Hyvä LilliBee,
on todella hienoa, että olet suoriutunut raskausajastasi juomatta. Se, että olet kyennyt vastaamaan lapsesi hyvinvoinnista, kokemaan sen ponnistelujen arvoiseksi - vieläpä siinä onnistuen on kunnioitettavaa. Ratkaisuun kannustanut ja päätöstäsi tukenut seikka - tahto taata lapselle tulevaisuus vaikka kehityshäiriötä - on hyvinkin ollut yhtä aikaa myös äärimmäisen stressaava. Moni epäilemättä on raskausaikanaan kohdannut erinäisiä pelkoja lapsensa hyvinvointiin liittyen, niin hetkellä kuin pidemmälle tulevaankin ulotettuna: niin kaiketi sinäkin, saattamatta turvata alkoholin suomaan helpotukseen edes silloin tällöin. Toisaalta kaikenaikainen ymmärrys juomisesta pidättäytymisen ehdottomuudesta yhdeksän kuukauden ajalta sekä sen rikkomisen seuraamuksista, joita/joiden vaikeusastetta voi joutua arvailemaan vielä pitkään synnytyksen jälkeenkin ovat kasvattaneet henkistä kuormaa. Olet ehkä joutunut olemaan alati kuin varuillasi, tiedostamattasi jopa pelännyt itseäsi. Nyt olet vastuusta “vapaa”, joku toinen voi tehdä saman kuin sinäkin, tässä tapauksessa puolisosi.
Paluu vanhoihin tapoihin on inhimillistä: koska raskausaika helposti on mennyt keskittymällä ajatukseen, kuinka anteeksiantamatonta olisi aiheuttaa lapselle ikäviä seuraamuksia, ei sinulla ole ollut aikaa, eikä voimia työstää ongelmaasi, olet saattanut vain pitää sitä väkisin taka-alalla - mikä siis on todella kunnioitettavaa, siihen ei jokainen pysty - se on yhä täällä. Odotusaikana mahdollisesti kertyneistä paineista alkuperäistä jopa rajumpana.
Olet kuitenkin osoittanut stressaavassa tilanteessa olevasi kykenevä kantamaan vastuuta. Se vastuu ei ole sinusta minnekään iäksi livennyt. Sen puolesta puhuu myös aprikointisi humalatilasi vaikutuksista sinun ja lapsesi väliseen suhteeseen, pelonsekaiset pohdintasi tapaturmariskeistä: vaikka juomista jatkatkin, on juominen oirehtimista, et jaksa, rohkene, tunne voivasi muuta ennen kuin saat näköistäsi apua.
Et ole vastuuton, huono äiti, ainoastaan avuntarpeinen. Millaisesta avusta hyötyisit, vain itse voit tietää. Itselle oikeaa harvoin löytyy heti - ja vaikka löytyisikin, se ei ole taikapölyä, joka muuttaa mudan hetkessä kristallikiteiksi. On ymmärrettävä sallia kaikelle aikansa: se palkitsee kyllä.
Läheisten syyt olla puuttumatta ovat moninaiset. Moni voi pelätä ainoastaan pahentavansa asioita, määräilevänsä, holhoavansa, loukkaavansa toisen itsemääräämisoikeutta: jo pelkkä kokemus sellaisesta repii kerkeästi juopaa ihmisten välille, saattaen lopulta ottaa käytännön muodon, jossa toinen kontrolloi toista. Silloin kumpainenkin jää lopulta yksin, kommunikoivat kuin eri kieltä, avuntarvitsija on vailla tukea, ihmistä, joka on hänen ulkoinen voimanlähteensä - sillä toisen voimat kuluvat/ovat kulutetut vartijana olemiseen.
Et tarvinne puolisoasi sanelemaan sinulle ohjeita: tiedäthän itse sinulla olevan ongelman. Asian ottaminen puheeksi ei toki ole helppoa - mutta sen vuoksiko hänen olisi oltava aloitteellinen osapuoli? Olisi tökeröä ryhtyä antamaan neuvoja - olen varmasti jo tehnyt sitä tässä liiaksi, mitä pyydän sinulta kovasti anteeksi - mutta jos olet todella uupunut, ehkä saattaisit sanoa vain “auta”, kirjoituksestasi kun saa ainakin vaikutelman välienne olevan kunnossa.
Tiedäthän: olet tärkeä. Mutta vain sinä voit tuntea sisimmässäsi, mikä on sinua varten, mikä on oikeaa.