Hei te, jotka olette antabusta käyttäneet, kertoisitteko hieman… Onko ennen antabuskuurin aloittamista käytävä verikokeissa? Jos on kovin korkeat esim maksa-arvot kielletäänkö kuurin aloitus? Entä aloitetaanko antabus oma-aloitteisesti vaiko lääkärikäynnin aikana? Ja kuinka kauan pitää olla juomatta, jotta kuurin voi aloittaa?
Kyllä, olisi hyvä käydä verikokeissa, ja seurata veriarvoja. Tuskinpa niitä ihan huvikseen mitataan eli jos ovat erittäin korkealla ei luultavasti antabusta anneta, mutta lääkäri tietää. Minulla ainakin lääkäri vain antoi reseptin ja varsinainen kuurin aloittaminen tapahtui kotona. Jos ajattelee, että itsellä ei tahdonvoima riitä tabletin ottamiseen, voisi olla ihan paikallaan tehdä jonkinlainen diili, että ottaa läheisen valvonnassa tai hoitopaikassa joka päivä.
Jos käy niin, että Antabuksen aikana sorrut juomaan, ja jollakin ihmeen kaupalla siihen kykenet, älä käytä Antabusta…
Tuossa tulikin kaikki oleellinen. Omasta kokemuksestani lisään sen verran, että sen kuurin aikana EI TODELLAKAAN kannata sitten juoda yhtä ainutta bisseä - mä leikin aikoinani tulella ja join neljä olutta illan aikana, edellisestä puolikkaasta napista oli neljä päivää aikaa. Tuloksena n. 6h kestävä paniikkikohtaus, luulin kuolevani, pyörrytti, ei meinannut saada henkeä, sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja olin kauttaaltani aivan punainen. En edes uskalla ajatella mitä olisi tapahtunut jos olisin juonut tiukkaa viinaa yhtään enemmän… Joillekin antabusreaktiot on sitten vain pientä pulssin nousua ja ihon punertamista, mutta siinä voi käydä todella huonosti, joten suosittelen että mietit mielessäsi valmiiksi sen, ettet missään nimessä VOI juoda ja pitäydyt siinä päätöksessä vaikka mikä olisi jos aloitat kuurin.
Antabus on maksatoksinen lääke ja se saattaa joskus rasittaa jo valmiiksi kierroksilla käyvää maksaa jopa pahemmin, kuin alkoholi. Sen vuoksi verikoeseuranta olisikin ehdottomasti paikallaan ennen Antabus-kuurin aloitusta, sekä myös sen aikana. Monille Antabuksesta on hyötyä raitistelun alussa ns. kainalosauvana, mutta eipä se yleensä pelkästään auta alkoholistia pysymään kuivilla, kuin ehkä sen pakollisen hampaat irvessä -kitkuttelun ajan, kun ei voi juoda, koska Antabus. Lääkkeen voi siis aina jättää ottamattakin ja odottaa, että se poistuu elimistöstä, jos oikein kovasti janottaa . Tämän vuoksi alkoholistilla olisi hyvä olla olemassa muitakin tukimuotoja raitisteluunsa. Antabus ei millään tavoin poista alkoholin himoa. Monet saavat myös hyvinkin ikäviä sivuoireita Antabuksesta(esim. pahoinvointi, vatsavaivat, kova väsymys) ja jättävät lääkkeen näiden vuoksi ottamatta. Nuo sivuoireet ovat siis monelle aivan todellisia, vaikka toki moni juoppo tekee sitäkin, että väittää ko. oireita liian vaikeiksi kestää päästäkseen sillä tavoin luistamaan Antabuksen ottamisesta.
Ja Antabus-kuurin aikana ei sitten todellakaan juoda yhtään, piste! Itselleni kävi aikoinaan vielä hullummin, kuin gripille, kun innostuin testaamaan voinko juoda Antabuksella ollessani. En tarvinnut kuin 2-3 olutta ja sitten mua vietiin lanssilla ja kiireesti vietiinkin, kun henki lakkasi kulkemasta kokonaan . Tulipa siitäkin selvittyä hengissä. Kaikilla Antabus ei toki vaikuta noin voimakkaasti ja joillain se ei vaikuta lainkaan, eli voivat tintata vaikka litratolkulla kirkasta viinaa ilman mitään oireita, mutta en todellakaan suosittele kokeilemaan omia rajojaan Antabus+alkoholi -kombon kanssa, ei edes leikillä. Vaikka Antabus ei edes vaikuttaisi kovin voimakkaasti jollakulla, ts. henkilö pystyisi juomaan lähes ongelmitta sen kanssa, niin maksalle se silti on todennäköisesti tuplarasitus, joten jos ei voi olla varma, että korkki taatusti pysyy kiinni, on parempi jättää Antabus ottamatta.
Antabuksesta on apua, kun ei vaan voi juoda. Jos en siis mene kokeileen onneaan, en suosittele… Minulla ei ehkä olisi raittius alkanut viime kesäkuussa, jos en kuuria olisi hakenut, koska oli kyllä pirullisen vaikeaa ja itseluottamus koko onnistumisen suhteen pakkasella, kuten välillä motivaatiokin… A-klinikalta sain ensin lähetteen verikokeisiin missä arvot todettiin priimoiksi ja sen jälkeen sai lääkkeen hakea aina viikoksi klinikalta. Parin viikon päästä uusi verikoe, missä arvot olivat nousseet valitettavasti tuplalukemaan ylärajasta ja kuuri piti katkaista samantien. Seurantaverikoe oli muutaman viikon päästä jolloin arvo menikin jo yli tuhannessa vaikka muruakaan antabusta en ollut ottanut enää ja sitten lähtikin aikamoiset selvittelyt käyntiin ja siirto sairaalan hoidettavaksi, ei siis mihkään osastolle nyt kuitenkaan. Hengissä ollaan ja hyvin kävi, nopeasti ohimennyt vakavahko maksavaurio siitä kyllä tuli ja ainoastaan antabuksesta… Olen yliherkkä näemmä sille siitä kuitenkin toipui ja tällainen lienee tosi harvinaista! En löytänyt yhtään tarinaa netistäkään kenelle näin olisi käynyt, jonkun tutkimuksen kyllä että muutamalle vuodessa voi tulla sama.
Juominen jäi kyllä siihen, täytyy sanoa että ensin antabus ja sen jälkeen sen räjäyttämä maksa oli aika bueno kombo lopettaan juomisen. Siinä konkreettisesti tajusi olevansa tavallinen kuolevainen siinä missä kuka tahansa muukin. En jaa tarinaani pelottelumielessä, paitsi siinä mielessä että käy niissä verikokeissa! Jos arvot nousee, keretään antabus lopettaan heti ja vauriot ei pääse isoiksi vaikka olisi näinkin herkkä! Älä siis ota lääkkeitä mistään niin, ettei ole verikoepakkoa.
Nämä rajut reaktiot ovat tosi tosi harvinaisia. Alkuun ajattelin etten kauheasti tästä huutele täällä muualla kuin omassa ketjussani ettei ihmiset pelästy antabusta, mutta nyt olen todennut että tietoa on hyvä levittää ja verikokeiden tärkeyttä painottaa! Antabus on mielestäni edelleen käypä lääke ja kuten sanottua, joisin varmaan edelleen ilman sitä. Joten kyllä minä suosittelen kuitenkin jos muuten ei onnistu!