Olen vähän yli 4-kymppinen nainen.
Sain Lyricaa n. reipas vuosi sitten koska vaivani oli pitkittynyt kipujakso ja kuulun ihmisiin joille on tyypillistä ahdistella - siis yleinen ahdistusoireyhtymä
Aloitus: 25 mg x3/vrk = vaste tuli 3 -4 päivässä, olin tietysti aivan innoissani = ei kipuja, ei väsymystä joka johtui enemmän tai vähemmän kai ahdistuneisuudesta ja niimpä jäivät VIHDOIN päikkäritkin pois ja unettomuusongelmaankin tuli oivaa apua. Elämä oli valoista.
Vaan oli valoista vain tovin ja sitten eiku’ lääkkeen nostoon > juu, toimi jälleen hyvin mutta nostojen jälkeen huomasin, että jep, kiva syödä n.450 mg/vrk jaettun 2 kertaan lääkettä joka ei oikeastaan toimi ollenkaan. Nämä nostamiset olivat lääkärini ehdotuksia ja hänen valvannan alaisuudessaan tapahtuneita.
Imoitin toukokuussa lääkärilleni, että nyt tämä lääke pois koska mitä tätä on turha syödä. Fiksu lekuri aloitti Lyrican varovaisesti ja kehoitti minua myös lopettamaan varovaisesti. Niimpä toimin seuraavasti: 25mg viikossa aina pois. Toimi suuht ongelmattomasti mutta kun sain annokseni 2 x 75 mg jarrutin koska tunsin että vaikeuksia tiedossa. Jätin pudottelun tuohon varmaan moneksikin viikoksi kunnes ryhdyin jälleen pudottelemaan. 25 mg pois TODELLA hitaasti.
Kesähellehelvetin keskellä tipahdin oikeastaan yhteyttä lainkaan ymmärtämättä vähitellen aivaan selvään masennukseen, menetin itsetuntoni, ahdistelin, epäilin tulevaisuuttani, itkeskelin ja nukuin päivisin moneen otteeseen. Mikään ei kiinnostanut, maailma tuntui minulle mahdottomalta paikalta jne. Tämän lisäksi unihäiriöni paheni osaksi tietty siksi, että nukuskelin päivisin mutta myös taatusti tämän Lyrican pudottelun myötä. Ehdin olla ilman Lyricaa n. 1 vkon mutta jo ulkopuoliset huolestuivat: olin väsyneen ja masentuneen näköinen jne. Ja sitähän olin. Oli pakko ottaa takapakkia: 50 mg x 2 vuorokaudessa > jaaah, vot tuli elämä takaisin mutta uniongelma pysyi liimattuna.
Nyt olen sitten siinä vaiheessa jossa huomaan että jaahas, vaikutus meni taas mutta olen tiukka: sen verran olen joustanut että päivällä otan 25 mg jolloin vrk on 75mg + 25mg +75 mg.
Aivan käsittämätön lääke: olen käyttänyt elämässäni mm. Xanoria, Rivatrilia, kokeilussa on ollut lukuisia masennuslääkkeitä jotta minuun saataisiin vähän eloa. Etten olisi niin väsynyt. En nyt aina mutta suurimmaksi osaksi kyllä. Unitutkimukset tehty ja siihen kyllä asianmukainen lääkitys JOSKIN tämä Lyrica-episodi on sotkenut ihan kaiken. MITKÄÄN MUUT EM. LÄÄKKEET, JOITA OLEN KÄYTTÄNYT PITKÄÄNKIN eivät ole minua saanet lopetuksessa moiseen tilaan. Siis eräänlaiseen koukkuun! IHAN KAMALA TILANNE!
Netin olen selannut ristiin rastiin, muistellut omia olojani kautta elämäni ja tullut siihen tulokseen, että minua on aina vaivannut päiväväsymys. Vireystilaongelma siis. Lääkärini totesi joskus vuosia sitten sivulauseessa että taitaisin olla niitä potilaita jotka tarvitseivat pikkuisen annoksen stimulantteja… Tästä on muutamia vuosia ja keskustelu jäi siihen…Ja hups, Lyricahan toi tähänkin ongelmaan ratkaisun, hetkittäin ja nyt ollaankin sitten suossa.
LUOJAN KIITOS olen menossa lääkäriini VIHDOIN pitkän odottelun jälkeen viikon kuluttua ja kerron tämä “lystikkään” tarinan (psykiatrian erikoislääkäri, erittäin kokenut, kouluttaa jopa lääkäreitä Lyricasta mutta valittelee, että Lyricasta on toistaiseksi hitusen liian vähän kokemusta Suomessa…). Olen lukenut lääkäristä joka on mm. unilääketieteen erikoislääkäri + erikoistunut vireystilaongelmiinkin ym. Jätän nimen mainitsematta. Ajan olen hänelle varannut syyskuun loppuun. Tässä kun pitäisi pystyä olemaan riittävän aktiivinen päivällä, EI päiväunia tuntitolkulla (tyypillisin unihäiriöselle sanottu varoitus, tietysti) = silloin saadaan ainakin perusta unihäiriölle järjestykseen + mahdollisesta vireystilaankin.
Mitä tuumaatte tarinastani? Muille ongelmia Lyrican kanssa? Tunnen olevani elämäni ensimmäistä kertaa “koukussa” lääkkeeseen, jossa ei ole edes kolmiota, jota monen lähteen mukaan määrätään varsin rennoin rantein, varsinkin kun Lyricalla on niin monta indikaatiota… Olen varsin kauhuissani, koska en ole elämässäni ollut tällaisessa tilanteessa enkä varsinkaan ole väärinkäyttäjä, missään lääkkeessä enkä alkoholissa.Migreenitaipumukseni vuoksi en käytä alkoholia juuri lainkaan! En ole edes tupakkaa koskaan polttanut! Puhumattakaan huumeista! Mutta nyt tämä, Lyrica. Taivas!
Kiitos jo nyt vastauksesta - en tiedä olenko ollenkaan oikealla keskustelualueella mutta kun en muutakaan paikkaa kysymykselleni ja tarinalleni löytänyt.
Minusta lääkäreiden tulisi olla Lyrican suhteen huomattavan paljon varovaisempia - monelle, monelle ollut haittaa ja paljon juuri tuossa pudotusvaiheessa: ei sivuvaikutuksia aloituksella mutta lähes kaikki sitten lopetuksessa.
Siis kiitos jo etukäteen!