Antabuksen sivuoireet?

Antabusta on takana nyt 1,5vko ja valitettavasti vähän vaikuttaa että ko. lääke aiheuttaa allekirjoittaneelle sivuoireita. En etsi tässä mitään tekosyitä jotta en ottaisi lääkettä, mielelläni ottaisin tämän raitistumisen tueksi mutta jos oireet oikeasti johtuvat Antabuksesta niin joko annostusta pitää muuttaa tai jättää lääke pois kokonaan.

Ensimmäinen oire on tolkuton väsymys. Olo on nuutuneempi kuin aiemmin, päikkärit käytännössä pakolliset jos aikoo jaksaa tehdä jotain myös iltaisin ja öisin nukun 1-3h päikkäreistä huolimatta kuin tukki. Aiemmin en nukkunut päikkäreitä ollenkaan koska ne häiritsivät aina yöunia eli yöllä ei saanut nukutuksi. Ikinä ei ole sellainen tosi pirteä olo, vaikka nyt ei krapulankaan pitäisi häiritä. Liikuntaa olen harrastanut ahkerasti eli väsymys ei ole sohvaperuna-syndroomaakaan.

Toinen vielä ikävämpi vaiva ovat mahakivut ja ripuli. Kun olen ottanut lääkettä olen joitakin kertoja saanut vatsaväänteitä ja nyt tänään kivut olivat kovemmat kuin koskaan aiemmin ja vatsa meni aivan sekaisin. En aamulla syönyt mielestäni mitään sopimatonta, lääkkeestä oli parin päivän tauko reissun takia ja nyt siis otin taas aamusta yhden kokonaisen pillerin. Olo oli tosi kurja, pahimmat väänteet menivät ohi kun olin saanut suolen “tyhjennettyä” mutta vieläkin vatsaa kivistää. Ei mukava kuttu ollenkaan… :cry:

Onko siis muilla ollut vastaavia oireita antabuksesta? En haluaisi lopettaa lääkkeen käyttöä sillä haluaisin pitää sen tukena mutta voisiko esim. annostuksen vähentäminen auttaa? Kokemukset ja mielipiteet otetaan kiitollisena vastaan.

Se väsymys voi kyllä johtua elämäntavan muutoksesta. Haluaa juoda, mutta ei voi ja se on sellainen alakuloinen tunnetila. Pitempään raittiina ollessa alkaa kävellä kaupassa juomahyllyn ohi edes sinne katsomatta ja muutenkin kun tottuu juomattomuuteen, niin alkaa kohota mieliala ja väsymys väistyä.

Mahaongelmia se antabus voi aiheuttaa. Kannattaa kokeilla esim. somacia tai muuta vatsaläälettä syödä, jos ei maha ala tottumaan antabukseen. Ei sitä kannata lopettaa heti, jos ei lääkäri kehoita. Jos ne vatsakivut ovat pahat, niin kannattaa ehkä kysyä lääkäriltä ennemmin kuin meiltä kohtalotovereilta.

Kokeile ottaa puolikas päivässä. Kyllä sekin riittää juomisen tyrmäämiseen kun joka aamu ottaa. Jotkut ovat joutuneet vaihtamaan esim. Reviaan. Itsellä ei ole ollut tämmösiä kokemuksia.

Yritän jatkaa ottamalla puolikkaan päivässä. Pahempaa viinanhimoa ei ole ollut ja en ole muutenkaan kokenut oloani alakuloiseksi, en siis oikein jaksa uskoa että tuo väsymys siitäkään johtuisi. Elän tässä vaiheessa vielä vähän ns. honeymoon -vaihetta tämän raittiuden kanssa eli kaikki on sujunut ongelmitta mutta vastoinkäymisiä on taatusti vielä edessä. Siksi en haluaisi antabusta jättä pois kun se voisi sitten tukea kun luonne on vähän heikommissa kantamissa.

Kokeilen siis puolikkaalla, jos oireet jatkuvat niin pitää miettiä tilannetta uudelleen.

Lääkeselosteessahan nuo lukee: Haittavaikutukset ovat yleensä harvinaisia ja lieviä. Joskus ilmenee erilaisia vatsaoireita, kuten ripulia, pahoinvointia ja vatsakipuja. Maksa-arvot voivat tilapäisesti kohota. Lääke voi aiheuttaa myös uneliaisuutta, väsymystä, päänsärkyä, pahanhajuista hengitystä ja makuaistin häiriöitä, ja se voi haitata keskittymiskykyä siinä määrin, että tarkkaavaisuus liikenteessä heikkenee.

Ajattelin itse, että mahavaivat johtuu laktoosista, mutta eipä näin olekaan. Itsellä myös päänsärkyä aamuisin ja yhtenä aamuna jopa migreeni.

Ottakaa huomioon, että lääkkeiden haittavaikutukset (antabuksenkin) useimmiten häviävät kun käyttö jatkuu pidemmälle. Ei tosin kaikilla, mutta varmaan kannattaisi vähän aikaa kuunnella miten käy. Riippuu tietysti oireiden kovuudesta kauanko jaksaa kuunnella, mutta jokainen tietää itse.
Päänsärky ja väsymys saattaa johtua myös alkon käytön lopettamisesta.
Jokatapauksessa voimaa ja sinnikkyyttä kaikille tähän taisteluun.