Koetan kirjoittaa yhden asiallisen tekstin. En saata onnistua, mutta yritän ainakin.
Aiheen otsikkoon sain R.E.M- yhtyeen kappaleesta Everybody hurts. Älkää kysykö miksi,
en osaa sanoa. Mieli kulkee omituisia polkuja, ainakin minun mieleni mielellään.
Eihän asia tietenkään niin ole, että kaikki anarkisteiksi laskemani henkilöt ovat tai ovat
olleet päihdeongelmaisia, mutta aika moni on.
Seuraa kysymys: kumpi on ensin, anarkismi vai päihteet?
Riippuu varmaan tapauksesta.
No, miten minulla?
Ensin anarkismi ja sitten päihteet, noin uskon tietäväni ja tiedän uskovani.
Anarkismi, se miten sen käsitän, vaatii tietysti määrittelyn.
Eli, minulle se merkitsee lähinnä vapautta, varsinkin ajatuksen vapautta ja vapautta
kenenkään vallasta. Tai minkään, edes omien uskomusten ja pelkojen vallasta.
Anarkismiin ei liity mielestäni minkäänlaista väkivaltaa. Sorrun varmaan itse välillä
väkivallan tekoihin jollakin tasolla, enkä yritä väittää olevani jokin mestari.
Toisaalta taas olen mestari omanlaisessa anarkismissa. Siinä ei ole oikeastaan mitään pyhää,
ei edes mikään oma ajatuskyhäelmä.
Paikalleen jääminen on käsittämässäni anarkismissa mahdotonta.
No tuon verran määrityksestä. Sitä voisi jatkaa loputtomiin.
Sen voisi kiteyttää näin: kunnioita kaikkea, mutta älä pidä mitään pyhänä.
Siis: kuuluvatko päihteet väistämättä anarkistisen ihmisen elämään. Johan taisi tulla mainittua, että ei tietenkään,
mutta hyvin usein kuuluvat.
Miksi sitten kuuluvat, kenen elämään nyt sitten kuuluvat?
Eikö voi olla tarpeeksi uskottava anarkisti, ellei omaa elämää tuhoa; ellei elä mistään
välittämättä vaikka kaikesta ehkä eniten välittääkin?
Tai tuleeko liian nopeasti eteen tilanne, jossa ei uutta osaa nähdä? Jolloin päihdeoloilla
saa ainakin jonkinlaista uutta, jotain ihan muuta?
Vai onko sittenkin useimmin niin, että anarkia kumpuaa kovista kokemuksista, joita kai jokaisella
enemmän käyttäneellä on?
Jotenkin asiat tuntuvat liittyvän toisiinsa mielessäni. Lieneekö asiassa mitään ajattelemisen
arvoista? Onko ajattelemisen arvoista lopulta yhtään missään?
Laitan kuitenkin tähän vielä tuon biisin josko se kenelle vaan jotain lohtua soisi,
kuka on sellaisen tarpeessa.