Antabus kokemuksia?

Avaan tälle aiheelle uuden ketjun. Ei riitelyä please. Kokemukset kiinnostavat. Sekä hyvät että huonot.

Minulla pitkä juomarinhistoria ja raitistumisyritykset toistaiseksi päin petäjää. Nyt antabus pari vk käytössä. Yhdet labrakokeet otettu, kaikki OK.

Sivuoireita en ole havainnut. Miten muilla? Onko lumelääke pidemmän päälle, jos juomahimo käy sietämättömäksi ja viinitonkan / -pullon korkki aukeaa antabuksesta huolimatta…?

Itse olen alkoholitonta olutta tänäänkin vähän juonut ja siinähän minimaalisia määrisiä alkoholia kuitenkin on. Ei mitään oireita siitäkään. Paitsi hyvä janojuoma, tästäkin saa olla eri mieltä.

Hei.

Minulla apuna myös. En luota itseeni niin paljon, että pelkällä kovalla sisulla pärjäisin.
Jos jotain sivuvaikutuksia… Vatsa menee aika nopealle, kun aamulla poretabletin ottaa.
Tuntuu, että sekin oli vain alkuvaiheessa.
Itsellä tuon lääkkeen vaikutus on sellainen, että pari päivää ilman Antabusta vaikutus häviää ja halutessani voisin juoda halutessani, mutta kun en nyt halua.
On tullut joskus ‘nuoruudessa’ juotua Antabuspäivänäkin, eikä silloin henki lähtenyt. Hetken naama punoitti, mutta sitten mentiin taas.
Nyt olen psyykannut itseni siihen, että kun olen lääkkeen ottanut, on viikko ainakin varoaikaa. Eli aikaa miettiä tarvitsenko sitä alkoholia.

Nuo Antabuksen mahdollisesti aiheuttamat maksavauriot tietysti huolettavat. Nyt otetaan kuitenkin verikokeita ja seurataan arvoja. Eivät ole alkaneet kohoamaan. Eli siitäkään ei saa viinapiru tekosyytä kääntää aivoja lääkevastaiseksi.

Muistaakseni täällä on kirjoitelemassa kaveri, joka on käyttänyt Antabusta vuoden säännöllisesti.

Suosittelen, tietenkin olemme yksilöitä ja maksa-arvojen seuraaminen on tärkeää.

Voihan pilleri kun hyvä ketju.
Niin minä olen käyttänyt Antabusta 1 vuoden ja 4 kuukautta. Pari pilleriä vissiin unohtanut jossain välissä, muuten jatkuvasti.
Kolmenkuukauden välein käyn verikokeissa. Arvot pysyneet ok. Ilmeisesti Antabuksen haitat tulevat näkymään muutamassa viikossa jos yleensä ongelmia on.
Väsypäiviä mulla on kyllä silloin tällöin. Sitä en tiedä johtuuko ne Antabuksesta vai jostain muusta. Yleensä Antabusta kait käytetään muutama kuukausi.
Itse olen tällä kertaa halunnut pelata varman päälle joten jatkan vielä 1,5 vuotta. Silloin tulee 1000 päivää Antabusta täyteen.
Tulee todennäköisesti myös 1000 selvää päivää. Siis mitäpä noista muutamista väsypäivistä.

Älkää edes ajatelko ottaa alkoholia Antabuksen vaikutuksen alaisena!!! Se ON hengenvaarallista!
Aina se ei potkaise, mutta jos niin käy, on kyllä kusessa. Elimistö on tässäsuhteessa hieman arvaamaton.
Sitäpaitsi jos Antabus-kännistä selviääkin hengissä on edessä kuitenkin huono vaihtoehto. Juominen.
Olen itse päättänyt raitistua ja siksi en harkitse mitään kikkailua. Jos viinamato aikoo minua viekoitella pakenen kyllä Päihdeklinikalle tai AA:han.

Ainiin saiko olla erimieltä alkoholittomasta oluesta?
No minä olen. No en riitele enkä keljuile.
Itse en ole juonut edes kotikaljaa raitistumisen jälkeen. Ei siinä varmaan mitään jos joku haluaa tai kokee sen normaalina elämään kuuluvana. Minulla alkoholiongelmaisella ei vaan ole halua tai uskallusta ottaa mitään mikä on kaljaa tai muutoin muistuttaa alkoholista. Jopa punainen kola-tölkki napsahtaa sihahduksineen kovin tutunoloisesti. Kivan muotoinen käteen ja niin… stop. Ajatus pitää pysäyttää.

Siksi en siis juo edes alkoholitonta olutta. Haluan unohtaa kaikki ne maut, äänet, kuplat, tuoksut.
Haluan unohtaa tyhjän tölkin äänen kun se kolahtaa autotallin lattialle.

Olen kipeä. Olen alkoholisti.

1 tykkäys

Heippa!

Itselläni on Antabuksesta niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia. Lääkkeen käytön aikana pysyin raittiina ongelmitta, mutta lääkkeen haittavaikutukset estivät lopulta sen käytön.

Joka aamu otettuani tabletin voin pahoin muutaman tunnin (en oksentanut, mutta en kyennyt syömään). Aluksi labrakokeissa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Tuli kuukauden tauko verikokeissa käymiseen itsestäni riippumattomista syistä ja tuona aikana alkoi tapahtua kummia. Olin jatkuvasti todella väsynyt (nukahtelin mm. työpaikalla), kärsin ihon kutinasta ja lopulta ihoni/silmieni sidekalvot muuttuivat kellertäviksi. En saanut syötyäkään jatkuvalta kuvotukselta ja vatsakivuilta. Sain mustelmia pienistäkin kopsauksista. Esimieheni huolestui ja usutti minut lääkäriin. Labroista kävi ilmi, että maksa-arvoni olivat kohonneet pilviin. ALAT oli lähemmäs 3000 ja ASAT yli 1800. Myös bilirubiinia oli kokeiden mukaan kertynyt runsaasti ja veren hyytyminen oli heikentynyt. Päädyin lopulta käymään mutkan yliopistollisessa keskussairaalassa, jossa lääkäri kehotti minua lopettamaan Antabuksen käytön välittömästi. Jouduin kuukauden sairaslomalle, jolta palasin töihin kuukausi sitten. Kaikki em. oireet katosivat hiljalleen lääkkeen käytön lopettamisen jälkeen. Viimeiset labrakontrollit ovat ensi kuussa.

Kokemuksestani huolimatta en silti sano, että Antabus on huono/vaarallinen lääke. Se ei vain sopinut minulle.

Tällä hetkellä yritän pysyä juomatta pelkällä tahdonvoimalla, juovia ihmisiä karttamalla ja mielekästä tekemistä keksimällä. 10 kertaa olen jo repsahtanut. Vain puolet näistä kerroista olen juonut kohtuudella (1-2 annosta). Kymmenen on hyvä tasaluku. Siihen on hyvä lopettaa kokonaan. :slight_smile:

Huomenta.

Olipa kiva kirjoitus 0132:lta.

Häntä tarkoitin juuri omassa vastauksessani, kun kirjoitin ‘kaverista, joka on käyttänyt Antabusta’ yli vuoden’.
Aikamoista hevosenleikkiähän se minulla oli joskus yli kymmenen vuotta sitten, kun vedin kaljaa kaksin käsin vaikka olin Antabuskuurilla.
Olin yhdessä sellaisen naisen kanssa, joka oli vielä juopompi, mitä minä. Lisäksi hänellä taisi olla historiassaan paljon kovempienkin aineiden käyttöä, mitä alkoholi. Muistan, miten hän touhuani katsoi naama valkoisena. Piti kai todistaa olevani kova jätkä.
Muutenkin oli elämä ihan hajalla, en välittänyt oikein mistään. Pitkän liiton avioero oli tuore ja välit lapsiinkin poikki. Kai touhussani oli jotain itsetuhoisuutta?
No meni vähän offtopic tuo oman toiminnan kuvaus.

En missään nimessä kenellelään suosittele kokeiluja tuon alkoholi-Antabus -yhdistelmän kanssa. Puhuin jutusta yhden lääkärin kanssa ja sanoi, että kyseinen sekoitus voi hajottaa maksan hyvinkin nopeasti ja sydänkohtauksen vaarakin on erittäin suuri.

Minulla myös kolmen kuukauden välein sovittu nuo maksakokeet. Joskus joulukuun alussa seuraavan kerran.

Väsymys on yksi sivuvaikutus, kun aloin miettimään. Sekin taisi helpottaa muutaman viikon jälkeen. Lisäksi ihon kutina? Olisiko mahdollisesti lääkkeeseen liittyvää, vai pesenkö itseäni liian harvoin? :laughing:

Ihan sama ajatus alkoholittomasta oluesta. En oikein näe mitään järkisyytä sen juomiseen omalla kohdallani. Ajattelen sen olevan minulla ainakin valmistelua siihen, että kohta alan juoda ihan oikeaa keppanaakin.

Ikivanha viisaus, jonka kaikki tietävät. Kirjoitan kuitenkin:
Matti Nykänen: “En suosittele antabusta kenellekään. Sen kanssa ryypätessä tulee ihan kammottava olo.”

Kippis, otin juuri oman poretablettini tälle päivälle.

Tämä on tärkeää kokemusasiantuntijuutta, jota antabusnoviisina mielelläni otan vastaan.

Aamuisin minäkin olen tablettini kulauttanut, jotenkin aamuun se assosioituu muutoinkin se ajatus, että tänään(kään) en juo. Jos lääke väsyttää (en ole huomannut) voisin ilomielin ottaa illallakin, niin tarve muille unenparannusläkkeille voisi vähetäkin, kuka ties…

Lopullisena tavoitteena kai minullakin on täysi päihteettömyys (alkotta ja lääkkeittä) mutta se siintää kaukana tulevaisuudessa. Nyt juuri on masennus- ja ahdistuslääkitykselle ilmeinen tarve tällä hetkellä.

Olen alkoholittoman olen juoja ollut ennenkin raitistelukausieni aikana. Olisiko aika pienelle uudelleenarvioinnille? Ennenkin ovat konkarit minua täällä neuvoneet, että alkoholiton ollut tuo muistumia juomiseen ja sen ”autuaaseen ihanuuteen”, joten voihan tuo alkoholittomien oluiden ryystäminen voinut olla rikkana rokassa edesauttamassa juomaan sortumista. Kenties hyvinkin.

Myös yksi luotettava ystävä, jonka kanssa voin alkoholiongelmasta puhua, on suositellut alkoholittomistakin oluista luopumista. Hän joskus juhlatilanteissa saattaa alkoholittoman oluen ottaa, ei arkijuomana lainkaan.

Lisäksi, kun tässä oikein tunnustelen ja muistelen, niin kerran erään aiemman raittiin kauden aikana, kun erehdyin ykkösolutta juomaan (alkoholiton oli kaupassa loppu) niin havaitsin ihan selvästi aivojeni reagoivan, että ”jee, taas mennään…!” Joten painavaa asiaa on tämä alkoholittoman oluen poisjättämisen pohtiminen.

Miten sitten, jos antabus ihan vakiköyttöön tulee, niin ilmeisesti labrakokeet 3 kk välein otettava. Millähän työssäkäyvän aika venyy labrajonossa roikkumiseen, sitäkin jo huolehdin.

Kiitos kommentoijille. En lähde urheilemaan antabuskuurin aikana alkoholin kanssa, sen voin luvata. Vaikka yksi ilta suunnittelin jo lonkero six packin hakua (siis tällä nyt päällä olevalla - toivottavasti lopullisella raitistumiskaudella, kun EN VAIN MUISTANUT että antabus on päällä) niin se on mieli ehdollistunut alkoholin käyttöön ja sen ”onnelliseksi tekevään sekä murheet ja huolet poistavaan” vaikutukseen, että ihan hirvittää.

Keskustelu jatkukoon hyvässä hengessä.

Moro Hopeapeili21.
Verikokeisiin saa meilläpäin varattua ajan. Ei tartte jonotella ja voi valita sopivan hetken koska pääsee käymään. Kävin silloin raitistelun alussa useita kertoja piikitettävänä. En enää muista miksi, mutta välillä oli molemmat kyynärtaipeet “reikiä täys”. Sen verran myös olin sekaisin että veivät huumetesteihin. Sitten ihmettelivät kun ei ollutkaan mitään hämärää veressä. Jäpä oli vaan oikeesti sekaisin :unamused: .

Pääsin raitistelun alkuun keväällä juuri antbuksen avulla. Mutta piti lopettaa. Huono olo alat viitearvosta → lähes 400. Lähti kyllä nopeesti laskuun kun lopetin käytön, oli seuraavalla viikolla “vain” about 175.
On mulla vielä se pilleripurkki tallessa, pahanpäivän varalle.

Minulla otettiin nuo maksa-arvot syyskuussa yhden kerran aloitettuani uudelleen Antabuksen. Arvot oli tosi alhaalla. Vähän ihmettelin, kun lääkäri teki kyllä uuden lähetteen, mutta sanoi että menisin kokeisiin kolmen kuukauden päästä. Jostain olen lukenut, että alussa pitäisi kontrolloida maksaa parin viikon välein. Pitää soittaa terkkariin ja kysyä, etten maksavaurion pelossa ala itse säätämään lääkkeen kanssa.
Kysyä sitä, että voisiko sen tsekkauksen tehdä uudelleen vähän aikaisemmin.

Otan muuten maksan vuoksi b-vitamiinia joka päivä. Sama juttu on ollut vuosia. Jo silloin kun juominen oli aktiivista.
Pääni sisässä asuva omalääkäri on neuvonut, että b-vitamiini olisi maksalle terveellistä? Tiedä sitten tuosta, onko näin.

Kapteenikoukku, mussa ei omalääkäriä asu, mutta googlelääkäri kyllä :laughing: Mutta siis sitä lähdin kuitenkin kommentoimaan, että toi kutiaminen voi olla merkki siitä, että maksa-arvot olis noussu. Vois ehkä siis olla tsekkaamisen paikka. Mulla ei kylläkään Antabuksesta ole sen enempää tietoa/kokemusta, mä en koskaan saanu sitä kun maksa-arvot oli alkujaanki liian korkeella.

Pitää ottaa asia puheeksi lääkärin/sairaanhoitajan kanssa. Ihmettelen kyllä, miksi minulle ei laitettu labraseurantaa kahden viikon välein, kuten lääkkeen tuoteselosteessakin neuvotaan. Epäilen, että syynä pienen kaupunkimme säästölinja, jonka takia “turhia” tutkimuksia yritetään välttää.
Kun ne arvot oli alussa ok. mulla, mutta en ollut käyttänyt Antabusta kuin viikon silloin.
Ei viitsisi maksaansa tuolla lääkkeelläkään rikkoa, kun ei ole hajonnut juomallakaan.

Nyt on mielialat niin hyvät, että en usko repsua tulevan vaikka pitäisi lääke jättää.
Jos ottaisi vaikka joka toinen päivä jatkossa… Kunnes selviää pysyvätkö labrat normeina.

Toinpa tän ketjun tänne jos siitä jollekkin olis hyötyä.