Antabus ja ihottuma / kutina

Hei! Aloitin vajaa kuukausi sitten Antabuksen, puoli tablettia päivässä. Olen ollut nyt kuukauden verran juomatta ja se on mennyt yllättävänkin hyvin - tuli tehtyä sellainen pohjakosketus että muuta vaihtoehtoa ei enää ole.

Mutta, viikko sitten alkoi todella pahat iho-ongelmat etenkin kasvoissa. Epäilen että aiheuttaja on kasvovesi jossa on alkoholia, lopetin sen käytön pari päivää sitten, ja kutina on vähän helpottanut mutta ei täysin. Myös kainaloissa on ollut kutinaa, johtuneeko sitten deodorantista?

Viime viikolla kävin kulmien laminoinnissa ja kampaajalla värjäyttämässä hiukset. Molemmissa kemikaalit poltti iholla pahemmin kuin koskaan ennen, hyvä etten huutanut kampaajan penkissä. Päänahka oli monta päivää niin kosketusarka, etten meinannut pystyä harjaamaan hiuksia kun harjan kosketus sattui.

Kysymyksiin:

  1. Suosituksia deodoranteista ja kasvovesistä, joissa ei ole alkoholia tai niin vähän ettei pitäisi aiheuttaa reaktiota?

  2. Uskallanko enää mennä kulmien laminointiin tai hiusten värjäykseen Antabusta käyttäessä? Vai voiko polte ja kirvely johtua siitä, että alkoholia sisältävä kasvovesi oli jo aiheuttanut Antabus-reaktion?

Muita sivuvaikutuksia en ole havainnut.

En osaa sanoa muuhun kuin siihen että jos kerran saa reaktion värjäyksestä niin on vaarallista kokeilla uudestaan. Siinä voi olla sit jo henki kyseessä. Niin mukavoo kuin voisi ollakkin hiusten värjäily mutta kun niitä tekee säännöllisesti niin niille voi herkistyä ja reaktio voi tulla vaikkei aiemmin ole saanut oireita. Onko lääkkeellä osuutta asiaan… en tiedä enkö uskalla arvailla mutta jättäisin hiusten värjäämisen

Moi! Mulla on aina hiusten värjääminen kirvellyt jonkin verran, etenkin sävytys kun ensin on tunnin vaalennusaine päässä ja sitten jo valmiiksi “poltetulle” iholle levitetään sävyteaine. Reaktio oli vaan normaalia voimakkaampi ja päänahka arka useamman päivän.

Vähän vastaava tilanne kulmien kassa - ei mikään poikkeava reaktio muuten kuin voimakkuudeltaan.

Toisaalta aiemmin tänä vuonna jo herkistyin kynsien geelilakoille niin että jouduin vuosien säännöllisen käytön jälkeen luopumaan geelikynsistä. Hyvin samankaltainen reaktio kun mikä nyt tuli ilmeisesti kasvovedestä, eli herkkä iho silmien ympärillä ja poskipäissä alkoi punottaa ja kutista. Ja tämä siis ennen Antabuksen aloittamista. Eli onhan se mahdollista että vuosikymmenten kemikaalialtistus nyt vaan sit kaiken muun paskan lisäksi on tässä lyönyt allergiat kunnolla tulille…