Hei
Olen uusi täällä ja päätin pitkän pohdinnan jälkeen kirjoittaa palstalle.
Olen 30 vuotias nainen, naimisissa, ei lapsia, joka on löytänyt itsensä lääkekoukusta. Asia hävettää, nolottaa ja pelkään, että joku saa tietää ongelmastani. Lähipiirissäni ei ole juuri lääkkeiden väärinkäyttöä (tai mistä sen voi tietää), eivätkä sosiaaliset suhteeni ole sellaisia, että voisin tämän asian tiimoilta tulla “julki”. Olen työelämässä johtavassa asemassa ja pelkään jo työnikin puolesta.
Toivon nöyrästi löytäväni täältä vertaistukea ja toivoa tämän ongelman ratkaisuun.
Kaikki alkoi n. 4 vuotta sitten, kun koin läheisen kuoleman ja tämä syöksi minut melko pahaan masennukseen. En ole aikaisemmin ollut masentunut vaan lähinnä ahdistunut. Tuon tapahtuman jälkeen menetin täysin kykyni nukkua, pitää itsestäni huolta, nousta sängystä, harrastaa… En pystynyt nukahtamaan tai kokenut pienintäkään väsymystä vaan kehoni oli selkeästi voimakkaassa stressitilassa. En tiedä miksi, mutta aloin nukkumaan lihasrelaksanttien ja myöhemmin Imovanen avulla. Lopuksi huomasin, että tarvitsin jo 3-4 imovanea illassa, jotta saisin unta, koska toleranssini oli niin kova.
Aloitin syömään Panacodeja ihan lääkärin ohjeen mukaan, kipuun. Jonkun ajan päästä huomasin kuitenkin, että sain hirveät vieroitusoireet, jos en ottanut annosta. Söin tuolloin ainakin 1,5 vuotta 4-8 Panacodia päivässä. Pidin kuitenkin aina huolen, että en söisi vuorokaudessa yli 4grammaa maksan takia. En jaksanut pitää itsestäni huolta tuolloin ja lääkkeiden lopetus tuntui mahdottomalta, koska olin henkisesti niin loppu, etten yksinkertaisesti jaksanut tai kokenut, että minulla olisi voimia kestää vieroitusoireet ja se henkinen olo, mitä lopetuksesta tulee… Kävin töissä kyllä, koin työni henkireiäksi. Nautin työstäni, vaikka se on vaativaa, matkustan paljon eikä minulle ole normaalia työaikaa. Työ on minulle kuitenkin tärkeää ja pelkään kuollakseni sen menettämistä. Taidan purkaa ongelmia työhön ja määrittää itseäni ja omanarvoni urani kautta pelkästään.
Pitkä tarina kuitenkin, joten lyhyesti tilanne on ollut tämä: 150-300mg Lyricaa, 2-3 Imovanea sekä 4-8 Panacodia päivässä n. 1,5 vuotta.Tässä vaiheessa saatoin myös syödä Tramaleja 400-600mg vuorokaudessa, jos sain niitä käsiini. Ymmärsin kyllä olevani koukussa ja tottakai hain tässä vaiheessa myös sitä euforiaa, siksi nuo annokset ovatkin noin korkeita.
Pikkuhiljaa aloin kuitenkin voimaan paremmin ja paremmin ja nyt en koe olevani enää masentunut. Aloitin uudestaan liikunnan, pitämään huolta ruokavaliostani, kodistani, itsestäni… Jätin Imovanen pois myös, koska pelkäsin Bentso koukkua. Bentsoja en koskaan alkanut syömään, koska en kokenut niistä apua. Olen käynyt terapeutilla myös. Olen siitä erityisonnekkaassa asemassa, ettei raha ole varsinaisesti este avun hakemiselle. Toisaalta minulla on ollut aina rahaa ostaa Tramaleja niin paljon kuin haluan… Aika on kuitenkin ollut se isoin tekijä, joka on vaikuttanut oloni paranemiseen… Löysin myös vihdoin lääkärin, jolta olen saanut ns. pysyvän Tramal määräyksen, koska pelkäsin kuollakseni, että mitä jatkuva Paracetamol menee maksalleni.
Pelkäsin aluksi, että syön nuo Tramalit kuin karkkia vain ja kehitän itselleni vain paremman koukun. Näin on käynyt aina aikaisemmin, kun olen saanut niitä käsiini. Kuitenkin stressini oman terveyden vuoksi sekä lääkkeiden saatavuuden vuoksi on pienentynyt ja olen (omaksi ihmeekseni!!) saanut pidettyä annoksen nyt 100-150mg vuorokaudessa. Lisäksi syön Lyricaa 150mg vuorokaudessa. Tavoitteeni on joka ikinen päivä tuo 100mg, mutta viimeisen 3 viikon sisällä olen retkahtanut 2 kertaa ja ottanut yhden ylimääräisen 50mg Tramalin. Annos on kuitenkin mielestäni varsin kohtuullinen (tai mitä mieltä te olette?) ja olen itsestäni todella ylpeä. Se on kannustanut jatkamaan tätä. Haluan kokea olevani “selvinpäin” ja kirkkain mielin nykyään. Iso askel myös kohti tätä lopetusta /vähennystä oli se kun kerroin miehelleni tästä. Hän oli varsin ymmärtäväinen ja kannustava onneksi ja iso kivi vierähti sydämmeltäni. En voi sanoin kuvata sitä häpeän määrää, mitä tähän ongelmaan on liittynyt… lapsia meillä ei ole onneksi.
Mutta miten tästä eteenpäin? En pysty lopettamaan kuin seinään, mutta koen pystyväni nyt vähentämään askel kerrallaan. Millainen vähennysaikataulu olisi mahdollinen? Olen joutunut välillä turvautumaan Ketipinoriin unen vuoksi ja mielestäni tämä on ihan ok. Olen saanut unen onneksi yhdellä 25mg tabletilla. Lopetan Lyrican ja tämän sitten, kun Tramal on poissa kuvioista. En ole huolissani Lyricasta vaikka se turvottaa minua.
Entä voisiko Venlafaksin auttaa aivoihin? Koen suurimpana ongelma sen, kun olen korvannut aivojeni hyvänolon tunteen lääkkeillä ja pelkään, että masennus palaa kuvioihin. Sitä en todellakaan halua ja voisin hyvinkin syödä esimerkiksi tuota lääkettä mieluummin kuin Tramalia…
Mitä ihmettä teen?? Mitä mieltä olette, onko näillä annoksilla vielä mahdollista lopettaa “omin avuin” ? Olen kuitenkin saanut annoksen nyt tuohon ihan itse ja en oikeasti halua enää kokea olevani päihtynyt… Himoja tulee tottakai! sitä en väitä. Mutta itsetuntoni on saanut ison buustin siitä kun koen olevani selvinpäin. En todellakaan saa 100mg mitään oloja, sillä tottakai minulla on aika isot toleranssit tässä vaiheessa.
Alkoholia en juuri käytä, koska saan krapulassa niin pahoja masennusoloja, joita en yksinkertaisesti kestä. Juon itseni humalaan kyllä välillä (n. kerran kahdessa kolmessa kuukaudessa, viimekerta taisi olla huhtikuussa) ja pari lasia viiniä ruuan yhteydessä (n. kerran viikossa tai kahdessa). Eli tämä ei siis ole ongelma minulle.
Yksi kysymys on myös se, että miten siitä pääsee koskaan yli, miten ihana upea ja mahtava se euforinen olo on? Jääkö sitä ikuisesti kaipaamaan? miten niistä himoista pääsee irti?
Anteeksi tämä sekava, epäjohdonmukainen ja törkeän pitkä sepustus. Minulla ei ole ketään kenelle puhua (mieheni ei ymmärrä, mitä käyn läpi, koska hänellä ei ole koskaan ollut addiktioita), joten vuodatin tähän nyt kaikkea, mitä mielelläni on ollut. Toivon vain, että saisin kannustusta, tukea ja ymmärrystä.
Haaveenani on saada lapsi kuitenkin. Onneksi olen vielä “nuori” eikä kiirettä ole, mutta tottakai haluan olla lääkkeetön jo pidemmän aikaa ennenkuin edes yritän raskautua. Tämä on yksi iso motivaatio myös minulle tähän lopetukseen.