Amfetamiini vai pipolaarisuus

Olen vähän kirjoitellut tuonne Vilpolan puolelle vuosien varrella ja nyt sain kehoituksen tänne osoittaa kysymykseni.

Mun poika on 27v ja on kymmenkunta vuotta käyttänyt erinäisiä päihteitä. En ole koskaan ollut kiinnostunut mitä hän käyttää. Jotenkin on riittänyt vain se tieto että hän pilaa omaa ja läheistensä elämää niillä aineilla eikä minua auta yhtään minkään aineen nimi tai kemiallinen koostumus.

Nyt kuitenkin olimme vaimoni kanssa taipumassa ajattelemaan, että onko pojalla kaksisuuntainen mielialahäiriö. Hän on välillä äärettömän aktiivinen. Laskin yhtenä päivänä että minä sain häneltä 58 viestiä ja äitinsä sai lisäksi oman osansa. Viesteissä ja puheissa korostuu miten onnellinen on, miten tyytyväinen nykyiseen elämäntilanteeseen ja miten varmasti tämä avaa hänelle tien menestykseen yrittäjänä yms.

Mutta tätä kestää vain muutaman päivän. Ja sitten hän ei enää vastaa viesteihin eikä puheluihin. Ja jos onnistumme pääsemään hänen asuntoonsa niin löydämme hänet makaamasta pimeässä huoneessa sängyllään, masentuneena ja synkissä ajatuksissa. Ja syömättömänä.

Tiedämme, että kaksisuuntaisessa ne mielialat tuskin vaihtelevat niin nopeaan, mutta jos hänellä onkin joku kaksisuuntaisen mielialahäiriön alalaji tai vastaava.

Vilpolassa sitten arveltiin syylliseksi amfetamiinia. Kesäkuussa hän löytyi asuntonsa lattialta tajuttomana ja toimitettiin sairaalaan. Neljä päivää sairaalassa sitten meni. Siellä asunnon lattialla oli ruiskuja ja hän myönsi pistäneensä amfetamiinia suoneen. Se tietysti vahvasti puhuu amfetamiinin puolesta, että se on se syyllinen.

Toisaalta hän nyt sanoo, että ei ole sen “kokeilun” jälkeen käyttänyt ja kun olemme tavanneet niin olen katsonut hänen käsivartensa eikä ainakaan niihin ole pistetty. Mutta onko sitten ottanut suun kautta, sitä en voi tietää.

Ei tästä kovin hyvää kysymystä tullut, mutta mielelläni lukisin mielipiteitä

Nopeasyklisessä kaksisuuntaisessa mieliala voi hyvinkin vaihdella noin nopeasti. Ei ole edes mikään “alalaji”, vaan muoto kyseisestä sairaudesta.

En nyt ala diagnosoimaan tuntematonta ihmistä tämän perusteella, mutta kyllä nuo kuvailemasi “hyvät päivät” aina tutulta hypomanialta kuulostavat. Päihteidenkäyttökin voi olla oireilua mahdollisesti hoitamatta jääneeseen mielenterveysongelmaan.

Josta muuten jatkokysymys: oletko varma että pojallasi ei ole diagnosoituja mielenterveysongelmia? Olen itse samaa ikäluokkaa ja mun vanhemmilla ei ole vieläkään tietoa kaksisuuntaisen sairastamisesta, joten on ihan mahdollista että teillekkin on jätetty vaan kertomatta. Onko ollut koskaan puhetta aiheesta?

Toki noin pitkäaikainen päihteidenkäyttö vaikuttaa helposti aivokemioihin, mutta epäilen että kertomasi oireilu johtuisi yksin pirinkäytöstä. Varsinkin jos mielialojenvaihtelu on säännöllistä.

Biposta löytyy tosiaan nopeasyklinen muotokin ja se voi olla ihan mahdollinen tässäkin tilanteessa. Silti epäilisin nyt ensisijaiseksi mielialamuutosten aiheuttajaksi huumeita. Amfetamiinia, joo, mutta yhtälailla esim. opioidit tai Lyrica saattavat aiheuttaa tuota, että vaikutuksen alaisena on hyvin onnellinen ja puuhakas ja asiaa riittää ja sitten kitkuissa kaikki onkin päin helvettiä, eikä jaksa muuta, kuin maata masentuneena. Useinhan oppareiden käyttäjistä ajatellaan, että ovat aineensa vaikutuksen alaisena passiivisia nuokkujia, mutta buprenorfiini, joka se yleisin tässä maassa nykyään käytetty oppari on, aiheuttaa kyllä ennemmin piristymistä ja toimintatarmon lisääntymistä siinä vaiheessa, kun siihen on koukussa. Toki stimulanttien puolesta puhuisi se, että käyttö on jaksottaista, koska univaikeuksien ym. vuoksi monien pitää katkaista niiden käyttö välillä, jotta taas jaksaisi. Hitaita pystyy kyllä käyttämään aivan vaivatta vuosia putkeen, mutta voihan siihenkin hommaan tulla välillä pakkostoppi ihan siksi, että kamaa ei ole saatavilla, rahat ovat lopussa tmv.

Jatkan vielä ja selvennän, että en epäile hetkeäkään, etteikö pojallanne olisi jotakin oikeaakin mielenterveyden häiriötä taustalla. Suurella osalla ongelmakäyttäjistä on jokin syntysyy sille, miksi lipesivät niin syvälle riippuvuuteen, ts. eivät kestä selvinpäin pahaa oloaan. Tuo henkinen puolihan se riippuvuuden yleensä aiheuttaa, ongelmaton viihdekäyttö onnistuu kyllä niiltä, joilla ei mitään kummempia pulmia päänuppinsa kanssa ole. Eihän läheskään jokaisesta joskus juhlan kunniaksi hiprakat riipaisevasta tai opiskeluaikoinaan rankemmin bailanneesta tule alkoholistiakaan. Joskus sanotaan, että amfetamiini(tai jokin muu huume, vaikkapa kannabis) aiheuttaisi mm. skitsofreniaa. No, ei se sitä takuulla kyllä täysin terveeseen päähän tyhjästä tuo, eli ne skitsofrenia-asetukset ovat siellä päässä jo valmiiksi ja päihteiden käyttö voi sitten edesauttaa sitä, että sairaus puhkeaa nopeammin ja rajummin oirein. Tietenkin kovin rankasti päihteilevälle oikean diagnoosin saaminen voi olla hankalaa, koska A) monet oireet johtuvat/voimistuvat päihteistä ja B) MT-hoidoissa päihdeongelmaisiin suhtaudutaan usein niin, että kaikki on päihteistä johtuvaa ja kyllä ne ongelmat sitten loppuvat, kun loppuu päihteiden käyttökin.