaa suunnata ihan psykiatrian erikoislääkärille ja mieluiten yksityiselle puolelle. Sieltä löytyy yleensä ymmärrystä näihin asioihin aivan eri tavalla, kuin arvauskeskuksen liukuhihnalääkäriltä :wink: .

Pitkällä tähtäimellä parhaaseen tulokseen pääsee toki siedättämällä itseään näihin pelottaviin tilanteisiin ja se onkin ainut keino päästä peloistaan eroon/oppia elämään niiden kanssa. Lääkkeet kun ainoastaan turruttavat oireet väliaikaisesti. Tietenkin lääkkeitä usein tarvitsee alkuun, jotta ylipäätään pystyy aloittamaan sen siedätyksen. Terapiaa suosittelen todella lämpimästi, koska mua se on auttanut eniten ihan kaikissa ongelmissani. Aluksi sinnekin mennessään voi ottaa kevyttä lääkitystä ja mistäpä sä sen tiedät uskallatko mennä, jos et ole koskaan kokeillutkaan :wink: . Monilla tuntuu olevan kovasti “en uskalla mennä” tai “en usko terapiaan” -tyyppisiä tekosyitä, kun oikeasti ei vain huvita ja halutaan ns. helppo pikaratkaisu ongelmiin :wink: :unamused: . En tokikaan väitä, että terapia kaikkia auttaisi, mutta ei sitä kokeilematta tiedä.

SSRI-/SNRI-lääkkeistä voi olla hyötyä, mutta yhtälailla ne voivat vain pahentaa ahdistus-/paniikkioireita. Tuo on tyystin yksilöllistä ja selviää vain kokeilemalla. Harmillisesti tuon lääkeryhmän lääkkeitä vain joutuu syömään pidempänä kuurina ja jatkuvasti, jos meinaa niistä jotakin vastetta saada. Siksi suosisin jännitystilanteissa täsmälääkkeitä, jotka voi ottaa vain tarvittaessa. Mitä sitä suotta itseään kaiken aikaa myrkyttämään, jos pelottava tilanne tulee esim. vain kerran viikossa ja muuten pärjää ihan hyvin, eikä tarvitse jatkuvaa lääkitystä vaikean masennuksen tmv. vuoksi :unamused: .

Tässä taisi tulla aika paljon toistoa Pölön tekstiin, mutta väliäkö tuolla…

Mun eka viesti oli ihan asiallinen ja faktaperäinen. Sosiaalisten tilanteiden pelkoon kirjoitetaan usein SSRI lääkitystä ja ennen myös bentsoja. Nykyään bentsot ovat pitkälti poistunut käytöstä ja jos tarvetta niille esintyy ne korvatan usein uuden polven neurolepteillä. Ketjun avaaja voisi myöskin hyötyä terapiasta mitä minä kutsun “keskusteluavuksi”.

Asiaa se oli. Kiitos panostuksestasi.