Oletteko onnistunut vähentämään jollakin tavalla juontikerran annosmäärää? Itselläni alkoholin käyttö on jollakin tavalla muuten hallinnassa, mutta sitten kun tulee se ilta, että “on lupa” juoda ja seuraava päivä varattu krapulalle, niin juomisessa ei ole minkäänlaista rajoitinta. Tyypillisellä juomakerralla juominen alkaa illalla 18-20 välillä ja ekan parin tunnin aikana menee 4-6 annosta, riippuen vähän millä aloittaa. Sen jälkeen yleensä olutta 1-2 annoksen tuntitahdilla ja useimmiten puolen yön jälkeen baariin, jossa lisää olutta ja usein myös väkeviä. Kertaakaan en ole ollut kantokunnossa, mutta 4 aikaan todella humalassa ja nyt viimeisen vuoden aikana on mennyt muistikin useammalla juomakerralla. Usein myös oksennan kotiin tultuani. Krapulassa makaan yleensä iltaan asti sängyssä, usein tulee myös oksennus eikä pysty syömään mitään ennen kuin kello on 19-21.
Tämän tyyppinen alkoholin käyttö on aiheuttanut monenlaista ongelmaa viimeisen 15 vuoden aikana, kun kontrolli on lähtenyt. Olen mm. pettänyt, ajanut autolla ja moottoripyörällä ja päätynyt sänkyyn sellaisten ihmisten kanssa, keiden kanssa en todellakaan olisi halunnut (esimerkkinä poistun kaupasta, jos näen tämän ihmisen siellä, koska tulee lähes paniikkireaktio). Usein myös baarissa puhun ihmisten kanssa sellaisista asioista, mistä puhuminen kaduttaa myöhemmin tai käytän holtittomasti rahaa, kuten vien tarjottimellisen shotteja tanssilattialle puolivieraille ihmisille.
En usko, että olen ainoa, jolla on vastaava ongelma. Oletteko onnistunut jotenkin välttämään tai vähentämään runsasta alkoholin kertakäyttöä?
Minusta jos on taipumuksena mennä päätyyn asti, niin silloin on parempi olla ilman. Itsekin joskus sekoilleena opin, etten koskaan opi.
Jostain luin, että joisi joka toisen juoman holittomana, niin ei tulisi niin kovaan humalaan. Mutta jos juo humalahkuisesti, niin eihän se mitään auta. Sitä juo sitte kahta kauheammin, että saa sen humalan päälle.
Olen onnistuneestu vähentänyt ostamalla normaalin määrän juomia kotiin (minun tapauksessani siideriä) mutta näistä osa holitonta. Esimerkiksi kuusi normaalia ja viisi nollaprosenttista. Vaikka menisi baariin myöhemmin, ei maha vedä enää niin paljoa että voisi aivan nollat tauluun vetää.
Aina kannattaa kokeilla, voi olla että toimii sullakin. Jos ei niin sitten kokeile muita keinoja
Tuo puolet(tai noilla määrillä vaikka enemmänkin) juomista alkoholittomina -metodi luonnollisestikin vähentää juodun alkoholin määrää ja sitä myötä promilleja, JOS siinä pysyy. Jos on kovasti humalahakuinen juoja, voi hyvinkin käydä niin, että heti hyvässä nousussa haistattaa paskat moiselle himmailulle. Tai haistattaa paskat jo siinä vaiheessa, kun se hyvä nousu ei tule tarpeeksi nopeaan, kun toinen ja neljäs juoma olivat jotakin nollalitkua.
Sama juttu, kun monella ne pyhät päätökset, että tällä kertaa juon vain kaksi tai vain viisi. Sitten kun ne on juotu kummasti “unohtuu” se mitä selvinpäin vannoi ja vakuutti itselleen. Kokeilla tietysti aina voi.
Kuulostaa hyvin tutulta tilanteelta. Itse olen ollut vastaavassa tilanteessa useita kertoja ns. edellisen elämäni aikana. Sitä monesti mietti silloin mikä pisti tekemään näin? miksi juoda päätyyn saakka, sekoilla, pettää…? Voin silloin henkisesti tosi huonosti (todella huono parisuhde joka onnekseni päättyi 5v sitten avioeroon) eli join tunteisiin. Yritin turruttaa huonoa henkistä oloani alkoholilla, mutta se toi vain lisää murheita ja ahdistusta. Toistaiseksi tilanne on nyt itselläni se, että kohta on vuosi edellisestä humalajuomisesta. Henkinen hyvinvointi on parantunut huomattavasti! Joten tuntuu, että mitään en ole menettänyt.