Täällä taas Miimuska ihmettelee tätä ihmeellistä maailmaa ja elämää…ja pikakiireessä kysymys teille, jotka ehkä osaatte vastata. Olen tehnyt apteekksisoppari Ardinexeistä. Nyt sitten olen viikonloppuna menossa tapaamaan ystävääni, joka on apteekissa töissä tossa parin kunnan päässä. Näkyykö se täällä tehty apteekksiopimus ja mihin kaikkkiin paikkoihin se ilmoitetaan. En siis oikeesti tahtosi, että tää ystävni tietäisi siitä ha hävettää nyt niin kamalasti, että jos se hiton soppari ilmoitetaan kaikkiin apteekkeihin niin jätän tapaamisen kyllä väliin…
osaattekos te jelppiä mua?
Melko alussa tällä sivustolla sanotaan apteekkisopimuksen, että apteekki välittää tiedot toisiin apteekkeihin telefaxilla tai apteekkien sisäisellä verkolla… harmi kun ei saa kopioitua tekstiä, vaikka pdf:n ottaisi koneellekin…
Kysymys kuuluu, miksi ihmeessä tuttavasi selaisi sinun tietojasi?? eikös se ole jo vastoin lakia? ja tietääkö hän sinun sotun jne jne…
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/extra/hoi/hoi50028a.pdf <— Tossa siis ohjeistus apteekkisopimuksista apteekeille ja lääkäreille.
Kyllähän nuo tiedot nykyään leviävät kulovalkean tavoin ja tulevaisuudessa kytätään vielä tarkemmin kaikkia PKV-lääkkeiden saamisia, mutta kuten Addie sanoi, ei sillä kaverillasi ole mitään oikeutta tietojasi tarkastella, ellet sitten mene sinne kyseiseen apteekkiin sitä respaa tyrkyttämään tai muitakaan reseptilääkkeitä ostamaan. Toki näitä tapauksia valitettavasti on, jotka kaivelevat ihan silkkaa uteliaisuuttaan ties mitä rekistereitä, mihin heillä on mahdollista päästä, työpaikan menettämisen uhallakin.
Niin, ja riippuu toki siitäkin, mitä työtä se kaverisi siellä apteekissa tekee. Farmaseutti tietenkin pääsee tietoihin helpommin käsiksi kuin siivooja .
Edittinä vielä tsemppiä Miimuskalle niiden Arrrrttu-perrrrkeleiden kanssa. Hurjilta tuntuvat nuo sinun annoksesi ihan vatsan kannalta ajateltunakin, jos tosiaan erottelematta vedät.
Joo en itsekkään tarkkaa tiiä miten tuo tieto leviää mut oli tämmöne tilanne et olin pari vuotta sitten bentsovieroituksessa ja soppari tehtiin. katko meni ihan hyvin ja blaa blaa… Sit ku myöhemmin hain bentsorespan (30 tennarii), ensaanut niitä ulos aposta, koska apteekkisopimusta ei ollut purettu. No sit meilasin klinelle,et mitä vttuu, ku hoito oli päättynyt jo n.15 kk.sitten… ei siin, ne oli “uohtanu” ja faksasivat sen lähiapoon. Apossa ne sano,et faksaavat tiedon lähiapteekkeihin.Eli ei niil sitte ehkä oo mitään yheistietojärjestelmää,näissä asioissa) vaan kysees on just “lähiapot”,mitäse sitikinä tarkottaa…
tosin tekniikka on kehittymässä koko ajan, ja myöskin heidän järjestelmänsä päivittymässä enemmän “nykyaikaan”. Kyllä ainakin mitä itellä oli joskus oxycodone ratiopharmin respa, niin saivat tiedot helvetin monesta apteekista missä on mitäkin jäljellä ja mitä vahvuuksia. Tosin tuo oli kyllä aina yksi riesa, välillä 3kk loppu tukusta jne. Oxycontit nyt tosin on aina löytynyt apteekista riippumatta. tuo melkein puolet halvempi oli aina ei oota ja tukusta loppu eikä tukussakaan tietoa koska saapuu suomeen seuraava erä.
Varmasti onn kehittymässä.iteskin ihmettelin tuota faksijuttuu. luulis että näin internetaikaan (varsinkin ku on niin “uusi” asia tuo netti), vois olla joku nopeempi systeemi. No ei siihen varmasti kauan mene kun niillä kaikilla on osittain yhteinen tietokanta.myös tuolla a-klinikalla, missä soppari tehtiin.
Vähän offia, mutta onko se sitten niin hirveä asia, jos ystäväsi saa tietää kodeiiniriippuvuudestasi? Jos hän on tosiystävä, luulisi, että ei tuollainen häiritse vaan pikemminkin saisit tukea. Et käsittääkseni ole kuitenkaan lääkkeiden takia tehnyt mitään pahojasi, joka kyllä voi helposti karkoittaa hyvänkin ystävän. Eri juttu sitten jos ko. ihminen ei ole niin hyvä “ystävä”, vaan joku juoruakka, joka alkaa levittää ympäri maata huhuja, että “siellä se Miimuska vetää ränniin ja asuu roskiksessa ja on muutenkin ihan rappiolla”. Toki ihmiset ovat erilaisia tässäkin suhteessa ja kaikki eivät halua yksityisasioitaan niin kovasti kuuluttaa muille, mutta mulle se on lähinnä helpotus, että oikeastaan kaikki sukulaiset, ystävät, tuttavat, naapurit jne. tietävät ainakin jollain tasolla mun päihdeongelman. Eipä tarvitse turhia esittää. Mä tosin olenkin tällainen juoppo-narkki-pilleristi-paska, joka ajattelee, että eipä mulla juuri menetettävää ole, kun lääkäreidenkin kanssa pärjään nykyään ihan ok, eikä eläkeläisenä tarvitse päteä missään työpaikkahaastatteluissakaan. Tietysti esim. vanhempiani yritän säästää kaikilta toilailuiltani, ei siksi, etteivätkö tietäisi asioista ja pysyisi aina mun tukena, mutta en vain halua aiheuttaa yhtään enempää harmaita hiuksia, kuin olen jo aiheuttanut.
Yleensä apteekki ilmoittaa lähialueen apteekeille, jos ilmoittavat ylipäätänsä. PK-seudulla esim. ei ainakaan pari vuotta sitten ilmoitettu esim. Helsingin apteekista Espoon apteekkiin jne. Pienempien kuntien apteekkien toimintatavoista en tiedä, eli ilmoittavatko lähikuntiin vai ei.
Ja kyl ne ihan faksilla edelleen ilmoittaa lähiapteekkeihin ja samoin apteekkisopimus tai sen purku tapahtuu faksilla lähinnä kai siksi, et faksatussa paperissa näkyy allekirjoitukset. Faksaus on nopeampaa kuin skannaus koneelle ja sen lähetys.