Olen tänne kirjoitellut aikaisemminkin alkoholin käytön vähentämisestä. Nykyään, eläkkeelle jäämisen jälkeen on päivittäinen tissuttelu jopa kasvanut. Nyt olen aivan kypsä tähän tilanteeseen mutta vielä kangastaa ajatuksissa, että voisin vähentää - viikonloppuisin joskus. Ajatus voi olla tuhoon tuomittu mutta ajattelin kokeilla. Nyt pitäisi päästä tästä päivittäisestä tissuttelusta eroon. Onko kukaan kokeillut pikku hiljaa vähentämistä. Minua pelottaa - ei oikeastaan vieroitusoireet vaan jopa pahemmat tapahtumat. Haluaisinkin kysyä, millaisella tahdilla olette vähentäneet - päivittäin yksi annos vähemmän vai vielä pidemmällä ajalla.
Hei, mukava kun kirjoitit - se kertoo että sinulla on motivaatiota juomisen lopettamiseen tai vähentämiseen. Kertoisitko hieman, minkä verran yleensä juot päivässä. Se antaa osviittaa onko syytä vähentää asteittain. Veikkaisin, että jos kokonaiskulutuksesi on maltillista ja päiviisi kuuluu myös selviä tunteja, useimmat plinkkiläiset suosittelevat lopettamista kertalinttuulla. Kannattaa toki harkita juuri sinulle sopivia keinoja, esim. juoman laimentamista tai alkoholittoman juoman ottamista tilalle.
Oma suositukseni: älä vähennä vaan lopeta kokonaan. Mutta tee lopettamispäätös aina yhdeksi päiväksi kerrallaan.
@Lintuanna :lla on valmiina pitkä ketju asteittain vähentämisestä.
Heippa…minä painin saman ongelman kanssa. Tissuttelu oli niin kivaa - mutta kun se menee tavaksi niin minulla ei vähentäminen auttanut. Yritin sitä varmaan viisi vuotta, mutta sitten kohtalo puuttui peliin ja kolaroin fillarin kanssa syksyllä. Silloin päätin lopettaa. Päihdehoitaja, aiheeseen liittyvät kirjat ja tämä plinkki tuki päätöstä. Jopa Antabus, jonka jouduin lopettamaan maksa-arvojen vuoksi.
Jatkuu…chatti sotkee tätä viestin kirjoitusta. Siis lopetin 4 kk sitten, ja se on paras päätös mitä olen tehnyt. Itkua, surua, katumusta, valvomista ja vaikka mitä oli ekat viikot. Mutta usko pois se alkaa pikkuhiljaa helpottamaan. Kun vielä kun uskaltaa sanoa ongelmasta ääneen lähipiirille niin a vot…mikä voittajafiilis Tsemppiä - harkitse kertarysäyksellä lopettamista
Samaa mieltä @Muumimamma1 n kanssa. Laastari kannattaa repäistä kerralla ja vaikka hakea apua vierotusoireisiin, jos ei uskalla muuten lopettaa ns seinään. Muuten on pelkoa, että se vähentäminen vaan jatkuu kuukaudesta toiseen ja kierre syventyy samalla.