Heipparallaa. Olen lukenut täällä pitkään, mutta kauan kesti, että uskalstin luoda oman tunnuksen. Jotenkin se tuntui kauhean isolta kynnykseltä, vaikka nyt olenkin päättänyt, että minun on terveyteni takia lopetettava kokonaan.
En ole jumankauta edes 30v nainen vielä pariin vuoteen, ja olen jo siinä pisteessä, että minun on lopetettava terveyteni takia. Eikä pelkästään maksan: pelkään, että sydämeni lakkaa toimimasta. Viimeinen (toivottavasti elämäni viimeinen) krapula eilen toi mukanaan rytmihäiriöt. Ja minulla on sukuvikana se muutenkin, että liika stressi, kofeiini tms. on aiheuttanut joskus tiheälyöntisyyttä. Kiesus kun tuntuu, että nyt vielä toisenakin päivänä ottaa rinnasta, mutta kai se on vain se pelko siitä miten pitkällä tässä sopassa ollaan…
Olen nyt viimeisen vuoden ainakin “on-off”-lopettanut. Yleensä juomisten välissä on ollut viikkojen taukoja, mutta jumankauta silloin kun juon niin juon kaiken mitä on tarjolla. Helposti mennyt yli 5 vahvaa siideriä illassa (mitkä on siis varmaan yli kahta alkoholiannosta/pullo), siihen ehkä vielä rommikolaa pari lasillista, ja mitähän vielä. Ja olen aika pienikokoinen nainen…
Ja juomisesta on hävinnyt kaikki ilo. Sekä juomia ostaessa että niitä juodessa mielessä on vain se, kuinka vahvoja ne siiderit ovat ja montako on jäljellä ja ainoa tavoite on humala. Jossain välissä “taukoillessani” tunnistin isoimman ongelmani olevan siinä, että juon kotona, kun olen ensin hakenut Alkosta kunnon varaston. Sitten kun tämän tajusin, niin yritin huijata itseäni silläkin, etten enää osta kotiin juomista, niin eikös se perhana mennyt siihen, etttä “eihän meillä vielä ole kiire kotiin, voi jäädä vielä yhdelle (eli ainakin kolmelle)”. Tässä ei ole jotenkin auttanut yhtään se, että olen juonut “kotijoukkojen” kanssa samaa tahtia, ja nimenomaan ollut seurassa ulkonakin enkä yksin, joten olen perustellut itselleni ja kuullut muilta perusteluja, että olen vain liian vainoharhainen asian suhteen, koska minulla on viikkojen taukoja jolloin en juo ollenkaan, ja kyllähän toinenkin juo samalla lailla, niin eihän se ole ongelma…
Uskomatonta, että olen onnistunut kusettamaan itseäni niin kauan, vaikka olen itse nähnyt vierestä sen hitaan prosessin, kun ihminen kuolee maksakirroosiin. Eikä sitä toivoisi pahimmalle viholliselleenkaan.
Nyt ahdistaa ihan helkkaristi. Mutta lopettaminen ei ahdista, vaan pelko siitä, että entä jos olenkin tehnyt jo jotain pysyvää vahinkoa itselleni näin nuorena? Noh, otsikossa toiveeni. Haluan vastedes pärjätä ilman. Haluan, etten enää tarvitse alkoholia.
Päivä kerrallaan.
-Kasviswokki