Vuosia tissuttelua, juomista, ihme ettei ole haima poksahtanut. Kavereita on kuollut alkoholiin. Nyt mä olen taas uudessa yrityksessä, 11 päivä ilman alkoa. On ollut levottomuutta, oon nukkunut huonosti, muisti pätkii pahasti. Väsymys on aikamoista. Ruokahalu on kyllä hyvä. Tulin tänne hakeakseni tukea ja jos joku kertoisi, miten tää jatkuu. Palaudunko enää, miten muistini? Jollain varmasti kokemusta, itse haluan vakavissani nyt lopettaa, en ole nuori enää. Olen työelämässä vielä, se jelppaa
Lämpimästä tervetuloa @Laura, olet tehnyt hienon päätöksen. Paitsi lopettamisessa, myös siinä, että kirjoitit tänne.
Itse olen ollut pian seitsemän viikkoa ilman alkoholia, joten alkuvaihe on hyvin muistissa. Joku “konkareista” voi kommentoida pidemmältä ajalta.
Kyllä sinä tuosta varmasti toivut. Aikaa se vie ja usko tulee olemaan koetuksella. Aika on tietysti suhteellinen kokemus, mutta kyllä ensimmäinen kuukausi itsellä tuntui pitkältä ja vaikealta. Alkuhuuman jälkeen oli ihan turta olo. Uni oli levotonta ja aina väsytti, varsinkin loppuiltapäivisin.
Noin viiden viikon jälkeen itse huomasin selkeän eron, kun yhtäkkiä olin nukkunut useamman yön hyvin ja energiat tuntuivat palautuneen. Muisti pätkii välillä edelleen, mutta todellakin se on mennyt parempaan suuntaan. Viisaammat väittävät, että aivotoiminta alkaa muistuttaa normaalia kolmen kuukauden raittiuden jälkeen. Sitä odotellessa
Itselleni vertaistuki on toiminut todella hyvin. Suosittelen sitä sinullekin, jos et ole vielä kokeillut. Päihdepoliklinikan kautta sellaista voi olla tarjolla ja AA-toimintaahan on ympäri maan. Toki sitä täältäkin saa, pääasia ettei jää yksin.
Tsemppiä sinulle!
Moro
Pidä kiinni tiukasti tästä.
Suosittelen vitamiinikuuria ulkoilun, lepäämisen ja olemisen rinnalle. b12 vitamiinia, magnesium, d-vitamiini.
B12 vaikuttaa hermoston ja aivosolujen kykyihin ihan tutkitusti.
Myös alkoholin suurkuluttajilla B12-vitamiinin puute on yleistä
T. Puuhapete
Hieno alku Sinullakin @Laura
@Teme70, olipa lohduttava tieto, kun kirjoitit:
“kyllä ensimmäinen kuukausi itsellä tuntui pitkältä ja vaikealta”. Kiitos
Näitä alkuajan haasteiden kirjoituksia ja kommentteja itse olen kaipaillut tueksi.
Itsellä tulee huomenna kolme raitista viikkoa. Samalla kun olen raittiista päivistä todella kiitollinen ja tyytyväinen, niin kyllä on haasteita…hetkiä kun todella tekee alkoa mieli…välillä aivan ohikiitäviä hetkiä, helppoja selättää, mutta välillä aivan puskista tulevia hankalia viinan himon hetkiä, joita vaikea torjua ja jättää jälkeenpäin toviksi tyhjän olon.
Tavoittelen tosissani neljää viikkoa, kuukautta… mutta päivän kerrallaan. Ei ole helppoa ollut, mutta…
Olen levännyt, uni on jo melko hyvää. Yhden heräämisen taktiikalla, sen kun saisi pois.
Mieli on hiukan rauhallisempi.
Keskittymiskyky vähän parempi.
Olo kevyempi, puntariin en ole vielä uskaltautunut😃
Kyllä se tästä, yhdessä mennään päivä kerrallaan vertaiset ystävät
(Olen ajatellut että aloitan oman ketjun, jos pystyn olla kk juomatta. Pelkään niin kovasti että lankean. Osallistuin Selvä suunta-ryhmään ja totesin siellä, että kirjoittamisesta tuntuu olevan uskomattoman paljon apua tähän pyristelyyn. Toki teidän toisten kokemusten lukemisesta myös. )
Touhukasta tiistaita kaikille
Niin ja täytyy myöntää, että aika tuntuu vähän pitkältä…
Siellähän menee oikein hienosti, sinulla tuntuu kuitenkin olevan tuota aitoa halua päästä alkoholittomaan elämään kiinni, ja se on ainakin minun kokemukseni mukaan yksi ratkaiseva tekijä.
Ensimmäinen kuukausi oli myös itselleni hankalin, mutta siitä se alkaa pikkuhiljaa helpottamaan ja kaikki muu elämässä alkaa vähittäin ottamaan takaisin alkoholinkäytöltä vapautuvia resursseja, ja ne hetket kun ei aktiivisesti mieti juomista alkavat olemaan aina pidempiä ja pidempiä.
Nyt kun itselläni alkaa olemaan kohta vuosi raittiutta mittarissa, niin sen ylläpitäminen vaatii enää todella vähän voimia.
Valppaana täytyy olla, mutta haluan vain sanoa, että se käy aivan ehdottomasti helpommaksi, kun pääsee kuukauden yli, 100 päivän kohdalle, puoleen vuoteen, ainakin tänne vuoden kohdalle riippuvuus on hellittänyt otettaan jatkuvasti, vaikka välillä on toki vaikeitakin hetkiä.
Uskon että sinäkin pääset oman ketjusi vielä aloittamaan, eihän siihen ole enää montaakaan päivää.
Kiitos sanoistasi, etpä arvaakkaan miten suuri merkitys niillä on. Olet yksi esikuvistani, suunnan näyttäjistä täällä. Luen teidän konkareiden juttuja ja saan niistä voimia.
Kiitos
Tavoittele neljää viikkoa tai kuukautta, jos olet valmis jatkamaan päihteiden käyttöä. Jos haluat viinasta eroon, tavoittele selvää tätä päivää. Ja toista se huomenna ja seuraavina päivinä.
Alkoholiriippuvaisen elämä muuttuu aivan perustuksia myöten, kun viinaa ei enää ole. Tähän asti alkoholi on määritellyt koko elämisen ja yhtäkkiä vastuun joutuu ottamaan itse. Jos yrittää jatkaa niin kuin ennenkin, on takuuvarmasti tylsää ja aika tuntuu pitkältä.
Ja aloita ihmeessä oma ketju. Retkahduksen pelko on todella huono syy olla avaamatta sitä. Sinne on hyvä kirjata omia ajatuksia ja havaintoja sekä lukea niitä sitten tulevina päivinä ja viikkoina.
Raitista tiistaipäivää, yhdessä täällä kuljetaan.
Kiitos @Teme70 neuvoista.
Päivä kerrallaan on hyvä neuvo. Jos tavoite on liian kaukana, lannistun, mutta tavoitteena tämä päivä ja huomenna aamulla jälleen voittaja olo, se on hyvä.