älyykkyys ajaa juomaan

iltasanomat.fi/hyvaolo/terve … 78&ref=tf1

Tällaista tällä kertaa :smiley: Voihan siinä olla vinha perä, että fiksumpi ihminen ei kestä tätä maailmanmenoa ja ikäviä ihmisiä ilman päihteitä. Alkoholi antaa pienen levähdyshetken ajattelutyöstä. Sekä vähenäjistä että lopettajista löytyy fiksua tekstiä fiksuilta ihmisiltä.

No sen älykkyydenkin voi tosin juoda kadoksiin, eli älykkäintä lienee kuitenkin se lopettaminen :wink:

Tissuttelugeeni ja ahdistusgeeni ovat tutkitusti yhteydessä toisiinsa. Sama geeni edistää ongelmanratkaisukykyä, mikä ilmeisesti näkyy näissä älykkyystesteissä. Juominen sinänsä ei ole kovin älykästä, eikä älykkyyttä lisäävää. Ongelmanratkaisukyvystä on apua, jos halu raitistumiseen on olemassa. Voihan sitä älykkyyttä toki käyttää myös juomisen syiden etsimiseen. Sekin kannattaa muistaa, ettei viisas edes houdu tilanteeseen, josta älykäs onnistuu selviämään. :laughing:

Oman kokemukseni mukaan, ollessani ulkoa ohjautuva, täysin hukassa eri roolien alla oleva itsestään mitään tietämätön juova alkoholisti, luulin että minun oli osattava, tiedettävä ja taidettava kaikista asioista kaikki. Muuten en kelpaisi ihmisenä. Tuosta roolileikistä minulle kasvoi valheellinen minäkuva, jossa eli luulotellen itselleni ja samalla vakkutellen kaikille että minä se vasta pirun älykäs olenkin. Sisälleni kasvoi samalla sairaalloiseen perfektionismiin tähtäävä suorittaja-ihminen, joka asetti itselleen jo pelkästään sellaisia vaatimuksia, ettei enää muiden ihmisten vaatimuksilla ollut juurikaan asiassa painoa, koska väsyin itse totallisen suorittamisen, hyväksynnän hakemisen yms. alla. Eikä ole ihme, jos ihminen sairastuu tunne-elämältään, kun ei usko että keneenkään ole luottamista.

Tänään olen sinut itseni kanssa. Hyväksyn itseni, omien tämän päivän heikkouksieni kanssa täysin. Samalla olemalla valmis jokaisena päivänä siihen oman pienen osuuden tekemiseen, itsetutkistelun muodossa ja sitä kautta vapautumaan yksi kerrallaan elämääni haittaavista heikkouksistani. Pystyn tänään jopa rehellisesti myöntämään omaavani jo muutamia luonteenpiirteitä, joita luokitellaan hyveiksi.’

Omalla kohdallani kävin väsytystaistelun löytääkseni oman itseni suhteen tietoisuuden “älykkyydestäni”. Toisin sanoen ymmärrän tänään, ettei minulla ole väliä, kuinka älykäs tahi toisaalta vähemmän älykäs olen. Minulle riittää tänään se, että ymmärrän ja hyväksyn itseni, samalla pyrkien aina mahdollisuuksien ilaantuessa tekemään niille asioille joille voin jotakin tehdä, samalla luovuttaen niiden asioiden suhteen, jolle en voi yhtään mitään.
Tästä kohdallani seuraa se, että minulla jää entiseen sairaaseen ajatusmaailmaani verrattuna jo huomattavan paljon enemmän virtaa tehdä jotakin hyvää, asioissa joissa osuuttani voi toteuttaa, eikä minun tarvitse läheskään niin paljoa säntäillä edestakas suorittamassa, totaaliseen väsymykseen asti todistelemassa muille ihmisille sitä, kuinka fiksu ja älykäs olen, samalla huomaamatta tehden todellisyydessa itsestäni totaalisen tyhmän.
Näillä miettein, kohti tämän päivän vastuita. Pyryttävän piristävän raikasta ja raitista päivää rakkaat kanssamatkaajat. Voikaas hyvin…

Voi apua, kun on taas tutlkimus vailla vertaa! Miten älykkyys määritellään ja siitä suoraan seuraa minkälaisilla mittareilla se mitataan. Älykkyysosamäärään pohjautuva älykkyyden määritelmä korostaa rationaalisia taitoja ja jättää lähes kokonaan huomioimatta sosiaaliset taidot ja tunnetaidot. Miksiköhän nuo korkean älykkyysosamäärän omaavat henkilöt sitten kupittavat, olisiko tekemistä em. taitojen heikkoudella myös? Tälläinen tutkimus on taas omiaan lisäämään vääränlaista glamouria holtittoman viinan käytön ympärille. Älykkäät, lahjakkaat, taiteelliset, luovat ihmiset, heidän alkoholismissaan on sitä jotakin…

Se vaikutelma tuli minullekin. Julkaistiinhan uutinen isolla otsikolla niinkin laadukkaassa lehdessä kuin Ilta-Sanomat. Lehteä voi sitten hyvillä mielin lueskella älykkäästi kaljakuppilassa tuopin ääressä.

Joo ja osallistua vaikka baarin tietovisaan myöhemmin illalla, jos sattuu vähän venähtämään se lehden luku ja kyllähän se musikaalinen lahjakkuuskin on ehkä todistettava karaoken alkaessa. Vähintäänkin ilmiömäinen rytmitaju on hyvä näyttää kaikille puolityhjän lähiökapakan tanssilattialla…jatkoillahan voi sitten vielä palata verrattomaan älykkyyteensä keskustelemalla intellektuellisti räkä poskella aamun koittoon… :laughing: :laughing: :laughing:

Älykkyys on loppujen lopuksi vain yksi ihmisen perusominaisuuksista, siinä missä vaikkapa pituus. Jokainen meistä on sen mittainen kuin geenit ja kasvuolosuhteet mahdollistavat. Ei ole erityisen älykästä ylläpitää alkoholiongelmaansa sillä perusteella, että sattuu olemaan omassa väestössään keskivertoa pidempi.

–kh

Onhan niitä monenlaisia tutkimuksia. Silloin tällöin joku lehdykäinenkin tekaisee tutkimuksen suurin otsikoin päämääränä myydä mahdollisimman monta irtonumeroa.
Mitä älykkyyteen tulee, voitaisiin tehdä ovensuukysely. Veikkaanpa, että sen tulos olisi, että kaikki vastaajat ovat keskimääräistä älykkäämpiä. :smiley:
Kuulin joskus kyselystä, missä tiedusteltiin autolla ajamisen taitoja; kaikki vastaajat olivat mielestään keskitasoa parempia kuskeja… :sunglasses:
Omasta älykkyydestäni tiedän, että olen juonut älyni pellolle turhan monta kertaa…

Arvasinhan minä, että siitähän se johtui :slight_smile: Tieto lisää tuskaa, näinhän se on. Myös raitistuminen vaatii älykkyyttä ja nimenomaan juuri tunneälyä! Kirjaviisaudella ei tee paskaakaan ei juodessa eikä raitistuessa sanon minä!

Kaikki asiat ajavat juomaan, jos on alkoholisti ja sitä ei vielä “tiedosta”. Voihan sitä alkoholisti juoda tiedostetustikin, mutta sehän onkin vain tiedostettua itsemurhaa, kun ei kestä elämäänsä selvinpäin.