Amfetamiinin korvaushoito

Hei.

Olen popsinut 20-50mg amfetamiinia pari kolme kertaa viikossa piristeeksi jo jonkin aikaa ja tarkoituksena olisi lopettaa kokonaan. Seinään lopettaminen ei suju ja Scientific Americanissa oli artikkeli Ritalinin käytöstä ADHD:n hoidossa. Samassa sitten oli juttua itse aineesta ja siitä että sitä jenkeissä käytetään myös amfetamiinin korvaushoitona.

Kaveripiiristä löytyy yksi adhd vipeltäjä jolta sain muutaman ritalinin kokeeksi. Hyvin tuntuisi toimivan mietona piristeenä ja vieroitusoireisiinkin erittäin hyvin.

Onnistuuko noiden saaminen korvaushoidoksi Suomessa ja jos saa niin mistä paikasta kannattaisi lähteä etsimään lääkäriä? Onko esm. a-klinikoilla jotain lääkäripalvelua huumeriippuvaisille?

urpo.

No kuinkas kauan on tullut piriä nyittyä?. Aika monet pirinistitkin ne yrittää tunkea bupre/metishoitoon, mut kerro lisää tapauksestas niin saat lisää tietoa, ei millään pahalla mut haiskahtaa trollilta/tms “tutkimukselta” tää homma…
T:vainoharhainen

Hyss PIRINISTI! :mrgreen:

Kyllä amfetamiinille oikeasti kokeiltiin Suomessa korvaushoitoa Concertalla oliko vuonna 2003 tai 2004… Ei oikein toiminut, joten amfesta pääsee eroon kuten muutkin; kärsimällä ne viekkarit pois ja lopettamalla. Mun on hyvä sanoa ku oon lopettanu lähes 4 vuotta sit sen paskan… Mä sain ADHD:seen tuon turvin Concertan vaik en koe-ryhmään kuulunut. Siksi siis, että oli kolme alan asiantuntijaa ketkä olivat lähes varmoja että mulla on ADHD, mut kesti reilu vuos päästä testeihin varmistamaan asia!

Nyt pudotin Dexedrinen määrää (mulla on siis diagnisoitu ADHD), koska en mielestäni tarvitse enää noita niin paljon; saan asioita tehdyksi muutenkin. Mut ei todellakaan näillä adhd-lääkitys-annoksilla aleta piri-viekkareita siirtämään… Johan annoksetkin ois ties mitä. Ite otan max 15mg dextroamfea päivässä (3*5mg)!

Ja jos joku väittää et tuo on vain siirtymistä lailliseen amfetamiiniin; ni hah! Mä en oo valvonu lainkaan noiden avulla; iteasiassa tuo annos on niin terapeuttisen pieni; et mä otan mielelläni illalla puolikkaan ni ei ajatukset pyöri pääs ja saa nukuttua. Sitäpaitsi mulla meni Concerta ennen tätä ja se ei oo amfea nähnytkään!

Montakohan ritskua otit kerralla?? Ku annostus on yleensä joku pilleri tai kaks 3krt/pv. Ja mikäli alettais pirinkäyttäjille antamaan jotain lääkettä pirin sijaan ni se ei tod. ois nopeavaikutteinen Ritalin, vaan pitkävaikutteinen Concerta, jota ei voi rännätä IMO! (ellei sit 3 vrk:tta sitä liisteriä väsää)

holmmaa mullekki toi korvaushoito dorkaa edes ajatella tääl rakkaassa suomessamme tollasta!jos tosissaan haluut käy adhd testeisssä jos pääset läpi saat vajarit loppu iäkses… :mrgreen:

^Kyllä DM tupakka-vierotus maksetaan määrätyissä olosuhteissa. Mulla esimerkiksi on osteopedia eli osteoporoosin alku, ku olen syönyt aikoinani niin huonosti; joten saisin halutessani ilmaiset niksa-korvaukset!

Mut mähän olen sun mielestä niin etu-oikeutettu saamaan KAIKKI LÄÄKKEET jotka vain haluan, et tuskin on mitään uutta! Tupakka katsos haurastuttaa luita entisestään ja kysyin asiaa sekä maksavilta tahoilta, että lääkäriltä reilu vuosi sitten ja edelleen jos tahdon lopettaa röökinpolton, saan ilmaiseksi nikotiini-korvaus-valmisteet tai vaihtoehtoisesti Zybania. Mut jos sulla on ADHD ni ota säkin mutsis mukaan todistamaan sun lapsuuttas et saat ne pirit siihen; meil siihen vaaditaan vanhempi mukaan jos koulusta ei ole todistuksia tarpeeksi ja testi tehdään toisista riippumatta. Sä se et millään usko et ADHD on tosi asia, eikä ole alkanut mitenkään kamankäytön jälkeen vaan jo 5 vuotiaana??? Etkö muista luokaltasi yhtään lasta, joka olisi ollut ylivilkas, puhunut liikaa ja lentänyt ulos??? Kumma juttu et mun opiaatti-riippuvuuskin testattiin ainoassa todella alaan erikoistuneessa paikassa; eli Järvenpäässä ja eivät hekään ilmeisesti osaa antaa diagnooseja, koska mä vain SAAN kaikki lääkkeet joita monet muutkin haluaa :unamused:

Ikävä kyllä, mä aion ihan OMILLA RAHOILLA lopettaa sen röökin polton, vaik lääkäri on parikin kertaa tyrkyttänyt mulle sitä Zybania; oon ennenkin sitä yrittäny lopettaa omilla rahoilla, en hakenut todistusta lääkäriltä että siitä on päästävä eroon ja se on mulle maksettava!! Mua edelleen kiinnostais tietää et mitä sä maksat yhteiskunnalle??? Tuskin oot tarvittavaa määrää työtä tehnyt tai eläkeikää saavuttanut!

Joo mutta toi väite nyt ylipäänsä on aika naurettava, siis että se muka olis vain laillista piriä. Dexut ei tosiaankaan oo mitään maailman vakuuttavinta piriä, ite kun ekan kerran vedin, vedin muutaman napin hihaan (varmaan just noita 5mg nappeja), en huomannut yhtään mitään fyysistä enkä psyykkistä vaikutusta, jatkoin vain nukkumista (vedin ne aamulla herätessäni ensitöikseni). Sanoisin et kofeiinikin on vahvempi stimuna kuin dexut.

Hölmöintähän tossa on se et ne ketkä ei pysty xonea väärinkäyttämään suonensisäisesti, eivät myöskään pysty käyttämään sitä niinkuin pitäisi, eli kielen alla sulattamalla, koska ovat allergisia naloxonelle tai jollekin muulle paskalle mitä siitä napista löytyy, eivät piikittämiselle. Eli siis aivan vitun turha lääke/keksintö, niinkuin mikä tahansa lääkefirmojen yritys “estää” nistejä väärinkäyttämästä niitten nappeja lisäämällä erilaisia sidosaineita yms sontaa, ja samaanaikaan toisessa (tai samassa, mut eri osastolla) firmassa joku raapii päätään ja suunnittelee tämmöstä sterifilsua, millä lääkkeiden rännääjät saisivat suurimman osan niistä kiusa-aineista pois… No, niinhän tää maailma toimii, ei voi mitään. Xonen keksijää pitäis vaan paiskata vesurilla päähän, niinkuin karvostakin.

Ns. kunnon amfetamiinista nukahtaakin kun tarpeeksi vetää. :wink:

Niinpä. Kummastuttaa kun nykyään tuntuu nuo adhd-potilaat vaan lisääntyvän, aikoinaanhan tv:n väitettiin aiheuttavan sitä (siis keskittymisvaikeuksia), myöhemmin pelien. Kumma kyllä vastaavaa “kansanliikettä” energiajuomia kohtaan ei ole tullut (vai oonko vaan missannut tapahtuman?), olisko mediat maksettu vaikenemaan stimujen yleisistä haittavaikutuksista kehittyvään mieleen, vai onko vanhemmatkin jo niin ulkona kaikesta mitä pentunsa tekevät? Saati sit minkäänlaista keskustelua (en kyllä pyöri semmosilla foorumeilla missä näistä ehkä puhuttaisiin).

Energiajuomat on mun mielestä yksi pahimmista lasten ja nuorten mielten kuppaajista ja pitäs olla ikäraja/järkeä puhuvat vanhemmat (tiedän, toiveajattelua). Aikuinenhan tekee niinkuin parhaaksi näkee, mut jos on pennusta asti juonut moista sontaa, ei näe. Oon huolissani varsinkin niistä ketkä pelaa paljon, koska ovat varmaan jo ihan suorituspaineitten takia jonkunasteisessa redbull-koukussa. Maailma sadan vuoden päästä vois olla aika mielenkiintoista nähdä, kuinka tappiin asti viritetty kansa meistä vielä kasvaa. Voihan olla et sadan vuoden takainen ihminen ei voisi kuin ihmetellä nykyihmisen kapea-alaista järjenjuoksua, ja sen vauhtia. Mistä sitä tietää kuinka nopeasti sitä liikkuu “todellisuudessa”…

Ja mitä kaikkea joutuukaan sen eteen tekemään, pikkasen liikaa hommia imho, varsinki kun pitäs seulat olla aina puhtaat jne.

^Tuo on Gekko kyl aivan totta et energia-juomat on tosi pahoja! Tiedän henk. koht et niihin jää koukkuun. Ei siis fyysisesti vaan jotenkin se maku alkaa vaa paranemaan ja paranemaan ja sit onkin saatava vain ja ainoastaan energiajuomaa vähintää kerran päivässä, mieluiten sen maksimi-annoksen. Mä jos kävelen tuolla ylä-asteen nurkilla ni joka toisellaon joku energiajuoma-pullo käsissä. Se yhdistettynä vähään uneen ja tietokone-peleihin tms. ni ei mikää ihme jos ei jaksa istua paikallee. Eiks energiajuomiin tullu se ikäraja nyt? Kahville tuli suositus et ei kannattaisi antaa alle 12 tai 15 vuotiaille. En vain tiedä missä se sit näkyy, vai onko vain vanhempien vastuulla ohjeistaa asiasta… Mun mielest samal tuli rajotukset energiajuomille, tai sit se oli vain suositukset! Kyllähän niistä kova haloo oli silloin uutisissa muutaman päivän ajan…

Mut mä katoin tai luin jostain aikoinaa, et jenkeis lapset ei jaksa istua paikallaan edes varttia johtuen siitä, et telkusta tulee kokoajan mainoksia. Sit siinä lähetään hakemaan ruokaa tai käymään vessassa välissä; ja niit mainoksiahan tulee ainakin tuplast enemmän Suomen telkkariin verrattuna. Sit etenkii jos istuu päivät pitkät katsomassa telkkua ni ei tuu mitää…

Mul vaihteli numerot kyl koulus ihan sen mukaa, et mikä aine kiinnosti ja mikä ei. On koulussa mun mielest todella kiinnostaviakin aineita! Sit jos aihe kiinnosti (kuten matikka), ni esimerkiks 4. luokal tein matikan-kirjan lisätehtäviä myöten jo keväällä täyteen. Eipä ollu opettaja riemuissaan, ku joutu keksimää tehtäviä joita ei kirjassa ollu :mrgreen: . Mut meil oli säännöstelty ettei telkkaria saa katsoa ku tunnin/pv ja muita sääntöjä sen verran (mm. ku 8-bittisen sai ni sitä sai pelata vain tunnin/pv), et mä luinkin 1-3 kirjaa päiväs; koska en keksiny muutakaan tekemist ja kirjat jos on hyvin kirjotettu, ni mä en muuta huomaakaa, ku alan lukemaan ja iteasias häiritsee yö-untakin ku on luettavaa kirja loppuun vain siin ois 1000 sivua tai yli. Ehkä siks mä en pysty keskittymään vieläkää niin telkkariin vaan enemmän lukemiseen; kunhan taustalta ei tuu suomalaist tai englantilaist puhe-ohjelmaa jolloin kuuntelen niitä. Useimmiten myös musiikki jossa on sanoitukset haittaa…

Kerran kaupas nähtyä ja kuultua. Kolme mun näkökulmasta pikkusälliä - luulis tosiaan, että niihin energiajuomiin joku ikäraja on…? - mietti, mitä piristävää ne ostaa, ja melkonen kohkaus ja koheltaminen oli käynnis. Vaikuttavat aineet tuntu olevan hyvin selvillä, mä en tiedä ku guaranan ja kofeiiniin, onks niis muita? Sit yks jäpiskä ehdotti j a f f a a… Kaks muuta vastas, et ei todellakaan, siinähän on sokeria! Vähän pelottavaa. Mut kukapa mä olen tuomitseen :open_mouth: . Mahtoks muuten mun nuoruudes, 80- luvul vielä ADHD olla jo tunnettu, tai kyseinen diagnoosi olemassa…? Mä olin hyvin sisäänpäin kääntynyt arka pikku ipana, elin paljon mielikuvitukses, en todellakaan koheltanu, mut jonkinasteisesta aistinherkkyydestä terveystarkastuksis oli jotain epämäääräistä puhetta, mut eipä siitä sen enempiä silloin. Olen nimittäin kuullut, että täysin päinvastaistakin käytöstä tai tunne-elämää on, kuin sellainen, johon kiinnitetään huomiota. Mut tietysti moniin asioihin tosiaan voi olla psyykkiset syyt…
Vanha tässä muistelee… :unamused:

^PP oli sun nuoruudessakin ADHD tunnettu, on ollu jo joskus ennen 80 lukua. Se oli vain pahimmille potilaille ja nimitys oli MBD eli Minimal Brain Damage. Siinä väitettiin et johtuis liika-energisyys ja keksittymiskyvyn puute vähäisestä aivovauriosta joka olis tullu synnyksessä tms. Oli kuitenkin periytyviä (yllättäen) et tiedän hlön joka on ollut vuosia liikuntakyvytön osittain kaman takia ja mua nuorempi, mut hän sai stimulantteja lapsena jotta voisi keskittyä kouluun ja hänen äitinsä oli ollu samalla tarkkiksella saman opettajan alaisuudessa. Äiti syyttää edelleen noita stimuja joita sai lapsena syynä, et tutustu huumeisiin (=piriin eniten yllätys sinänsä), mut kyl ADHD:t muutenki löytää helpost itselääkinnän; aivan kuten muutkin sairastavat. Esimerkiks ei oo mikää yllätys et masentuneet juo alkoholia enemmän ku “normi-kansa” koska se poistaa hetkellisesti masennusta.

Musta sanottii aina et oon vain poikkeuksellisen vilkas ja tempperamenttinen ja impulsiivinen. Ei se silti oo kivaa et aina on opettajan silmätikkuna vuodesta toiseen, joten must tuo on hyvä, että ongelmalle on nimi. Uudempi villityshän on paniikkihäiriö josta vois ihan samalla tavalla keskustella et onko sitä; mä tiedän kyl et se on olemassa! Mun mielestä jos jostain “häiriöstä” on elämässä paljon (liikaa) haittaa, ei ole väliä mikäli häiriö voidaan poistaa lääkkeillä. Kyl tulee paljon turhempiakin ongelmia jotka diangisoidaan…

Esimerkiks kaveri häpes PUNASTUMISTA, ja ravas lekurilta toiselle kunnes sai diagnoosiks “sosiaalisten tilanteiden pelon” ja lääkkeeks Xanoria! :unamused: Ja ei oo kyse mistään päihdeongelmaisesta! Et piti saada punastumiselle sit diagnoosi ja sehän irtos, samoin lääkitys!

^Mä noudatinkin aina sitä suositusta et ottaa korkeintaa litran päiväs. Mä en muutenkaa saa kahvista viekkareit; toisin ku mun monet tutut. Osa on tosi ärtyneit, osalla on päänsärkyä useamman päivän eikä siihen auta mitkään särkylääkkeet. Mut oon ollu myös kokikseen koukussa aikuisena, eli kyl limsaankin (etenkin kolaan) voi jäädä koukkuun… Noissa ohjelmissa jos puhutaa ylipainosta ja siitä ruokavaliosta jota syö kun on ylipainoinen (siis jos syö lähes pelkkää rasvaa ja sokeria); niin niihin rasvaan ja sokeriinkin on jäänyt koukkuun… :open_mouth: Sit kärsitään vitamiinien ja hivenaineiden puutostiloista ku syödään pelkkiä ranskiksia + hamppareita, leivoksia ja huuhdellaan ne alas kokiksella… Tunnen yhden ihmisen joka on saanut syömällä aikaan rasvamaksan eikä ikää ole kuin vähä reilu 30v :open_mouth: … Eipä mee yhtää offiksi…

Vaik helpost jäänki koukkuu, ni ilm. kofeiini (+guarana & tauriini) ei aiheuta mulle vierotusoireita, ainakaan suurempia. Nytkin oon lopettanu kahvin taas huomaamattani; viikonloppuisin vain sitä juon…

^Täälläkin on samanlaista tuo meininki kyllä noiden pakolaisten kanssa. Halvimmilla kaupunginosista oon asustellu ja naapuri jos toinenkin on joko idästä tai sit just tumma… On tossa paikka keskellä “cityä”, jossa tulkataa 3:ks kieleks sossun hakemukset… Oon itekii kattonu et viedään taksilla nuo mukset kansainväliseen kouluun, vaik bussilla pääsis et 100m on kävelymatka. Niillä on asunnot (en tiedä kuin helvetis ne pitää/ostaa ne), ei käy töissä; mut autot on kuitenkin. Näil idästä tulleilla vielä mersut!

Ja lapset on oppineet ilm. pakolla suomenkielen, koska leikkivät pihalla suomalaisten lasten kanssa. Ne sit tulkkaa vanhemmille, mistä on milloinkin kyse. En mäkään rasisti ole, mut joutuu kiertämää tätä systeemiä aika pahast, koska mä en tod. sais yhtää mitää rahaa jos avokin tulot otettais huomioon! Ja koska oon tehny elämäni aikana about 3v näitä palkattomia töitä (työelämänvalmennus, harjoittelu) + kurssit joihin nuo kuuluu (ja tod. näk. jatkan myös vuodenvaihteen jälkeen noita “töitä” kuntouttavan työtoiminnan nimellä, koska työttömyys% on 15 kaunisteltuna); ni enpä mä oikeastaan muuta toivokaan ku et vois tehdä edes jotain muuta ku istua kotona! Koulujahan olis kiva käydä, mut en voi hoidon takia vaihtaa paikkakuntaa ja se tuki jonka siitä saa on niin helvetin pieni; et ei mitään rajaa!

Meil onneks todettii et ei ole varaa ottaa lisää pakolaisia! Tajuisivatpa vielä sen, et työttömilläkin tulot laskivat ku työttömyystukea nostettiin ja asumistukea alennettiin. Siskolle jää 100 egeä käteen äitiyspäivärahan jälkeen (vakityöt), ku on maksanu osuutensa talosta. Vain tummaihoisten kannattaa hankkia lapsia työttömänä; mä en kertakaikkiaan tajua miks sitä rahaa tippuu niille enemmän ku perus-suomalaisille??? Tosin osa syy varmaan on siihen juuri kuten mainitsit; ettei vain pidettäis rasistina! Mitäs nämä mun kaverit, ketkä on toista sukupolvea työttömänä molemmat ja joilla on muksu. Niiden lapsille ei ole rahaa ostaa kalliita vaatteita ja osa kärsi itse aikoinaan vanhempien dokauksesta; heitä kiusattiin koulussa ku ei ollut ku verkkapuku jota pidettiin päivittäin?? Tästäkin paikkakunnasta näkee kyl niin täysin et on jakautunu rikkaisiin ja köyhiin… Menee samanlaiseks ku Venäjäl tää meno… :frowning: Pitää olla onnellinen sentään siitä, et mul sossu ja klinikka auttaa. Osittain siks, et oon lopettan kaman vetämisen…

No offia koko juttu mut sanotaa nyt viäl yks asia tost mun sossusta. Kaveri ja sen ex-muija haki rahaa ensimmäistä lastaan varten, jotta sais ostettua perus-tarvikkeet muksua varten. Saivat kokonaista 500mk… Sillähän saa vaunut, hoito-pöydän, syöttötuolin jne. jne. :open_mouth: Ja mitä mä oon haken aikoinaa jääkaappia varten, ni sain 50€. Onneks löysin 3v vanhan 30€ maksavan käytetyn jääkaapin, koska eihän tuolla hinnalla saa yhtään mitään! Sen sijaan noilla mamuilla on AINA uudet polkupyörät ja vaatteet, suomalaiset ostaa käytettynä… Hyvinvointivaltio parhaimmillaan; mamuille, ei suomalaisille!

Asiaa :sunglasses:

Asiaa :sunglasses:

No mä en ole vastaavia asioita huomannu ulkomaalaisten kohdal. Osa on p a k o l a i s i a, enkä mä sellasta asemaa kadehdi. Aika epätoivoisista oloista lähdetään, ja moni hukkuu laivojen kuljetuksis. Pitäis olla vertailut, jotka perustuu tilastoihin. Omat kokemukset on liian vähäinen määrä yleistyksiin, vaik ois monta tapausta, jotka tietää. No, ehkä NE myy huumeita suomisuomalaisil ja saa siitä ekstrafyffee…

OK. Mä myönnän että käytän vahvasti piristeiteiteiteiteiteiteiteitäh?

Ihan sama juttu täällä! 3:sta luokasta 5-6:en tein ne aina etukäteen heti syksyllä, mulla on muutenki ollu aina hyvä matikkapää.

Noista mamuista pakko sanoa yks hassu juttu minkä luulin olevan vaan urbaanilegenda; n.10v sitten kun olin sossussa asioimassa, kaks somalinaista lastenrattaiden kanssa tuli tiskille ja rupes luettelee mitä ne haluu; “Minä haluu telkkari, minä haluu sohva, minä haluu matto, minä haluu pesukone, minä haluu auto jnejne…”. :laughing: Sos.virkalija katteli niitä kyllästyneen näkösenä ja puhetulvan loputtua lykkäs niille hakemuksen käteen ja sano jotain tyyliin et “aina sitä haluta saa, mut jos nyt eka täyttäsit hakemuksen?”. :smiley:

Terveysuutiset Etusivulle

Tulosta    Lähetä ystävälle 

Amfetamiiniriippuvuuteen aletaan etsiä korvaushoitoa
17.09.2003

Amfetamiiniriippuvuuteen ryhdytään Suomessa etsimään korvaavaa hoitoa. Kansainvälisesti merkittäväksi arvioitu tutkimus alkanee vielä tämän vuoden puolella, ja sen on määrä kestää kaksi vuotta. Vapaaehtoisilla narkomaaneilla tehtävässä tutkimuksessa yritetään löytää lääke amfetamiinin himoon, johon yksikään rohto ei tähän mennessä ole selkeästi tehonnut.

Tutkimuksen toisena vetäjänä toimiva ylilääkäri Kimmo Kuoppasalmi Kansanterveyslaitokselta kertoo, ettei useita satojatuhansia euroja maksavaan tutkimukseen lähdetä huvikseen. Odotuksena on, että vihdoinkin saadaan lääketieteellinen selvyys siitä, tehoaako amfetamiiniriippuvuuteen mikään lääkeaine.

• Aineesta vieroittautumiseen ei ole olemassa ollenkaan näyttöön perustuvia lääkkeellisiä hoitomuotoja. Hoito-ohjelmat, joita amfetaministeilla käytetään, on kehitetty kokaiiniriippuvuuteen ja ovat luonteeltaan psykososiaalisia. Britanniassa amfetamiiniriippuvaisia on yritetty vieroittaa suonensisäisestä käytöstä suun kautta annettavalla amfetamiinilla, mutta Suomessa tällainen ei ole sallittua, Kuoppasalmi mainitsee.

Jako kolmeen ryhmään
Joulun tienoilla alkavaan tutkimukseen etsitään yhteensä 210:tä amfetamiiniriippuvaista, jotka jaetaan kolmeen ryhmään. Kaksoissokkotestinä tehtävässä tutkimuksessa ensimmäisen ryhmän narkomaanit saavat puolen vuoden ajan metyylifenidaattia, toinen ryhmä aripipratsolia ja kolmas ryhmä lumelääkettä eli plaseboa.

• Näistä metyylifenidaattia käytetään meilläkin tarkkaavaisuushäiriön hoitoon, sen sijaan psykoosilääke aripipratsolilla ei vielä ole myyntilupaa Yhdysvaltojen ulkopuolella. Jälkimmäiseltä odotamme paljon, sillä sen idea on nerokas: lääkeaine estää “nousun” eli amfetamiinista koituvan mielihyvän heittämällä ikään kuin öljyä laineille. Toisaalta se estää vastaavasti “laskuja” eli ehkäisee huumeen tuottamia masennustiloja.

Vastaavia amfetamiinitutkimuksia on maailmalla meneillään vain yksi Yhdysvalloissa. Kuoppasalmen mukaan uusien hoitokäytäntöjen hyväksymiseksi tarvitaan ainakin kaksi vankkaa tieteellistä näyttöä tuottanutta tutkimusta, joten projektit saattavat tulevaisuudessa yhdessä muuttaa amfetamiiniriippuvaisten hoitotapoja.

• Tähän asti amfetaministien hoidon ongelmat ovat pitkälti liittyneet siihen, miten saada narkomaani pysymään hoidossa. Jos lääkekorvaushoito tuntuu tehoavan, se lisää myös hoidettavan motivaatiota pitäytyä ryhmässä. Toki kaikkien kolmen ryhmän osanottajat saavat tutkimuksen aikana nykymuotoistakin hoitoa, psykososiaalista tukea.

Heroinistien varjossa
Amfetamiinista riippuvaisia narkomaaneja arvioidaan Suomessa olevan kaksi kolmasosaa noin 10 000 - 14 000:stä huumeongelmaisesta. Amfetamiinin orjien määrä usein unohtuu, sillä julkisuudessa tyypillistä narkomaania edustaa monesti heroinisti.

• Heroiiniriippuvaisia lienee narkomaaneista yksi kolmasosa. Heroiinista puhutaan useammin siksi, että tämän huumausaineen käyttäjien korvaushoitoon on olemassa useitakin käypiä lääkeaineita. Amfetamiini ei tavallisesti myöskään aiheuta heroinisteille tyypillisiä sydänperäisiä äkkikuolemia, vaan voi johtaa psykooseihin ja aivoverenvuotoihin, ylilääkäri kuvaa.

Tutkimuksen toteuttavat HUS:n huumevieroitusklinikka sekä Helsingin Diakonissalaitos. Hankkeen vastaavana tutkijana toimii Kuoppasalmen lisäksi professori Jari Tiihonen Kuopion yliopistosta. Tutkimus on kokonaan suomalaisrahoitteinen. Narkomaanit tutkimukseen kerätään pääosin huumeklinikoilta ja -päivystyksistä sekä puskaradion kautta.

(MTV3-STT-ESSI KÄHKÖNEN)

tällästä.

^ & ^^

Tuon tapainen koe oli jo, jossa annettiin metyylifenidaattia joskus 5v sitten, se toteutettiin vain pk-seudulla. Ei onnistunu kovin hyvin. Mun lääkäri sano, et monet käytti edelleen, eli eiköhän se kuka saa placeboa, hae amfea tilalle. Ilmeisest oli edellises kokeessa kyl aika moni muukin hakenut amfetamiinia Concertan sijaan… Ois kiva nähdä tulokset vai onkohan se ollut edes julkinen koe, josta vois lukea tuloksia? En edes muuten tietäis tuosta kokeilusta, mut mun päihde-lääkäri oli ite sitä toteuttaas ja tosiaan määräs tuon hoidon varjolla mulle adhd-lääkkeeks Concertaa, koska oli yli vuoden jonot testeihin… Toivottavast tää koe menee paremmin, sais sit piri-nisteillekin edes jonkun toimivan hoidon… Meilläpäin tosin kaikki entiset piri-nistit on nykyisiä bubre-nistejä :open_mouth:

Tietyst jos oikeasti tahtois eroon ja osallistuu tuohon kokeeseen, ni ois aika perseestä ku sais placeboa; tuskin tulee kuitenkaan muutamaan vuoteen vielä käytäntöön… Tosin tuon avulla saadaan varmaan määrättyä monelle ryhmään kuulumattomallekin Concertat ja ehkä muutama tyyppi pääsee jopa eroon piristä tuon avulla; hope so…